מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ברכה בראשי תיבות

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ש. ספראי
הודעות: 1701
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

ברכה בראשי תיבות

הודעהעל ידי ש. ספראי » ב' מאי 09, 2016 10:22 pm

מנהג מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א לברך בראשי תיבות (בו"ה).

ושאלני חכ"א, שהתוספות בברכות (ז, א) הקשו איזה קללה יכול היה בלעם לקלל ברגע אחד בו הקב"ה כועס, ותירצו התוספות ב' תירוצים.

ולכאורה, אם ברכה מועילה בראשי תיבות, יכול היה בלעם לקלל בראשי תיבות.

מצליח
הודעות: 537
הצטרף: א' יולי 12, 2015 6:46 am

Re: ברכה בראשי תיבות

הודעהעל ידי מצליח » ב' מאי 09, 2016 11:34 pm

לאו קושיא כ"כ דחזינן שלטוב ניתנה רשות יותר מרובה מדה טובה וכו' עי' תוס' שבת פח. ד"ה ירדו.

עקביה
הודעות: 5435
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: ברכה בראשי תיבות

הודעהעל ידי עקביה » ב' מאי 09, 2016 11:52 pm

י"ל שבאמת א"א לברך/לקלל בר"ת, שכן הם יכולים להתפרש באופנים רבים. אך המתברך הוא שפותר אותם לברכה, מה שא"א לומר על קללת בלעם לישראל.

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: ברכה בראשי תיבות

הודעהעל ידי ביליצר » ג' מאי 10, 2016 2:11 am

עיין רמבם הלכות ברכות א ,ז דמהני בלב
כל הברכות כולן צריך שישמיע לאזנו מה שהוא אומר ואם לא השמיע לאזנו יצא בין שהוציא בשפתיו בין שבירך בלבו:

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: ברכה בראשי תיבות

הודעהעל ידי זקן ששכח » ג' מאי 10, 2016 9:13 am

ביליצר כתב:עיין רמבם הלכות ברכות א ,ז דמהני בלב
כל הברכות כולן צריך שישמיע לאזנו מה שהוא אומר ואם לא השמיע לאזנו יצא בין שהוציא בשפתיו בין שבירך בלבו:

מה ההשוואה? כשיש לאדם חובה לברך, יש לכתחילה ובדיעבד יוצא גם באופן שלא השמיע.
כשאדם בא לברך את זולתו, אין כאן חובה אלא זכות, ומניין שמועיל באופן שכזה?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: ברכה בראשי תיבות

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' מאי 10, 2016 10:02 am

לא הבנתי את הקושיה הלא תוספות מתרץ שם (לפי מה שזכור לי) שהיה יכול לומר כלם (כלה אותם) ואטו כי רוכלא על תוספות לתת דוגמאות מראשי תיבות?

הרוצה להחכים
הודעות: 362
הצטרף: א' מרץ 01, 2015 4:54 pm

Re: ברכה בראשי תיבות

הודעהעל ידי הרוצה להחכים » ג' מאי 10, 2016 1:50 pm

הסופר הרב יעקב ב. פרידמן מעיד בשם הגרח"ק, שהוא מברך כך רק כדי להפטר מהטרדנים. כנראה שלדעת התוספות אין הברכה חלה כלל (ודבר זה אסור לאמרו בפני עמי הארץ שיבקשו ממנו מכאן ואילך ברכה מפורשת).

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: ברכה בראשי תיבות

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' מאי 10, 2016 2:08 pm

הרוצה להחכים כתב:הסופר הרב יעקב ב. פרידמן מעיד בשם הגרח"ק, שהוא מברך כך רק כדי להפטר מהטרדנים. כנראה שלדעת התוספות אין הברכה חלה כלל (ודבר זה אסור לאמרו בפני עמי הארץ שיבקשו ממנו מכאן ואילך ברכה מפורשת).

אם כך, רובו של ציבור בכלל טרדנים הם.

