עושה חדשות כתב:על השאלה הפותחת, ראה בנין ציון סי' קעב, וז"ל בתחילת דבריו "כבר הערתי על ענין גזל במקום פקוח נפש וכתבתי שיש פלוגתת ראשונים בזה ועתה באתי לחקור עוד בענין קרוב לזה אם מותר להציל עצמו ממיתה ע"י שמבייש לחבירו". עי"ש.
ועל מה שכתבתי לעיל "שאם זה באופן שאינו יכול לשלם כגון שמפליג כעת לארץ אחרת וכד' יהיה אסור", אכן ראיתי שם בסי' קע שכ' - "ולפ"ז בנדון זה דלא שייך שישלם לבסוף דאי אפשר לשלם למת את בזיונו גם לשיטת התוספ' והרא"ש אסור להציל נפש בבזיון אחר".
אמנם המהר"ם שיק יו"ד סי' שמז נחלק עליו בזה, עי"ש.עושה חדשות כתב:על מה שכתבתי לעיל "שאם זה באופן שאינו יכול לשלם כגון שמפליג כעת לארץ אחרת וכד' יהיה אסור", אכן ראיתי בבנין ציון בסי' קע שכ' - "ולפ"ז בנדון זה דלא שייך שישלם לבסוף דאי אפשר לשלם למת את בזיונו גם לשיטת התוספ' והרא"ש אסור להציל נפש בבזיון אחר".
ישנו כתב:עושה חדשות כתב:על השאלה הפותחת, ראה בנין ציון סי' קעב, וז"ל בתחילת דבריו "כבר הערתי על ענין גזל במקום פקוח נפש וכתבתי שיש פלוגתת ראשונים בזה ועתה באתי לחקור עוד בענין קרוב לזה אם מותר להציל עצמו ממיתה ע"י שמבייש לחבירו". עי"ש.
ועל מה שכתבתי לעיל "שאם זה באופן שאינו יכול לשלם כגון שמפליג כעת לארץ אחרת וכד' יהיה אסור", אכן ראיתי שם בסי' קע שכ' - "ולפ"ז בנדון זה דלא שייך שישלם לבסוף דאי אפשר לשלם למת את בזיונו גם לשיטת התוספ' והרא"ש אסור להציל נפש בבזיון אחר".
ויש לתמוה על כך א"כ מה הוצרכה הגמ' לסברת מאי חזית לדין ייהרג ואל יעבור, תיפו"ל שבממון אם אינו משלם ייהרג, וא"כ לא גרע נפשו שא"א לשלם.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 300 אורחים