מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

רבנים שתומכים באבולוציה ,יש עוד?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אביגדור
הודעות: 419
הצטרף: ה' יוני 18, 2015 2:38 pm

Re: רבנים שתומכים באבולוציה ,יש עוד?

הודעהעל ידי אביגדור » א' יוני 05, 2016 2:10 pm

אוצר החכמה כתב:במילים אחרות לך לא מפריע כל הקושי שלהם עם הכאילו.
אע"פ שלדידי אין כאן כאילו, אני מבין את עמדתך שלכל היותר זה קושי די קטן שאפשר לקבל אותו.
אני עצמי לא מבין כלל מה הקושי או מה הכאילו.
כל מי ששמע משהו על הפיסיקה המודרנית יודע שהשאלה מדוע השי"ת ברא את העולם כשהוא נראה ברוא כבר מליוני שנים שקול לשאלה למה הוא ברא את חוקי הטבע.

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: רבנים שתומכים באבולוציה ,יש עוד?

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » א' יוני 05, 2016 2:33 pm

פלתי כתב:הרי כל הנהגת העולם הוא בהנהגה טבעית, בעוד שהקב"ה יכול לעשות הכל בלי שום תהליכים.


הנהגה טבעית כוללת גם הנהגה לפי כללי ההסתברות ברמה כלשהיא. אם כל מי שמחלל שבת היה מת במקום ממכת ברק זה היה בגדר נס גלוי, למרות שגם זה אפשרי מבחינה עקרונית רק חסר סבירות בצורה קיצונית.

פלתי
הודעות: 2325
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: רבנים שתומכים באבולוציה ,יש עוד?

הודעהעל ידי פלתי » א' יוני 05, 2016 2:35 pm

צופר הנעמתי כתב:
פלתי כתב:הרי כל הנהגת העולם הוא בהנהגה טבעית, בעוד שהקב"ה יכול לעשות הכל בלי שום תהליכים.


הנהגה טבעית כוללת גם הנהגה לפי כללי ההסתברות ברמה כלשהיא. אם כל מי שמחלל שבת היה מת במקום ממכת ברק זה היה בגדר נס גלוי, למרות שגם זה אפשרי מבחינה עקרונית רק חסר סבירות בצורה קיצונית.

איזו הסתברוות יש לשמן שידלוק יותר מאשר לחומץ?

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: רבנים שתומכים באבולוציה ,יש עוד?

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » א' יוני 05, 2016 2:37 pm

פלתי כתב:
צופר הנעמתי כתב:
פלתי כתב:הרי כל הנהגת העולם הוא בהנהגה טבעית, בעוד שהקב"ה יכול לעשות הכל בלי שום תהליכים.

הנהגה טבעית כוללת גם הנהגה לפי כללי ההסתברות ברמה כלשהיא. אם כל מי שמחלל שבת היה מת במקום ממכת ברק זה היה בגדר נס גלוי, למרות שגם זה אפשרי מבחינה עקרונית רק חסר סבירות בצורה קיצונית.

איזו הסתברוות יש לשמן שידלוק יותר מאשר לחומץ?


הסברות של 100%. חומץ שדולק זה בעיניך הנהגה טבעית?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17368
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: רבנים שתומכים באבולוציה ,יש עוד?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' יוני 05, 2016 2:40 pm

אביגדור כתב:
אוצר החכמה כתב:במילים אחרות לך לא מפריע כל הקושי שלהם עם הכאילו.
אע"פ שלדידי אין כאן כאילו, אני מבין את עמדתך שלכל היותר זה קושי די קטן שאפשר לקבל אותו.
אני עצמי לא מבין כלל מה הקושי או מה הכאילו.
כל מי ששמע משהו על הפיסיקה המודרנית יודע שהשאלה מדוע השי"ת ברא את העולם כשהוא נראה ברוא כבר מליוני שנים שקול לשאלה למה הוא ברא את חוקי הטבע.


כאמור אני מסכים עם הטענה בכללותה. אבל אולי תסביר למה זה נובע ממה ששמענו משהו על הפיסיקה המודרנית.

פלתי
הודעות: 2325
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: רבנים שתומכים באבולוציה ,יש עוד?

הודעהעל ידי פלתי » א' יוני 05, 2016 2:48 pm

צופר הנעמתי כתב:הסברות של 100%. חומץ שדולק זה בעיניך הנהגה טבעית?

באמת אני לא מבין מה יותר טבעי בשמן. נכון שהחומרים שמהם עשוי השמן הם דליקים, אבל היא גופא אינני מבין מדוע החומרים שבחומץ לא יהיו ג"כ דליקים? ברור שאחר שהתרגלנו לכך אז זה נראה טבעי, אבל לולא ההרגל מאי?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17368
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: רבנים שתומכים באבולוציה ,יש עוד?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' יוני 05, 2016 2:50 pm

צופר הנעמתי כתב:
שמש כתב:זאת ועוד את עניין חוסר הסיכוי הסטטיסטי שתהליך כזה יצלח יש להטיח בפניהם של דוקינס וחבריו הסבורים שאם עלה בידם להבין חלק מהתהליך שהוביל לשפע המינים החיים בעולם הרי הם פטורים משאלת קיומו של הבורא. אך לנו מאמינים בני מאמינים יש תשובה פשוטה לשאלה זו והיא שברצות ה' הסיכוי הנדיר עד כדי אי סבירות קיצונית אכן מתרחש!


מה ההיגיון לטעון שהעולם נברא בצורה "טבעית" דהיינו בדרך של התפתחות וברירה טבעית ובה בשעה לטעון שמדובר במשהו חסר סיכוי בצורה קיצונית שקרה בדרך נס ברור וגלוי? אם הקב"ה רוצה לברוא עולם בדרך נס גלוי הוא לא צריך בשביל זה התפתחות וברירה טבעית.


לכאורה הרמב"ן שטוען שהקב"ה מפחית את הנס כמו הרוח בקריעת ים סוף סותר את טענתך.

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: רבנים שתומכים באבולוציה ,יש עוד?

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » א' יוני 05, 2016 3:07 pm

אוצר החכמה כתב:
צופר הנעמתי כתב:
שמש כתב:זאת ועוד את עניין חוסר הסיכוי הסטטיסטי שתהליך כזה יצלח יש להטיח בפניהם של דוקינס וחבריו הסבורים שאם עלה בידם להבין חלק מהתהליך שהוביל לשפע המינים החיים בעולם הרי הם פטורים משאלת קיומו של הבורא. אך לנו מאמינים בני מאמינים יש תשובה פשוטה לשאלה זו והיא שברצות ה' הסיכוי הנדיר עד כדי אי סבירות קיצונית אכן מתרחש!


מה ההיגיון לטעון שהעולם נברא בצורה "טבעית" דהיינו בדרך של התפתחות וברירה טבעית ובה בשעה לטעון שמדובר במשהו חסר סיכוי בצורה קיצונית שקרה בדרך נס ברור וגלוי? אם הקב"ה רוצה לברוא עולם בדרך נס גלוי הוא לא צריך בשביל זה התפתחות וברירה טבעית.


לכאורה הרמב"ן שטוען שהקב"ה מפחית את הנס כמו הרוח בקריעת ים סוף סותר את טענתך.


נכון שגם כאשר נעשה נס גלוי הוא נעשה כביכול ע"י משהו ש"גורם" אותו, ז"א הקב"ה לא עושה את הנס באופן ישיר אלא משתמש במשהו כדי לפעול את הנס כמו שרואים במכות מצרים. אבל זה עדיין כמובן נשאר נס גלוי. האם כוונתך לטעון שבריאת העולם ע"י האבולוציה אינה בריאה באופן טבעי אלא נס גלוי שרק משתמש בכלי של האבולוציה כדי לא לפעול בצורה ישירה? לא נשמע לי משכנע.

