מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

במה להרבות בפורים - מתל"א או משל"מ?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

במה להרבות בפורים - מתל"א או משל"מ?

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ד' פברואר 03, 2016 2:28 pm

כתב הרמב"ם בפרק ב' מהלכות מגילה הלכה ט"ו:

וכן חייב אדם לשלוח שתי מנות בשר או שני מיני תבשיל או שני מיני אוכלין לחבירו שנאמר (אסתר ט-יט) ''ומשלוח מנות איש לרעהו'' שתי מנות לאיש אחד. וכל המרבה לשלוח לריעים משובח.
ובהמשך שם בהלכה י"ז:
יז מוטב לאדם להרבות במתנות אביונים מלהרבות בסעודתו ובשלוח מנות לרעיו. שאין שם שמחה גדולה ומפוארה אלא לשמח לב ענים ויתומים ואלמנות וגרים. שהמשמח לב האמללים האלו דומה לשכינה שנאמר (ישעיה נז-טו) ''להחיות רוח שפלים ולהחיות לב נדכאים'':
אם כן, מצווה להרבות גם במשל"מ וגם במתל"א, אבל מוטב יותר להרבות במתל"א

ובשו"ע תרצ"ה סעיף ד' העתיק דברי הר"ם:
חייב לשלוח לחבירו שתי מנות בשר או של מיני אוכלים שנאמר ומשלוח מנות איש לרעהו שתי מנות לאיש אחד וכל המרבה לשלוח לריעים משובח


ובמ"ב תרצ"ד סק"ג אמש"כ השו"ע "חייב כל אדם ליתן לפחות שתי מתנות לשני עניים" העתיק את הרמב"ם השני
(ג) שתי מתנות - זהו מדינא אבל באמת מוטב להרבות במתנות לאביונים מלהרבות בסעודתו ובשלוח מנות לרעיו שאין שמחה גדולה ומפוארה אלא לשמח לב עניים יתומים ואלמנות ודומה לשכינה שנאמר להחיות רוח שפלים ולהשיב לב נדכאים [רמב''ם]

אבל הנה צריך עיון, למה השו"ע עצמו שהביא את דברי הרמב"ם לגבי משלוח מנות, השמיט את דבריו לגבי מתנות לאביונים שגם שם מצווה להרבות, ובפרט שהרמב"ם עצמו כותב שלהרבות במתל"א יותר חשוב להרבות במשל"מ?
עד כאן שמעתי.
נערך לאחרונה על ידי לעומקו של דבר ב ד' פברואר 03, 2016 2:52 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: במה להרבות בפורים - מתל"א או משל"מ?

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ד' פברואר 03, 2016 2:43 pm

ונראה ליישב בזה בתרי
יישוב פשוט, שסמך השו"ע על מש"כ במתל"א 'לא יפחות'. ומזה משמע שהשיעור רק למטה, אבל למעלה מוטב להוסיף.
ועל זה יש להעיר, הלא הרמב"ם עצמו לא הסתפק במש"כ בהל' ט"ז "לא יפחות משני עניים", והוסיף את ההלכה הנ"ל. אמנם אולי י"ל מלשון הרמב"ם 'לא יפחות משני עניים' ללשון המחבר 'לפחות שתי מתנות לשני עניים').

ויישוב שיותר נראה לי, הוא שכל החידוש הוא במשלוח מנות, שמלבד מצוות הפורים אין בזה מצווה, והו"א שאין שום מצווה ביותר משני מתנות וסתם מכלה על זה ממונו, בזה התחדש שכן כדאי לתת הרבה מתנות כי יקיים בזה עוד ועוד את מצוות משל"מ.
אבל במתל"א, הרי לא צריך לחידושים בגדרי מצוות מתל"א, בשביל לדעת שמי נותן מעות לעני ביום פורים, מקיים בזה מצווה. ואם כן מכיוון שבריבוי הצדקות ודאי מקיים ז' מצוות עשה דאורייתא, אין השו"ע חש צורך לעדכן את האנשים שיקבלו בזה עוד מצווה דרבנן (בלי לזלזל כמובן אבל אין בזה הוראה למעשה לספר הלכה). הקיצור שסמך בזה השו"ע אמש"כ בסי' רמ"ז 'גודל שכר צדקה' ע"ש. וזה נראה לי מתוק ואשמח לשמוע דעת הרה"ג.
ונאמר דגם הרמב"ם כל מה שהביא את הסעיף הזה הוא רק בשביל להגדיל מתל"א מעל משל"מ אבל לא בשביל עצם הידיעה שמצווה להרבות במתל"א כי זה פשוט.

