מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

זהירות, לא תחנם!

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
אריך
הודעות: 970
הצטרף: ה' מאי 28, 2015 9:49 pm

זהירות, לא תחנם!

הודעהעל ידי אריך » ד' נובמבר 09, 2016 2:19 pm

בימים אלה שיש אנשים העוסקים במה שקורה בבחירות בארה"ב, ומחווים דעה אודות פלוני ואלמוני, וכמה שהחלטה מסויימת שלו היתה מוצלחת וכו', יש לשים לב ולזכור את דברי הרמב"ם (הל' ע"ז י, ד):
וכן אסור לספר בשבחן ואפילו לומר כמה נאה עובד כוכבים זה בצורתו, קל וחומר שיספר בשבח מעשיו או שיחבב דבר מדבריהם שנאמר ולא תחנם לא יהיה להם חן בעיניך, מפני שגורם להדבק עמו וללמוד ממעשיו הרעים.

הרי שאסור לומר שבח על גוי וכן לא לספר בשבח מעשיו. (וכנראה כדי שלא יישמע כדבר זר, הוסיף הרמב"ם את הטעם).

חד ברנש
הודעות: 5743
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: זהירות, לא תחנם!

הודעהעל ידי חד ברנש » ד' נובמבר 09, 2016 3:04 pm

האם פסקו של הרמב"ם נאמר גם בשעה שמעשיו של הגוי אמורים להשפיע במישרין על המשבח? הרי בכזה מקרה המשבח לא אומר את דבריו סתם כך אלא יותר להראות את תועלתו האישית.

מה שנכון נכון
הודעות: 11661
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: זהירות, לא תחנם!

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' נובמבר 09, 2016 3:10 pm

בעיקר הענין כבר העירו ממה ששיבח הרמב"ם את חכמי אומ"ה כגון אריסטו ואחרים.
והרואה מברך ברוך שחלק מחכמתו לבו"ד, או ברוך שככה לו בעולמו.
ואם נאמר דין זה אף במי שאינו עוע"ז. (איני יודע המציאות בנד"ד).
ראה ציץ אליעזר ועוד, ויש לברר הגדרים.

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: זהירות, לא תחנם!

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' נובמבר 09, 2016 3:24 pm

מורה יהודי שיש לו תלמידים גויים, האם מותר לו לשבחם על הצלחותיהם בלימודים?

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2697
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: זהירות, לא תחנם!

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ד' נובמבר 09, 2016 3:57 pm

הנושא הוא בכלל לא אקטואלי בבחירות הנוכחיות. שתי המועמדים אינם זוכים לשום שבח. אמנם יכול להיות שבעתיד יתקיים שאלה כזאת.
אם היה בערני סאנדערס במירוץ, הכל היה שונה, תרתי משמע.

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: זהירות, לא תחנם!

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' נובמבר 09, 2016 4:24 pm

מה שנכון נכון כתב:בעיקר הענין כבר העירו ממה ששיבח הרמב"ם את חכמי אומ"ה כגון אריסטו ואחרים.
והרואה מברך ברוך שחלק מחכמתו לבו"ד, או ברוך שככה לו בעולמו.
ואם נאמר דין זה אף במי שאינו עוע"ז. (איני יודע המציאות בנד"ד).
ראה ציץ אליעזר ועוד, ויש לברר הגדרים.


א. לשון הרמב"ם הלא מצונזרת היא
וכן אסור לספר בשבחן, ואפילו לומר כמה נאה גוי זה בצורתו; קל וחומר שיספר בשבח מעשיו, או שיחבב דבר מדבריהם: שנאמר "ולא תחונם" (דברים ז,ב)--לא יהיה להם חן בעיניך, מפני שגורם להידבק עימו וללמוד ממעשיו הרעים.

ואין לומר שזה דווקא בעוע"ז כי בהלכות אחרות שם דקדק הרמב"ם וכתב עוע"ז

ב. ועל נצרות כע"ז כבר התווכחנו מספיק...

מה שנכון נכון
הודעות: 11661
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: זהירות, לא תחנם!

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' נובמבר 09, 2016 4:28 pm

בברכה המשולשת כתב:
מה שנכון נכון כתב:בעיקר הענין כבר העירו ממה ששיבח הרמב"ם את חכמי אומ"ה כגון אריסטו ואחרים.
והרואה מברך ברוך שחלק מחכמתו לבו"ד, או ברוך שככה לו בעולמו.
ואם נאמר דין זה אף במי שאינו עוע"ז. (איני יודע המציאות בנד"ד).
ראה ציץ אליעזר ועוד, ויש לברר הגדרים.


