מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לאדפוסי אידרא - פשרה של מליצה

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
מעיין
הודעות: 1949
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

לאדפוסי אידרא - פשרה של מליצה

הודעהעל ידי מעיין » ד' ינואר 26, 2011 8:51 pm

מה פירוש המילות 'לאדפוסי אידרא' שמשמתשים כמליצה להדפסת ספר, על פי רוב בפעם שני,
מילות מליצות, מלשון הגמ' כתובות ח' ע"ב 'חשיב את לאתפוסי אדרא'.

מה פירוש מלת אידרא

כפי שידוע לי אידרא היא גורן, עיין בערוך עוד פירושים, אבל לא ידעתי לכוונם לכאן.

בור הגולה
הודעות: 608
הצטרף: ד' דצמבר 01, 2010 1:58 am

Re: לאדפוסי אידרא

הודעהעל ידי בור הגולה » ד' ינואר 26, 2011 8:57 pm

היה פעם מאמר על זה באיזה קובץ, שכל המליצה בטעות יסודה. בטח אי"ס יוכל לדלות לנו מבארו במ"ח.

אתנחתא
הודעות: 339
הצטרף: ד' יוני 09, 2010 11:48 pm

Re: לאדפוסי אידרא

הודעהעל ידי אתנחתא » ד' ינואר 26, 2011 10:02 pm

אידרא היינו עיגול לפחות לפי הזהר ועל כך נקרא אידרא רבה אידרא זוטא, ויתכן שהתכוונו כמו עיגול החוזר חלילה.

אתנחתא
הודעות: 339
הצטרף: ד' יוני 09, 2010 11:48 pm

Re: לאדפוסי אידרא

הודעהעל ידי אתנחתא » ד' ינואר 26, 2011 10:04 pm

ואם מדברים על מליצות, לא אבוש לשאול, מהי המשמעות של המליצה הספרדית הרגילה מאד אצל החיד"א ועוד ועוד, של המלה ה"אר"ש" נדמה לי שזו באה בדרך גדול בתחליף לארז הגדול או אר"ץ טובה, אך מה המשמעות של אר"ש לשבח?

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15515
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: לאדפוסי אידרא

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' ינואר 26, 2011 10:09 pm

אר"ש מלשון ארשת שפתינו. אר"ש חמדה אר"ש טובה וכן עזה"ד. את משאלת בור הגולה לא אוכל לצערי להגשים.

גוראריה
הודעות: 1546
הצטרף: ב' אוגוסט 23, 2010 5:59 pm

Re: לאדפוסי אידרא

הודעהעל ידי גוראריה » ד' ינואר 26, 2011 10:13 pm

המקור של לאדפוסי אדרא הוא הגמ' בתחילת כתובות "את חזית לאתפוסי אדָרא [אתה ראוי להתפס על הדור]
מזה השתלשל "לאדפוסי אדרא", להדפיס לדור. ומכאן - נשתבש ל"אידרא".

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15515
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: לאדפוסי אידרא

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' ינואר 26, 2011 10:14 pm

גור, מליצות (פונטיקות בלע"ז) רבות בנויות באופן זה ואין זה שיבוש כמובן.

אמרתי אחכמה
הודעות: 1877
הצטרף: א' נובמבר 21, 2010 6:05 pm

Re: לאדפוסי אידרא

הודעהעל ידי אמרתי אחכמה » ד' ינואר 26, 2011 10:24 pm

המליצה 'לאדפוסי אידרא', אכן בנויה על הגמרא בכתובות 'לאתפוסי אדרא'.
אבל מזה שמשתמשים במליצה זו על הדפסה בפעם שניה,
נראה שהפירוש הוא 'לחזור ולדפוס',
מלשון 'הדרן עלך מסכת פלוני',
וכן בגמרא בבא בתרא (קנז, ב) 'מהדורא קמא ומהדורא בתרא' - שפירושו הוא 'חזרה' על לימודו, ש'חוזר' ולומד.

גוראריה
הודעות: 1546
הצטרף: ב' אוגוסט 23, 2010 5:59 pm

Re: לאדפוסי אידרא

הודעהעל ידי גוראריה » ד' ינואר 26, 2011 11:25 pm

איש_ספר כתב:גור, מליצות (פונטיקות בלע"ז) רבות בנויות באופן זה ואין זה שיבוש כמובן.

איש , בשלמה מ"לאתפוסי" ל"לאדפוסי", ניחא.
אבל מ"אדרא" ל"אידרא" שכעת אין לו שום משמעות?!

בור הגולה
הודעות: 608
הצטרף: ד' דצמבר 01, 2010 1:58 am

Re: לאדפוסי אידרא

הודעהעל ידי בור הגולה » ד' ינואר 26, 2011 11:54 pm

איש_ספר כתב:גור, מליצות (פונטיקות בלע"ז) רבות בנויות באופן זה ואין זה שיבוש כמובן.