הרוצה להחכים
הודעות: 362
הצטרף: א' מרץ 01, 2015 4:54 pm

Re: ברכה בראשי תיבות

הודעהעל ידי הרוצה להחכים » ג' מאי 10, 2016 2:42 pm

חכם באשי כתב:אם כך, רובו של ציבור בכלל טרדנים הם.

ניסוח טוב יותר - רובו של ציבור הפוקדים את בית גאון הדור בשאלות של מה בכך [במקום להניחו ללמוד בשקט כאוות נפשו הטהורה] בכלל טרדנים הם.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: ברכה בראשי תיבות

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' מאי 10, 2016 5:09 pm

הרוצה להחכים כתב:הסופר הרב יעקב ב. פרידמן מעיד בשם הגרח"ק, שהוא מברך כך רק כדי להפטר מהטרדנים. כנראה שלדעת התוספות אין הברכה חלה כלל (ודבר זה אסור לאמרו בפני עמי הארץ שיבקשו ממנו מכאן ואילך ברכה מפורשת).


כמו שכתבתי למעלה (ובדקתי וכך באמת כתוב בתוספות) כנראה זה אינו כנראה כלל, ולא מובן מה רוצים מהגרח"ק. אינו יודע אם ברכה בר"ת חלה אבל לענ"ד הראיה מתספות היא מילתא דבדיחותא בעלמא.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: ברכה בראשי תיבות

הודעהעל ידי זקן ששכח » ג' מאי 10, 2016 11:35 pm

אוצר החכמה כתב:
הרוצה להחכים כתב:הסופר הרב יעקב ב. פרידמן מעיד בשם הגרח"ק, שהוא מברך כך רק כדי להפטר מהטרדנים. כנראה שלדעת התוספות אין הברכה חלה כלל (ודבר זה אסור לאמרו בפני עמי הארץ שיבקשו ממנו מכאן ואילך ברכה מפורשת).


כמו שכתבתי למעלה (ובדקתי וכך באמת כתוב בתוספות) כנראה זה אינו כנראה כלל, ולא מובן מה רוצים מהגרח"ק. אינו יודע אם ברכה בר"ת חלה אבל לענ"ד הראיה מתספות היא מילתא דבדיחותא בעלמא.

אם כדבריך, למה הטריחו בעלי התוס' עצמם לתרץ שני תירוצים [ולא תירוץ שלישי]?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: ברכה בראשי תיבות

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' מאי 10, 2016 11:45 pm

תוספות תירצו שני תירוצים
תירוץ אחד מניח שכל הקללה חייבת להיות בתוך אותו רגע שהקב"ה כועס ולכן מצאו עצה לבלעם שיכול היה לומר כלם. (לפי הדעה הזאת יכלו תוספות לומר גם חסלם או השמידם ואולי גם כח"ו שהוא ראשי תיבות של כלם חסלם והשמידם, אבל כנראה תוספות היו עסוקים מדי מכדי להשתעשע בחיפוש המצאות כאלה.)

התירוץ השני מחדש שאם מתחילים קללה בתוך הזמן שהקב"ה כועס גם אז היא חלה אע"פ שמסתיימת אח"כ ולפי זה כתבו תוספות שהיה יכול בלעם להגיד איזה קללה שהוא רוצה ובאיזה פירוט שרוצה ובלבד שיתחיל בזמן שהקב"ה כועס.

איזה תירוץ שלישי היה לתוספות לומר?

הרוצה להחכים
הודעות: 362
הצטרף: א' מרץ 01, 2015 4:54 pm

Re: ברכה בראשי תיבות

הודעהעל ידי הרוצה להחכים » ג' מאי 10, 2016 11:50 pm

אוצר החכמה כתב:איזה תירוץ שלישי היה לתוספות לומר?

מה השאלה? בו"ה! הרי זה כל הנידון כאן. לא?!

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: ברכה בראשי תיבות

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' מאי 10, 2016 11:56 pm

לא בו"ה אלא כח"ו או תל"ב*, וזה כבר הסברתי שהן ממש תירוצם הראשון.

