מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מראה מקומות מיותרות

שיח עורכי ספרים והעוסקים במלאכת הקודש. שאלות, הצעות, עזרה בקריאת כת"י, פתרון וסיוע לבעיות טכניות הקשורות בהפעלת המחשב והתכנות הנלוות
בין גברא לגברא
הודעות: 180
הצטרף: ש' אוקטובר 27, 2012 6:42 pm

מראה מקומות מיותרות

הודעהעל ידי בין גברא לגברא » ו' יולי 08, 2016 5:18 pm

לדעתי היום מכניסים מראה מקומות מיותרות בספרים חדשים. יש מ"מ שבאמת עוזרים להלומד, אבל בד"כ רובם ידועים כבר ללומד הספר, כגון רש"י על אתר, או שהוא ימצא אותם בקלות. [כמובן זה תלוי בטיב הספר ובעבור מי נועד.] איני רואה ענין להכניס מ"מ שאינם עוזרים כלום, אבל הבעיה היא ששאר עורכי ספר כן מכניסים מ"מ כאלו. איני יכול להרשות הספר שלי להראות פחות מושלם מספרים אחרים, אבל אני מרגיש כנער כשמצוטט הפסוק בראשית ברא וגו' ואני מכניס "[בראשית פ"א פסוק א']" כאילו עזרתי למישהו. מה עושים?

השואל מרבו
הודעות: 368
הצטרף: א' מאי 29, 2016 1:32 pm

Re: מראה מקומות מיותרות

הודעהעל ידי השואל מרבו » א' יולי 10, 2016 9:47 am

אם אכן אתה בטוח כ"כ על מ"מ מסויים שהוא מיותר, אינני מבין מדוע אתה צריך להתחשב בכך שמאן דהוא יחשוב שספרך הוא פחות מושלם מאחרים. כל העוסק אפי' קצת בתחום זה יודע, שיש הרבה דברים שאיך ומה שתעשה, "תקבל על הראש". אם תציין כל מ"מ מיותרים, מי צריך את זה? ישאל מאן דהוא. ואם לא תציין, הוא לא עקבי! לפעמים מציין ולפעמים לא, יטען אחר. (לפעמים אותו אדם בעצמו...).

אבל לגופו של ענין, חושבני שיש מקום לומר כך. אם כל פעם שיראה לך שהמ"מ מיותר, לא ימלט שיהיו מקומות שלך זה יראה מיותר, אבל לא היא. למשל אם אתה מהדיר את אחד ספרי הראשונים ע"ס הש"ס, וה"ראשון" מביא את רש"י על אתר ובדרך כלל הוא ידוע כבר ללומד. אמנם יתכן אחד שלא לומד כלל את הסוגיא, אלא שהוא נצרך לעי' בדברי הראשון (שקשור לענין שלומד וכו'), ולא תמיד המעיין ימצאהו בקלות. נכון, לפעמים הוא כן ימצא בקלות את הרש"י, אבל יתכן שלפעמים לא. מסתבר א"כ שאם לא תציין מה שנראה לך מיותר, אתה תבוא במקומות מסויימים לציין מה שאיננו מיותר. לכן יש מקום לומר שמדין "לא פלוג" יש לציין אפי' בראשית א' א'. אינני חושב שצריך להרגיש כמו נער, כיון שאתה עושה את זה בגלל הסיבה הנ"ל.

וכמובן, וכפי שכתבת, הדבר תלוי באיזה ספר מדובר.


חזור אל “לשכת הסופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 41 אורחים