עיק
הודעות: 460
הצטרף: ש' פברואר 26, 2011 9:15 pm

Re: רבנים שתומכים באבולוציה ,יש עוד?

הודעהעל ידי עיק » א' יוני 05, 2016 3:07 pm

אוצר החכמה כתב:אנו צריכים להתרגל להבנה שנס אינו רק סותר את הטבע אלא גם את חוקי ההגיון כמו שביאר המהר"ל


דברים אלו עומדים בסתירה לדעת כמה וכמה ראשונים, כך שלא ברור מדוע עלינו להתרגל להבנה כזו.

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: רבנים שתומכים באבולוציה ,יש עוד?

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » א' יוני 05, 2016 3:11 pm

פלתי כתב:
צופר הנעמתי כתב:הסברות של 100%. חומץ שדולק זה בעיניך הנהגה טבעית?

באמת אני לא מבין מה יותר טבעי בשמן. נכון שהחומרים שמהם עשוי השמן הם דליקים, אבל היא גופא אינני מבין מדוע החומרים שבחומץ לא יהיו ג"כ דליקים? ברור שאחר שהתרגלנו לכך אז זה נראה טבעי, אבל לולא ההרגל מאי?


ל"הרגל" הזה בדיוק שאתה מדבר עליו קוראים "חוקי הטבע", ההנהגה הקבועה לפי ה"הרגל" הקבוע היא ההנהגה הטבעית והחריגה מהם היא הקרויה "נס".

שמש
הודעות: 1585
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: רבנים שתומכים באבולוציה ,יש עוד?

הודעהעל ידי שמש » א' יוני 05, 2016 3:33 pm

מאחר ואין טעם לטחון קמח טחון אשים כאן קנצי למילין בעניין זה:
התאוריה של התפתחות הגזעים (אבולוציה) היא תיאוריה מדעית תקפה ומקובלת העומדת בכל הדרישות המדעיות מתיאוריה כזו ומסבירה הן את הממצאים הארכיאולוגים והפליאונתולוגים והן את קשרי הקרבה הגנטית ותופעות כגון אטביזם בבנ"א ובע"ח ותהליכי התפתחות העובר (אימביריולוגיה) ועוד. הניסיון לטעון כנגדה מבחינה מדעית שקול לניסיון לטעון שהארץ היא מרכז היקום (לפני שיקום החכמולוג התורן: תורת היחסות של איינשטיין לא מועילה כאן...).
העובדה שהסיכוי הסטטיסטי לתהליך כזה הוא נמוך מאוד אינה מעלה ואינה מורידה לגבי עצם התרחשותו הפרוסה לעיני כל מתבונן אלא בסה"כ מצביעה על חוסר ההסתברות שבדברי הטוענים כי ח"ו אין מנהיג לבירה.
אגב, לתיאורית האבולוציה אין קשר לשאלת הופעת החיים על פני כדה"א וכן אין לה (ולמדע בכלל) קשר לאמונתנו במציאות הקב"ה (וכמ"ש אוצה"ח לעיל).
הוויכוח הנדון כאן האם בעקבות הידע המדעי שבידינו יש לפרש את פסוקי הבריאה בספר בראשית באופן שנראה במבט שטחי כמוציא מכדי פשוטם או להחזיק בפשוטם כמשמעם ולבאר את התגליות החד-משמעיות בנושא כחלק מ'תדמית העולם העתיק' שהולבשה על עולמנו מכוח 'חוקי הטבע' היא שאלה שלענ"ד אין בידי אנוש להכריע בה והיא תלויה במה שציין אוצה"ח לעיל (והעיר עליו 'עיק') - האם נס סותר את חוקי הטבע או אף את הלוגיקה וההיגיון ובנטייתו האינטואיטיבית של כל לומד ומעיין.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: רבנים שתומכים באבולוציה ,יש עוד?

הודעהעל ידי איש-אחד » א' יוני 05, 2016 3:48 pm

שמש כתב:העובדה שהסיכוי הסטטיסטי לתהליך כזה הוא נמוך מאוד אינה מעלה ואינה מורידה לגבי עצם התרחשותו הפרוסה לעיני כל מתבונן אלא בסה"כ מצביעה על חוסר ההסתברות שבדברי הטוענים כי ח"ו אין מנהיג לבירה.

טענת ההסתברות הסטטיסטית הנמוכה רלוונטית רק אם יוצאים מנקודת הנחה שהמצב הנוכחי היה המטרה, כמו לומר שהמטרה היתה יצירת אדם. אם המטרה היתה יצירת אדם אזי לא סביר שהאדם נוצר באבולציה ע"פ הגדרה המדעית של התפתחות אקראית, אבל אם הוא להיפך, שהאדם הוא תוצאה של התפתחות אקראית אזי ההסתברות הסטטיסטית אינה רלוונטית.
עכ"פ לאמונתנו שהתוצאה היא המטרה - האדם, אזי לא סביר שהאדם (וכלל החיים) נוצר באופן של התפתחות אקראית אלא בהתפתחות מתוכננת בידי השי"ת.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17368
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: רבנים שתומכים באבולוציה ,יש עוד?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' יוני 05, 2016 4:39 pm

עיק כתב:
אוצר החכמה כתב:אנו צריכים להתרגל להבנה שנס אינו רק סותר את הטבע אלא גם את חוקי ההגיון כמו שביאר המהר"ל


דברים אלו עומדים בסתירה לדעת כמה וכמה ראשונים, כך שלא ברור מדוע עלינו להתרגל להבנה כזו.



אולי בגלל שאין לך אופציה אחרת מלבד אי קבלת האבולוציה וכל המדע המודרני דבר שאינך מוכן לעשותו.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17368
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: רבנים שתומכים באבולוציה ,יש עוד?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' יוני 05, 2016 4:49 pm

איש-אחד כתב:
שמש כתב:העובדה שהסיכוי הסטטיסטי לתהליך כזה הוא נמוך מאוד אינה מעלה ואינה מורידה לגבי עצם התרחשותו הפרוסה לעיני כל מתבונן אלא בסה"כ מצביעה על חוסר ההסתברות שבדברי הטוענים כי ח"ו אין מנהיג לבירה.

טענת ההסתברות הסטטיסטית הנמוכה רלוונטית רק אם יוצאים מנקודת הנחה שהמצב הנוכחי היה המטרה, כמו לומר שהמטרה היתה יצירת אדם. אם המטרה היתה יצירת אדם אזי לא סביר שהאדם נוצר באבולציה ע"פ הגדרה המדעית של התפתחות אקראית, אבל אם הוא להיפך, שהאדם הוא תוצאה של התפתחות אקראית אזי ההסתברות הסטטיסטית אינה רלוונטית.
עכ"פ לאמונתנו שהתוצאה היא המטרה - האדם, אזי לא סביר שהאדם (וכלל החיים) נוצר באופן של התפתחות אקראית אלא בהתפתחות מתוכננת בידי השי"ת.


לא הבנתי את טענתך. הטענה שלו היא שהסיכוי זה אקראי נמוך מאוד ולכן סביר שהיתה כאן מטרה שהשפיעה על התוצאות. כמו שאם אציע לך שתשחק נגדי בקוביות ובמאה זריקות רצופות שנעשה אני תמיד אקבל 6-6. הטענה שלך תהיה שהסיכוי שזה אקראי נמוך מאד וכיוון שהיתה לי מטרה לזכות בכל אופן השפעתי באיזה צורה על הקוביות. כך הוא טוען שכיוון שהסיכוי שיווצר אדם נמוך מאד כנראה הקב"ה שהיתה לו מטרה שזה יקרה התערב באיזה אופן והשפיע על התוצאות.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: רבנים שתומכים באבולוציה ,יש עוד?