* תן להם בשיניים.

ש. ספראי
הודעות: 1701
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: ברכה בראשי תיבות

הודעהעל ידי ש. ספראי » ד' מאי 11, 2016 1:06 am

הרוצה להחכים כתב:הסופר הרב יעקב ב. פרידמן מעיד בשם הגרח"ק, שהוא מברך כך רק כדי להפטר מהטרדנים. כנראה שלדעת התוספות אין הברכה חלה כלל (ודבר זה אסור לאמרו בפני עמי הארץ שיבקשו ממנו מכאן ואילך ברכה מפורשת).


במחילת כבוד ידידי הרב יעקב ב. פרידמן, זה לא מדויק.
הגרח"ק התקשה לברך כל כל הרבה אנשים והמציא המצאה מרנינה של ר"ת. אך הוא סבור שדין בו"ה כדין 'ברכה והצלחה'.

שאלוהו מדוע הוא מברך 'רפואה שלמה' ולא רפו"ש בר"ת, והשיב: "ברכת רפואה שלמה צריכה להיאמר שלמה"...

לעצם השאלה, שאלתיה הערב קמיה מרן שליט"א, ע"י נכדו ר' יעקב ישראל, והשיב שאכן אה"נ, והתוס' היו יכולים לתרץ שקילל בר"ת.

ש. ספראי
הודעות: 1701
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: ברכה בראשי תיבות

הודעהעל ידי ש. ספראי » ד' מאי 11, 2016 1:10 am

אוצר החכמה כתב:תוספות תירצו שני תירוצים
תירוץ אחד מניח שכל הקללה חייבת להיות בתוך אותו רגע שהקב"ה כועס ולכן מצאו עצה לבלעם שיכול היה לומר כלם. (לפי הדעה הזאת יכלו תוספות לומר גם חסלם או השמידם ואולי גם כח"ו שהוא ראשי תיבות של כלם חסלם והשמידם, אבל כנראה תוספות היו עסוקים מדי מכדי להשתעשע בחיפוש המצאות כאלה.)


התוס' חיפשו בכוונה את הקללה הקצרה ביותר, היכולה להיאמר במילה אחת קצרצרה.
חסלם או השמידם היא מילה ארוכה יותר, ואפשר שלא תצליח להיכנס באותו רגע קצרצר בו הקב"ה כועס.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: ברכה בראשי תיבות

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' מאי 11, 2016 6:25 am

ברור.
סתם צחקתי במה שכתבתי על חסלם או השמידם או כח"ו. הכוונה היא שלכן תוספות לא חיפשו ר"ת כי המילה כלם מספקת את התשובה. ואני רואה ששאלת את הגרח"ק את השאלה וקיבלת את התשובה הפשוטה הזאת.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: ברכה בראשי תיבות

הודעהעל ידי זקן ששכח » ד' מאי 11, 2016 9:52 am

ש. ספראי כתב:הגרח"ק התקשה לברך כל כל הרבה אנשים והמציא המצאה מרנינה של ר"ת. אך הוא סבור שדין בו"ה כדין 'ברכה והצלחה'.

שאלוהו מדוע הוא מברך 'רפואה שלמה' ולא רפו"ש בר"ת, והשיב: "ברכת רפואה שלמה צריכה להיאמר שלמה"...

לעצם השאלה, שאלתיה הערב קמיה מרן שליט"א, ע"י נכדו ר' יעקב ישראל, והשיב שאכן אה"נ, והתוס' היו יכולים לתרץ שקילל בר"ת.


צוויי דינים.
מה באמת ההבדל ביניהם?

ש. ספראי
הודעות: 1701
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: ברכה בראשי תיבות

הודעהעל ידי ש. ספראי » ד' מאי 11, 2016 9:56 am

זקן ששכח כתב:
ש. ספראי כתב:הגרח"ק התקשה לברך כל כל הרבה אנשים והמציא המצאה מרנינה של ר"ת. אך הוא סבור שדין בו"ה כדין 'ברכה והצלחה'.

