גם זו לטובה כתב:שמעתי היום מהאחראי על המעשרות בעדה"ח [ 0527636770] שכל המקומות בערבה הצפונית שהם מקילים להחשיב כחו"ל לעניין שביעית, ה"ה דמקילים לעניין מעשרות, שלא לעשר כלל.
ולכן יש לתמוה על כל אותם שבמשך השנים סומכים על עה"ח לעניין תרו"מ, ורק לעניין שמיטה מחמירים, ולכ' אדרבה איסור טבל חמור טפי מקנס של ספיחין (שמור ונעבד) [ועוד דיש שסמכו על עה"ח בעניין הערבה רק משום דספק דרבנן לקולא (הגרשז"א) והנה לעניין תרו"מ יש הסוברים דגם בזה"ז ספיקו לחומרא]
אמנם כד' שבמשך כל השנים מייבאים רק סחורה מועטת מהערבה הצפונית ולכן יש פחות מקום לחשוש.
דיברתי היום עם הרב חיים כץ, ואכן אמר שהדברים נכונים, והוא מתעתד אחר השמיטה לפרסם את החשש של תרו"מ, בערבה הצפונית.
עוד הוסיף שלעניין ענבים (וי"א גם מנגו) י"א דיש ללחשוש בערבה הצפונית גם משום דינא דמקומות הסמוכים לארץ, וכן דעת הגרי"ש ויש חולקים. [והאי מילתא הוי נפקותא גם בשנת שמיטה, (כלומר דמדין א"י אין לחשוש בשנת שמיטה לתרו"מ (דהעיקר כדעת הסוברים דאף האינו מפקיר את שדהו, פטור מתרו"מ)
נ.ב והנה מפארן ומטה דעת הרבה מגדולי זמננו דיש לקל עכ"פ מעיקר הדין, ברם בכשרות העה"ח לא מעשרים אף את היבול של עין יהב (המזרחית).
גם זו לטובה כתב:אכן בנוגע לערבה הצפונית יש בלבול גדול בציבור, וכבר רמזתי ע"כ בהודעה הראשונה.
להחמיר בכל הערבה הצפונית, אכן זה חומרא של הגרי"ש, להקל בעין יהב זה קולא של עה"ח, ודו"ק.
גם זו לטובה כתב:שמעתי היום מהאחראי על המעשרות בעדה"ח שכל המקומות בערבה הצפונית שהם מקילים להחשיב כחו"ל לעניין שביעית, ה"ה דמקילים לעניין מעשרות, שלא לעשר כלל. ולכן יש לתמוה על כל אותם שבמשך השנים סומכים על עה"ח לעניין תרו"מ, ורק לעניין שמיטה מחמירים
גימפעל כתב:אם כדבריך מעשרים הם מן הפטור על החיוב וכו' וע"כ שבודקים בתעודות מהיכן מגיע כל פרי וכל ירק.
לייבעדיג יענקל כתב:מי שלמד את הסוגיא רואה שמדובר בשיטות ראשונים ולא בחומרא רחוקה של הגרי"ש.
ברמב"ם בהל' תרומות נפסק שמרקם הוי א"י, ורקם מזוהה ע"י המתרגמים הקדמונים וע"י יוספוס (ומקורות נוספים מאותה תקופה) כפטרה.
בכפו"פ מבואר בפירוש שקו השלושים (שכתבו הרמב"ם בהל' קידוה"ח) נוגע למעשה לענין גבול א"י בזה"ז, וכן מבואר בו שמהלך נחלת יהודה הוא חמשה ימים ובאר שבע היא באמצע הנחלה, ולפי"ז מוכרח שהערבה היא בתוך גבולות הארץ.
יודעני שיש שדוחים באופנים שונים ראיות אלו, ויש גם תשובות חזקות נגד דחיות אלו, ויש בענין זה עוד ועוד ראיות ומקורות שהכרחי לעיין ולדון בהם. מכל מקום הביטויים החמורים שנכתבו מעל הודעתי כאילו מדובר רק בבלבול שכל וחיפוש כותרות אינם נכונים כלל וכלל והם לא יותר מליצנות ריקנית.
באופן אישי אציין, שלמדתי סוגיא זו (שלא בעיון כה"צ) וראיתי ושמעתי הן את מקילים והן את המחמירים, ולי יצא שהצד לחשוש ולאסור הוא מבוסס הרבה יותר מהצד להתיר.
ולגבי התזכורת שועד הכשרות של העדה"ח פועלים על פי הוראת רבנים: כדאי מאוד להשתדל להשיג את הגליון 'הגלגול השלישי' שבו נתבאר היטב מה היתה הוראתו האמיתית של המנחת יצחק אודות תוצרת עין יהב ומה עשו בפועל בועד הכשרות במשך השנים שעברו מאז פטירת המנחת יצחק.