א. לשון הרמב"ם הלא מצונזרת היא
וכן אסור לספר בשבחן, ואפילו לומר כמה נאה גוי זה בצורתו; קל וחומר שיספר בשבח מעשיו, או שיחבב דבר מדבריהם: שנאמר "ולא תחונם" (דברים ז,ב)--לא יהיה להם חן בעיניך, מפני שגורם להידבק עימו וללמוד ממעשיו הרעים.

ואין לומר שזה דווקא בעוע"ז כי בהלכות אחרות שם דקדק הרמב"ם וכתב עוע"ז


התכוונתי (ולהעיר בעלמא) למה שדייק בצי"א מסהמ"צ ומהחינוך (גם אם נתעלם מהמאירי שהביא שם).

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: זהירות, לא תחנם!

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' נובמבר 09, 2016 4:30 pm

מה שנכון נכון כתב:
בברכה המשולשת כתב:
מה שנכון נכון כתב:בעיקר הענין כבר העירו ממה ששיבח הרמב"ם את חכמי אומ"ה כגון אריסטו ואחרים.
והרואה מברך ברוך שחלק מחכמתו לבו"ד, או ברוך שככה לו בעולמו.
ואם נאמר דין זה אף במי שאינו עוע"ז. (איני יודע המציאות בנד"ד).
ראה ציץ אליעזר ועוד, ויש לברר הגדרים.


א. לשון הרמב"ם הלא מצונזרת היא
וכן אסור לספר בשבחן, ואפילו לומר כמה נאה גוי זה בצורתו; קל וחומר שיספר בשבח מעשיו, או שיחבב דבר מדבריהם: שנאמר "ולא תחונם" (דברים ז,ב)--לא יהיה להם חן בעיניך, מפני שגורם להידבק עימו וללמוד ממעשיו הרעים.

ואין לומר שזה דווקא בעוע"ז כי בהלכות אחרות שם דקדק הרמב"ם וכתב עוע"ז


התכוונתי (ולהעיר בעלמא) למה שדייק בצי"א מסהמ"צ ומהחינוך (גם אם נתעלם מהמאירי שהביא שם).


ייש"כ. אני הבנתי שכתר"ה בא להכריע

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: זהירות, לא תחנם!

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' נובמבר 10, 2016 1:38 am

סגי נהור כתב:מורה יהודי שיש לו תלמידים גויים, האם מותר לו לשבחם על הצלחותיהם בלימודים?

אם יודע מישהו מבני ביהמ"ד איזה מ"מ בזה, אודה אם יוכל לציינו.

מה שנכון נכון
הודעות: 11661
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: זהירות, לא תחנם!

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' נובמבר 10, 2016 2:11 am

סגי נהור כתב:
סגי נהור כתב:מורה יהודי שיש לו תלמידים גויים, האם מותר לו לשבחם על הצלחותיהם בלימודים?

אם יודע מישהו מבני ביהמ"ד איזה מ"מ בזה, אודה אם יוכל לציינו.

מסברא:
אם יש לו תועלת בזה כמלמד בכך שיצליחו תלמידיו אולי הוי כמו לא תחנם - לא תתן להם מתנת חנם דשרי, אך י"ל דכאן חמור כי גדר האיסור הוא שמהשבח יבוא לדבק בהם כמ"ש הרמב"ם.
ומאידך לכאורה נאמר האיסור רק בדברים שאכן יש בהם מעלה, הן גופנית הן נפשית, אך כשמדובר על תכונות רגילות ונפוצות, וכן כשמשבח על השקעה ומאמץ שעושה התלמיד ולא על אופי (וי"ל), וכ"ש אם מגזים כמצוי והנדון הוא רק ההרגשה הטובה שגורם לגוי, לכאו' אין איסור.

אוהב ציון
הודעות: 209
הצטרף: ו' מרץ 11, 2016 9:34 am

Re: זהירות, לא תחנם!