כמדומני שדברי גור היו עיקרן של המאמר שזכרתי, וחבל שאיני זוכר בדיוק איפה ראיתיו, אבל לא אהיה מופתע אם זה היה בנזר התורה.

אורי אגסי
הודעות: 501
הצטרף: ב' מאי 17, 2010 11:29 pm

Re: לאדפוסי אידרא

הודעהעל ידי אורי אגסי » ה' ינואר 27, 2011 2:33 am

אמרתי אחכמה כתב:המליצה 'לאדפוסי אידרא', אכן בנויה על הגמרא בכתובות 'לאתפוסי אדרא'.
אבל מזה שמשתמשים במליצה זו על הדפסה בפעם שניה,
נראה שהפירוש הוא 'לחזור ולדפוס',
מלשון 'הדרן עלך מסכת פלוני',
וכן בגמרא בבא בתרא (קנז, ב) 'מהדורא קמא ומהדורא בתרא' - שפירושו הוא 'חזרה' על לימודו, ש'חוזר' ולומד.


וממש כמו בזמנינו שמדפיסים "מהדורה חדשה" של הספר.

מעיין
הודעות: 1949
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: לאדפוסי אידרא

הודעהעל ידי מעיין » ה' ינואר 27, 2011 2:59 am

אורי אגסי כתב:
אמרתי אחכמה כתב:המליצה 'לאדפוסי אידרא', אכן בנויה על הגמרא בכתובות 'לאתפוסי אדרא'.
אבל מזה שמשתמשים במליצה זו על הדפסה בפעם שניה,
נראה שהפירוש הוא 'לחזור ולדפוס',
מלשון 'הדרן עלך מסכת פלוני',
וכן בגמרא בבא בתרא (קנז, ב) 'מהדורא קמא ומהדורא בתרא' - שפירושו הוא 'חזרה' על לימודו, ש'חוזר' ולומד.


וממש כמו בזמנינו שמדפיסים "מהדורה חדשה" של הספר.

שרשה הדר ולא אדר

אמרתי אחכמה
הודעות: 1877
הצטרף: א' נובמבר 21, 2010 6:05 pm

Re: לאדפוסי אידרא

הודעהעל ידי אמרתי אחכמה » ה' ינואר 27, 2011 5:51 am

מעיין כתב:
אורי אגסי כתב:
אמרתי אחכמה כתב:המליצה 'לאדפוסי אידרא', אכן בנויה על הגמרא בכתובות 'לאתפוסי אדרא'.
אבל מזה שמשתמשים במליצה זו על הדפסה בפעם שניה,
נראה שהפירוש הוא 'לחזור ולדפוס',
מלשון 'הדרן עלך מסכת פלוני',
וכן בגמרא בבא בתרא (קנז, ב) 'מהדורא קמא ומהדורא בתרא' - שפירושו הוא 'חזרה' על לימודו, ש'חוזר' ולומד.


וממש כמו בזמנינו שמדפיסים "מהדורה חדשה" של הספר.

שרשה הדר ולא אדר

נכון.
אבל כיון שהמליצה בנוי על הגמ' בכתובות, לכן כותבים 'אידרא' באל"ף.

מעיין
הודעות: 1949
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: לאדפוסי אידרא

הודעהעל ידי מעיין » ה' ינואר 27, 2011 6:26 am

'אמרתי אחכמה' אבל עדיין, הוא רחוקה ל'מעיין'.
-----
יש לראות מי הם הראשונים, שמשתמשים במליצה זו לדעת את מי אנו מיישבים ובדברי מי אנו מתפלפלין.

תחכו על באשי...

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: לאדפוסי אידרא

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' ינואר 27, 2011 10:04 am

מצטער,
אין לי מידע בענין, עכ"פ לא מהראשונים...
ואולי מהסיבה, שהדפוס בא לעולם אחרי זמנם...

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15515
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: לאדפוסי אידרא

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' ינואר 27, 2011 1:48 pm

אצל החיד"א המליצה שגורה, (ולמליצות רבות הוא יוצרן - ראה אצל בניהו בספרו). לענ"ד הכונה אדרא מלשון אדרת, היינו יופי. וכן תמצא שיש המשתמשים במליצה בחילוף קל: לאדפוסי הדרא.

מעיין
הודעות: 1949
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: לאדפוסי אידרא

הודעהעל ידי מעיין » ה' ינואר 27, 2011 4:27 pm

חכם באשי כתב:מצטער,
אין לי מידע בענין, עכ"פ לא מהראשונים...
ואולי מהסיבה, שהדפוס בא לעולם אחרי זמנם...

