הודעהעל ידי השואל מרבו » א' יולי 10, 2016 9:47 am
אם אכן אתה בטוח כ"כ על מ"מ מסויים שהוא מיותר, אינני מבין מדוע אתה צריך להתחשב בכך שמאן דהוא יחשוב שספרך הוא פחות מושלם מאחרים. כל העוסק אפי' קצת בתחום זה יודע, שיש הרבה דברים שאיך ומה שתעשה, "תקבל על הראש". אם תציין כל מ"מ מיותרים, מי צריך את זה? ישאל מאן דהוא. ואם לא תציין, הוא לא עקבי! לפעמים מציין ולפעמים לא, יטען אחר. (לפעמים אותו אדם בעצמו...).
אבל לגופו של ענין, חושבני שיש מקום לומר כך. אם כל פעם שיראה לך שהמ"מ מיותר, לא ימלט שיהיו מקומות שלך זה יראה מיותר, אבל לא היא. למשל אם אתה מהדיר את אחד ספרי הראשונים ע"ס הש"ס, וה"ראשון" מביא את רש"י על אתר ובדרך כלל הוא ידוע כבר ללומד. אמנם יתכן אחד שלא לומד כלל את הסוגיא, אלא שהוא נצרך לעי' בדברי הראשון (שקשור לענין שלומד וכו'), ולא תמיד המעיין ימצאהו בקלות. נכון, לפעמים הוא כן ימצא בקלות את הרש"י, אבל יתכן שלפעמים לא. מסתבר א"כ שאם לא תציין מה שנראה לך מיותר, אתה תבוא במקומות מסויימים לציין מה שאיננו מיותר. לכן יש מקום לומר שמדין "לא פלוג" יש לציין אפי' בראשית א' א'. אינני חושב שצריך להרגיש כמו נער, כיון שאתה עושה את זה בגלל הסיבה הנ"ל.
וכמובן, וכפי שכתבת, הדבר תלוי באיזה ספר מדובר.