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' יוני 05, 2016 4:55 pm

רק לי נמאס?

עיק
הודעות: 460
הצטרף: ש' פברואר 26, 2011 9:15 pm

Re: רבנים שתומכים באבולוציה ,יש עוד?

הודעהעל ידי עיק » א' יוני 05, 2016 5:00 pm

אוצר החכמה כתב:
עיק כתב:
אוצר החכמה כתב:אנו צריכים להתרגל להבנה שנס אינו רק סותר את הטבע אלא גם את חוקי ההגיון כמו שביאר המהר"ל


דברים אלו עומדים בסתירה לדעת כמה וכמה ראשונים, כך שלא ברור מדוע עלינו להתרגל להבנה כזו.



אולי בגלל שאין לך אופציה אחרת מלבד אי קבלת האבולוציה וכל המדע המודרני דבר שאינך מוכן לעשותו.


אז מדוע עדיף לדחות דברי הראשונים המפורשים מאשר לפרש הפסוקים במעשה בראשית שלא כפשוטם (השטחי)?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17368
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: רבנים שתומכים באבולוציה ,יש עוד?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' יוני 05, 2016 5:42 pm

א. כמו שכתבתי למעלה הנושא העיקרי אינו פירוש הפסוקים אלא הסתירה הברורה למאמרי חז"ל רבים מספור ולקבלתינו כגון מניין השנים. (בכל עניין עיקר אמונתינו תלויה בקבלה מדור דור ולא בפסוקים היכולים להתפרש בכמה פנים).

ב. ובפרט עניין השבת שהוא מיסוד היסודות באמונת ישראל לא מתפרש בשום אופן בשיטה הזאת.

ג. לא ראיתי מישהו שמציע פירוש לפסוקים התואם את המדע המודרני, ונשמע כפירוש סביר בפסוקים. אם ניקח שתי דוגמאות הפירוש המופיע בספרו של הרב שילת תורתו של ר' גדליה או הפירוש של נתן אביעזרי בספרו נוכל לראות בצורה ברורה את הטענה הזאת.

ד. איני יודע לאיזה מדברי הראשונים המפורשים אתה מתכוון, אולי אם תפרט אוכל להתייחס ולשקול האם לפי ענ"ד אכן יש בזה סתירה להבנתי.

ה. ביחס להדגשתכם את המילה שטחי, לא אני, ואני משער שרבים מאלה שקצת למדו לא חושבים שהפסוקים בבראשית עניינם פירושם השטחי, אלא להיפך בהם עומק לפנים מעומק ומעשה בראשית כמעשה מרכבה הוא מהחכמות העמוקות שבתורה. ואכן כן עיקר כוונת התורה אינה לספר סיפורי טבע ומדע מדוייקים ככל שיהיו, אלא ללמדנו את הנהגתו הפנימית של הבורא. אבל כשם שבקריעת ים סוף ראתה שפחה על הים מה שלא ראה יחזקאל בן בוזי, והיינו שהשיגה והבינה בפנימיות הדברים לאין שיעור, וזה עיקר עניין קריעת ים סוף מה שגילה הקב"ה לכל הרואים, אבל סוף סוף גם באותו זמן נקרע הים באופן ממשי ובפועל ממש בדרך נס. כן ומקל וחומר במעשה בראשית שאע"פ שהתיאור בתורה מבאר את ההתנהלות הרוחנית הפנימית של הדברים למי שמשיגם סוף סוף התיאור מתאר גם את בריאת העולם כפי שנוצר באותו זמן בפועל ובדרך נס.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: רבנים שתומכים באבולוציה ,יש עוד?

הודעהעל ידי איש-אחד » א' יוני 05, 2016 5:54 pm

אוצר החכמה כתב:
איש-אחד כתב:
שמש כתב:העובדה שהסיכוי הסטטיסטי לתהליך כזה הוא נמוך מאוד אינה מעלה ואינה מורידה לגבי עצם התרחשותו הפרוסה לעיני כל מתבונן אלא בסה"כ מצביעה על חוסר ההסתברות שבדברי הטוענים כי ח"ו אין מנהיג לבירה.

טענת ההסתברות הסטטיסטית הנמוכה רלוונטית רק אם יוצאים מנקודת הנחה שהמצב הנוכחי היה המטרה, כמו לומר שהמטרה היתה יצירת אדם. אם המטרה היתה יצירת אדם אזי לא סביר שהאדם נוצר באבולציה ע"פ הגדרה המדעית של התפתחות אקראית, אבל אם הוא להיפך, שהאדם הוא תוצאה של התפתחות אקראית אזי ההסתברות הסטטיסטית אינה רלוונטית.
עכ"פ לאמונתנו שהתוצאה היא המטרה - האדם, אזי לא סביר שהאדם (וכלל החיים) נוצר באופן של התפתחות אקראית אלא בהתפתחות מתוכננת בידי השי"ת.


לא הבנתי את טענתך. הטענה שלו היא שהסיכוי זה אקראי נמוך מאוד ולכן סביר שהיתה כאן מטרה שהשפיעה על התוצאות. כמו שאם אציע לך שתשחק נגדי בקוביות ובמאה זריקות רצופות שנעשה אני תמיד אקבל 6-6. הטענה שלך תהיה שהסיכוי שזה אקראי נמוך מאד וכיוון שהיתה לי מטרה לזכות בכל אופן השפעתי באיזה צורה על הקוביות. כך הוא טוען שכיוון שהסיכוי שיווצר אדם נמוך מאד כנראה הקב"ה שהיתה לו מטרה שזה יקרה התערב באיזה אופן והשפיע על התוצאות.

לדעת המדענים לא היתה מטרה לברוא אדם, התוצאה היא אמנם אדם אבל זו תוצאה אקראית וגם יכל באותה מידה גם לא להיווצר אדם ח"ו. על טענתם זו לא שייך לטעון שלא סביר שיווצר אדם באופן אקראי, שכן זו טענה רק אם מניחים שהאדם היה בהכרח חייב להיווצר. אך אליבא דאמת שהאדם נברא בכוונה תחילה ממילא לא סביר לומר שנברא באמצעות האקראיות של התהליך האבולוציוני אלא באופן מתוכנן.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17368
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: רבנים שתומכים באבולוציה ,יש עוד?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' יוני 05, 2016 6:02 pm

אני מצטער אבל אני לא מצליח להבין את טענתך. אולי תנסה להבהיר לי את הטענה בדוגמה של קוביות שהזכרתי. טוען שמש אם נשחק בקוביות ויקרה הדבר הבלתי סביר שמאה פעמים יצא לך 6-6 אני אניח שעשית כאן איזה התערבות שגרמה לזה. כי אם הדבר היה מתנהל לפי טבען האקראי של הקוביות (היינו שהסיכויים לכל צד שווים) הסיכוי שמאה פעמים רצופות ייצא 6 הוא נמוך מאד.
באותה מידה טוען שמש אם העולם היה מתנהל לפי טבעו האקראי לא היה סיכוי שייווצר משהו בעל ערך כמו אדם. אם נוצר משהו בעל ערך כנראה היתה כאן התערבות ולא מדובר בתהליך אקראי.

(אולי אתה מתווכח על המושג בעל ערך? אבל לא נראה לי כן מדבריך)

עיק
הודעות: 460
הצטרף: ש' פברואר 26, 2011 9:15 pm

Re: רבנים שתומכים באבולוציה ,יש עוד?

