מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ברכת לישב בסוכה פסולה

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
אויצר_ניק
הודעות: 226
הצטרף: ב' אפריל 23, 2012 10:17 pm
מיקום: ירושלים,ישראל

ברכת לישב בסוכה פסולה

הודעהעל ידי אויצר_ניק » ה' אוקטובר 13, 2016 8:00 pm

במשנ''ב (תרלט ס''ק מח) כתב בשם הביכורי יעקב שמי שקידש בליל סוכות והתחיל לאכול וראה שהגג היה על הסוכה באופן הפוסל חייל לאכול שוב כזית ולברך לישב שוב
וצ''ע אמאי צריך לברך בשנית הלא ברכתו הראשונה הייתה על כל הסעודה ולמה לא תחול על המשך הסעודה וכמו המברך על השחיטה ומכוון על עוד בהמות והראשונה נתנבלה חלה ברכתו ג''כ על כל האחרות וכן המברך על כמה פירות ואוחז פרי אחד בידו ונפל אותו פרי חלה ברכתו על הפירות האחרים וצ''ב בזה

עזריאל ברגר
הודעות: 13003
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ברכת לישב בסוכה פסולה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אוקטובר 13, 2016 8:28 pm

ישיבע בוחער כתב:במשנ''ב (תרלט ס''ק מח) כתב בשם הביכורי יעקב שמי שקידש בליל סוכות והתחיל לאכול וראה שהגג היה על הסוכה באופן הפוסל חייל לאכול שוב כזית ולברך לישב שוב
וצ''ע אמאי צריך לברך בשנית הלא ברכתו הראשונה הייתה על כל הסעודה ולמה לא תחול על המשך הסעודה וכמו המברך על השחיטה ומכוון על עוד בהמות והראשונה נתנבלה חלה ברכתו ג''כ על כל האחרות וכן המברך על כמה פירות ואוחז פרי אחד בידו ונפל אותו פרי חלה ברכתו על הפירות האחרים וצ''ב בזה

לכאורה יש להעמיד דברי המשנ"ב כשהפסיק בדיבור שאיננו צורך אכילת הפת, אבל אם לא הפסיק - נראים דבריך.
כמובן שאם ציווה לפתוח את הגג או לבדוק אם הוא פתוח וכל כיו"ב - ה"ז הפסק לצורך המצווה, שאיננו נחשב הפסק.

סגי נהור
הודעות: 5657
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: ברכת לישב בסוכה פסולה

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' אוקטובר 13, 2016 10:18 pm

ישיבע בוחער כתב:במשנ''ב (תרלט ס''ק מח) כתב בשם הביכורי יעקב שמי שקידש בליל סוכות והתחיל לאכול וראה שהגג היה על הסוכה באופן הפוסל חייל לאכול שוב כזית ולברך לישב שוב
וצ''ע אמאי צריך לברך בשנית הלא ברכתו הראשונה הייתה על כל הסעודה ולמה לא תחול על המשך הסעודה וכמו המברך על השחיטה ומכוון על עוד בהמות והראשונה נתנבלה חלה ברכתו ג''כ על כל האחרות וכן המברך על כמה פירות ואוחז פרי אחד בידו ונפל אותו פרי חלה ברכתו על הפירות האחרים וצ''ב בזה

לכאורה יש ליישב בפשטות, שכ"ז כשבשעת הברכה היה ראוי לו לברך, שהרי הבהמה נתנבלה אח"כ והפרי נפל מידו אח"כ. משא"כ כשאחז בידו דבר שברכתו בפה"א ובירך עליו העץ, לא תועיל ברכה זו לתפוח שיאכל אחר כך. וק"ל.

עזריאל ברגר
הודעות: 13003
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ברכת לישב בסוכה פסולה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' אוקטובר 14, 2016 10:06 am

סגי נהור כתב:כשאחז בידו דבר שברכתו בפה"א ובירך עליו העץ, לא תועיל ברכה זו לתפוח שיאכל אחר כך. וק"ל.

כמדומני שבהלכות קידוש מפורש להיפך.

חוקר ודורש
הודעות: 866
הצטרף: ד' אוגוסט 17, 2016 11:39 am

Re: ברכת לישב בסוכה פסולה

הודעהעל ידי חוקר ודורש » ו' אוקטובר 14, 2016 10:10 am

אדם שיושב בביתו ובירך לישב בסוכה ואח"כ "נזכר" שהוא אינו בסוכה
האם יועיל לו הברכה שבירך?
לגבי שחיטה הברכה היא כללית על מעשה השחיטה ולכן שבעודו עסוק
בשחיטה הרי עסוק במצוה משא"כ כאן.


חזור אל “סוכות ושמנ"ע”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 82 אורחים