מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שאלות וחקירות במצוות מחיית עמלק

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
מבקש תורה
הודעות: 203
הצטרף: ה' ינואר 23, 2014 1:48 am

שאלות וחקירות במצוות מחיית עמלק

הודעהעל ידי מבקש תורה » ד' מרץ 16, 2016 6:37 am

. שמואל כיצד נטמא בהריגת אגג? ה"נודע ביהודה" מקשה ("דורש לציון" דרוש ה'): אם שמואל היה נזיר. כיצד הרג את אגג, הרי ע"י כך הוא נטמא? ומשיב, כי מצוות "עשה" של מחיית עמלק דוחה את ה"לא תעשה" של הנזיר שלא להיטמא למתים. וקשה והרי יכול היה לעשות זאת ע"י שליח?
ז. מצות זכור בפה דווקא או בלב? בגמ' מגילה דף יח עמוד א, דתניא: זכור, יכול בלב? כשהוא אומר לא תשכח - הרי שכחת הלב אמור, הא מה אני מקיים זכור – בפה עכ"ד הגמ'. וא"כ מבואר בגמ' שמצות זכור היא בפה דוקא, וא"כ איך ס"ל לחינוך שהמצוה היא גם בלב.
הכונה קודם קריאת פרשת זכור. בספר מנהגי חת"ס השלם (דף קנ"א פ"ט סעי' ג'), בשבת זכור אמר קודם קריאת הפרשה שיכוון כל אחד למ"ע של מחיית עמלק עכ"ל. והוא תמוה ביותר דמצו"ע של מחיית עמלק היינו להרוג זרע עמלק, והוא הרי אינו בא כעת רק לקרות הפרשה, לזכור את אשר עשה לנו עמלק וצ"ב.
מצות מחיית עמלק לעתיד לבוא. כתב התרגום יונתן ס"פ כי תצא "תמחון ית דוכרנא דעמלק מתחות שמיא ואפילו ליומי מלכא משיחא לא תתנשי", ובס"פ בשלח "וישצי יתהון לתלתי דריא מדרא דעלמא דין ומדרא דמשיחא, ומדרא דעלמא דאתי". ולכאו' תמוה הדבר במש"כ שאפילו לעתיד לבוא נהיה מצויין על זכירת מחיית עמלק, והלוא אז בודאי נאבד זכרם וצ"ע.
מזיק בדפיקת המן מה דינו?. מה הדי מי שבליל פורים היה בביהכנ"ס וכששמע מהבעל קורא תיבת המן, נתן דפיקה חזקה על הבימה, ושבר את הזכוכית שלה, האם אפשר לפוטרו מצד מש"כ הרמ"א בסי' תרצ"ה שהמזיק בעת שמחת פורים פטור מלשלם.
נשמח לכל תשובה.

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שאלות וחקירות במצוות מחיית עמלק

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' מרץ 16, 2016 8:35 am

מבקש תורה כתב:. שמואל כיצד נטמא בהריגת אגג? ה"נודע ביהודה" מקשה ("דורש לציון" דרוש ה'): אם שמואל היה נזיר. כיצד הרג את אגג, הרי ע"י כך הוא נטמא? ומשיב, כי מצוות "עשה" של מחיית עמלק דוחה את ה"לא תעשה" של הנזיר שלא להיטמא למתים. וקשה והרי יכול היה לעשות זאת ע"י שליח?
ז. מצות זכור בפה דווקא או בלב? בגמ' מגילה דף יח עמוד א, דתניא: זכור, יכול בלב? כשהוא אומר לא תשכח - הרי שכחת הלב אמור, הא מה אני מקיים זכור – בפה עכ"ד הגמ'. וא"כ מבואר בגמ' שמצות זכור היא בפה דוקא, וא"כ איך ס"ל לחינוך שהמצוה היא גם בלב.
הכונה קודם קריאת פרשת זכור. בספר מנהגי חת"ס השלם (דף קנ"א פ"ט סעי' ג'), בשבת זכור אמר קודם קריאת הפרשה שיכוון כל אחד למ"ע של מחיית עמלק עכ"ל. והוא תמוה ביותר דמצו"ע של מחיית עמלק היינו להרוג זרע עמלק, והוא הרי אינו בא כעת רק לקרות הפרשה, לזכור את אשר עשה לנו עמלק וצ"ב.
מצות מחיית עמלק לעתיד לבוא. כתב התרגום יונתן ס"פ כי תצא "תמחון ית דוכרנא דעמלק מתחות שמיא ואפילו ליומי מלכא משיחא לא תתנשי", ובס"פ בשלח "וישצי יתהון לתלתי דריא מדרא דעלמא דין ומדרא דמשיחא, ומדרא דעלמא דאתי". ולכאו' תמוה הדבר במש"כ שאפילו לעתיד לבוא נהיה מצויין על זכירת מחיית עמלק, והלוא אז בודאי נאבד זכרם וצ"ע.
מזיק בדפיקת המן מה דינו?. מה הדי מי שבליל פורים היה בביהכנ"ס וכששמע מהבעל קורא תיבת המן, נתן דפיקה חזקה על הבימה, ושבר את הזכוכית שלה, האם אפשר לפוטרו מצד מש"כ הרמ"א בסי' תרצ"ה שהמזיק בעת שמחת פורים פטור מלשלם.
נשמח לכל תשובה.