הודעהעל ידי עיק » א' יוני 05, 2016 6:36 pm

אוצר החכמה כתב:א. כמו שכתבתי למעלה הנושא העיקרי אינו פירוש הפסוקים אלא הסתירה הברורה למאמרי חז"ל רבים מספור ולקבלתינו כגון מניין השנים. (בכל עניין עיקר אמונתינו תלויה בקבלה מדור דור ולא בפסוקים היכולים להתפרש בכמה פנים).

ב. ובפרט עניין השבת שהוא מיסוד היסודות באמונת ישראל לא מתפרש בשום אופן בשיטה הזאת.

ג. לא ראיתי מישהו שמציע פירוש לפסוקים התואם את המדע המודרני, ונשמע כפירוש סביר בפסוקים. אם ניקח שתי דוגמאות הפירוש המופיע בספרו של הרב שילת תורתו של ר' גדליה או הפירוש של נתן אביעזרי בספרו נוכל לראות בצורה ברורה את הטענה הזאת.

ד. איני יודע לאיזה מדברי הראשונים המפורשים אתה מתכוון, אולי אם תפרט אוכל להתייחס ולשקול האם לפי ענ"ד אכן יש בזה סתירה להבנתי.

ה. ביחס להדגשתכם את המילה שטחי, לא אני, ואני משער שרבים מאלה שקצת למדו לא חושבים שהפסוקים בבראשית עניינם פירושם השטחי, אלא להיפך בהם עומק לפנים מעומק ומעשה בראשית כמעשה מרכבה הוא מהחכמות העמוקות שבתורה. ואכן כן עיקר כוונת התורה אינה לספר סיפורי טבע ומדע מדוייקים ככל שיהיו, אלא ללמדנו את הנהגתו הפנימית של הבורא. אבל כשם שבקריעת ים סוף ראתה שפחה על הים מה שלא ראה יחזקאל בן בוזי, והיינו שהשיגה והבינה בפנימיות הדברים לאין שיעור, וזה עיקר עניין קריעת ים סוף מה שגילה הקב"ה לכל הרואים, אבל סוף סוף גם באותו זמן נקרע הים באופן ממשי ובפועל ממש בדרך נס. כן ומקל וחומר במעשה בראשית שאע"פ שהתיאור בתורה מבאר את ההתנהלות הרוחנית הפנימית של הדברים למי שמשיגם סוף סוף התיאור מתאר גם את בריאת העולם כפי שנוצר באותו זמן בפועל ובדרך נס.


א. כמדומה שדברי הרמב"ם בהקדמתו לפרק חלק אודות ג' הכיתות בפירוש דברי חז"ל אמורים גם בעניינים אלו. באשר למסורת מניין השנים - היא מתחילה מבריאת האדם ולא ממעשה בראשית.

ב. ג. השאלה היא האם בכלל ישנו צורך לפרש את הפסוקים בהתאם למדע, או שמלכתחילה אין זו כוונת התורה. לענ"ד גם ללא הסתירה למה שאנו יודעים היום, תמוה טובא מה ראתה התורה צורך לספר כיצד נברא העולם (וגם דברי רש"י הראשון אינם מועילים לזה, כי לזה היה מספיק להתחיל בפרק ב ב"אלה תולדות השמים והארץ בהבראם"). כדבריך, ברור שהמטרה בפסוקים אלו היא השבת - אך אם כך, האם באמת תיאור ששת ימי הבריאה אמור להתפרש כפשוטו או כהקדמה באופן כלשהו לעניין השבת?

ד. לעת עתה, דברי ספר העיקרים :
ונאמר, שהנמנעות שני מינים:
אם נמנעות קיימות בעצמם, שלא יתואר השם ביכולת על חילופן, כמו
שהכל יותר גדול מן החלק,
או שקוטר המרובע גדול מצלעו.
כי לא יתואר השם ביכולת על שיהיה החלק שווה אל הכל,
או שיהיה קוטר המרובע שווה לצלעו,
או שיהיו זוויות המשולש יותר משתי ניצבות,
או שיתקבצו שני ההפכים יחד בנושא אחד בעת אחת,
או שיהיו החיוב והשלילה צודקים יחד על דבר אחד מצד אחד,
וכיוצא באלו הנמנעות אי אפשר שתבוא הקבלה להאמין במציאותם ולא במה שהוא ממינם, ואי אפשר לחוש שיעיד לעולם על הימצא זה ולא כיוצא בו, אחר שאי אפשר לשכל לצייר מציאותם.
ולזה לא יתכן שתבוא האמונה על זה ועל כיוצא בו, כמו שאי אפשר שתבוא הקבלה להאמין בשיתואר השם בשהוא יכול לברוא אחר דומה לו מכל צד, כי בהכרח יהיה האחד עילה והאחד עלול, ולא יהיה אם כן דומה לו מכל צד.

ויש מין אחד מן הנמנעות שאפשר שיתואר השם ביכולת על חילופן, והן הנמנעות אצל הטבע בלבד. כי אלו וכיוצא בהן, אף אם הם נמנעות אצל הטבע אינן נמנעות בחוק הבורא, כמו תחיית המתים, והמצא איש יושב ארבעים יום וארבעים לילה בלא אכילה ושתייה, והדומה לזה ממין הנפלאות שהן נמנעות אצל הטבע.
ובמין השני הזה מן הנמנעות אפשר שתבוא אמונה בו, אחר שאפשר לשכל לצייר מציאותו.


ה. אם כך, השאלה מצטמצמת - אך מדוע באמת לטעון שישנו גם פשט "פשוט" בפסוקים אלה?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17368
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: רבנים שתומכים באבולוציה ,יש עוד?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' יוני 05, 2016 6:59 pm

לפני שאענה לך על שאר הדברים מדוע גם אתה נמנע מלענות תשובה בעניין השבת?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17368
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: רבנים שתומכים באבולוציה ,יש עוד?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' יוני 05, 2016 7:21 pm

דברי הרמב"ם לא נוגעים לעניין אלא אם אתה גם מכת המאמינים שאברהם ושרה לא היו ולא נבראו אלא הם חומר וצורה.
לא מדובר כאן על פירוש במאמר מסויים אלא על דברי חז"ל המונים אנשים שראו את העולם מחידוש העולם, הקבלה הקושרת את חישוב המולדות ליצירת המאורות ועוד כהנה וכהנה. מאמרים שברור כשמש שהאומרים אותם הבינו שזה מה שקבלנו מדור דור. לא מדובר כאן במאמרי חז"ל על נושאים מדעיים שגם דעתי בזה כמ"ש שאכן לא היתה כוונתם לזה אלא לפנימיות, אלא במאמרים המתארים את הדברים שנמסרו לנו מדור דור בקבלה. ערעור על חלק מהדברים די דומה לערעור על מסורת התורה המצוייה בידינו בכלל ומסירתה מהר סיני.

אני די משתומם על זה שאדם בימינו, ודווקא כשאנו דנים על המדע המודרני, ינופף בדברי העיקרים. כאשר ברור שבחלק מהדברים שציין איננו חושבים שהם מתארים אמת מציאותית דווקא ולא רק שאנו יכולים לחשוב שהקב"ה יכול לעשות דברים כאלה, אלא אנחנו דוחים או מפקפקים בעצם הרעיונות האריסטוטליים האלה.
אני רוצה להדגיש שאני לא מתייחס לפרט מסויים בדבריו אם אנחנו מקבלים אותו אם לא אלא על השינוי שחל בכלל בתפיסתנו ביחס לאקסיומות הבסיס ולתקפותן הבלתי מתפשרת בעיני האריסטוטלים והנמשכים אחריהם. כשדי ברור לנו היום שהתפיסה שהחשיבה של בני האדם או ההגיון היווני הוא האמת המוחלטת והכל צריך להתאים עצמו לזה, זה הדבר הלא נכון והמציאות האמיתית היא הקובעת גם אם אין היא מתאימה לזה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17368
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: רבנים שתומכים באבולוציה ,יש עוד?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' יוני 05, 2016 7:33 pm

לדוגמה. ביחס לאמירה שקוטר המרובע שווה לצלעו.

