אבא יודן כתב:יש לי בזה סוד עמוק בתורת הנסתר ואכ"מ.
אבל מה הפשט בזה על פי נגלה?
קוויטל כתב:אינני בקי בדקדוק אבל חשבתי שמתפלל לא מבנין מתפעל כלל כיון שהתי'ו מיסוד התיבה.
אך למה השני למ"דין בסוף היה צריך להיות 'מתפל'?
קמנו ונתעודד כתב:עיין בספר השרשים לרד"ק.
קמנו ונתעודד כתב:עיין בספר השרשים לרד"ק.
אבא יודן כתב:ולליטנר אמר: הלמילף חכמתא דדקדוקא את בעי למילף יתנא, וליבעי דילנא אין את מתיבא?!
לייטנר כתב:אבא יודן כתב:ולליטנר אמר: הלמילף חכמתא דדקדוקא את בעי למילף יתנא, וליבעי דילנא אין את מתיבא?!
האם יש איסור בכך, לדעתך?
כמדומני שהקורא את שכתבתי מבין אל נכון שהמילה 'מתפלל' מכוונת הן על עבודה אישית של האדם, והן על היות התפילה עצמה פעילה בניגוד לאדם הסביל.
אבא יודן כתב:לייטנר כתב:אבא יודן כתב:ולליטנר אמר: הלמילף חכמתא דדקדוקא את בעי למילף יתנא, וליבעי דילנא אין את מתיבא?!
האם יש איסור בכך, לדעתך?
כמדומני שהקורא את שכתבתי מבין אל נכון שהמילה 'מתפלל' מכוונת הן על עבודה אישית של האדם, והן על היות התפילה עצמה פעילה בניגוד לאדם הסביל.
אדרבא מצוה יש בדבר פתח אשכול חדש ויאירו דבריך.
איזה סבילות יש בדבר "אני מפלל ממך" על משקל "אני מבקש ממך" דבר המבוקש לא קשור עמי כלל סליחה על האריכות הזה.
קוויטל כתב:שיחחתי עם בקי ואישר לי כי שורש המילה הוא פלל (פלילה) והתי"ו איננה מיסוד התיבה אז מה שכתבתי לעיל בטל ומבוטל והיו כלא היו.
אבא,
בא הזמן לגלות את הענין על פי סוד
אבא יודן כתב:אגב כבר שוחחנו למעלה עם הבקי ר' דוד קמחי והקודמו ר' יונה גאנח ועוד.
אתה מודע לכך ששגית בנגלה ובו בזמן לצלול בנסתר
זה לא הולך, בראשית למלא כריסו בלחם ובשר ואח"כ באספרמקי ומגדי.
מיללער כתב:מתחנן, מתאבל, מתלונן, מתרעם, מתפלל
מכל הלין נראה שעל אף שהפעולה לכאורה שוה בכל שהוא 'דיבור' אבל בלבו ובמחשבתו ואולי בניסוחו מכון לבקש, להתחנן, להתלונן ולהתפלל, לכן בא על המשקל התפעל לציין הדברים שבלב.
ובדרך אגב, יש לציין לזה הרש"י בפרשת בשלח (שמות טו כד) על וילנו
גבול ים כתב:אבא יודן כתב:יש לי בזה סוד עמוק בתורת הנסתר ואכ"מ.
אבל מה הפשט בזה על פי נגלה?
יש לי סוד עמוק בדרך הנגלה
התפילה איננה רק פעולה חיצונית שהאדם עושה, אלא היא בונה באדם עצמו את הקשר שלו לבוראו, והאדם עצמו מתפעל מתפילתו.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 61 אורחים