מיללער כתב:שמש כתב:ובלי דברי הרד"ק איך תפרנס את דברי הגמרא? הלא אתה מודה שאחאב לא משל בכיפה (לכה"פ לא בירושלים שמלך בה יהושפט).
על זה אני דן, ומחפש מי מהמפרשים יש לו דרך ונתיב בדברי חז"ל שיתאימו למציאות הדברים, אף בדרך פרד"ס?
דברי ר"י אברבנאל בספר ישועות משיחו חלק שני, העיון השלישי - פרק ו':
"אך אמנם בפירוש ההגדה הזאת ראוי לעיין מה ראו חז"ל ומה הגיעו אליהם למנות המלכים האלה מולכים מסוף העולם ועד סופו ולא אחרים. והנה הראשון והאחרון אין בהם פקפוק כי הוא מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא. וגם נמרוד שהוא היה הראשון שמלך בעולם בדור הפלגה שהיו מקובצים כולם יחד. גם שלמה נקבל לפי שהוא היה שמו וחכמתו מתפשט בכל העולם ולכן נחשב כאלו מלך מסוף העולם ועד סופו גם נבוכדנאצר נקבל שהיה מושל ברוב הישוב. וכן כורש כמ"ש (דה"ב לו, כג) "כל ממלכות הארץ נתן לי ה'", כי כן היה האמת כמו שנזכר בספר דברי הימים אשר למלכי פרס וגם בספרי הרומיים, ולא היה מתהלל במתת שקר כמ"ש במסכת מגילה. וכן אלכסנדרוס מוקדון שיצא טבעו בכל העולם.
אבל יוסף ואחאב מי הביאם עד הלום, כי הנה יוסף לא היה מלך וממשלתו הפרטית בענין התבואה לבד היתה בארץ מצרים ואיך ימנו אותו בכלל המלכים שמלכו מסוף העולם ועד סופו, ומה שאמר שם בפרקי ר"א שארבעים שנה היה משנה למלך וארבעים שנה מלך מעצמו לא נזכר כן בכתוב. גם אחאב איך יצדק עליו שמלך מסוף העולם ועד סופו, והנה הוא לא מלך בארץ יהודה כ"ש שימלוך בכל העולם. וגם כן הדד מלך ארם שלח אליו לומר "כספך וזהבך לי הוא ונשיך ובניך הטובים לי הם", והשיבו אחאב "כדברך אדוני המלך לך אני וכל אשר לי" (מל"א כ, ד), ואם הוא לא היה מולך על ביתו באשתו ובניו מפני מלך ארם איך ימלוך על כל העולם כולו, האם מפני מה שאמר עובדיה לאליהו (שם יח, י) "חי ה' אלהיך אם יש גוי וממלכה אשר לא שלח אדוני שם לבקשך ואמרו אין והשביע את הממלכה ואת הגוי כי לא ימצאכה" שהיא הראיה שהביאו חז"ל, הנה היא באמת ראיה חלושה, כי אולי שלח לגוי וממלכה השכנים אליו הסרים למשמעתו לא מסוף העולם ועד סופו כמו שזכרו במלוכה, וענין ההשבעה אינו מדרך השולטנות כי אם כמו שישביע אדם את חברו בחייו או בחיי בניו שיאמר האמת.
ועוד שהם לא זכרו בכלל המלכים האלה סנחריב, כי עם היות שלא מלך על ירושלים במלכו על שאר הארצות יקרא מולך בכפה משום דאזלינן בתר רובא, כי גם אחאב שמנוהו לא מלך בירושלים. וגם לא זכרו קיסר אויגוסטוס שכפי האמת יותר מכולם מלך מסוף העולם ועד סופו, ושאר קסרי רומי שמלכו מלוכה מוחלטת על כל העולם ממזרח וממערב. ועוד כי הנה אויל מרודך מלך בכל מה שמלך נבוכדנאצר אביו כל ימי חייו, וגם בלשאצר אותם שלש שנים שחיה עמד במלכותו כולה, ולמה לא מנו אותם כמו שמנו נבוכדנאצר. גם מלכי פרס שמלכו אחרי כורש מלכו בכל מה שמלך כורש ולמה לא מנו אותם כמוהו. ויותר מזה כולו, שמנה הקדוש ברוך הוא מכללם כאלו הוא אדם כאחד מהם ומולך כמלכותם. אף כי בפ"ק דמסכת מגילה אמרו (יא, ע"א) "שלשה מלכים מלכו בכיפה", ומנו לבד אחאב בן עמרי ונבוכדנאצר ואחשורוש ולא מנו א"כ כל אשר מנו בפרקי ר"א ובב"ר אבל מנו אחשורוש שלא מנו שמה.