השאלה היא למה הכוונה אם הכוונה שיתכן שתמדוד את הצלע ויצא לך אורך יותר גדול מאשר כשתמדוד את הקוטר, ברור שבתפיסתנו הדבר יכול להיות שמדידות מסוימות יתקבלו אחרת ממה שצפוי להיות ולא בגלל טעות במדידה ואיני צריך לתת דוגמות לכך.
אגב גם בחז"ל מוזכרת תופעה כזאת והיא מקום ארון אינו מן המידה.

ואם כוונתו לומר שלא מדובר על מדידה אלא על עצם ההגדרה, לפי התפיסה שלי ואני חושב שזו תפיסה מקובלת היום זה בעצם אמירה ריקה מתוכן. כי אם עצם הגדרת אלכסון המשולש (קוטר המרובע) היא צלע שיותר קטנה משתי הצלעות האחרות וזה בהתבסס על האקסיומות של הגיאומטריה האוקלידית הרי שבעצם מה שאמר העיקרים בעניין הזה הוא אם אני אומר שהקב"ה לא יכול לעשות את זה כי אני מגדיר שזה הפוך, אני לא יכול להגיד שהוא יכול לעשות את זה. ברור שאני לא יכול להגיד דברים סותרים.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: רבנים שתומכים באבולוציה ,יש עוד?

הודעהעל ידי איש-אחד » א' יוני 05, 2016 8:06 pm

אוצר החכמה כתב:אני מצטער אבל אני לא מצליח להבין את טענתך. אולי תנסה להבהיר לי את הטענה בדוגמה של קוביות שהזכרתי. טוען שמש אם נשחק בקוביות ויקרה הדבר הבלתי סביר שמאה פעמים יצא לך 6-6 אני אניח שעשית כאן איזה התערבות שגרמה לזה. כי אם הדבר היה מתנהל לפי טבען האקראי של הקוביות (היינו שהסיכויים לכל צד שווים) הסיכוי שמאה פעמים רצופות ייצא 6 הוא נמוך מאד.
באותה מידה טוען שמש אם העולם היה מתנהל לפי טבעו האקראי לא היה סיכוי שייווצר משהו בעל ערך כמו אדם. אם נוצר משהו בעל ערך כנראה היתה כאן התערבות ולא מדובר בתהליך אקראי.

(אולי אתה מתווכח על המושג בעל ערך? אבל לא נראה לי כן מדבריך)

הדוגמה של הקוביות כפי שהיא פחות מתאימה, אנסה בכל זאת להסביר ללא משל ובדרך אחרת.
ברגע שמבחינה אבולוציונית ההבדל בין כל שלב הוא מזערי, של מוטציה כלשהי שנותנת יתרון לבע"ח אחד על פני בני מינו, לא שייך לטעון לאי סבירות. שכן כל שלב ושלב באבולוציה הוא שינוי קטנטן שיש בו סבירות לא קטנה שיקרה. הסיכוי למוטציה אינה קטנה כלל וכלל, כפי שאנו רואים גם בימינו אנו בכל בע"ח.
אילו אבולוציה היתה שמקוף נוצר תוך דור אחד אדם באופן אקראי של מליוני מוטציות, זה בהחלט היה בלתי סביר בעליל. אבל מכיון שאבולוציה מדברת על שינוי קטן בכל דור, שינוי שהוא סביר סטטיסטית, אין לטענה הסטטיסטית ולא כלום.
אך גם אם נטען שלא סביר בעליל שמיצור חד-תאי כלשהו יתפתח אדם, בהתעלם מכל מיליארדי המוטציות שבדרך שכל אחת בפני עצמה אינה בלתי סבירה, טענה זו תהא רלוונטית רק אם נצא מנקודת הנחה שכבר בשלב החד-תאי היה בהכרח שבסוף התהליך נקבל, אך מבחינה אבולוציונית לא היה הכרח בשום שלב מכל אותם אינספור שלבים שנקבל לבסוף אדם.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2451
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: רבנים שתומכים באבולוציה ,יש עוד?

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » א' יוני 05, 2016 8:14 pm

כלומר אם מיליארד אנשים קפצו מראש מגדל אייפל והתרסקו ואחד נפל ישר עם רגליו למטה, נשאר בחיים ואפילו לא נשרט, אין כאן שום נס או משהו מיוחד, כי מראש לא ידענו שזה יקרה?...

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: רבנים שתומכים באבולוציה ,יש עוד?

הודעהעל ידי איש-אחד » א' יוני 05, 2016 8:18 pm

אפרקסתא דעניא כתב:כלומר אם מיליארד אנשים קפצו מראש מגדל אייפל והתרסקו ואחד נפל ישר עם רגליו למטה, נשאר בחיים ואפילו לא נשרט, אין כאן שום נס או משהו מיוחד, כי מראש לא ידענו שזה יקרה?...

אין שום קשר בין המשל לנמשל.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2451
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: רבנים שתומכים באבולוציה ,יש עוד?

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » א' יוני 05, 2016 8:19 pm

תסביר.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: רבנים שתומכים באבולוציה ,יש עוד?

הודעהעל ידי איש-אחד » א' יוני 05, 2016 8:25 pm

אפרקסתא דעניא כתב:תסביר.

המשל שלך תואם רק לטענה לפיה מיליארד פעם מוטציה לא יצרה אדם ופעם אחת כן. אבל בנדון דידן אף מוטציה לא ניסתה ליצור אדם ורק אחת באופן מקרי יצרה אדם.
מבחינה אבולוציונית ההבדל בין השלב בו הבע"ח ה"קוף-אדם" הלזה אינו אדם לשלב בו כבר נכנה אותו אדם היא בסך הכל מוטציה אחת קטנטנה שנוצרה באופן אקראי, ובאותה מידה יכלה גם לא להיווצר וכך גם לא היה מגיע השלב של אדם אלא עם הזמן היו מוטציות אחרות שהיו יוצרות בע"ח אחר.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2451
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: רבנים שתומכים באבולוציה ,יש עוד?

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » א' יוני 05, 2016 8:32 pm

פריטת התמונה למליארדי פיקסלים לא משנה את הסטטיסטיקה. היווצרות של בעל חיים מותאם לתפקודו מתא חי במרק קדמוני, היא בעלת סיכויים של 1 לאפס נקודה מיליון אפסים ואח"כ 1, בחזקת מיליון.

כל בר דעת מבין שאם זה יצא זה לא במקרה.

כל התקֵפות של התיאוריה במיינסטרים המדעי, ששמש מנפנף בה לאורך כל האשכול, נובעת מנקודה פשוטה: מבחינתם אין בורא. מצד שני אנחנו כאן. בהכרח שהסיכוי הקלוש עד בלתי אפשרי אכן קרה.

אבל לנו שיש את הבורא, מה פתאום להניח שהדברים קרו בצורה כזו דווקא?

כל הראיות שהזכיר שמש אינן ראיות. הם הסברים למפרע. כל האטביזם והאימבריולגיזם וכו' ניתנים להסברה הגיונית גם ללא תיאוריית האבולוציה.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: רבנים שתומכים באבולוציה ,יש עוד?