שאלוהו מדוע הוא מברך 'רפואה שלמה' ולא רפו"ש בר"ת, והשיב: "ברכת רפואה שלמה צריכה להיאמר שלמה"...

לעצם השאלה, שאלתיה הערב קמיה מרן שליט"א, ע"י נכדו ר' יעקב ישראל, והשיב שאכן אה"נ, והתוס' היו יכולים לתרץ שקילל בר"ת.


צוויי דינים.
מה באמת ההבדל ביניהם?


חושבני שזה סתם משהו סימבולי.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: ברכה בראשי תיבות

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' מאי 11, 2016 11:31 am

נראה פשוט. מסתבר שיש יותר מעלה בבקשה מפורטת, כמו בכל תפילותינו שאע"פ שאפשר לומר בקיצור מאריכים בהם יותר אם תמצי לומר שהוא יותר דרך תחינה לפני הבורא או שמצד האומר לבו יותר מכוון אפילו בהבדל קטן.
וממילא מי שמבקש ברכה כללית דיו בברכה כללית אבל על חולים רוצה הגרח"ק להתפלל יותר. ומה שאמר הוא וודאי מליצה נאה לעניין.

אבא יודן
הודעות: 1256
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: ברכה בראשי תיבות

הודעהעל ידי אבא יודן » ה' מאי 12, 2016 4:13 am

איני יודע מה בדיוק רוצים מן הגרח"ק ה' יאריך ימיו ושנותיו.
וכי אנחנו לא נוהגים כן.
"שליטא" לא היה פעם הכוונה שיחיה לאורך ימים טובים וארוכים.
נר"ו; וכו'
יש עוד ונא להוסיף

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: ברכה בראשי תיבות

הודעהעל ידי זקן ששכח » ה' מאי 12, 2016 9:31 am

אבא יודן כתב:איני יודע מה בדיוק רוצים מן הגרח"ק ה' יאריך ימיו ושנותיו.
וכי אנחנו לא נוהגים כן.
"שליטא" לא היה פעם הכוונה שיחיה לאורך ימים טובים וארוכים.
נר"ו; וכו'
יש עוד ונא להוסיף

אם נזקקת לדברים שבכתב, אנשים רגילים גם לכתוב: רפו"ש, ודלא כגרח"ק שזה צריך להיות מפורש.
אלא מאי? יש הבדל בין קרי לכתיב.

אבא יודן
הודעות: 1256
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: ברכה בראשי תיבות

הודעהעל ידי אבא יודן » ה' מאי 12, 2016 1:52 pm

זקן ששכח כתב:
אבא יודן כתב:איני יודע מה בדיוק רוצים מן הגרח"ק ה' יאריך ימיו ושנותיו.
וכי אנחנו לא נוהגים כן.
"שליטא" לא היה פעם הכוונה שיחיה לאורך ימים טובים וארוכים.
נר"ו; וכו'
יש עוד ונא להוסיף

אם נזקקת לדברים שבכתב, אנשים רגילים גם לכתוב: רפו"ש, ודלא כגרח"ק שזה צריך להיות מפורש.
אלא מאי? יש הבדל בין קרי לכתיב.

לא שמעת מעולם את המילה "שליטה"
אפשר שמעת ושכחת.

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: ברכה בראשי תיבות

הודעהעל ידי צביב » ו' מאי 13, 2016 1:29 am

הגרח"ק ה' יאריך ימיו ושנותיו

כשבקשתי ג' ברכות אמר לי ג''פ בו''ה
כשבקשתי ברכה למשה בהצלחה לישראל
אמר בו''ה ארוך כנגד שניהם

ש. ספראי
הודעות: 1701
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: ברכה בראשי תיבות

הודעהעל ידי ש. ספראי » ו' מאי 13, 2016 1:47 pm

צביב כתב:הגרח"ק ה' יאריך ימיו ושנותיו

כשבקשתי ג' ברכות אמר לי ג''פ בו''ה
כשבקשתי ברכה למשה בהצלחה לישראל
אמר בו''ה ארוך כנגד שניהם


כן, ואתמול התקשר אלי בהתרגשות אברך, שכאשר ביקש ברכה על בן, בירכו הגר"ח בבו"ה- בו"ה, ואכן נולדו לו שלשום תאומים....