על השאלה הראשונה- לכאורה העשה היה מוטל דווקא על שמואל הנביא כדי לתקן חטא שאול
על השאלה האחרונה- ימי משתה ושמחה ולא לילות.

מה שנכון נכון
הודעות: 11686
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: שאלות וחקירות במצוות מחיית עמלק

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' מרץ 16, 2016 12:32 pm

בברכה המשולשת כתב:על השאלה האחרונה- ימי משתה ושמחה ולא לילות.

מ"ב תרצו,לב "ונהגו כך - היינו מעת קריאת המגילה עד ליל סעודת פורים שהם שני לילות ויום אחד [א"ר]".

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שאלות וחקירות במצוות מחיית עמלק

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' מרץ 16, 2016 5:10 pm

ייש"כ לכתר"ה שתיקן את טעותי

אבא יודן
הודעות: 1256
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: שאלות וחקירות במצוות מחיית עמלק

הודעהעל ידי אבא יודן » ד' מרץ 16, 2016 5:30 pm

מבקש תורה כתב: מצות מחיית עמלק לעתיד לבוא. כתב התרגום יונתן ס"פ כי תצא "תמחון ית דוכרנא דעמלק מתחות שמיא ואפילו ליומי מלכא משיחא לא תתנשי", ובס"פ בשלח "וישצי יתהון לתלתי דריא מדרא דעלמא דין ומדרא דמשיחא, ומדרא דעלמא דאתי". ולכאו' תמוה הדבר במש"כ שאפילו לעתיד לבוא נהיה מצויין על זכירת מחיית עמלק, והלוא אז בודאי נאבד זכרם וצ"ע.

יעויין בבחיי סוף תצא שיש טפחא על לא שב"לא תשכח" לומר שבימות המשיח תשכח ותשכח !! בב"א ואמן.
וראה היעב"ץ בבא בתרא מו ב דבר מענין מאד.
וזכר לדבר הזוהר יתרו על כל הטפחאות דשם

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: שאלות וחקירות במצוות מחיית עמלק

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' מרץ 16, 2016 5:57 pm

על כמה משאלותיך עמד הגרי"ח סופר בספרו 'יד סופר' ח"ב (נדפס שוב בתוך ספרו כנסת חיים). יעויין שם.

איש הגבעה
הודעות: 238
הצטרף: א' יוני 04, 2017 12:29 pm

מצות מחיית עמלק בזרע ישראל

הודעהעל ידי איש הגבעה » א' מרץ 17, 2019 10:41 pm

כתב הגר"א (אבן שלמה, פרק יא ענין חבלי משיח): הערב רב דבוקים מאוד בישראל וכו', ה' מיני רב יש בישראל וכו' ובעלי מחלוקת הם גרועים מכולם והם נקראים עמלקים, ואין בן דוד עד שימחו מן העולם וכו'. עמלקים הם ראשי ישראל בגלות ועליהם נאמר היו צריה לראש, וכל עזי פנים ורשעים שבדור הם מגלגול נשמתן של ערב רב ובני קין וכו', צ"ע לגבי איזה דין ס"ל להגר"א דיש להם דין עמלק, והאם כשיהיה מצווה עלינו למחות את זרע עמלק בב"א, הם גם יהיו נכללים במצוה זו.
ויעויין עוד במאמר של הגר"א ווסרמן אומר אני מעשי למלך

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6341
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: שאלות וחקירות במצוות מחיית עמלק

הודעהעל ידי מיללער » ד' מרץ 20, 2019 2:19 am

מה שנכון נכון כתב:
בברכה המשולשת כתב:על השאלה האחרונה- ימי משתה ושמחה ולא לילות.