הודעהעל ידי אוהב ציון » ה' נובמבר 10, 2016 2:37 am

בס"ד
ככלל הנושא הוא מאוד סבוך כי הלא חז"ל כו"כ פעמים שיבחו את הגוים הרשעים (סנחריב, נבוכנדנצר, ואף פרעה, ומי מדבר על דמא בן נתינה (שבפשטות עע"ז היה) ועוד כו"כ מקומות), והנראה שיש ליישב - ויש לי כמה ראיות לזה, שהוא כעין דיבור לה"ר לתועלת, כל מה שאסור הוא כאשר משבחים אותו על מעשיו שאין בהם טוב כלל, או על חיצוניותו וכדומה אבל על מעשים הטובים אין איסור כלל ואדרבה דבר טוב הוא.
ומדויק מלשון הרמב"ם שלא ילמד ממעשיו הרעים, משמע שהאיסור הוא לשבחו מצד מעשיו.
עכ"פ יש בזה ב' גדרים. א. לא תחנם. ב. עצם שבח לרשע אף ישראל, הוא הרי הוא מכת חניפים.
ויש עוד הרבה להאריך בזה ובס"ד כתבתי קצת מזה במקום אחר. וכאן עמד קנה במקומו.

אבןטובה

Re: זהירות, לא תחנם!

הודעהעל ידי אבןטובה » ה' נובמבר 10, 2016 2:44 am

כ"ה בס' שפתי צדיק לרבי פנחס מנחם מפילץ זצ"ל פ' ואתחנן אות מב שמותר לשבח המדה טובה ובס' פרי צדיק לרבי צדוק הכהן פ' תולדות אות ב ופ' בחוקותי.... ועיין בס' מלאכת הקדש פרשת ואתחנן

אוהב ציון
הודעות: 209
הצטרף: ו' מרץ 11, 2016 9:34 am

Re: זהירות, לא תחנם!

הודעהעל ידי אוהב ציון » א' נובמבר 13, 2016 3:21 am

בס"ד
אבןטובה כתב:כ"ה בס' שפתי צדיק לרבי פנחס מנחם מפילץ זצ"ל פ' ואתחנן אות מב שמותר לשבח המדה טובה ובס' פרי צדיק לרבי צדוק הכהן פ' תולדות אות ב ופ' בחוקותי.... ועיין בס' מלאכת הקדש פרשת ואתחנן

יישר כח, על הארת עיניים.

ודרך אגב לפי זה נסתר כל בנין הטענה שישנה בספר ואיו"מ למרן מהר"י ט"ב זצ"ל.
אמנם המעיין בשע"ת בסוף שער השלישי על כת החנפים, יראה שממש מוכח הדברים שהאיסור לשבח את הרשע אינו כלל הנוקב את ההר, אלא יש כו"כ גדרים לכך. אלא שכפי שנכתב הנושא הוא מורכב. ואסיים בקצירת האומר.
חובה להזכיר שהשע"ת מדבר מענין חנופה, והרמב"ם מדבר מענין לא תחנם.

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: זהירות, לא תחנם!

הודעהעל ידי סגי נהור » א' נובמבר 13, 2016 3:45 am

מה שנכון נכון כתב:
סגי נהור כתב:
סגי נהור כתב:מורה יהודי שיש לו תלמידים גויים, האם מותר לו לשבחם על הצלחותיהם בלימודים?

אם יודע מישהו מבני ביהמ"ד איזה מ"מ בזה, אודה אם יוכל לציינו.

מסברא:
אם יש לו תועלת בזה כמלמד בכך שיצליחו תלמידיו אולי הוי כמו לא תחנם - לא תתן להם מתנת חנם דשרי, אך י"ל דכאן חמור כי גדר האיסור הוא שמהשבח יבוא לדבק בהם כמ"ש הרמב"ם.
ומאידך לכאורה נאמר האיסור רק בדברים שאכן יש בהם מעלה, הן גופנית הן נפשית, אך כשמדובר על תכונות רגילות ונפוצות, וכן כשמשבח על השקעה ומאמץ שעושה התלמיד ולא על אופי (וי"ל), וכ"ש אם מגזים כמצוי והנדון הוא רק ההרגשה הטובה שגורם לגוי, לכאו' אין איסור.

ישר כח. השאלה היא אם העובדה שזה חלק מתפקידו כמורה (שמזה פרנסתו), ובלא זה הרי אינו ממלא את תפקידו כהוגן, יכולה לשמש צד לקולא.

עושה חדשות
הודעות: 12562
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: זהירות, לא תחנם!

