חיים ושלו' כתב:מה המקור שאומרים שגם הגריעב"ץ זי"ע לא האמין למה שכתב, וכתב כן רק על מלחמתו נגד הכת הארורה?
שה"ג מערכת ספרים אות ז' (זוהר), אך אומרים שהחיד"א לא האמין למה שכתב וכו'.
חיים ושלו' כתב:מה המקור שאומרים שגם הגריעב"ץ זי"ע לא האמין למה שכתב, וכתב כן רק על מלחמתו נגד הכת הארורה?
שו"ת חתם סופר חלק א (אורח חיים) סימן קצז
ואך לעשות עדה שלמה כלם יתחסדו במנהג א' לכולם א"כ היא גופי' נעשה חק לישראל ומצות אנשים וזה אי אפשר, ולכן ראיתי רבותי הגאון הפלאה ז"ל ומורי החסיד שבכהונה מהו' נתן אדליר זצ"ל והגאון מהו' זלמן חסיד ז"ל שלא המשיכו עדה, מעיד אני עלי שמימי לא שמעתי מפי קדושי ישראל הנ"ל ס' הזוהר יוצא מפי קדשם בשום דרוש, ותלי"ת לא זזה ידי מתוך ידם ולא חסרתי מהם וכו',
וכאשר בפירוש שמעתי כן מפה קדוש אדומ"ו גאון ישראל קדוש ד' מכובד מוהר"ר משה סופר זצוק"ל אב"ד ור"מ דק"ק פרעשבורג שאמר בפני רבים מתלמידיו אלו היה יכולת ביד אדם להעמיד מדרשי רשב"י על טהרתן לבררם מתוך מה שנתחבר אליהם מחכמי הדורות שאחריו לא יהיה כולו רק ספר קטן הכמות מאוד מחזיק דפים מעוטים
שבילי דנהרדעא כתב:קצת פלא שגריעב"ץ חולק על מה שנתקבל כבר אצל הראשונים דוגמת רבינו בחיי?
איפה כתב החת"ס על המטפחת ספרים דבר גדול דיבר הנביא?
שו"ת חתם סופר חלק ו - ליקוטים סימן נט
ומ"ש שהרב אמר משם אמ"ו זצ"ל לא שמעתי מפיו ואולי התיר הרב לעצמו ע"ד שאמרו חז"ל רצית להחנק תתלה באילן גדול ואל תאשימהו עבור זה הנה נמצא בשכונתך ס' מטפחת ספרים למהריעב"ץ תמצא שם כי דבר גדול דבר הנביא ז"ל בענין זה הלא ישתוממו רואיו וד"ל
עקביה כתב:שבילי דנהרדעא כתב:קצת פלא שגריעב"ץ חולק על מה שנתקבל כבר אצל הראשונים דוגמת רבינו בחיי?
איפה כתב החת"ס על המטפחת ספרים דבר גדול דיבר הנביא?
א. היעב"ץ אחז מספר הזוהר, ואינו חולק על מה שנתקבל אצל הראשונים. הוא חלק רק על אותה אקסיומה כאילו כל כולו מרשב"י.
סעדיה כתב:[
כמדומני שהוכיחו מלשון רבינו בחיי שאינו מחזיק את הזוהר (עכ"פ לא כולו) כדברי רשב"י, יבואו היודעים ויודיעו.
מהעבר כתב:על טענת אוצר החכמה
שהתשובה מאהבה ענה כן לגוי (ובאמת לא אחז כך)
א"כ למה הדפיסו לרבים ?
צביב כתב:קושית מטפחת ספרים על ''סינגוגה''
זוהר - רעיא מהימנא כרך ג (דברים) פרשת כי תצא דף רפב עמוד א
ומהכא קרו לבי כנשתא אש נוגה....דבי כנשתא אתקריאת על שמייהו אש נוגה כדקא אמינא
עקביה כתב:צביב כתב:קושית מטפחת ספרים על ''סינגוגה''
לא כתוב בזוהר סינגוגה אלא:זוהר - רעיא מהימנא כרך ג (דברים) פרשת כי תצא דף רפב עמוד א
ומהכא קרו לבי כנשתא אש נוגה....דבי כנשתא אתקריאת על שמייהו אש נוגה כדקא אמינא
היות ולא מצאנו בשום מקום שבית כנסת נקרא "אש נוגה", מסתבר שזה 'גיור' של הכינוי הלטיני של בית-כנסת - סינגוגה.
[כמו שהיו רבנים (נדמה לי ר' נפתלי כ"ץ, בעל 'סמיכת חכמים') שכינו את העיר פוזנא - פז נאה, אוסטרהא - אות תורה, וכיו"ב].
צביב כתב:עקביה כתב:צביב כתב:קושית מטפחת ספרים על ''סינגוגה''
לא כתוב בזוהר סינגוגה אלא:זוהר - רעיא מהימנא כרך ג (דברים) פרשת כי תצא דף רפב עמוד א
ומהכא קרו לבי כנשתא אש נוגה....דבי כנשתא אתקריאת על שמייהו אש נוגה כדקא אמינא
היות ולא מצאנו בשום מקום שבית כנסת נקרא "אש נוגה", מסתבר שזה 'גיור' של הכינוי הלטיני של בית-כנסת - סינגוגה.
[כמו שהיו רבנים (נדמה לי ר' נפתלי כ"ץ, בעל 'סמיכת חכמים') שכינו את העיר פוזנא - פז נאה, אוסטרהא - אות תורה, וכיו"ב].
לכאורה כוונת דברי עקביה לתרץ בפשיטות קושית מטפחת ספרים
שכבר בזמן מוקדם נקרא כך בית הכנסת, אם אכן שפת הלטינית הזו כבר היתה בזמן התנאים, והיו קהילות ידועות שדברו בשפה זו
שבילי דנהרדעא כתב:על מה קאי תשובת החת"ס בהתייחסו לה"מטפחת ספרים"? ניסיתי לראות בפנים ולא הבנתי, אבל אולי הסכמתו על מאמר אחד הנאמר בספר ולא על כל הספר בכלליות?
ואני אומר, מבואר הדבר למי שרגיל בספר הזוהר שהרשב"י לא כתב כל הדברים שבו, אך כלול ובלול הוא מכמה חיבורים שחוברו בזמן הגאונים ובדור שאחריהם (ואולי בימי רבנן סבוראי חובר הספר הקדוש ההוא), כמעט אין לי ספק בדבר זה. וגם יש לידע שהכניסו בתוכו דברים הרבה שאינם מגוף הספר כלל, רק הגהות מאחרונים מאד והמה רבו כמו רבו, ואוכל להכריח ולהוכיח זה בס"ד במופתים חותכים, ואשמת המעתיקים היא. וכבר חיברתי בע"ה על זה חיבור מיוחד קראתיו מטפחת ספרים, ות"ל כבר יצא לאור עולם.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 164 אורחים