מ"ב תרצו,לב "ונהגו כך - היינו מעת קריאת המגילה עד ליל סעודת פורים שהם שני לילות ויום אחד [א"ר]".

ומקור הדברים בתשובת מהר"י מינץ

מה יסוד סברת הפטור כשהזיק או גנב וגזל מחמת.שחוק ושמחה? (המקורות ידענא עי' בתוס' סוכה מה. ד"ה מיד, בחו"מ סי' שע"ח ס"ט ברמ"א, ובאו"ח תרצ"ה ס"ב ברמ"א ותרצ"ו ס"ח ברמ"א) האם זה כמו מי שהזיק בערב שבת בין השמשות שרץ ברשות? לכאורה מדובר כן שמזיק את נכסי חבירו ברשות היחיד, ולא ברה"ר, למה יפטור, הרי אדם מועד לעולם בין ער ובין ישן וכו'?

החבר
הודעות: 15
הצטרף: ד' מרץ 13, 2019 9:31 pm

Re: שאלות וחקירות במצוות מחיית עמלק

הודעהעל ידי החבר » ד' מרץ 20, 2019 2:34 pm

מבקש תורה כתב:
מצות זכור בפה דווקא או בלב?
בגמ' מגילה דף יח עמוד א, דתניא: זכור, יכול בלב? כשהוא אומר לא תשכח - הרי שכחת הלב אמור, הא מה אני מקיים זכור – בפה עכ"ד הגמ'. וא"כ מבואר בגמ' שמצות זכור היא בפה דוקא, וא"כ איך ס"ל לחינוך שהמצוה היא גם בלב.

מחיית זכר עמלק היא עד היום, בלב. כתוב ושכנתי בתוכם ודרשו חז"ל מכל אחד ואחד מישראל, עמלק ענינו לקרר את עם ישראל, ואת הקרירות הזאת צריך לנצל לעיניני העולם, לתאוות עוה"ז וכו'

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: שאלות וחקירות במצוות מחיית עמלק

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ד' מרץ 20, 2019 2:49 pm

מבקש תורה כתב: מצות מחיית עמלק לעתיד לבוא. כתב התרגום יונתן ס"פ כי תצא "תמחון ית דוכרנא דעמלק מתחות שמיא ואפילו ליומי מלכא משיחא לא תתנשי", ובס"פ בשלח "וישצי יתהון לתלתי דריא מדרא דעלמא דין ומדרא דמשיחא, ומדרא דעלמא דאתי". ולכאו' תמוה הדבר במש"כ שאפילו לעתיד לבוא נהיה מצויין על זכירת מחיית עמלק, והלוא אז בודאי נאבד זכרם וצ"ע.


עיין במנחת חינוך מצוה תר"ג, גבי חיוב נשים ב"זכור", שכתב: מי עמד בסוד ה' יתברך אם טעם "זכור" מחמת הנקמה או "שנזכור שנאתו מאיזה טעם ואנחנו אין יודעים, ואפשר אף בביאת משיחנו שיכרת עמלק מכל וכל ולא יהיה זכר להם, מ"מ הזכירה יהיה תמיד מצות עשה לזכרו ולא לשכוח"
בקיצור: מסברא דנפשיה אומר כהתרגום יונתן, ותלה טעמו ב"סוד ה'".
ו"סוד ה' ליראיו"

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: שאלות וחקירות במצוות מחיית עמלק

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ד' מרץ 20, 2019 3:10 pm

מבקש תורה כתב: הכונה קודם קריאת פרשת זכור. בספר מנהגי חת"ס השלם (דף קנ"א פ"ט סעי' ג'), בשבת זכור אמר קודם קריאת הפרשה שיכוון כל אחד למ"ע של מחיית עמלק עכ"ל. והוא תמוה ביותר דמצו"ע של מחיית עמלק היינו להרוג זרע עמלק, והוא הרי אינו בא כעת רק לקרות הפרשה, לזכור את אשר עשה לנו עמלק וצ"ב.