רק מה שחסר עדיין, זה החלק של מש"כ הרמב"ם שיותר מוטב להרבות במתל"א מאשר משל"מ.
ולתי' בתרא י"ל שמכיוון שבצדקה יש כמה מ"ע דאורייתא, בין כה וכה ידעינן שהיא מצווה גדולה יותר. ועיין.

אבל היותר פשוט הוא שדבר זה אינו הלכה אלא אגדה, ומכלל דברי אגדה שכותב הרמב"ם בסוף דבריו (ע"ש גם בהלכה שאח"כ), ואינו מהגדר ההלכתי של המצוות דמתל"א ומשל"מ.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: במה להרבות בפורים - מתל"א או משל"מ?

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ד' פברואר 03, 2016 2:48 pm

אמנם דיש לדון באמת האם במתל"א מקיימים גם מצוות צדקה וראה מש"כ באשכול סמוך

ובאמת יש הערה גדולה על כל עניין קופות הצדקה בפורים וקמפייני 'אביון מהודר' כי חז"ל קבעו שאין צורך בזה, 'אין מדקדקין וכל הפושט'

(אחר שכבר כתבו כותבי המאמרים הנ"ל שבראשונים ומפורש בחת"ס שאין מדקדקין הוא דין במתל"א ולא שיש חילוק בין מעות פורים למצוות מתל"א דז"א)

אלא שחשבתי פעם לטעון דסו"ס אם באמת אינו עני, מתנות לאביונים דרבנן קיים אבל צדקה דאורייתא לא קיים

ולכן כן כדאי לתת דוקא ל'אביון מהודר' שנבדק או שמכירו, ובזה ירוויח מ"ע דצדקה מלבד מתנות לאביונים שמקיים בין כך.

או שאולי בכל אופן לא ראוי להדר יותר מחז"ל? וצ"ע

(ויל"פ מהחזו"א הידוע שכל מצווה שנאמרה ביחוד מבטלת המצווה הכללית. לפי"ז אין בכלל צדקה במתל"א. אמנם אולי לפי"ז יוצאת נ"מ גדולה שאחר שקיים מתל"א כשיעורו, ונותן נתינות נוספות ביום פורים, כדאי לכוון לצדקה ולא למתל"א כיוון שאז יקיים כמה מ"ע דאורייתא ולא דרבנן אחד)


אלא שזה לא יקלקל את התירוץ, גם כי אם נאמר להחזו"א שבקיום מצוות מתל"א לא מקיימין מצוות צדקה, הרי עדיין פשוט שמצווה להרבות בנתינת מעות לעניים ביום פורים, דממ"נ אם מתל"א מתל"א ואי לאו צדקה הוי. ושפיר קיים התירוץ הנ"ל בס"ד.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: במה להרבות בפורים - מתל"א או משל"מ?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' מרץ 06, 2016 9:17 pm

ייש"כ למעורר המעמיק הנכבד שיחי', אשר בזכותו זכיתי להוסיף כדלהלן בס"ד.

אמנם בפסקי ריא"ז (פ"ק דמגילה אות ג) איתא, לשלוח מנות איש לרעהו הכתוב במגילה חייב לשלוח שני מנות לאיש אחד, ומתנות לאביונים חייב לתת שתי מתנות לשני אביונים, והמרבה בדברים הללו כל אחד לפי כחו הרי זה משובח.

ברם, יעויין בשו"ת משנת יוסף (להגר"י ליברמן שליט"א, ח"א סי' כז) שעמד בזה לחקור אם הריבוי במצות משלוח מנות הוא מגוף המצוה, והביא ע"ז מה שכתב בשו"ת שאילת יעקב (סימן נט) שלכן אין מברכין על משלוח מנות, על פי המאירי במגילה דף כא ע"ב שלכן על חלק מהמצוות אין מברכים, כגון עשיית מעקה ועשיית דין, עזיבה ופריקה, אין בזה כלל אחד, לכלול את כולם, אלא יש בזה ענינים הרבה, ואחד מהם שאין מברכים על ענין שאינו מוגבל, אלא השיעור הוא כל אחד כרצונו, ולכן אין מברכים על סיפור יציאת מצרים, כיון שהוא אינו מוגבל אלא כל אחד מאריך כרצונו. ולפי זה הוא הדין במשלוח מנות, ומתנות לאביונים, וסעודת פורים, שאין להם קצבה. וכן משמע מלשון הטור שכתב צריך לשלוח מנות איש לרעהו לפחות ב' מנות לאדם אחד, משמע שזה השיעור המועט, אבל המרבה הרי זה משובח. ורצה לצדד לפי"ז לאסור אפילו להרבות במשלוח מנות מפירות שביעית, יעו"ש.