לא חייבים להשתטות.
נדמה שחלק מהציבור הליטאי, עבר למחלקה החסידית, בתוספת חומרות והידורים...
אולי אצל חלק זה נובע מאמונה תמימה, זכה פשוטה ונכונה, אך אצל חלק זה נובע מטיפשות ורדידות.

ואגב, הגרח"ק מרבה לכפול את ברכתו זו שבראשי תיבות, ואפשר לשמוע זאת עשרות פעמים ביום. רק כשנולדים תאומים, הרי זה נהפך להוכחה שהגרח"ק בירך פעמיים בגלל התאומים...
צריך להאמין בברכת צדיקים ותופסי ישיבה. צדיק מושל ביראת אלוקים, וצדיק גוזר והקב"ה מקיים. הרי זה מעוגן בגמרא ובחז"ל אין ספור פעמים. ובודאי שברכותיו של הגר"ח שליט"א מתקיימות להפליא, ביודעי ומכירי קאמינא דבר יום ביומו. רק לא צריך להשתטות.
כמובן, נמשיך לבקש ברכות מצדיקים וגדולים, אך אין זה מחוייב המציאות שכל חולה מתרפא ושכל ברכה חייבת להתקיים וכו' וכו', וצריך לפעול בנוסף בכל דרכי ההשתדלות, הטבעית והרוחנית, וכו'.

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: ברכה בראשי תיבות

הודעהעל ידי צביב » ו' מאי 13, 2016 2:43 pm

צביב כתב:הגרח"ק ה' יאריך ימיו ושנותיו

כשבקשתי ג' ברכות אמר לי ג''פ בו''ה
כשבקשתי ברכה למשה בהצלחה לישראל
אמר בו''ה ארוך כנגד שניהם

ובזה הבנתי שסובר הגר''ח שליט''א שזה נחשב לתפילה וברכה בדיבור, ולא רק במחשבה
נערך לאחרונה על ידי צביב ב ד' יוני 12, 2019 9:55 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

הרוצה להחכים
הודעות: 362
הצטרף: א' מרץ 01, 2015 4:54 pm

Re: ברכה בראשי תיבות

הודעהעל ידי הרוצה להחכים » א' מאי 15, 2016 11:10 am

ש. ספראי כתב:
אוצר החכמה כתב:תוספות תירצו שני תירוצים
תירוץ אחד מניח שכל הקללה חייבת להיות בתוך אותו רגע שהקב"ה כועס ולכן מצאו עצה לבלעם שיכול היה לומר כלם. (לפי הדעה הזאת יכלו תוספות לומר גם חסלם או השמידם ואולי גם כח"ו שהוא ראשי תיבות של כלם חסלם והשמידם, אבל כנראה תוספות היו עסוקים מדי מכדי להשתעשע בחיפוש המצאות כאלה.)


התוס' חיפשו בכוונה את הקללה הקצרה ביותר, היכולה להיאמר במילה אחת קצרצרה.
חסלם או השמידם היא מילה ארוכה יותר, ואפשר שלא תצליח להיכנס באותו רגע קצרצר בו הקב"ה כועס.

נלענ"ד שתוספות נקטו דווקא את הקללה כלם. שהרי אריכות זמן כעס ה' הוא רגע כמימריה, דהיינו בזמן שאפשר להגות מילה בת שתי הברות - פתוחה וסגורה, ולא יותר (ר-גע). ולכן חיפשו התוספות מילת קללה בת שתי הברות, פתוחה וסגורה, שאפשר להספיקו ברגע. משא"כ בחסלם או השמידם יש יותר הברות (או הברות יותר ארוכות - שתי הברות סגורות ב'חסלם') ולכן אי אפשר להספיק לגמרם ברגע.

