מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

הבעש"ט: התפלה היא זיווג עם השכינה -מקורו? והשמטתו המכוונת?

איתור מקורות נעלמים, מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
בן באג באג
הודעות: 205
הצטרף: א' ספטמבר 12, 2010 8:30 pm
מיקום: וירטואלישע שטעטעלע

הבעש"ט: התפלה היא זיווג עם השכינה -מקורו? והשמטתו המכוונת?

הודעהעל ידי בן באג באג » ה' ינואר 06, 2011 10:53 pm

כתוב בצוואת הריב"ש ו' ע"ב
"התפלה היא זיווג עם השכינה וכמו שבתחילת הזיווג ניענוע, כן צריך לנענע עצמו בתפילה בתחילה"

בדקתי במספר הו"ל וגירסאות הכוללות מקבילות והארות, האם ישנה מקבילה להקבלתו של הריב"ש, בהשוואתו לנענוע, אך העלתי חרס בידי, כולם מציינים אך ורק לזוהר וש"מ שהתפילה היא כזיווג ותו לא, מישהוא מבין החכמים יודע היכן מקורו?
יתר על כן, בס' בעש"ט על התורה בראשית, ישנו חלק הנקרא "עמוד התפילה" ובו מובאות רבות בענין התפילה מהריב"ש, שם צטטו לפו"ר את כל הס' צוואת הריב"ש כסדר, ומשום מה את החלק הזה השמיטו, הוא מופיע אך בהערות של מקור מים חיים, כאן:
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?1 ... S&page=147
כותב הליקוט "עמוד התפילה" ובעל באר מים חיים זה אותו אדם, א"כ למה השמיטו מגוף הספר וציינו רק בהערות, ואם שני בנ"א הם, א"כ למה הושמט כלל מגוף הספר? ושמא החידוש והדימוי הוא גדול וללא מקורות ולכן השמיטוהו?
למי מהחכמים הפתרונים?

מצורף צילום צוואת הריב"ש בתמונה:
ניענוע.JPG
ניענוע.JPG (52.66 KiB) נצפה 1859 פעמים

גימפעל
הודעות: 2578
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: הבעש"ט: התפלה היא זיווג עם השכינה -מקורו? והשמטתו המכוונת?

הודעהעל ידי גימפעל » ה' ינואר 06, 2011 11:44 pm

נא לא להגרר לוויכוח חסידים ומתנגדים
בכרם חב"ד בעריכת הרב יהושע מונדשיין תשנ"ב עמוד 160 בפרק על סילוף דברי חסידות מובא גם ענין זה ומביא שם משני מקומות בכתבי הגר"א שמביא ג"כ ענין זה על תנועות האדם בעסקו בתורה.

אליהוא
הודעות: 1057
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

Re: הבעש"ט: התפלה היא זיווג עם השכינה -מקורו? והשמטתו המכוונת?

הודעהעל ידי אליהוא » ו' ינואר 07, 2011 2:19 am

זה דוגמא טובה לסילופיו של ה"ה הידוע, שאין כמעט עמוד אחד בספרו שאינו מלא סילופים והטעיות מרושעות [ועוד בפרק על סילופים].
א. הוא מתעלם מצוות הריב"ש ומתייחס רק לכתר שם טוב, שם מוסיף מילים בסוגרים לפרש בצורה אחרת
ב. הדברים הכתובים בספרי הגר"א שמביא [וכעי"ז יש בהרבה מקובלים] אין ענינים לכאן ולא קרב זה אצל זה כמבואר למעיין.
ג. גם לו היה כדבריו, והמחבר כש"ט לא התכון לכך, הרי זה גופא הטענה שכותבים דברים שבכבשונו של עולם בספרים המוניים שבאים לידי מעשים כאלו רח"ל.
ד. גם דברי ההבל והבלע שכתב בשורה שאח"כ הם דברים מסולפים ושקריים משורשם, וזה דרכו כסל למו בכל ספר התועבה הלז.

אדג
הודעות: 1517
הצטרף: ה' מאי 13, 2010 11:11 am
מיקום: צפת, אה"ק תובב"א
יצירת קשר:

Re: הבעש"ט: התפלה היא זיווג עם השכינה -מקורו? והשמטתו המכוונת?

הודעהעל ידי אדג » ו' ינואר 07, 2011 2:25 am

יש לזכור שאת צואת הריב״ש ואת כתר שם טוב לא כתב הבעש״ט ואף לא אחד מתלמידיו אלא תלמיד תלמידו. וכידוע שהבעש״ט אמר תורתו באידיש ולא בלשה״ק, והדברים הללו הן בלשה״ק וא״כ בודאי עברו עריכה ולאו דווקא מושלמת. א״כ לא לתלות את הדברים כפי שהם כתובים בקדוש ישרא״ל.