הודעהעל ידי איש-אחד » א' יוני 05, 2016 8:40 pm

אפרקסתא דעניא כתב:פריטת התמונה למליארדי פיקסלים לא משנה את הסטטיסטיקה. היווצרות של בעל חיים מותאם לתפקודו מתא חי במרק קדמוני, היא בעלת סיכויים של 1 לאפס נקודה מיליון אפסים ואח"כ 1, בחזקת מיליון.

הדגשתי הבעיה בטענתך.
אתה יוצא מנקודת הנחה שמלכתחילה היה אמור להיווצר אדם.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2451
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: רבנים שתומכים באבולוציה ,יש עוד?

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » א' יוני 05, 2016 8:46 pm

אני פשוט לא מבין אותך. דבר שקרה, גם אם לא היה ידוע מראש שיקרה, טעון ניתוח סטטיסטי.

יש לו סבירות מסוימת בין אם מישהו חשב שזה יקרה ובין אם לאו.

אם אדם מנסה לפצח צופן בן מיליארד צירופים, אנו נניח בוודאות שזה לא יקרה. אם בכל אופן זה יקרה, לא נתלה את זה במקרה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17368
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: רבנים שתומכים באבולוציה ,יש עוד?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' יוני 05, 2016 9:02 pm

איש-אחד כתב:
אוצר החכמה כתב:אני מצטער אבל אני לא מצליח להבין את טענתך. אולי תנסה להבהיר לי את הטענה בדוגמה של קוביות שהזכרתי. טוען שמש אם נשחק בקוביות ויקרה הדבר הבלתי סביר שמאה פעמים יצא לך 6-6 אני אניח שעשית כאן איזה התערבות שגרמה לזה. כי אם הדבר היה מתנהל לפי טבען האקראי של הקוביות (היינו שהסיכויים לכל צד שווים) הסיכוי שמאה פעמים רצופות ייצא 6 הוא נמוך מאד.
באותה מידה טוען שמש אם העולם היה מתנהל לפי טבעו האקראי לא היה סיכוי שייווצר משהו בעל ערך כמו אדם. אם נוצר משהו בעל ערך כנראה היתה כאן התערבות ולא מדובר בתהליך אקראי.

(אולי אתה מתווכח על המושג בעל ערך? אבל לא נראה לי כן מדבריך)

הדוגמה של הקוביות כפי שהיא פחות מתאימה, אנסה בכל זאת להסביר ללא משל ובדרך אחרת.
ברגע שמבחינה אבולוציונית ההבדל בין כל שלב הוא מזערי, של מוטציה כלשהי שנותנת יתרון לבע"ח אחד על פני בני מינו, לא שייך לטעון לאי סבירות. שכן כל שלב ושלב באבולוציה הוא שינוי קטנטן שיש בו סבירות לא קטנה שיקרה. הסיכוי למוטציה אינה קטנה כלל וכלל, כפי שאנו רואים גם בימינו אנו בכל בע"ח.
אילו אבולוציה היתה שמקוף נוצר תוך דור אחד אדם באופן אקראי של מליוני מוטציות, זה בהחלט היה בלתי סביר בעליל. אבל מכיון שאבולוציה מדברת על שינוי קטן בכל דור, שינוי שהוא סביר סטטיסטית, אין לטענה הסטטיסטית ולא כלום.
אך גם אם נטען שלא סביר בעליל שמיצור חד-תאי כלשהו יתפתח אדם, בהתעלם מכל מיליארדי המוטציות שבדרך שכל אחת בפני עצמה אינה בלתי סבירה, טענה זו תהא רלוונטית רק אם נצא מנקודת הנחה שכבר בשלב החד-תאי היה בהכרח שבסוף התהליך נקבל, אך מבחינה אבולוציונית לא היה הכרח בשום שלב מכל אותם אינספור שלבים שנקבל לבסוף אדם.


אני לא הבנתי קודם שטענתך היא שבעצם הדבר סביר.

אבל לעצם טענתך נראה לי שהעלית שני נושאים בא ננסה לפרק אותם.
אחד שיש הבדל בין אם דבר קורה בפעם אחת או בשלבים. אם מדובר באקראיות הדבר אינו נכון מבחינה סטטיסטית. מיכאל אברהם בספרו מבאר את זה היטב ואתה יכול לראות את זה שם, אבל זה די ברור. לדוגמה הסיכוי שיוולדו לאדם עשר בנים הוא אחד לאלף ואין שום הבדל אם יוולדו שנה אחרי שנה או בבת אחת (כמובן בהתעלם ממרכיבי ההריון מרובה העוברים) או באותה מידה הסיכוי שבמשך עשרה דורות ברצף יהיה הראשון שיוולד בן גם הוא אחד לאלף ואע"פ שמדובר כאן בשלבים.

דבר פשוט זה ידוע כמובן גם לכל המתווכחים בנושא (כמדומני שמיכאל אברהם טוען שיש שטעו בזה) ועיקר טענתם היא שהאבולוציה אינה אקראית כאשר מדובר בשלבים, אבל כאן מתעוררת השאלה אם זה אינו אקראי היא גופא קשיא מה יוצר חוק שאינו אקראי.

טענה אחרת שהעלית אולי במרומז היא מי אמר שצריך לצאת אדם. לא הבנתי מה הכוונה מבחינה אבולוציונית שכתבת. אבל יסוד הטענה הזאת היא שכדי לטעון שמשהו לא אקראי מבחינה סטטיסטית צריך שתהיה לו הגדרה מראש. כלומר אם אני רואה אדם שיש לו שני בנים ושלוש בנות ואח"כ בן בת בן בת ובן. בעצם גם צירוף זה הסיכוי שיקרה הוא אחד לאלף, בדיוק כמו עשרה בנים ברצף, ובכל אופן אני לא אראה את זה כמשהו יוצא דופן כי אין כאן איזה סדר מיוחד. (אלא אם כן מישהו הבטיח לו מראש שזה מה שיהיה וקרה). כעין זה אפשר לטעון, אין היות האדם דבר בעל ערך מיוחד שמצביע על סדר יוצא דופן. כך שהעובדה שיצא אדם היא אחת מהאפשרויות שיכלו לצאת, ואין עדיפות אחת לשניה, ולכן אין כאן טענה סטטיסטית של נדירות ואין מקום לטענת שמש.
אני חושב שעם הטענה הזאת אי אפשר להתווכח מתימטית, אבל זה מסור לשכל ישר, האם היות בני אדם ואפילו בעלי חיים בעולם מוגדר כסדר יוצא דופן או לא. נראה לי שהשכל הפשוט רואה בזה דבר יוצא דופן ביותר.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: רבנים שתומכים באבולוציה ,יש עוד?

הודעהעל ידי איש-אחד » א' יוני 05, 2016 9:04 pm

אפרקסתא דעניא כתב:אני פשוט לא מבין אותך. דבר שקרה, גם אם לא היה ידוע מראש שיקרה, טעון ניתוח סטטיסטי.

יש לו סבירות מסוימת בין אם מישהו חשב שזה יקרה ובין אם לאו.

אם אדם מנסה לפצח צופן בן מיליארד צירופים, אנו נניח בוודאות שזה לא יקרה. אם בכל אופן זה יקרה, לא נתלה את זה במקרה.