והעניין הזה קשה ליישב. ולא נראה לי עתה בביאורו דבר מספיק ולכן הנחתי לפרש הגדה הזאת עד יערה עלינו רוח ממרום. ואלו הייתי מונה הי' מלכים שמלכו מסוף עולם ועד סופו ע"פ סברי כך הייתי מונה אותם על פי דרכם ז"ל, שלא באו למנות כל המלכים שמשלו אם היתה ממשלתם ומלכותם ירושה להם, אבל מנו המלכים שהמליך הקדוש ברוך הוא בהשגחתו ולא ירשו מלכותם. ולכן ראוי להיות המלך הראשון הקדוש ברוך הוא לפי שהכל מאתו ובידו והוא בעצמו מלך בעולמו מבלי היות בעולם מלך. והמלך השני נמרוד לפי שהמליכו הקדוש ברוך הוא על כל אנשי העולם כדי שיהיה סיבה לפזורם והתחלקם בארצות כמו שהיה, כי כן היה רצון ה' למען התישב האדמה כי לא תהו בראה לשבת יצרה. והשלישי היה שלמה לפי שאחיו היו קודמים בירושת המלכות ומ"מ היתה לו כמ"ש (דה"א כט, כג) "וישב שלמה על כסא ה'", ומפני התפשטות שמועות מלכותו נמנה עם המלכים בכפה. והרביעי סנחריב כי עם היות שלא מלך על ירושלים מלך על רוב העולם, ושאר המלכים שנמנו ג"כ חסר להם יותר ממה שחסר לסנחריב, כי הנה סנחריב הקדוש ברוך הוא המליכו להיות שבט אפו. והחמישי נבוכדנאצר שהמליכו הש"י להעניש את אויביו, והוא מעצמו מלך על רוב העולם, והנה לא נמנו בניו כי הם ירשו ממנו המלכות ולא מלכו מעצמם, גם לא היתה מלכותם מושגחת כמלכות נבוכדנאצר להיותו ראשון למלכות המלכיות. והששי כורש מלך פרס שהמליכו הש"י וקראו "משיחו" להחריב את בבל, והוא היה ג"כ מד' מלכיות, והוא מלך על מדי ופרס וכשדים אשור ומצרים וכל משפחות האדמה, ובאמת ובתמים אמר (דהי"ב לו, כג) "כל ממלכות הארץ נתן לי ה'", ושאר מלכי פרס שבאו אחריו כולם נכללים בו והשביעי אלכסנדר מוקדון כי הוא היה המלכות הג' מד' מלכיות אשר המליך הקדוש ברוך הוא בארץ. והשמיני אליאו שיזאר שמלך בכיפה מעצמו, ומשל ממזרח וממערב, והוא היה המלכות הד' ברומי, כי שאר הקיסרים עם היות שמשלו כמשלו הנה באו אחריו ולא באו חז"ל למנות כ"א ראש המלכות הד'. והתשיעי יהיה מלך המשיח כמו שאמרו שיהיה מלך כללי בעולם. והעשירי הוא הקדוש ברוך הוא שמן תחיית המתים ליום הדין שהוא יהיה למלך על כל הארץ ושח רום האדם ושפל גבהות האנשים ונשגב ה' לבדו ביום ההוא. זהו מה שתגזר הסברא הישרה כפי השרשים התוריים. אמנם הסכמת דברי חז"ל במאמריהם איני רואה בו עתה כמו שזכרתי טעם מספיק".