כתונת_פסים כתב:כפאו שד הריהו שוטה לכל דבר, והוא גרע ממתעסק שאינו יודע מימינו ושמאלו, משא"כ כאן, הרי יודע שהוא עושה מעשה מצווה ומדוע אנו שומעים לו כשהוא אומר שאינו רוצה לצאת, ולא גרע מטבילה לדעת כמה ראשונים ושחיטה שגם אם נפל למקווה ונשחט שלא בכוונה הרי זה מועיל.
דניאל כתב:ב. מה שכתבת שהרי הוא יודע שעושה מעשה מצווה וכו' גם זה תמוה דלמ"ד מצוות אין צריכות כוונה לא צריך לדעת שעושה מצווה, והטעם בשוטה הוא דכיוון שאין עושה את המעשה מרצונו כלל אין נחשב כמעשה שלו וכן במי שאינו רוצה לצאת א"א להחשיב כעושה מצווה נגד רצונו וכ"ש הוא. ואף אם יש לדחות ולחלק מ"מ נ"ל שזה מקור טוב לדברי הראשונים.
ברזילי כתב:הרא"ה דווקא חולק על חידוש זה (שרבינו יונה (ברכות יב פתח בחמרא וכו) ועוד הביאו בשם הרשב"ם) וסובר שאף בצווח שאינו רוצה לצאת יצא יד"ח, והובאו שתי הדעות בב"י תקפ"ט
רבינו שמואל הוכיח סברתו מהא דשומעים הבדלה בביהכנ"ס וחוזרים ומבדילים בבית
כתונת_פסים כתב:א. ברור שגם למ"ד מצוות אינם צריכות כוונה צריך שיידע שעתה הוא מקיים מצווה, ודבר זה ציווה השי"ת לעשות, ועל כל פנים חייב להיות מודע למעשיו,
כתונת_פסים כתב:ברזילי כתב:הרא"ה דווקא חולק על חידוש זה (שרבינו יונה (ברכות יב פתח בחמרא וכו) ועוד הביאו בשם הרשב"ם) וסובר שאף בצווח שאינו רוצה לצאת יצא יד"ח, והובאו שתי הדעות בב"י תקפ"ט
רבינו שמואל הוכיח סברתו מהא דשומעים הבדלה בביהכנ"ס וחוזרים ומבדילים בבית
ידעתי ואולי גם הזכרתי דבר זה לעיל, שהראשונים חידשו דבר זה. בקשתי: א. מה טעם יש בה, שהרי אם מצוות אין צריכות כוונה, מה איכפת לי שצווח ועומד שאינו רוצה לצאת, והרי אין כל חיוב של רצון לצאת ידי חובה. ב. מדוע תפסו כל הפוסקים כדעת הראשונים שגם למ"ד אינו צריכה כוונה אם צווח ועומד שאינו רוצה לצאת אינו יוצא.
עדיאל ברויאר כתב:לגבי ב' - כנראה בגלל שהרא"ה הוא דעת יחיד (דברי רשב"ם הובאו אצל ראשונים רבים, ונראה שהסכימו עמו. והראבי"ה פוסק כמותו בפירוש. לרא"ה לא מצאתי חבר לפי שעה).
עושה חדשות כתב:בטעם הדבר שהמכוון שלא לצאת אינו יוצא אפי' אם מצוות אי"צ כוונה, ידוע מה שחידשו רבותינו ראשי הישיבות הגר"ש הימן והגר"נ טרופ והגר"א וסרמן וכו'. וכ"כ החזו"א, א"י כעת מקומו, דאין הטעם בזה מצד חיסרון איזה ענין של כוונה מ"מ, אלא הוי הלכה בפנ"ע שאין קיום מצווה בעל כרחו. ונפק"מ לענין לעבור עליו בבל תוסיף דאינו דומה חיסרון כוונה למ"ד צריכות כוונה למכוין שלא לצאת למ"ד אי"צ כוונה. וצע"ק ממש"כ הפוס' דלמ"ד אי"צ כוונה וכיון להדיא שלא לצאת, גם השומעים אינם יוצאים. וצ"ע בזה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 79 אורחים