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: ברכה בראשי תיבות

הודעהעל ידי גימפעל » ד' יולי 13, 2016 1:54 pm

ראיתי בשם הרה"ק מרוזי'ין שאכן קללת בלעם 'כלם' הוא ר"ת.

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: ברכה בראשי תיבות

הודעהעל ידי ישא ברכה » ד' יולי 13, 2016 2:09 pm

לא הבנתי את כל הנידון כאן. יש מושג של דיבור ויש מושג של מחשבה (ויש מושג של רמז).

להתפלל ולברך את הבורא פשיטא שא"א בר"ת כי זה כמו מחשבה ואי"ז דיבור.

כשאדם מברך את זולתו, לכאו' אם יש מעלה בברכה הנאמרת בפה יותר מברכה במחשבה בעלמא אזי צריך לומר ולא לרמז ור"ת אינו מועיל.
אבל כשהאדם מברך את הזולת מסתבר שיש גם מעלה בברכה במחשבה וזו הנהגת הגר"ח שליט"א ואי"ז כדיבור. ואמנם אולי יש יותר מעלה בברכה בדיבור כמו שניכר בכל התורה כולה שיש מעלה מיוחדת לדיבור.

אבל בלעם יתכן שביקש קללה בפה דווקא ולכך הוצרך את המילה המסוימת כלם, ור"ת לא מהני כי זה מחשבה בעלמא.

עוד יהודי
הודעות: 146
הצטרף: א' מאי 01, 2016 11:19 pm

Re: ברכה בראשי תיבות

הודעהעל ידי עוד יהודי » ד' יולי 13, 2016 4:29 pm

התוס' נקטו את 'כלם' שהוא ההיפוך של 'מלך' שמופיע בברכות [ויהי בישורון מלך] ובזה חזינן שנהפכה הקללה לברכה, ולכך לא נקט 'חסלם' וכה"ג. ולכך לא נקטו התוס' ר"ת.
אבל באמת יל"ע קללה בר"ת שנהפכת לברכה איך בדיוק יהפך, כל המילה או רק הר"ת...וצ"ע.

עושה חדשות
הודעות: 12618
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ברכה בראשי תיבות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' יולי 20, 2016 8:37 pm

עוד יהודי כתב:התוס' נקטו את 'כלם' שהוא ההיפוך של 'מלך' שמופיע בברכות [ויהי בישורון מלך] ובזה חזינן שנהפכה הקללה לברכה, ולכך לא נקט 'חסלם' וכה"ג...

עוד י"ל, דעל עצת בלעם אמר הקב"ה ולא כיליתי את בנ"י בקנאתי, משמע שבלעם עסק בלהשיג להם כליון.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: ברכה בראשי תיבות

הודעהעל ידי איש גלילי » ה' אוגוסט 18, 2016 4:10 am

גימפעל כתב:ראיתי בשם הרה"ק מרוזי'ין שאכן קללת בלעם 'כלם' הוא ר"ת.

אתה מתכון לרמז של כ'בד ל'ב מ'ח?
זה רמז בדברי תוס', הרי אם זאת כונת תוס' (בפשוטם) היה צריך להאריך מאד כדי שיובנו דבריו: הקדם כבדם ללבם ומוחם! (או הכלו"ם...)בכך שאמר כבד לב מח, הרי לא קילל מאומה.

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: ברכה בראשי תיבות

הודעהעל ידי גימפעל » ה' אוגוסט 18, 2016 1:45 pm

אכן לזו כוונתי,
מתי תלמד להבחין בין אימרה לפירוש, ברור שהרה"ק מרוז'ין לא אמר זאת כפשט בתוספות.

ישראל אליהו
הודעות: 1797
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: ברכה בראשי תיבות

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ה' אוגוסט 18, 2016 6:16 pm

אוצר החכמה כתב:לא בו"ה אלא כח"ו או תל"ב*, וזה כבר הסברתי שהן ממש תירוצם הראשון.