מצטער פטור מן הסוכה, אבל לא מן החיפוש...
תמהתי על חכם באשי שכמותך שלא תבין, שלשון ''הראשונים' אין כוונה על התקופה של 'הראשונים' שהיא מליצה מן לשון 'ראשון' במובן הפשוטי, עתה קרא עוד הפעם את דברי ותבין.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15515
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: לאדפוסי אידרא

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' פברואר 03, 2011 10:47 pm

איש_ספר כתב:אצל החיד"א המליצה שגורה, (ולמליצות רבות הוא יוצרן - ראה אצל בניהו בספרו). לענ"ד הכונה אדרא מלשון אדרת, היינו יופי. וכן תמצא שיש המשתמשים במליצה בחילוף קל: לאדפוסי הדרא.

מכתב של הגרדצ"ה אל רח"ל.
רדצה.jpg
רדצה.jpg (81.91 KiB) נצפה 7155 פעמים

נמסר ע"י ר"י מונדשיין.

אדג
הודעות: 1520
הצטרף: ה' מאי 13, 2010 11:11 am
מיקום: צפת, אה"ק תובב"א
יצירת קשר:

Re: לאדפוסי אידרא - פשרה של מליצה

הודעהעל ידי אדג » א' פברואר 06, 2011 11:28 pm

אילו לא באנו לכאן אלא בשביל זה, דיינו.

בגולה
הודעות: 1334
הצטרף: ב' אוגוסט 16, 2010 7:28 pm

Re: לאדפוסי אידרא - פשרה של מליצה

הודעהעל ידי בגולה » ה' מרץ 15, 2012 3:43 pm

מליצה זו על הדפוס מצינו כבר לר' שלמה ניצה, בהקדמה להמפתחות לשו"ת מהריט"ץ (שנת תנד), שכתבו, ולא על הדפסה חוזרת אלא על דפו"ר. ראה כאן בפורום.

ציבור
הודעות: 505
הצטרף: א' ינואר 01, 2012 4:02 pm

Re: לאדפוסי אידרא - פשרה של מליצה

הודעהעל ידי ציבור » ה' מרץ 15, 2012 5:40 pm

ובאותו עניין:
מה פשר המליצה: "מזבח הדפוס"?

מעיין
הודעות: 1949
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: לאדפוסי אידרא - פשרה של מליצה

הודעהעל ידי מעיין » ה' מרץ 15, 2012 7:23 pm

ויש גם 'משבח הדפוס'
ולכאורה זה מליצה בן מליצה מזבח ה'אב' ומשבח ה'בן'
והגם שעשיית המזבח הי' על ידי דפוס עי' מדות אבל לשון מזבח הדפוס כמדומה אין מצוי בחז"ל ולכאורה אין זה שרשה של המליצה
ויש גם מליצה להעלות על הדפוס או מדפיס ועולה או עולה ומדפיס שהם בן ונכד ממטפס ועולה עירובין כא א
ואולי משם נשתרבב גם 'להעלות על מזבח הדפוס' מגז"ש העלאה העלאה שגם על המזבח נקרא העלאה השוחט והמעלה העלאה והקטרה וכל דברינו בדרך אפשר והוא רחום וכו' ואם יש לא' דרך יותר מובחר יעלינו ונקבלנו בספ"י

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15515
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: לאדפוסי אידרא - פשרה של מליצה

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' מרץ 15, 2012 9:18 pm

מעיין כתב:ויש גם 'משבח הדפוס'
getimg.jpg
getimg.jpg (18.06 KiB) נצפה 6875 פעמים

מעיין
הודעות: 1949
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: לאדפוסי אידרא - פשרה של מליצה

הודעהעל ידי מעיין » ו' מרץ 16, 2012 6:33 am

והעיקר דהיא מליצה מן 'מכבש הדפוס' שכשמו כן היא שזה הי' מעשה הדפוס מכבש ובלשון אידיש פּרע"ס
ושמזה נולד מזבח הדפוס ומשבח הדפוס ואב אחד הוליד שתיהם

חקר
הודעות: 851
הצטרף: ג' נובמבר 22, 2011 12:00 am

Re: לאדפוסי אידרא - פשרה של מליצה

הודעהעל ידי חקר » ש' מרץ 17, 2012 10:07 pm

נראה שהמליצה מיוסדת על המובא בספרים בשם הזוה"ק שהכותב חידו"ת כאילו מקריב קרבן ע"ג המזבח, ועד"ז כינו את ההדפסה כהעלאה על מזבח, ובאמת 'הדפוס' אינו חלק מהמליצה.
קבצים מצורפים
סגולות ישראל אות ס.png
סגולות ישראל אות ס.png (80.58 KiB) נצפה 6824 פעמים


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 168 אורחים