אבל אם ח"ו לא היה מראש אמור להיווצר אדם, אלא זו תוצאה אקראית שיצרה אדם, אזי יש לנו בסך הכל לדון רק על המוטציה האחרונה שהפכה את ה"קוף-אדם" להיות אדם במושגים שלנו. הסבירות לאותה מוטציה קטנה היא ממש לא בלתי סבירה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17368
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: רבנים שתומכים באבולוציה ,יש עוד?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' יוני 05, 2016 9:14 pm

למה אתה עוצר בקוף ומתחיל בו? אתה לא יכול לבחור שלב מסויים אא"כ עד אליו הסבירות היא 1, אחרת אתה צריך לחשב גם את הסבירות עד אליו. לכן השאלה היא איזה תהליך צריך להיות מנקודת האפס עד ליצירת אדם וזה בסיס החישוב.
(לו היתה טענה שהסבירות שייווצר בכלל כדור מסוג של כדור הארץ נמוכה צריך גם את זה להכניס בחשבון)

אגב
היות קוף הוא גם סדר יוצא דופן.
אין כזה דבר מוטציה אחרונה שהפכה קוף לאדם, גם המעבר מקוף לאדם מחייב הרבה מוטציות.

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: רבנים שתומכים באבולוציה ,יש עוד?

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » א' יוני 05, 2016 9:18 pm

איש-אחד כתב:
אפרקסתא דעניא כתב:אני פשוט לא מבין אותך. דבר שקרה, גם אם לא היה ידוע מראש שיקרה, טעון ניתוח סטטיסטי.

יש לו סבירות מסוימת בין אם מישהו חשב שזה יקרה ובין אם לאו.

אם אדם מנסה לפצח צופן בן מיליארד צירופים, אנו נניח בוודאות שזה לא יקרה. אם בכל אופן זה יקרה, לא נתלה את זה במקרה.

אבל אם ח"ו לא היה מראש אמור להיווצר אדם, אלא זו תוצאה אקראית שיצרה אדם, אזי יש לנו בסך הכל לדון רק על המוטציה האחרונה שהפכה את ה"קוף-אדם" להיות אדם במושגים שלנו. הסבירות לאותה מוטציה קטנה היא ממש לא בלתי סבירה.


למה לדון רק על המוטציה האחרונה? כמובן שאם אתה מניח שהכל כבר מוכן להגעת האדם אז הגעת האדם הופכת לאירוע הרבה יותר סביר, אבל למה לעמוד אחרי המצב של כמעט אדם ולדון על הסיכוי ליצירת האדם? צריך לדון מה היה הסיכוי לזה מהתחלה. באותה מידה יכולת לעמוד אחרי יצירת האדם ולהגיד שהיות האדם הוא דבר סביר ב100% כי לא צריך אפילו מוטציה קטנה.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: רבנים שתומכים באבולוציה ,יש עוד?

הודעהעל ידי איש-אחד » א' יוני 05, 2016 9:21 pm

אוצר החכמה כתב:אבל לעצם טענתך נראה לי שהעלית שני נושאים בא ננסה לפרק אותם.
אחד שיש הבדל בין אם דבר קורה בפעם אחת או בשלבים. אם מדובר באקראיות הדבר אינו נכון מבחינה סטטיסטית. מיכאל אברהם בספרו מבאר את זה היטב ואתה יכול לראות את זה שם, אבל זה די ברור לדוגמה הסיכוי שיוולדו לאדם עשר בנים הוא אחד לאלף ואין שום הבדל אם יוולדו שנה אחרי שנה או בבת אחת (כמובן בהתעלם ממרכיבי ההריון מרובה העוברים) או באותה מידה הסיכוי שבמשך עשרה דורות ברצף יהיה הראשון שיוולד בן גם הוא אחד לאלף ואע"פ שמדובר כאן בשלבים.

דבר פשוט זה ידוע כמובן גם לכל המתווכחים בנושא (כמדומני שמיכאל אברהם טוען שיש שטעו בזה) ועיקר טענתם היא שהאבולוציה אינה אקראית כאשר מדובר בשלבים, אבל כאן מתעוררת השאלה אם זה אינו אקראי היא גופא קשיא מה יוצר חוק שאינו אקראי.

טענה אחרת שהעלית אולי במרומז היא מי אמר שצריך לצאת אדם. לא הבנתי מה הכוונה מבחינה אבולוציונית שכתבת. אבל יסוד הטענה הזאת היא שכדי לטעון שמשהו לא אקראי מבחינה סטטיסטית צריך שתהיה לו הגדרה מראש. כלומר אם אני רואה אדם שיש לו שני בנים ושלוש בנות ואח"כ בן בת בן בת ובן. בעצם גם צירוף זה הסיכוי שיקרה הוא אחד לאלף ובכל אופן אני לא אראה את זה כמשהו יוצא דופן כי אין כאן איזה סדר מיוחד. (אלא אם כן מישהו הבטיח לו מראש שזה מה שיהיה וקרה). כעין זה אפשר לטעון אין היות האדם דבר בעל ערך מיוחד שמצביע על סדר יוצא דופן כך שהעובדה שיצא אדם היא אחת מהאפשרויות שיכלו לצאת ואין עדיפות אחת לשניה ולכן אין כאן טענה סטטיסטית של נדירות וא"כ אין מקום לטענת שמש.
אני חושב שעם הטענה הזאת אי אפשר להתווכח מתימטית, אבל זה מסור לשכל ישר, האם היות בני אדם ואפילו בעלי חיים בעולם מוגדר כסדר יוצא דופן או לא. נראה לי שהשכל הפשוט רואה בזה דבר יוצא דופן ביותר.

טענת השלבים באה לאחר שמבטלים את הנחת המוצא שיצירת האדם היתה המטרה.
מבחינה אבולוציונית הסיבה שהאדם קיים הוא בגלל שיש לו יתרונות הישרדותיים גדולים יותר מאלו (מיני אדם ובע"ח אחרים) שלא שרדו, כך שזהו ה'ערך' של האדם או הבע"ח, זה שהוא שרד את מה שקודמיו לא שרדו, אחרי הרבה מאוד "ניסוי וטעיה" אבולוציוני.
ניקח לדוגמה את הג'ירפה אל מול האוקפי, שלדברי האבולוציונים הג'ירפה הוא "צאצא" של האוקפי. כשהטענה היא שאפריקה היתה פעם טרופית ובה אוקפים פזורים לארכה ולרחבה, ואז כשאט אט השתנה האקלים באפריקה והפך מדברי נוצרו לבסוף הג'ירפות. איך? מכיון שהאקלים הפך אט אט מטרופי למדברי מי שהצליח לשרוד הם האוקפים שיכלו להגיע ליותר אוכל - כלומר אלו שצווארם היה ארוך יותר משל חבריהם ויכלו להגיע לצמחיה גבוהה יותר בשיחים ואחר כך בעצים. כך מדור לדור שרדו אלו עם הצוואר היותר ארוך, אלו שניצחו בתחרות על האוכל, עד שלבסוף קיבלנו את הג'ירפה שהיא למעשה אוקפי עם צוואר ארוך, כך הטענה.
אי אפשר לבא ולומר מה הסיכוי שתיווצר ג'ירפה מאוקפי אם מעלמים מכך שממה שגרם לזה ומכך שזה קרה במשך הרבה מאוד שלבים.

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: רבנים שתומכים באבולוציה ,יש עוד?

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » א' יוני 05, 2016 9:26 pm

איש-אחד כתב:
אוצר החכמה כתב:אבל לעצם טענתך נראה לי שהעלית שני נושאים בא ננסה לפרק אותם.
אחד שיש הבדל בין אם דבר קורה בפעם אחת או בשלבים. אם מדובר באקראיות הדבר אינו נכון מבחינה סטטיסטית. מיכאל אברהם בספרו מבאר את זה היטב ואתה יכול לראות את זה שם, אבל זה די ברור לדוגמה הסיכוי שיוולדו לאדם עשר בנים הוא אחד לאלף ואין שום הבדל אם יוולדו שנה אחרי שנה או בבת אחת (כמובן בהתעלם ממרכיבי ההריון מרובה העוברים) או באותה מידה הסיכוי שבמשך עשרה דורות ברצף יהיה הראשון שיוולד בן גם הוא אחד לאלף ואע"פ שמדובר כאן בשלבים.

