"אשר ספרו לנו אבותינו" - פסח היה. אמר לו: אמש הקרני אבא את ההלל ושמעתיו שהיה אומר (תהלים קיד א) בצאת ישראל ממצרים ועתה נטשנו אם צדיקים היו אבותינו יעשה לנו בזכותם ואם רשעים היו כשם שעשה להם נפלאותיו חנם כן יעשה לנו ואיה כל נפלאותיו"
מה שנכון נכון כתב:לא מדובר על ההגדה אלא על ההלל שדרך אמירתו היתה בקרוי. [והוא כאומר אתמול עניתי הללויה על קריאת ההלל של אבא, ושם נאמר וכו'. ולא שאביו הוא זה שהודיע לו, אלא כמ"ש בסוכה מי שהיו וכו' מקרין אותו].
בשביל לדעת את סיפור יציא"מ אי"צ ל"אמש", ואי"צ בכלל את ליל הסדר, אלא בן חמש למקרא, ובכל יום ק"ש וכו' וכו'. וכל הסגנון הוא מליצי בשביל להחריף את הטענה ולייפותה.
[והסגנון הוא של חז"ל שנתנו את ניסוח הדברים הללו בפיו, שהרי האם היתה קריאת ההלל נוהגת בימיו? האם חובר כבר המזמור בצאת ישראל?].
מה שנכון נכון כתב:לא מדובר על ההגדה אלא על ההלל שדרך אמירתו היתה בקרוי. [והוא כאומר אתמול עניתי הללויה על קריאת ההלל של אבא, ושם נאמר וכו'. ולא שאביו הוא זה שהודיע לו, אלא כמ"ש בסוכה מי שהיו וכו' מקרין אותו].
בשביל לדעת את סיפור יציא"מ אי"צ ל"אמש", ואי"צ בכלל את ליל הסדר, אלא בן חמש למקרא, ובכל יום ק"ש וכו' וכו'. וכל הסגנון הוא מליצי בשביל להחריף את הטענה ולייפותה.
[והסגנון הוא של חז"ל שנתנו את ניסוח הדברים הללו בפיו, שהרי האם היתה קריאת ההלל נוהגת בימיו? האם חובר כבר המזמור בצאת ישראל?].
הלל זה מי אמרו? רבי יוסי אומר: אלעזר בני אומר: משה וישראל אמרוהו בשעה שעלו מן הים, וחלוקין עליו חביריו לומר שדוד אמרו, ונראין דבריו מדבריהן וכו'
תנו רבנן: הלל זה מי אמרו? רבי אליעזר אומר: משה וישראל אמרוהו בשעה שעמדו על הים,
אוהב ציון כתב:בס"ד
מעשה באדם שהמלך הורה לו להעביר מטען - חשוב לאין תכלית - לארמון המלך במכונית.
ומשום שייתכנו תקלות, העביר לו המלך הוראות מפורטות בכל מקרה של קלקול , חיזוק גלגלים' 'ניקוי חלונות בישרים' וכו',
השליח החכם הלז עשה את כל ההוראות, ותיקן וסידר והתגבר על כל התקלות. רק דבר אחד שכח: להעביר את הסחורה.
ייתכן שדומים אנו לאותו האדם.
לתורה הקדושה שינה התכלית אח לכל הענין מראשית לאחרית" למען תספר... וידעתם כי אני ה', סיפור יציא"מ אינה תכלית בפני עצמה אלא אמצעי לדעת מתוכה כי אני ה'!!! כמובן שידיעת ה' כל אחד ודרגתו הוא.
וזה הענין להסבביר ולבאר על פי איך שהורו לנו חז"ל- קודם כל לעצמינו ואחר כך לליבות ילדינו (וילדינו לאו דווקא הקטנים אדרבה העיקר הגדולים וייתכן שאף בגיל מבוגר ואכ"מ) את תוקף אמונת אמת, שאחד הוא האלוהים ואין עוד מלבדו.
הערה: כמה רע הוא המעשה שכל מיני מגידים (כמובן שכוונתם לש"ש אך אינם מכוונים יפה), שמוצאים רמזים ודרושים שאין בהם ממש, והופכים את "הקערה" על פיה - שענין ליל הסדר הוא עידוד למיואשים, או לזמן תפילה וצעקה וכו' וכו'. אם רוצים אנו לקיים רצון המלך הגדול ית"ש נפסיק לפתוח עלונים וסיפורים ונתחיל לפתוח את החומש. ליל הסדר הוא סיפור יציאת מצרים למען דעת כי ה' הוא האלוהים.