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' נובמבר 18, 2017 7:10 pm

אוהב ציון כתב:בס"ד
ככלל הנושא הוא מאוד סבוך כי הלא חז"ל כו"כ פעמים שיבחו את הגוים הרשעים (סנחריב, נבוכנדנצר, ואף פרעה, ומי מדבר על דמא בן נתינה (שבפשטות עע"ז היה) ועוד כו"כ מקומות), והנראה שיש ליישב - ויש לי כמה ראיות לזה, שהוא כעין דיבור לה"ר לתועלת, כל מה שאסור הוא כאשר משבחים אותו על מעשיו שאין בהם טוב כלל, או על חיצוניותו וכדומה אבל על מעשים הטובים אין איסור כלל ואדרבה דבר טוב הוא.
ומדויק מלשון הרמב"ם שלא ילמד ממעשיו הרעים, משמע שהאיסור הוא לשבחו מצד מעשיו.
עכ"פ יש בזה ב' גדרים. א. לא תחנם. ב. עצם שבח לרשע אף ישראל, הוא הרי הוא מכת חניפים.
ויש עוד הרבה להאריך בזה ובס"ד כתבתי קצת מזה במקום אחר. וכאן עמד קנה במקומו.

יש איסור לשבח גוי מת?

עושה חדשות
הודעות: 12562
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: זהירות, לא תחנם!

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' נובמבר 18, 2017 7:58 pm

אחד החברים שליט"א, שלח לי העתקה מספר חו"ב עמ"ס ע"ז, ז"ל -

כ' א' ד"א לא תחנם לא תתן להם חן מסייע ליה לרב דאמר רב אסור לאדם שיאמר כמה נאה כו', וביו"ד סי' קנ"א סי"ד מסיים בה ק"ו שיספר בשבח מעשיו או שיחבב דבר מדבריו, ולפ"ז נראה דגם אסור לספר בשבח אומנתו, וכש"כ חכמתו ורפואתו אם רופא הוא, ואפשר דאין איסור אלא בעוסק בשבחו וכמו שאמרו כמה נאה עכו"ם זה, אבל לומר עכו"ם זה אומן טוב או רופא טוב, שרי, דאל"כ אף כשאומר שהוא אומן או רופא יש בזה שבח, וכי נימא דאסור לומר על עכו"ם מה אומנתו.

הא דאמרו לקמן כ"ג ב' ובקדושין ל"א א' על דמא בן נתינה שהפליג בכיבוד אב, נראה דהיינו לאחר מיתתו, דאין לא תחנם אלא מחיים משום דאתו למימשך בתריה, ודומיא דחנייה בקרקע ומתנת חנם דאינו אלא מחיים, ומיהו בירושלמי אסרו להשכיר קבר משום לא תתן להם חנייה, ואם איירי שאין העכו"ם זוכה מחיים כלום, אם כן אין כאן אלא הבטחה ולא שום קנין, וכאילו הישראל קוברו בשלו, ול"מ כן, ואם מוכרו מחיים לשימוש קבר, הר"ז מכירת קרקע ממש, ומה לי במה שישמש בה, ואפשר דאיירי במשכירו לזמן, וגם בזמן הזה יהא הישראל רשאי לזרוע בה ולנטוע ואין לעכו"ם אלא שימוש קבר, וג"ז אסרו כשכירות שדות, ולא כשכירת בתים, ואע"ג דלית בה תרתי, משום דהוי חנייה בקרקע ממש.

עוד איתא בירושלמי גודלת ישראל לא תגדל את הנכרית משום לא תתן עליהם חן, ולפו"ר לא מצאתי בפוסקים. (ס"ב סק"ט).


תודה לחבר.

עושה חדשות
הודעות: 12562
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: זהירות, לא תחנם!

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' דצמבר 01, 2017 8:42 am

ראיתי כעת -
סי' קנא, לא תחנם.doc
(224 KiB) הורד 1141 פעמים

פלוריש
הודעות: 2386
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: זהירות, לא תחנם!

הודעהעל ידי פלוריש » ש' דצמבר 02, 2017 8:33 pm

עושה חדשות כתב:ראיתי כעת -
סי' קנא, לא תחנם.doc

ישר כח! נראה ממצה ובהיר.
מיהו הגר"י ברקוביץ המוכר שם כמה פעמים?

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: זהירות, לא תחנם!