* תן להם בשיניים.

זה לא כתירוצם הראשון. כי בתירוץ "כלם" איך נדע שה"ה קללה בר"ת. הלא יש בזה חידוש, ואולי בזה לא יועיל.

עושה חדשות
הודעות: 12618
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ברכה בראשי תיבות

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' יוני 18, 2017 9:40 pm

סדר יעקב - ורשנר.png
סדר יעקב - ורשנר.png (316.56 KiB) נצפה 7957 פעמים

כזית
הודעות: 138
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 12:04 am

Re: ברכה בראשי תיבות

הודעהעל ידי כזית » ה' אפריל 04, 2019 11:56 pm

ברכה בר"ת לא דמי לכינויים אלא לידות, וכשם שמועיל בנדרים ושבועות וחשיב כדיבור, כן מועיל בברכה כדיבור ממש.
וידוע מ"ש החזו"א (דמאי סי' טו סק"ו) בענין הפרשת תרו"מ שיכול לומר שיחולו כפי הנוסח שבסידור ומהני, ואע"פ שתרומה מהני גם במחשבה, בכה"ג חשיב כדיבור.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: ברכה בראשי תיבות

הודעהעל ידי שייף נפיק » ו' אפריל 05, 2019 12:50 am

האומר בוהה אחר נט"י הוי הפסק? כיון 'דהכל מכירים ברכתי' אם כן יש לזה משמעות והוי הפסק דיבור?

בריושמא
הודעות: 1336
הצטרף: ה' אוקטובר 07, 2010 1:32 pm

Re: ברכה בראשי תיבות

הודעהעל ידי בריושמא » ו' אפריל 05, 2019 8:13 am

כבר דנו חכמי הפורום באמירת ההגדה של פסח בראשי תיבות.
עתה דנים חכמי הפורום באמירת ברכה (וגם קללה ל"ע ב"מ) בראשי תיבות.
אולי יכתבו חכמי הפורום את כל הצעותיהם ושאלותיהם ותשובותיהם ואשכולותיהם בראשי תיבות?
אם יעשו כן, יהיה הפורום בסוד הצמצום כפשוטו. ממש.

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: ברכה בראשי תיבות

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ו' יוני 07, 2019 12:28 pm

מדברי מרן הגרח"ק שליט"א
קבצים מצורפים
קובץ גליונות פסח עט על ברכה בראשי תיבות.PNG
קובץ גליונות פסח עט על ברכה בראשי תיבות.PNG (167.91 KiB) נצפה 6466 פעמים

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2090
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: ברכה בראשי תיבות

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ג' מרץ 22, 2022 1:24 pm

יבדלחט"א מרן הגר"י זילברשטיין שליט"א אמר בהלויית גיסו מרן שר התורה זצוק"ל כי נהג כן כדי לחסוך מזמנו, וציין לרבינו יונה בברכות (נג, א) דאיתא שם, היו יושבים (במוצ"ש) בביהמ"ד והביאו אור לפניהם, ב"ש אומרים כל אחד ואחד מברך לעצמו, מפני ביטול ביהמ"ד. ופירש"י 'דבזמן שא' מברך לכולם הם צריכים לשתוק מגירסתם כדי שיתכוונו כולם, וישמעו אליו ויענו אמן'. אך יעוי' ברבינו יונה שם דפי' באופ"א, דכשיענו אמן צריכים לומר תיבה אחת "אמן" – יותר ממה שיאמרו כשיברכו בעצמם, והו"ל ביטול ביהמ"ד. הרי חזינן מזה את חומר ענין ביטול תורה אפי' כשיעור זמן אמירת מילה אחת.

ומצו"ב עוד פנינה נאה:
קבצים מצורפים
והאר עינינו עמ' שעד.PNG
והאר עינינו עמ' שעד.PNG (173.61 KiB) נצפה 2270 פעמים


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 103 אורחים