למדתי סוגיא זו (שלא בעיון כה"צ)
ולי יצא שהצד לחשוש ולאסור הוא מבוסס הרבה יותר מהצד להתיר
לייבעדיג יענקל כתב:את מפת הדרך אמונה שיבח הגרי"ש, אך כתב שא"א לסמוך עליה להלכה ויש להחמיר הלאה מהגבולות המוצעים במפה זו. הוראת הגרי"ש הובאה בדרך אמונה להלכה.
הערות וקושיות על מהלך הדרך אמונה ניתן לראות באשכול זה
viewtopic.php?f=17&t=18926&p=184251&hilit=%D7%99%D7%A8%D7%93%D7%9F+%D7%9C%D7%99%D7%9D+%D7%94%D7%92%D7%93%D7%95%D7%9C#p184251
יחס החזו"א לשמות מקומות קדומים ידוע. אולם הכפתור ופרח שהיה מדור הראשונים לא ס"ל כן, וא"א לבטל את דעתו ע"י ג' נקודות וכדו'.
אני רחוק מאוד ממרדף אחרי חומרות, אך בנושאים הלכתיים אקטואליים אני מנסה לעיין במקורות ולראות כיצד הדין נוטה, וכבר כתבתי מה עלתה בידי בנידו"ז.
גם זו לטובה כתב:בעניין הפרשת תרו"מ ראיתי כעת שלא דייקתי בדברי, והרב חיים כץ כתב שהגרי"ש החמיר אף בערבה הדרומית, מדין מקומות הסמוכים, וכמובן שיש להוסיף שבערבה הצפונית איכא ב' צדדים להחמיר: שמא הוי א"י ושמא חשיב מקומות הסמוכים לארץ.
בברכה המשולשת כתב:האם כת"ר ראה את המאמר אלו ציינתי לעיל?
מוסבר שם היטב מדוע יש להחמיר (ולא כחומרא אלא מעיקר הדין) בכל הערבה
לייבעדיג יענקל כתב:ולגבי התזכורת שועד הכשרות של העדה"ח פועלים על פי הוראת רבנים: כדאי מאוד להשתדל להשיג את הגליון 'הגלגול השלישי' שבו נתבאר היטב מה היתה הוראתו האמיתית של המנחת יצחק אודות תוצרת עין יהב ומה עשו בפועל בועד הכשרות במשך השנים שעברו מאז פטירת המנחת יצחק.
קו ירוק כתב:הסטייפלער אמר (אורחות רבינו) לגבי אילת והדרום שהוא לא מכיר את הנושא אבל ת"ח הבקיאים אומרים שהיא חו"ל. החזו"א עצמו אמר שהערבה הדרומית חו"ל וספק כך לקולא!
קו ירוק כתב:לא כך כתוב באורחות רבינו, אם כי אין לי הזמן כעת לחפש בחמשת כרכי הספר.
בדבר אילת קשה לי לעיין בענינא דלא עסיקנא בי', וזה לא מכבר הגיעני הגדה ש"פ חובר ע"י הגר"מ שטרנבוך שליט"א וראיתי בהחפזי שסובר בפשיטות דנוהג שם ב' יו"ט של גליות, ובודאי פשוט שלא נכבש אפי' ע"י עולי מצרים.
קו ירוק כתב:בברכה המשולשת כתב:האם כת"ר ראה את המאמר אלו ציינתי לעיל?
מוסבר שם היטב מדוע יש להחמיר (ולא כחומרא אלא מעיקר הדין) בכל הערבה
האם כוונתך, הרב דאום, לרבה של תנובה? בכל מקרה אינני מכיר ספר זה. האם הוציאו לאור הרב יהודה עמיחי או מכון התורה והארץ ?
מעיקר הדין כבר לא שמעתי .. (מלבד המח' ספר 'אלה מסעי' ומשפחתו)
לעומקו של דבר כתב:סתם, אפשר לנסח את האשכול הזה בצורה אחרת:
עוד סיבה למה להפריש תרו"מ שנית בבית.
קו ירוק כתב:לעומקו של דבר כתב:סתם, אפשר לנסח את האשכול הזה בצורה אחרת:
עוד סיבה למה להפריש תרו"מ שנית בבית.
אבל על כל פרי בפ"ע...
קו ירוק כתב:שמא פלפל גדול אחד הגיע מחבל הבשור ועישרוהו, ופלפל אחד הגיע מהערבה הצפונית שלא עשרו אותו
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 186 אורחים