הודעהעל ידי מיכאל1 » ש' דצמבר 02, 2017 10:12 pm

הגר"מ פטרפרוינד כ' קונטרס נפלא בעניין לא תחנם וכדרכו לא הניח דבר גדול ודבר קטן בסוגיא זו בשם "חן מרים"

המחבר ישמח לכל הערה
קבצים מצורפים
חן מרים - מהדורה מתוקנת.pdf
(510.4 KiB) הורד 470 פעמים

זאב ערבות
הודעות: 8536
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: זהירות, לא תחנם!

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' יולי 10, 2019 6:51 am

ראו כאן viewtopic.php?f=17&t=35393&start=40#p559596 סיפור בנושא שבח גוי

יענקלה הכונס
הודעות: 56
הצטרף: ג' מאי 19, 2020 11:48 pm

האם מותר לשבח את טראמפ?

הודעהעל ידי יענקלה הכונס » א' יוני 21, 2020 10:06 pm

ברצוני לעורר ולהקשות האם יש היתר לשבח גוים וכגון את טראמפ נשיא ארה"ב, הרי בגדרי מצות לא תחנם שייך גם איסור אל תיתן להם חן, ובכלל זה שיבוחם, האם יש היתר לזה?

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: האם מותר לשבח את טראמפ?

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » א' יוני 21, 2020 10:11 pm

נראה שהספק נפשט.

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2090
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: האם מותר לשבח את טראמפ?

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » א' יוני 21, 2020 10:34 pm

יענקלה הכונס כתב:ברצוני לעורר ולהקשות האם יש היתר לשבח גוים וכגון את טראמפ נשיא ארה"ב, הרי בגדרי מצות לא תחנם שייך גם איסור אל תיתן להם חן, ובכלל זה שיבוחם, האם יש היתר לזה?


מצו"ב מהספר הנדמ"ח כעת - "אהל יעקב" (להג"ר יעקב אהרן סקוצילס שליט"א, דומו"צ בירושלים), בהל' לא תחנם, מה שהביא שאפי' לשבח נאום של נשיא מדינה גוי לא ברור שמותר, יעוי"ש בכל הפרטים.
קבצים מצורפים
ספר אהל יעקב.pdf
(59.23 KiB) הורד 212 פעמים

גל של אגוזים
הודעות: 1266
הצטרף: א' מרץ 08, 2020 5:27 pm

Re: האם מותר לשבח את טראמפ?

הודעהעל ידי גל של אגוזים » א' יוני 21, 2020 10:46 pm

מצו"ב מסו"ס הררי קדם [לרי"ב הלוי מבוסטון] ח"א
נכתב ע"י רי"מ שורקין
קבצים מצורפים
לא תחנם.png
לא תחנם.png (40.79 KiB) נצפה 8503 פעמים

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: האם מותר לשבח את טראמפ?

הודעהעל ידי ישראליק » א' יוני 21, 2020 11:14 pm

כתיב בפרקי אבות איזהו חכם הלומד מכל אדם; ישנם הרבה דברים שיכולים ללמוד מטראפ, וצ"ע אם גויים אינם נכללים ב"כל אדם"

ישנה אימרא מצדיקים שיכולים ללמוד מנפליון שמנהגו הי' להביא תזמורת במקום הקרב כדי לעודד ולשמח את החיילים וכך נוצחו את אויביהם, ושכן הוא בעבודת ה', שע"י שמחה יכולים לנצח את היצה"ר יותר בקלות

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: האם מותר לשבח את טראמפ?

הודעהעל ידי ביליצר » א' יוני 21, 2020 11:40 pm

מאמין שיש מכנים אותו במובנים מסוימים מחסידי אומות העולם והנוהג הוא שמשבחים אותם ,

זאב ערבות
הודעות: 8536
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: האם מותר לשבח את טראמפ?

הודעהעל ידי זאב ערבות » ג' ספטמבר 19, 2023 5:35 pm

באשכול בחירות בארה"ב ראו כאן הובאה הודעה זו:
אראל כתב:ארבע שנים חלפו ועברו... הפלא ופלא, האיך התהפכה הקערה על פיה, על נשיאותו של טרומפ... בהיסטוריא של נשיאי ארה"ב, כמעט שלא נמצא מי שעשה כ"כ טובות ליהודים, ועמד לימין צדקם בכל עת מצוא, כמוהו!!...