ולפי"ז יש לצדד, דהתינח י"ל כן במשלוח מנות שהריבוי הוא מגוף המצוה דמשלוח מנות, אבל הריבוי במתנות לאביונים אינו מענין מצות מתל"א במסוים, אלא זה משום דזה הוי 'שמחה גדולה ומפוארה לפני המקום', ומקיום מצות 'משתה ושמחה' הוא.

וכמו שמבואר בדברי הרמב"ם (פ"ו מהלכות יום טוב הי"ח), וז"ל, כיצד הקטנים נותן להם קליות ואגוזים ומגדנות, והנשים קונה להן בגדים ותכשיטין נאים כפי ממונו, והאנשים אוכלין בשר ושותין יין שאין שמחה אלא בבשר ואין שמחה אלא ביין, וכשהוא אוכל ושותה חייב להאכיל לגר ליתום ולאלמנה עם שאר העניים האמללים, אבל מי שנועל דלתות חצרו ואוכל ושותה הוא ובניו ואשתו ואינו מאכיל ומשקה לעניים ולמרי נפש אין זו שמחת מצוה אלא שמחת כריסו, ועל אלו נאמר זבחיהם כלחם אונים להם כל אוכליו יטמאו כי לחמם לנפשם, ושמחה כזו קלון היא להם שנאמר וזריתי פרש על פניכם פרש חגיכם.

ובאמת יש לידע מהו מקורו של הרמב"ם לדבר זה, ועי' מ"מ שכתב ע"ז, דברי רבינו ראויין אליו, ולא כתב מקור לזה.

ובספר שיעורי ר' דוד (פסחים סח ב) כתב דאפשר דמקור הרמב"ם הוא מדברי הגמ' שם, דאיתא, אמר רב יוסף הכל מודים בפורים דבעינן נמי לכם, מ"ט, ימי משתה ושמחה כתיב ביה, דכיון דאיתא דבפורים בעינן "נמי" לכם, דמפורש דהוי יותר נמי מה דלא הוי לכם. וכנראה דסובר הרמב"ם דזהו דיני [המשלוח מנות ו]מתנות לאביונים, דזה השמחה מה דלא הוי לכם, וצ"ע בכל זה. יעו"ש.

ולפי"ז י"ל דחלוק דין הריבוי במשלוח מנות שהוא מלתא דהמצוה עצמה, וכנ"ל, ואילו במתנות לאביונים זהו דין בפנ"ע של קיום מצות שמחה בהידור, שתהא 'שמחה גדולה ומפוארה', ולהכי לא כתבה המחבר בדין מתנות לאביונים. ועדיין צ"ע.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: במה להרבות בפורים - מתל"א או משל"מ?

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ד' מרץ 09, 2016 6:13 pm

לכורם החשוב

טרם עיינתי מספיק בדבריך עיון מעמיק כראוי, אבל לפו"ר - מהיכן הוצאת כדבר פשוט שמצוות מתל"א עצמה לא מתרחבת (כמשל"מ) אלא שבריבוי מתל"א יש רק משהו צדדי ונוסף של שמחה גדולה ומפוארה?

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: במה להרבות בפורים - מתל"א או משל"מ?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ש' מרץ 12, 2016 10:40 pm

כי ענין זה של 'שמחה גדולה ומפוארה' מופיע גם בהל' יו"ט, וכמש"נ.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: במה להרבות בפורים - מתל"א או משל"מ?

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' מרץ 13, 2016 4:54 pm

נוטר הכרמים כתב:כי ענין זה של 'שמחה גדולה ומפוארה' מופיע גם בהל' יו"ט, וכמש"נ.

אבל אולי (וכך בפשטות) זה טעם רק להעדפת ריבוי מתל"א על ריבוי משל"מ ולא על עצם המצווה בריבוי מתל"א
גם מה הסיבה שרק משל"מ מצווה לתת יותר ומתל"א לא, מצד הסברא אין חילוק.

עושה חדשות
הודעות: 12758
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: במה להרבות בפורים - מתל"א או משל"מ?