דבר פשוט זה ידוע כמובן גם לכל המתווכחים בנושא (כמדומני שמיכאל אברהם טוען שיש שטעו בזה) ועיקר טענתם היא שהאבולוציה אינה אקראית כאשר מדובר בשלבים, אבל כאן מתעוררת השאלה אם זה אינו אקראי היא גופא קשיא מה יוצר חוק שאינו אקראי.

טענה אחרת שהעלית אולי במרומז היא מי אמר שצריך לצאת אדם. לא הבנתי מה הכוונה מבחינה אבולוציונית שכתבת. אבל יסוד הטענה הזאת היא שכדי לטעון שמשהו לא אקראי מבחינה סטטיסטית צריך שתהיה לו הגדרה מראש. כלומר אם אני רואה אדם שיש לו שני בנים ושלוש בנות ואח"כ בן בת בן בת ובן. בעצם גם צירוף זה הסיכוי שיקרה הוא אחד לאלף ובכל אופן אני לא אראה את זה כמשהו יוצא דופן כי אין כאן איזה סדר מיוחד. (אלא אם כן מישהו הבטיח לו מראש שזה מה שיהיה וקרה). כעין זה אפשר לטעון אין היות האדם דבר בעל ערך מיוחד שמצביע על סדר יוצא דופן כך שהעובדה שיצא אדם היא אחת מהאפשרויות שיכלו לצאת ואין עדיפות אחת לשניה ולכן אין כאן טענה סטטיסטית של נדירות וא"כ אין מקום לטענת שמש.
אני חושב שעם הטענה הזאת אי אפשר להתווכח מתימטית, אבל זה מסור לשכל ישר, האם היות בני אדם ואפילו בעלי חיים בעולם מוגדר כסדר יוצא דופן או לא. נראה לי שהשכל הפשוט רואה בזה דבר יוצא דופן ביותר.

טענת השלבים באה לאחר שמבטלים את הנחת המוצא שיצירת האדם היתה המטרה.
מבחינה אבולוציונית הסיבה שהאדם קיים הוא בגלל שיש לו יתרונות הישרדותיים גדולים יותר מאלו (מיני אדם ובע"ח אחרים) שלא שרדו, כך שזהו ה'ערך' של האדם או הבע"ח, זה שהוא שרד את מה שקודמיו לא שרדו, אחרי הרבה מאוד "ניסוי וטעיה" אבולוציוני.
ניקח לדוגמה את הג'ירפה אל מול האוקפי, שלדברי האבולוציונים הג'ירפה הוא "צאצא" של האוקפי. כשהטענה היא שאפריקה היתה פעם טרופית ובה אוקפים פזורים לארכה ולרחבה, ואז כשאט אט השתנה האקלים באפריקה והפך מדברי נוצרו לבסוף הג'ירפות. איך? מכיון שהאקלים הפך אט אט מטרופי למדברי מי שהצליח לשרוד הם האוקפים שיכלו להגיע ליותר אוכל - כלומר אלו שצווארם היה ארוך יותר משל חבריהם ויכלו להגיע לצמחיה גבוהה יותר בשיחים ואחר כך בעצים. כך מדור לדור שרדו אלו עם הצוואר היותר ארוך, אלו שניצחו בתחרות על האוכל, עד שלבסוף קיבלנו את הג'ירפה שהיא למעשה אוקפי עם צוואר ארוך, כך הטענה.
אי אפשר לבא ולומר מה הסיכוי שתיווצר ג'ירפה מאוקפי אם מעלמים מכך שממה שגרם לזה ומכך שזה קרה במשך הרבה מאוד שלבים.


בקיצור, אתה טוען שהאבולוציה מסבירה בהצלחה את יצירת המינים החיים בעזרת שונות וברירה טבעית, ולכן אין כאן בעיה סטטיסטית, ודלא כהאומרים שאינה יכולה להסביר זאת בהצלחה. נו טוף, זה בדיוק היה הויכוח.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: רבנים שתומכים באבולוציה ,יש עוד?

הודעהעל ידי איש-אחד » א' יוני 05, 2016 9:27 pm

אוצר החכמה כתב:למה אתה עוצר בקוף ומתחיל בו? אתה לא יכול לבחור שלב מסויים אא"כ עד אליו הסבירות היא 1, אחרת אתה צריך לחשב גם את הסבירות עד אליו. לכן השאלה היא איזה תהליך צריך להיות מנקודת האפס עד ליצירת אדם וזה בסיס החישוב.
(לו היתה טענה שהסבירות שייווצר בכלל כדור מסוג של כדור הארץ נמוכה צריך גם את זה להכניס בחשבון)

אגב
היות קוף הוא גם סדר יוצא דופן.
אין כזה דבר מוטציה אחרונה שהפכה קוף לאדם, גם המעבר מקוף לאדם מחייב הרבה מוטציות.

בסופו של דבר אתה צריך לקבוע באופן שרירותי בעץ האבולוציוני ממתי תקרא ליצור הזה אדם ומתי עדיין לא, כך שזה כן מוטציה אחת, רק שהיא שרירותית, כי היא דעת בני אדם.

אם מהיצור החד-תאי עד האדם ישנם לצורך העניין מיליארד שלבי התפתחות, זה אומר שמהיצור החד-תאי עד האדם יש לפחות מליארד בע"ח שכל אחד עומד בפני עצמו על יתרונותיו וחסרונותיו. האדם שבסוף הוא רק סך כל היתרונות של כל מיליארדי "אבותיו" מהיצור החד-תאי עד אליו, אך כך גם כל אחד מהיצורים שבדרך.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17368
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: רבנים שתומכים באבולוציה ,יש עוד?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' יוני 05, 2016 9:36 pm

כאמור להגדרה אין שום קשר.
האם תאמר באותה מידה שהסיכוי ללידת עשרה בנים ברצף או עשר דורות של בן אחר בן ראשון הוא חמישים אחוז? כי אחרי שיהיו לאותו אדם תשעה בנים או דורות (שזה לא מה שאנחנו מחפשים היינו עדיין קוף בשפתך) הסיכוי להולדת בן הוא חמישים אחוז?

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: רבנים שתומכים באבולוציה ,יש עוד?

הודעהעל ידי איש-אחד » א' יוני 05, 2016 9:54 pm

אוצר החכמה כתב:האם תאמר באותה מידה שהסיכוי ללידת עשרה בנים ברצף או עשר דורות של בן אחר בן ראשון הוא חמישים אחוז? כי אחרי שיהיו לאותו אדם תשעה בנים או דורות (שזה לא מה שאנחנו מחפשים היינו עדיין קוף בשפתך) הסיכוי להולדת בן הוא חמישים אחוז?

בדוגמה של הבנים כל אחד מהם עומד בפני עצמו ואין לו כל השפעה על כך שגם חבירו בן, אלא הספירה היא רעיונית בלבד. משא"כ כאן כל אחד מהשלבים כולל את קודמיו.
לדוגמה רצף גנים: שלב א = 4, שלב ב = 47, ג = 475, ד = 4753, ה = 47532 - כל אחד מהשלבים הוא פונקציונלי בפני עצמו (!). זה שהשלב האחרון הוא יותר פונקציונלי מהשלב הראשון זה רק בגלל שהוא כולל את כל היתרונות הפונקציונליים שנוספו בכל שלב עד אליו, אין את זה בדוגמה של הבנים.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 75 אורחים