חיימקה כתב:ויכס את עין כלהארץ. שם פסוק טו
מדוע?
רון כתב:בזכרוני שיש לבאר קושייתך על פי מה שיש לעורר עוד מה ענין "ותחשך כל ארץ מצרים" שנראה הדבר שזה חלק מהמכה ואינו סתם תוצאה.
אך מבארים דאיתא במדרש פליאה "מנין להדלקת נרות בשבת? שנ' בלתי אל המן עינינו". וצ"ב כמובן.
חיימקה כתב:ייש"כ - כעין דבריך נמצא גם במהרי"ל דיסקין.
אם אני מבין את כוונתך - כשהתורה מדגישה לי את "ותחשך הארץ" [שלא נאמר להדיא בתחילה] ממילא הוסיפה התורה גם את המילה "כל", לחדד דבר זה.
שייף נפיק כתב:מה שכתב לגבי שבת.
בליקוטי מוהרן מבאר כנ"ל שכח הראיה חזק בשבת - כי 'פסיעה גסה נוטלת אחד מחמש מאות ממאור עיניו של אדם' ואפשר להחזירו 'בקידושי דבי שמשי' ובשבת 'אסור לפסוע פסיעה גסה' אם כן בשבת חזק כח הראייה ויכול לשבוע כבר על ידי הראיה, ואין המאכל בשביל השביעה אלא בשביל הברכה, ובזה ביאר שכיון ש ''פוסעים בו פסיעה קטנה'' שכח הראייה חזק, לכן ה''סועדים בו'' הוא רק בשביל ''לברך שלש פעמים'' ודפח"ח.
איני זוכר כעת מקומו
שייף נפיק כתב:הרב רון שמא תלך ללמוד חסידות אצל חו"ר הפורום?..
יש משקל לדברים, אם כתוב משהו שהוא שפיץ הענין והוא מעלה נשגבה, אנחנו יודעים איך לכון את המצפן לפי זה, (אני זוכר פעם שהייתי בוועד של ר' דב יפה והוא הזכיר את דברי המקובלים שמביא הבן איש חי שלימוד תורה בשבת הוא פי אלף מימות החול והסביר כמה שלא נכון לחשוב שזה כפשוטו אלא בבחינה מסוימת ואז הביא הרבה דוגמאות כאלו)
נחזור לענינו, אדם צדיק כר"נ מברסלב יכול להיות שהיה במדריגה כזו ממש, אבל לי הצעיר ומסתמא לצעירים אחרים כמוני שלא אוחזים במדריגות כאלו ענין כמו זה משמש כמבט קצת יותר מרומם על ענין האוכל בשבת, שענינו לא בשביל שביעה אלא בשביל לזכות לכח הברכה שבש"ק. (חוץ מהריוח של הפשט הנפלא בזמירות שבת..)
בתור ליטאי מן השורה שאני קורא דברים כאלו זה משמש לי כמצפן לכוון כיוון גבוה יותר.
אולי החסידים חיים בהסתכלות אחרת ויש להם ענינים מעשיים מדברים כגון דא יבואו ויחכימונו, וכמו שביאר לך יפה את מעשייתו של הר"ר מיילך
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 130 אורחים