ובכן אנו עומדים בימי הדין ורעד וחלחלה צריך לאחוז בכל יהודי ארה"ב (וכן א"י) שסוף סוף טראמפ גילה את פרצופו האמיתי כאשר בעצם ר"ה פרסם הודעה אנטישמית ממדרגה ראשונה ובה הוא מאשים בגלוי את היהודים הליברלים שלא בחרו בו לנשיא וממש משתמע מדבריו שאם יבחר לנשיא הוא ינקום בהם את הדבר, וכידוע מאישיותו הנקמנית הוא לא יהסס לרגע מלעשות זאת (וצ"ע איזה טובות עשה ליהודים, דבר ממה שעשה לא עזר במאומה).
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב ד' ספטמבר 20, 2023 2:50 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

הרועה
הודעות: 200
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:25 pm

Re: האם מותר לשבח את טראמפ?

הודעהעל ידי הרועה » ג' ספטמבר 19, 2023 6:05 pm

זאת סתם תעמולה נחותה ותבהלה גמורה. לב מלכים ושרים ביד ה'. אין להתייחס למעשיו ולהצהרותיו של טראמפ בעיצומה של המלחמה נגד הפרוגרס, שעליה הורגנו כל היום. העיקר בימינו הוא שלבו במקום הנכון.

אראל
הודעות: 3320
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: האם מותר לשבח את טראמפ?

הודעהעל ידי אראל » ג' ספטמבר 19, 2023 6:47 pm

כדי שלא יאמרו מדשתקי, בודאי שיש לי תשובה
אבל אין מקומו וזמנו כאן כלל
העיקר, אין אנו מצפים לא למלכות טרומפ ולא להצלחתו, וכל תפלותינו בימים האלה אשר שפתינו מרחשין, אך ורק שיקוים לעינינו והיה ה' למלך על כל הארץ, וכל בני בשר יקראו בשמך להפנות אליך כל רשעי ארץ בב"א

זאב ערבות
הודעות: 8536
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: האם מותר לשבח את טראמפ?

הודעהעל ידי זאב ערבות » ג' ספטמבר 19, 2023 6:55 pm

כך גם אמרו בזמנו על היטלר לפני שעלה לשלטון. זו לא תעמולה אלא עובדה שאמר את הדברים, וזו לא הפעם הראשונה אך הפעם בחר לומר זאת בעצם ר"ה כשכולם בבתי הכנסת, וההודעה נכתבה ע"י אנטישמית ידועה ועצם העובדה שבר"ה זה מה שבחר לומר אומרת דרשני. טראמפ הוא נקמן ממדרגה ראשונה וכבר הודיע קבל עם ועדה שאםם יבחר הוא "יטפל כראוי" בכל מי שהעז ללכת נגדו, ומי לחשך שלבו במקום הנכון? ומה זו מלחמה נגד הפרוגרס? לומר שאין התחממות גלובלית וכדומה?

הרועה
הודעות: 200
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:25 pm

Re: האם מותר לשבח את טראמפ?

הודעהעל ידי הרועה » ג' ספטמבר 19, 2023 7:11 pm

אתה שוב נכנס לניאונסים מיותרים ומדקדק בזוטי דברים במקום לראות את התמונה הגדולה. המציאות היא, ואי אפשר להכחיש את החי, שטראמפ לצידנו ואנחנו מרגישים הרבה יותר "היימיש" עמו מאשר עם כל השמאלנים-הליברלים-הקומוניסטים. כל ויכוח מיותר על עניין כל כך בסיסי יכול רק לשרת את הצד השני, ועוד מעט נתחיל לחשוד שאתה ממומן כמו כל אלה שטוענים שגנץ יותר שותו"מ מנתניהו.

זאב ערבות
הודעות: 8536
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: האם מותר לשבח את טראמפ?

