ועל הכל אנו מודים לך כו', לשון הודאה, כי ענין הודאה הוא על דרך מודים חכמים לר"מ, דהיינו ב' החולקים זה עם זה כשא' מבטל דעתו נגד חבירו נק' בחי' הודאה. וכמו"כ מודים אנחנו לך. כי הנה יש ב' דעות וכמ"ש כי אל דעות הוי"ה, יש דעת שמלמטה למעלה, שהגשמיות הוא היש והרוחניות הוא אין כי אינו מושג כו'. ומלמעלה למטה הוא בהפוך, שהרוחניות הוא היש אמתי מצד שהוא עיקר המהוה והמחיה, וכמ"ש להנחיל אוהבי יש, והגשמיות בטל לאין בתכלית. וזהו ענין הודאה, שאנחנו מודים שהגשמיות בטל והאמת הוא כמו שהוא קמיה.
.וע"ז אומרים מודים אנחנו לך כו', כאדם שמודה לחבירו שאמת הוא כמו שהוא אומר, כך מודים אנחנו לך שאמת הוא דכולא קמיה כלא כו', ולא כאשר נראה לעיני בשר יש מאין.
החתן סופר כתב:עד ששואלים מהו אסיר, בואי נשאל מהי תודה.
ואין לפניי הספר אבל כמדומה שעמד בזה הרב הוטנר זצ״ל בפחד יצחק חנוכה, שעניין תודה- שאני מודה שלא יכולתי בלעדיך ואני לא כופר בטובתך, וכן קרבן תודה- מלשון הודאה, שלא יכולתי בלעדיך ה׳ יתברך.
אולי מימלא אסיר תודה, אני מחוייב (כמו אסיר שמחוזק ואסור) להגיד תודה- שאני מודה שבזכות עזרתך הצלחתי דבר כזה או אחר.
ולפי״ז הכשרנו את השרץ, ויצא שיש לזה דמדומי מקור...
מי שיראה לנו את הפחד יצחק נהיה אסירי תודה כלפיו!
החתן סופר כתב:עד ששואלים מהו אסיר, בואי נשאל מהי תודה.
ואין לפניי הספר אבל כמדומה שעמד בזה הרב הוטנר זצ״ל בפחד יצחק חנוכה, שעניין תודה- שאני מודה שלא יכולתי בלעדיך ואני לא כופר בטובתך, וכן קרבן תודה- מלשון הודאה, שלא יכולתי בלעדיך ה׳ יתברך.
אולי מימלא אסיר תודה, אני מחוייב (כמו אסיר שמחוזק ואסור) להגיד תודה- שאני מודה שבזכות עזרתך הצלחתי דבר כזה או אחר.
ולפי״ז הכשרנו את השרץ, ויצא שיש לזה דמדומי מקור...
מי שיראה לנו את הפחד יצחק נהיה אסירי תודה כלפיו!
החתן סופר כתב:מי שיראה לנו את הפחד יצחק נהיה אסירי תודה כלפיו!
גל של אגוזים כתב:המאמר היא בס' על חנוכה כמדומני מאמר ה', ואינו תח"י.
אלשיך הק' כתב
מה אשיב גמול לה' כי הוא אינו צריך לזולתו, כי הלא כל תגמולוהי מכל מה שגמל עלי מיום היותי, כולם עדיין עלי שלא אוכל לשלם
מלבי"ם כתב
מה אשיב לה' כל תגמולוהי עלי, שהחייני אחר היאוש הגדול הזה. ומבאר שעקר הטובה אצלו אינו החיים, רק עקר הטובה היא מה שעתה יוכל להודות לה', כמ"ש כי טוב חסדך מחיים שפתי ישבחונך וכמש"פ שם, וז"ש מה אשיב לה' על מה שגמל עלי אשר כוס ישועות אשא ואקרא בשם ה' להודות לה' חסדו ולפרסם גדולת ה', ולשלם נדרי לה' נגדה נא לכל עמו, שזה הוא הטובה היותר גדולה שגמל עלי.
בקרו טלה כתב:החתן סופר כתב:מי שיראה לנו את הפחד יצחק נהיה אסירי תודה כלפיו!גל של אגוזים כתב:המאמר היא בס' על חנוכה כמדומני מאמר ה', ואינו תח"י.
מאמר ב פרק ב אות ה
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 14 אורחים