מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מורה על שכל רבינו

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
עושה חדשות
הודעות: 12625
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

מורה על שכל רבינו

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' אוגוסט 01, 2016 9:31 pm

ז"ל מגיד משנה גירושין פ"ח -
ומצאתי סברת רבינו שהיתה בזה ממה שיתבאר פ"ט שהאומר ה"ז גיטך מעכשיו אם לא באתי מכאן ועד י"ב חדש ומת בתוך הזמן שאע"פ שאי אפשר שיבא והרי היא מגורשת לא תנשא במקום יבם עד אחר הזמן כשיתקיים התנאי וזה הדין הוא בעיא דלא אפשיטא בגמ' דילן (דף ע"ו:) אם היא מותרת תיכף שמת או לאחר זמן והולכין בו להחמיר. ואף בירושלמי נראה שהוא במחלוקת ואיכא מ"ד אסורה לינשא. ומתבאר מזה שאע"פ שאי אפשר שיתבטל התנאי בשום פנים דכיון שמת ודאי לא יבא אף על פי כן אינה מותרת ואין מחזיקין אותה בגרושה עד שיהיה מקויים בפועל ואף כאן אף על פי שאי אפשר שיתקיים התנאי בשום פנים כיון שמת הבעל אין מחזיקין הגט בבטל כדי שתוכל להתיבם עד שיהיה התנאי מבוטל בפועל ואי אפשר להיותו מבוטל בפועל כיון שלא קבע זמן לפיכך חולצת ולא מתיבמת וזה דקדוק נפלא מורה על שכל רבינו. זה מה שנראה לי בדעתו ז"ל
באמת יש כאן דין מחודש, להצריך קיום התנאי בפועל אף שהוא חל למפרע, ועסקו בזה ראשי הישיבות. אבל מסופקני האם המ"מ פי' דין זה מדאו' או רק מדרבנן (וכמבו' בירו' דחיישי' לניסים). אם כהאפשרות השניה, ראוי להתפעל מהתפעלותו של המ"מ.

עושה חדשות
הודעות: 12625
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מורה על שכל רבינו

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' יוני 03, 2019 11:31 pm

באותו ענין. אני מחפש כעת 'חומר' על "משפטי התנאים" מאת חכמי זמנינו שליט"א. אולי יצא לאור איזה קונטרס מקיף, או נכתב מאמר מסכם, אולי אפילו מפענח נסתרות, כמו למשל הדבר הקשה הזה המבואר ברמב"ם, וכל המסתעף. אם מישהו מכיר, נא ונא להודיעני.

פלוריש
הודעות: 2415
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: מורה על שכל רבינו

הודעהעל ידי פלוריש » ד' יוני 05, 2019 2:00 am

עושה חדשות כתב:באותו ענין. אני מחפש כעת 'חומר' על "משפטי התנאים" מאת חכמי זמנינו שליט"א. אולי יצא לאור איזה קונטרס מקיף, או נכתב מאמר מסכם, אולי אפילו מפענח נסתרות, כמו למשל הדבר הקשה הזה המבואר ברמב"ם, וכל המסתעף. אם מישהו מכיר, נא ונא להודיעני.

הרב מאיר ליכטנשטיין כתב על הנושא את עבודת התזה שלו, ומלבד דיוניו המחקריים והלמדניים, הוא גם מביא גם קטע גניזה מרב שמואל בן חופני
39899044.pdf
(946.27 KiB) הורד 274 פעמים


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 315 אורחים