הבה"ג לא מנה מצות "זכור", וכן מנה מצות ה"מחייה".
לכאורה לדבריו, "זכור" הוא חלק ממצוות ה"מחייה", ואינה מצוה בפני עצמה.

וברמב"ם בספר המצוות כתב: "היא שציוונו לזכור מה שעשה לנו עמלק מהקדימו להרע לנו, ושנאמר זה בכל עת ועת, ונעורר הנפשות במאמרים להלחם בו, ונזרז העם לשנוא אותו וכו'"
כלומר משמע לכאורה שמצות "זכור" היא הכנה למצוות ה"מחייה".
וא"כ או שהחמירו כשיטת הבה"ג, או שלמדו ברמב"ם, שאמנם מצוה בפני עצמה היא, אך הואיל והיא "הכנה" ל"מחייה", יש לכוון כבר ל"מחייה", שצריכה להיות מתוך שנאה וזכר מעשיו הרעים.
אפשר להבין בהחלט, ש"מלחמה" חייבת שיקדם לה רגש "שנאה", ואי אפשר לקיימה כהלכתה "כמי שכפאו שד" רק כדי לעשות רצון בוראו שאמר "להשמיד להרוג ולאבד"...
או אף יותר מכך, שבייחוד מלחמת עמלק, כך צריכה להיות, מתוך רגש שנאה, על מנת לעקור ולשרש את השפעת מעשיו בעולם ועלינו.
ולכן, אותה שנאה המתעוררת מקריאת "זכור", היא תחילת מעשה ה"מחייה".

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: שאלות וחקירות במצוות מחיית עמלק

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ד' מרץ 20, 2019 3:14 pm

מבקש תורה כתב:ז. מצות זכור בפה דווקא או בלב? בגמ' מגילה דף יח עמוד א, דתניא: זכור, יכול בלב? כשהוא אומר לא תשכח - הרי שכחת הלב אמור, הא מה אני מקיים זכור – בפה עכ"ד הגמ'. וא"כ מבואר בגמ' שמצות זכור היא בפה דוקא, וא"כ איך ס"ל לחינוך שהמצוה היא גם בלב.


יכול "רק" בלב?
קמ"ל "גם" בפה ו"גם" בלב...

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: שאלות וחקירות במצוות מחיית עמלק

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ד' מרץ 20, 2019 3:27 pm

מבקש תורה כתב:. שמואל כיצד נטמא בהריגת אגג? ה"נודע ביהודה" מקשה ("דורש לציון" דרוש ה'): אם שמואל היה נזיר. כיצד הרג את אגג, הרי ע"י כך הוא נטמא? ומשיב, כי מצוות "עשה" של מחיית עמלק דוחה את ה"לא תעשה" של הנזיר שלא להיטמא למתים. וקשה והרי יכול היה לעשות זאת ע"י שליח?


כל מאי דאיהו לא מצי עביד, לא משווי שליח.

האם במקרה שמנוע המשלח לעשות את המעשה בעצמו - מחמת איסור, האם יכול למנות שליח?
עיין פמ"ג סימן תרע"ט בא"א אות א', וכן בבית הלוי - בשו"ת ח"א סימן י, שסוברים שלא יכול למנות שליח בכה"ג.
ודן בזה נפלא כדרכו הגר"א גניחובסקי זצ"ל. עיין בעלון מחידושיו לפרשת מצורע תשע"ד.

הקישון33
הודעות: 207
הצטרף: א' ינואר 24, 2021 7:07 pm

Re: שאלות וחקירות במצוות מחיית עמלק

הודעהעל ידי הקישון33 » א' פברואר 28, 2021 9:27 am

מבקש תורה כתב:. שמואל כיצד נטמא בהריגת אגג? ה"נודע ביהודה" מקשה ("דורש לציון" דרוש ה'): אם שמואל היה נזיר. כיצד הרג את אגג, הרי ע"י כך הוא נטמא? ומשיב, כי מצוות "עשה" של מחיית עמלק דוחה את ה"לא תעשה" של הנזיר שלא להיטמא למתים. וקשה והרי יכול היה לעשות זאת ע"י שליח?
.

אם נאמר שהמצווה על כל ישראל אולי לא שייך שליחות בכלל כי גם השני מצווה בדומה לאו"ש על התוספת רי"ד שכל ההוא אמינא שאפשר להניח תפילין על ידי שליח רק אם השליח מניח ב' זוגות.


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 64 אורחים