הודעהעל ידי זאב ערבות » ג' ספטמבר 19, 2023 8:29 pm

מי לחשך שטראמפ הוא לצידינו? הוא לצד מי שמאדיר אותו ואומר לו קירי קירי. ברגע שהוא סבור שאינך לצידו הוא יוציא עליך את כל אפו וחמתו, ואמנם ההודעה התיחסה לליברלים, אך גם הרבה חרדים לא בחרו עבורו, כמו חסידות ניו סקוור ורבים אחרים שלא רצו לבחור במנובל ניהליסט נרסיסטי, ששיבח בזמן כהונתו את כל הדיקטטורים בעולם, ושהוכיח את בורותו כאשר אמר לשתות אקונומיקה כנגד הקורונה. ובמה מתבטא הלצידנו? מה הוא עשה שיש לו משמעות בלתי הפיכה ובעלת משמעות אמיתית? הסכמי אברהם? בין כה היו יחסי מסחר גם לפני כן אך לא באופן רשמי, העברת השגרירות? הכרה בגולן שכבר בוטלה? ביטול הסכם הגרעין שרק גרם לתאוצה בהעשרת האורניום? ח"ו שיבוא יום ויבחר שוב הוא יכה ביהודים ללא רחם וללא הבדל בין ליברלי ושמרני.
נכון שבזמן כהונתו הרגשנו עמו היימיש, אך הזמנים נשתנו והוא כעת כולו מלא זעם נגד כל מי שנגדו ורק יש לקוות שלא יוציא את כל זעמו עלינו. ודרך אגב, עובדה שכל הפרשנים מיחסים לדבריו אנטישמיות בוטה והוא אף לא התנצל (דבר שהוא אף פעם לא עושה).

אראל
הודעות: 3320
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: זהירות, לא תחנם!

הודעהעל ידי אראל » ג' ספטמבר 19, 2023 10:04 pm

אלה בטרומפענימו ואלה בביידונימו בטוחות,
ואנחנו בשם נצח ישראל כפינו שטוחות,
מלערוץ ומלירא ומלרך טוחות,
עזרינו אלקי ישענו כי עליך נשעננו

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2697
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: זהירות, לא תחנם!

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ג' ספטמבר 19, 2023 11:22 pm

אראל כתב:אלה בטרומפענימו ואלה בביידונימו בטוחות,
ואנחנו בשם נצח ישראל כפינו שטוחות,
מלערוץ ומלירא ומלרך טוחות,
עזרינו אלקי ישענו כי עליך נשעננו

מה יעשו מתפללי נוסח אשכנז שאין אומרים פיוט זה?

כמובן שאתה צודק, ובאמת כואב לראות איך אנשים נלהבים כ"כ מהצדדים האלה, אשר כולם שקרנים בלתי 'היימיש' אתנו, אנשים רעים שקרנים נוכלים ומושחתים. חבל שזה נכנס כ"כ אצלינו.

אראל
הודעות: 3320
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: זהירות, לא תחנם!

הודעהעל ידי אראל » ג' ספטמבר 19, 2023 11:51 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:
אראל כתב:אלה בטרומפענימו ואלה בביידונימו בטוחות,
ואנחנו בשם נצח ישראל כפינו שטוחות,
מלערוץ ומלירא ומלרך טוחות,
עזרינו אלקי ישענו כי עליך נשעננו

מה יעשו מתפללי נוסח אשכנז שאין אומרים פיוט זה?

כמובן שאתה צודק, ובאמת כואב לראות איך אנשים נלהבים כ"כ מהצדדים האלה, אשר כולם שקרנים בלתי 'היימיש' אתנו, אנשים רעים שקרנים נוכלים ומושחתים. חבל שזה נכנס כ"כ אצלינו.

מנין לך שהאשכנזים אין אומרים פיוט זה?
זה נמצא בסליחות ליום השביעי
ואה"נ שלא בכל השנים חל האפשרות לאמרו, אבל כמדומני שהנוסחאות אינם משנים בזה

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2697
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: זהירות, לא תחנם!

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ו' ספטמבר 22, 2023 4:57 pm

אראל כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:
אראל כתב:אלה בטרומפענימו ואלה בביידונימו בטוחות,
ואנחנו בשם נצח ישראל כפינו שטוחות,
מלערוץ ומלירא ומלרך טוחות,
עזרינו אלקי ישענו כי עליך נשעננו

מה יעשו מתפללי נוסח אשכנז שאין אומרים פיוט זה?

כמובן שאתה צודק, ובאמת כואב לראות איך אנשים נלהבים כ"כ מהצדדים האלה, אשר כולם שקרנים בלתי 'היימיש' אתנו, אנשים רעים שקרנים נוכלים ומושחתים. חבל שזה נכנס כ"כ אצלינו.

מנין לך שהאשכנזים אין אומרים פיוט זה?
זה נמצא בסליחות ליום השביעי
ואה"נ שלא בכל השנים חל האפשרות לאמרו, אבל כמדומני שהנוסחאות אינם משנים בזה

לא בנוסח ליטא


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 149 אורחים