מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

סוכות הוא גמר החתימה לטובה- בקשת מקור

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
נאשער
הודעות: 624
הצטרף: ד' מרץ 02, 2011 2:49 pm

סוכות הוא גמר החתימה לטובה- בקשת מקור

הודעהעל ידי נאשער » ג' ינואר 17, 2012 12:25 pm

בד"כ ידוע על הו"ר, אבל הספרים מביאים שבספה"ק מובא שבסוכות הוא גמר החתימה, לאיזה ספרים כוונתם?
סוכות-גמר חתימה.gif
סוכות-גמר חתימה.gif (79.8 KiB) נצפה 3329 פעמים

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: סוכות הוא גמר החתימה לטובה- בקשת מקור

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' ינואר 17, 2012 1:51 pm

בהרבה פיוטים קדומים נזכר שהושענא רבה הוא יום דין לאדם, ולאו דווקא על המים (בו נידונים בסוכות).
אך אין בהם הפרט שהושע"ר הוא גמר הדין.

הדעה והדבור
הודעות: 233
הצטרף: ה' ספטמבר 27, 2012 1:29 am

Re: סוכות הוא גמר החתימה לטובה- בקשת מקור

הודעהעל ידי הדעה והדבור » ב' אוקטובר 01, 2012 8:00 pm

חכם באשי כתב:בהרבה פיוטים קדומים נזכר שהושענא רבה הוא יום דין לאדם, ולאו דווקא על המים (בו נידונים בסוכות).
אך אין בהם הפרט שהושע"ר הוא גמר הדין.


באחד האשכולות הסמוכים העלה "היא שחתי" חוברת שערך לפני כמה שנים העונה לשם "מדובקים ביראתך" שם בעמ' 59 דן על עניין זה.
ראה בקובץ המצורף.

ולהעיר מהנדפס השבוע ב'המודיע', המוסף התורני עמ' ג' בשם 'אבקת רוכלים להגה"ח רבי מתתיהו לוריא. 'פנים שוחקות' (ירושלים תשס"ו) עמ' לו:

"אמרו פעם להרה"ק רבי ישראל מרוז'ין זי"ע מימרא בשם הרה"ק רבי מאיר'ל מפרעמישלאן זי"ע הנשמע על דרך הצחות והלצה, שנאמר: על הפסוק הללוהו בתף ובמחול (תהלים קנ, ד) "הללהו" - אתם תהללו את ה', "בתף ומחול" - והסוף יהיה שהוא ית' ימחול לכם. אמרו להם הס"ק מרוז'ין: אסביר לכם כוונתו, לא כמו שאתם חושבים שת"ף וסוף הוא עניין אחד מטעם דלשון נופל על לשון, אלא שבמלת ת"ף מרומז באמת הסו"ף, כי כל עבודתנו בעשרת ימי תשובה וכן אח"כ בחג הסוכות בכדי שנגיע להושענא רבא נזכה לגמר חתימה טובה, והנה בשרים יום מיום ראשון דראש השנה עד הושענא רבא (ולא עד בכלל) יש ת"ף שעות, ועל זה מרמז הכתוב הללוהו בתף - אתם תהללו אותו ית' בכל אלו הת"פ שעות, ואח"כ יהיה ממילא "ומחול" זכו לסליחה ומחילה ולגמר חתימה טובה".

ו'בלקוטי דיבורים' עמ' שיא נאמרו דברי אדמו"ר מוהריי"צ :

"יכולים עדיין "לחטוף" ולעשות תשובה! בראש השנה כותבים, ביוהכ"פ חותמים, בהושענא-רבה מוצאים "פתקי חיים" ועש שבת בראשית אין הם יוצאים מההיכל ".
קבצים מצורפים
מדובקים ביראתך.pdf
(580.61 KiB) הורד 308 פעמים
נערך לאחרונה על ידי הדעה והדבור ב ד' אוקטובר 10, 2012 3:21 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

היימישער
הודעות: 614
הצטרף: ד' ספטמבר 05, 2012 8:17 pm

Re: סוכות הוא גמר החתימה לטובה- בקשת מקור

הודעהעל ידי היימישער » ב' אוקטובר 01, 2012 8:10 pm

לפני העיון, זה מוזכר ביהי רצון שאומרים בכניסה לסוכה בליל יו"ט ראשון של סוכות.

סייג לחכמה
הודעות: 346
הצטרף: ג' מאי 31, 2016 6:16 pm

Re: סוכות הוא גמר החתימה לטובה- בקשת מקור

הודעהעל ידי סייג לחכמה » ו' אוקטובר 21, 2016 6:14 pm

בספר שער יששכר מאמר חודש תשרי, מאמר יום ערבה דף שס"ח הביא דראה באוצר הספרים של הממשלה בברלין כת"י עתיק ישן נושן הרבה יותר מד' מאות שנה, מחזור לראש השנה ויוהכ"פ, ושם כתוב בפיוט "ונתנה תוקף" בראש השנה ישפטון וביו"כ יכתבון וביום הושענא רבא "יחתמון" עיי"ש
קבצים מצורפים
seferid_4765_page_376.pdf
(128.11 KiB) הורד 331 פעמים

איש לוי
הודעות: 273
הצטרף: ד' ספטמבר 14, 2016 12:24 am

Re: סוכות הוא גמר החתימה לטובה- בקשת מקור

הודעהעל ידי איש לוי » א' אוקטובר 23, 2016 10:01 am

נאשער כתב:בד"כ ידוע על הו"ר, אבל הספרים מביאים שבספה"ק מובא שבסוכות הוא גמר החתימה, לאיזה ספרים כוונתם?
סוכות-גמר חתימה.gif


בשבלי הלקט סוף סי' שעא' כתב שיום הושענא רבה הוא יום חיתום הדין כיוה"כ. וצוין שם מהשבלי הלקט הקצר שהיו מקומות שנהגו לומר זכרנו לחיים ומי כמון וא"מ זכור רחמיך.

ונתנו ידידים
הודעות: 1144
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: סוכות הוא גמר החתימה לטובה- בקשת מקור

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ב' אוקטובר 24, 2016 10:32 pm

נאשער כתב:בד"כ ידוע על הו"ר, אבל הספרים מביאים שבספה"ק מובא שבסוכות הוא גמר החתימה, לאיזה ספרים כוונתם?
סוכות-גמר חתימה.gif

באשכול אחר בשם מקור אגוט קויטעל הובא ציטוט מהשער הכונות המאריך בשם הזוהר דבהושע"ר הפתקין יוצאין וא"כ הוא גמר הדין, ובכל זאת שאלתך לא נתישבה בכל האשכול אם יש ענין של דין גם בכל סוכות ולאיזה ספרים נתכונו

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: סוכות הוא גמר החתימה לטובה- בקשת מקור

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ד' אוקטובר 26, 2016 2:08 pm

1. ביערות דבש כתוב שלבינונים הכתיבה ביו"כ והחתימה בהושע"ר
2. בזוה"ק המובא במחזורים איתא ששמע"צ הוא החיתום.


חזור אל “סוכות ושמנ"ע”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 49 אורחים