צביב כתב:אוהב ציון כתב:בס"ד
מעשה באדם שהמלך הורה לו להעביר מטען - חשוב לאין תכלית - לארמון המלך במכונית.
ומשום שייתכנו תקלות, העביר לו המלך הוראות מפורטות בכל מקרה של קלקול , חיזוק גלגלים' 'ניקוי חלונות בישרים' וכו',
השליח החכם הלז עשה את כל ההוראות, ותיקן וסידר והתגבר על כל התקלות. רק דבר אחד שכח: להעביר את הסחורה.
ייתכן שדומים אנו לאותו האדם.
לתורה הקדושה שינה התכלית אח לכל הענין מראשית לאחרית" למען תספר... וידעתם כי אני ה', סיפור יציא"מ אינה תכלית בפני עצמה אלא אמצעי לדעת מתוכה כי אני ה'!!! כמובן שידיעת ה' כל אחד ודרגתו הוא.
וזה הענין להסבביר ולבאר על פי איך שהורו לנו חז"ל- קודם כל לעצמינו ואחר כך לליבות ילדינו (וילדינו לאו דווקא הקטנים אדרבה העיקר הגדולים וייתכן שאף בגיל מבוגר ואכ"מ) את תוקף אמונת אמת, שאחד הוא האלוהים ואין עוד מלבדו.
הערה: כמה רע הוא המעשה שכל מיני מגידים (כמובן שכוונתם לש"ש אך אינם מכוונים יפה), שמוצאים רמזים ודרושים שאין בהם ממש, והופכים את "הקערה" על פיה - שענין ליל הסדר הוא עידוד למיואשים, או לזמן תפילה וצעקה וכו' וכו'. אם רוצים אנו לקיים רצון המלך הגדול ית"ש נפסיק לפתוח עלונים וסיפורים ונתחיל לפתוח את החומש. ליל הסדר הוא סיפור יציאת מצרים למען דעת כי ה' הוא האלוהים.
כנגד ד' בנים דברה תורה
אחד חכם ולימודו עדות חוקים ומשפטים
אחד רשע וחינוכו באמונה וכו' כדברי הרב אוהב ציון
אחד תם וחינוכו בקיום המצוות וידיעת ההשגחה הפרטית, ובזה יש לו חיזוק
אחד שאינו יודע לשאול ויש לו לשאול (ולהתפלל)
ובקיצור
עידוד לחיזוק, ותפילה כשמיוסד על חיזוק באמונה
בזה לומד באופן מעשי לזכור את גילוי האמונה של ליל הסדר להמשך השנה
סגי נהור כתב:תודה רבה שאתה עושה לנו היכרות עם החומש. אבל אנן קיי"ל תורה בפירושה ניתנה, וענייני ההלכה שבדבר מבוארים בש"ס ובפוסקים, וענייני האגדה והתוכן הפנימי שבדבר מבוארים בספרי רבותינו הראשונים והאחרונים, ועומק ביאורם מקבל כל אחד מפי רבותיו, אשר מדבריהם מן הסתם מביאים ב"עלונים". ואידך זיל וגמור.
אוהב ציון כתב:עדיין לא הבנתי, כל סדר ההגדה וההלל וכו' וכו' שכולו דעת ה' הוא מדבר על בן אחד (או שכוונתך שהכל יוצא מדי פשוטו?)? זו הבנתך? ככל הנראה לא הבנתי נכון.
לא הבנתי היאך פירוש חז"ל. סותר את פשוטו של מקרא בפסוקים הנ"ל. (או שכוונתך שאין לפתוח את החומש כלל ר"ל משום שהכל הוא לא כפשוטו אלא לפי פירוש).
על כל פנים כל כך כואב שדבר ה' שנכתב בתורה"ק וידעתם כי אני ה' שנאמר פעם אחר פעם כולל הדברה הראשונה במעמד הר סיני אנכי ה' אשר הוצאתיך מארץ מצרים - ניתן לויכוח כדי להצדיק רעיונות שאין להם מקום.
אפרקסתא דעניא כתב:מסופר אפוא, שגדעון, שהיה גדול שבדורו, שופט ישראל, הנשלח להושיעם מיד מדיין
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 45 אורחים