חכם באשי
הודעות: 9986
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: הבעש"ט: התפלה היא זיווג עם השכינה -מקורו? והשמטתו המכוונת?

הודעהעל ידי חכם באשי » ו' ינואר 07, 2011 3:35 am

זכור לי, שאת אותם הדברים שבצוואת ריב"ש מצויים גם באמרי פינחס השלם, לר"פ מקאריץ, תלמידו של הבעש"ט.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 11549
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הבעש"ט: התפלה היא זיווג עם השכינה -מקורו? והשמטתו המכוונת?

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' ינואר 07, 2011 4:38 am

אדג כתב:יש לזכור שאת צואת הריב״ש ואת כתר שם טוב לא כתב הבעש״ט ואף לא אחד מתלמידיו אלא תלמיד תלמידו. וכידוע שהבעש״ט אמר תורתו באידיש ולא בלשה״ק, והדברים הללו הן בלשה״ק וא״כ בודאי עברו עריכה ולאו דווקא מושלמת. א״כ לא לתלות את הדברים כפי שהם כתובים בקדוש ישרא״ל.

חייב אדם לומר בלשון רבו:
"שבאמת אינה צוואתו ולא ציווה כלל לפני פטירתו רק הם לקוטי אמרותיו הטהורות שלקטו לקוטי בתר לקוטי, לכון הלשון על מתכונתו, אך המכוון הוא אמת לאמיתו - אגה"ק לרב בעל התניא
[מהו 'לכון הלשון על מתכונתו?']
ישנה דעה שרוב צוואת הריב"ש היא מהמגיד ממעזריטש, עד כמה הדברים מבוססים?

אדג
הודעות: 1517
הצטרף: ה' מאי 13, 2010 11:11 am
מיקום: צפת, אה"ק תובב"א
יצירת קשר:

Re: הבעש"ט: התפלה היא זיווג עם השכינה -מקורו? והשמטתו המכוונת?

הודעהעל ידי אדג » ו' ינואר 07, 2011 6:04 am

איש ספר, י"ל שבשעת הדחק אין החיוב חל כ"כ...
אם אדה"ז שהיה תלמיד מובהק להרב המגיד כותב "לקוטי בתר לקוטי" ושלא ידעו לכוון הלשון על מתכונתו - אני בטוח שהמגיד זה לא!

חבל שלא הבאת את המשך הלשון שם, שהוא מקור דבריי שהבעש"ט אמר תורתו בל' אידיש ולא בלשה"ק.

אתנחתא
הודעות: 339
הצטרף: ד' יוני 09, 2010 11:48 pm

Re: הבעש"ט: התפלה היא זיווג עם השכינה -מקורו? והשמטתו המכוונת?

הודעהעל ידי אתנחתא » ו' ינואר 07, 2011 6:35 am

בשעה שהזהר כבר דימה עבודת התפלה לזיווג פעמיים בתיקונים. ובתיקון מ"ח מדמה שכשם זיווג צ"ל בקרוב בשרא ודא דבוקא דיחודא דלעילא.. ובג"ד אוקומהו מארי מתניתין דכד בר נש מצלי ומייחד קב"ה בשכינתיה דלא יהיא דבר חוצץ, אז מה כל כך מחודש, שהבעש"ט ממשיך הדימוי לעוד פרטים? וכמובן שצריך להיות גס ובהמי לקחת את הדברים בהגשמה כפי שלקחו המלינים בסגנון גס ודוחה.

ואדרבא, במקום לטעון שהוא סילף בלי הסבר אולי באמת תבאר מדוע הההשואה לדברי הגר"א "וזה תנועת האדם בעסקו בתורה זאז נקרא חי בסוד אבר חי" מהווה סילוף עצום? אולי תבאר ההבדל היסודי והשונה. וגם אולי תבאר איפה המקור הקדום במקובלים לגבי תננועת לימוד התורה? במקום לזרוק מלים?

אתנחתא
הודעות: 339
הצטרף: ד' יוני 09, 2010 11:48 pm

Re: הבעש"ט: התפלה היא זיווג עם השכינה -מקורו? והשמטתו המכוונת?

הודעהעל ידי אתנחתא » ו' ינואר 07, 2011 6:36 am

צוואת הריב"ש הם ממסורות של הבעש"ט שהיה בבית המגיד ממעזריטש, לא שהמגיד כתבו, והרבה מעורב שם מדברי המגיד.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 11549
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הבעש"ט: התפלה היא זיווג עם השכינה -מקורו? והשמטתו המכוונת?