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' מרץ 27, 2016 10:19 pm

שמעתי מי שהעיר, לחייב להקדים מתל"א למשלו"מ, (לא -מה עדיף, אלא -מה קודם), כי התדיר קודם, ומתל"א מקיימים פעמיים בשנה, ואילו משלו"מ רק פעם אחת.
לענ"ד לא ייראה כן דחשיב תדיר משו"ה, וגם דהדבר תלוי האם לדון את מצות מתל"א בדומה למצות צדקה או כמצוה בפנ"ע, ונפק"מ האם מי שמצא רק אביון אחד חייב ליתן לו, (אי נימא דבעלמא אין חיוב לקיים חצי שיעור דמצוות), ואי נימא דכל המצוה מתקיימת (בשיעורה השלם) רק בנתינה לב' אביונים, א"כ אף מצות מתל"א אינה אלא אחת בשנה. ודו"ק.

סגי נהור
הודעות: 5685
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: במה להרבות בפורים - מתל"א או משל"מ?

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' מרץ 28, 2016 12:23 am

נוטר הכרמים כתב:אבל הריבוי במתנות לאביונים הןא משום דזה הוי 'שמחה גדולה ומפוארה לפני המקום', ומקיום מצות 'משתה ושמחה' הוא.

ובאמת יש לידע מהו מקורו של הרמב"ם לדבר זה, ועי' מ"מ שכתב ע"ז, דברי רבינו ראויין אליו, ולא כתב מקור לזה.

ובספר שיעורי ר' דוד (פסחים סח ב) כתב דאפשר דמקור הרמב"ם הוא מדברי הגמ' שם, דאיתא, אמר רב יוסף הכל מודים בפורים דבעינן נמי לכם, מ"ט, ימי משתה ושמחה כתיב ביה, דכיון דאיתא דבפורים בעינן "נמי" לכם, דמפורש דהוי יותר נמי מה דלא הוי לכם. וכנראה דסובר הרמב"ם דזהו דיני [המשלוח מנות ו]מתנות לאביונים, דזה השמחה מה דלא הוי לכם, וצ"ע בכל זה. יעו"ש.


ביישוב השאלה מה מקור דברי הרמב"ם הללו, ביאר אדמו"ר מליובאוויטש זי"ע בפשטות כדרכו (נדפס מחדש באוצר ליקוטי שיחות שי"ל לאחרונה), שלשון הפסוק הוא "ימי משתה ושמחה, ומשלוח מנות איש לרעהו ומתנות לאביונים", הרי שגדר הימים עצמם הוא ימי משתה ושמחה, ומזה מובן ששאר הפרטים שבהמשך הפסוק הם מענין המשתה והשמחה.

ובזה מבואר גם הטעם לגודל השמחה בפורים שלא מצינו כן בשאר המועדים, שכן באף אחד מהמועדים לא נאמר דבר זה, שגדר המועד עצמו הוא "ימי משתה ושמחה".

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: במה להרבות בפורים - מתל"א או משל"מ?

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ב' מרץ 28, 2016 9:34 pm

נוטר הכרמים כתב:כי ענין זה של 'שמחה גדולה ומפוארה' מופיע גם בהל' יו"ט, וכמש"נ.

לענ"ד העניין הקיים בכל שמחת יו"ט, הוא שחוייב בפורים במצווה מעשית ומסויימת. וכדברי נחמיה בר"ה 'ושלחו מנות לאין נכון לו .. כי חדוות ה' ...'

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: במה להרבות בפורים - מתל"א או משל"מ?

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ג' מרץ 29, 2016 4:11 pm

שומע ומשמיע כתב:
נוטר הכרמים כתב:כי ענין זה של 'שמחה גדולה ומפוארה' מופיע גם בהל' יו"ט, וכמש"נ.

לענ"ד העניין הקיים בכל שמחת יו"ט, הוא שחוייב בפורים במצווה מעשית ומסויימת. וכדברי נחמיה בר"ה 'ושלחו מנות לאין נכון לו .. כי חדוות ה' ...'

וכידוע דברי הפר"ח לשלוח מנות לעניים בער"ה משום פסוק זה

עושה חדשות
הודעות: 12758
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: במה להרבות בפורים - מתל"א או משל"מ?

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' פברואר 28, 2021 12:26 pm

האם מצות צדקה של שאר ימות השנה קודמת גם היא למצות משלוח מנות של פורים לפ"ד הרמב"ם, או שזה קדימה מסויימת של מתל"א על משלו"מ בתוך מצוות ימי הפורים, אבל לא ימעט אדם במצות משלו"מ כדי לחסוך כסף למצות צדקה של שאר ימות השנה?


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 9 אורחים