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' ינואר 07, 2011 2:01 pm

איש_ספר כתב::
"שבאמת אינה צוואתו ולא ציווה כלל לפני פטירתו רק הם לקוטי אמרותיו הטהורות שלקטו לקוטי בתר לקוטי, לכון הלשון על מתכונתו, אך המכוון הוא אמת לאמיתו - אגה"ק לרב בעל התניא
מהו 'לכון הלשון על מתכונתו?

אתנחתא
הודעות: 339
הצטרף: ד' יוני 09, 2010 11:48 pm

Re: הבעש"ט: התפלה היא זיווג עם השכינה -מקורו? והשמטתו המכוונת?

הודעהעל ידי אתנחתא » ו' ינואר 07, 2011 2:04 pm

יש כאן חסר, וצ"ל ולא ידעו לכון הלשון על מתכונתו
נערך לאחרונה על ידי אתנחתא ב ו' ינואר 07, 2011 2:09 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 11549
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הבעש"ט: התפלה היא זיווג עם השכינה -מקורו? והשמטתו המכוונת?

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' ינואר 07, 2011 2:05 pm

אתנחתא כתב:יש כאן חסר, וצ"ל ולא ידעו לכון השון על מתכונתו

יאש"כ, ולפי"ז ר"ל שאין לדקדק בלשון הדברים הבאים שם?

אתנחתא
הודעות: 339
הצטרף: ד' יוני 09, 2010 11:48 pm

Re: הבעש"ט: התפלה היא זיווג עם השכינה -מקורו? והשמטתו המכוונת?

הודעהעל ידי אתנחתא » ו' ינואר 07, 2011 2:09 pm

כן, כן זה חלק מביאור ארוך שהכותב כתב "שרתה" וצ"ל מתלבש (לגבי שכינה בגוי) ובאמצע הקטע יש חידוד: "ומ"ש המלקט שרתה לא ידע לכון הלשון בדקדוק כי הבעש"ט אמר דבר תורה בל"א[=לשון אשכנז] ולא בלה"ק"

פשיסחא
הודעות: 195
הצטרף: א' ינואר 29, 2017 2:11 pm

Re: הבעש"ט: התפלה היא זיווג עם השכינה -מקורו? והשמטתו המכוונת?

הודעהעל ידי פשיסחא » ג' ינואר 23, 2018 12:14 pm

צוואת הריב"ש הוא מהבעש"ט והמגיד הקטע הנ"ל מקורו בספר אור האמת מהמגיד

כח עליון
הודעות: 342
הצטרף: ה' דצמבר 08, 2016 8:08 pm

Re: הבעש"ט: התפלה היא זיווג עם השכינה -מקורו? והשמטתו המכוונת?

הודעהעל ידי כח עליון » ג' ינואר 23, 2018 11:01 pm

אתנחתא כתב:בשעה שהזהר כבר דימה עבודת התפלה לזיווג פעמיים בתיקונים. ובתיקון מ"ח מדמה שכשם זיווג צ"ל בקרוב בשרא ודא דבוקא דיחודא דלעילא.. ובג"ד אוקומהו מארי מתניתין דכד בר נש מצלי ומייחד קב"ה בשכינתיה דלא יהיא דבר חוצץ, אז מה כל כך מחודש, שהבעש"ט ממשיך הדימוי לעוד פרטים? וכמובן שצריך להיות גס ובהמי לקחת את הדברים בהגשמה כפי שלקחו המלינים בסגנון גס ודוחה.

ואדרבא, במקום לטעון שהוא סילף בלי הסבר אולי באמת תבאר מדוע הההשואה לדברי הגר"א "וזה תנועת האדם בעסקו בתורה זאז נקרא חי בסוד אבר חי" מהווה סילוף עצום? אולי תבאר ההבדל היסודי והשונה. וגם אולי תבאר איפה המקור הקדום במקובלים לגבי תננועת לימוד התורה? במקום לזרוק מלים?


דברי הזוהר הם שהמתפלל הוא הנוקבא
דברי הגר"א הם שהנוקבא היא התורה (מורשה. ועדיין צ"ב)
אם זה נכון - החילוק עצום

לב האבן
הודעות: 271
הצטרף: ג' אוקטובר 29, 2013 3:03 am

Re: הבעש"ט: התפלה היא זיווג עם השכינה -מקורו? והשמטתו המכוונת?

הודעהעל ידי לב האבן » ג' ינואר 23, 2018 11:19 pm

כמדו' הי' ע"ז בס' Post-Sabbatian Sabbatianism של בצלאל נייאר


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 29 אורחים