להלן מוצג קטע בפרשת נח בו פירש רש"י וחזר בו, ומחק ותיקן, בקטע שלהלן יש תיעוד לחזרתו של רש"י גם בפירוש בעלי התו' על התורה.
הקטע הוא למעשה העתקה של כתב יד לייפציג , כתב היד המשמר את נוסח פרש"י בטהרתו בצורה המדוייקת ביותר.
מה שתמוה הוא שמשום מה ההתעלמות ממנו בעולם התורני, ואולי גם קצת בעולם המחקר, היא די מוחלטת!
(ה) [מהדורה ראשונה שכתב רש"י: בָּעֲשִׂירִי... נִרְאוּ רָאשֵׁי הֶהָרִים - זֶה אָב, שֶׁהוּא עֲשִׂירִי לְמַרְחֶשְׁוָן שֶׁהִתְחִיל הַגֶּשֶׁם. וְאִם תֹּאמַר הוּא אֱלוּל, וַעֲשִׂירִי לְכִסְלֵיו שֶׁפָּסַק הַגֶּשֶׁם, כְּשֵׁם שֶׁאַתָּה אוֹמֵר "בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי" - סִיוָן וְהוּא שְׁבִיעִי לְהַפְסָקָה; אִי אֶפְשָׁר לוֹמַר כֵּן, עַל כָּרְחֲךָ שְׁבִיעִי אִי אַתָּה מוֹנֶה אֶלָּא לַהַפְסָקָה, שֶׁהֲרֵי לֹא כָלוּ אַרְבָּעִים שֶׁל גְּשָׁמִים, וּמֵאָה וַחֲמִשִּׁים שֶׁל תִּגְבּוֹרֶת הַמַּיִם עַד אֶחָד בְּסִיוָן, וְאִם אַתָּה אוֹמֵר שְׁבִיעִי לַיְּרִידָה - אֵין זֶה סִיוָן. וְהָעֲשִׂירִי אִי אֶפְשָׁר לִמְנוֹת אֶלָּא לַיְּרִידָה, שֶׁאִם אַתָּה אוֹמֵר לְהַפְסָקָה, וְהוּא אֱלוּל, אִי אַתָּה מוֹצֵא "בָּרִאשׁוֹן בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ חָרְבוּ הַמַּיִם מֵעַל הָאָרֶץ" (להלן יג), שֶׁהֲרֵי מִקֵּץ אַרְבָּעִים יוֹם מִשֶּׁנִּרְאוּ רָאשֵׁי הֶהָרִים שִׁלַּח אֶת הָעוֹרֵב, וְעֶשְׂרִים וְאֶחָד יוֹם הוֹחִיל בִּשְׁלִיחֻיּוֹת הַיּוֹנָה - הֲרֵי שִׁשִּׁים יָמִים מִשֶּׁנִּרְאוּ הֶהָרִים עַד שֶׁחָרְבוּ פְּנֵי הָאֲדָמָה; וְאִם תֹּאמַר בֶּאֱלוּל נִרְאוּ, נִמְצָא שֶׁחָרְבוּ פְּנֵי הָאֲדָמָה בְּמַרְחֶשְׁוָן, וְהוּא קוֹרֵא אוֹתוֹ רִאשׁוֹן, וְאֵין זֶה אֶלָּא תִּשְׁרֵי, שֶׁהוּא רִאשׁוֹן לִבְרִיאַת עוֹלָם לְרַבִּי אֱלִיעֶזֶר, וּלְרַבִּי יְהוֹשֻׁעַ הוּא נִיסָן.]
[מהדורה אחרונה שכתב רש"י: בָּעֲשִׂירִי... נִרְאוּ רָאשֵׁי הֶהָרִים - זֶה אָב, שֶׁהוּא עֲשִׂירִי לְמַרְחֶשְׁוָן שֶׁהִתְחִיל הַגֶּשֶׁם, וּבוֹ מָצְאָה הַיּוֹנָה מָנוֹחַ שֶׁיָּשְׁבָה לָהּ עַל גַּבֵּי הֶהָרִים, כִּדְתַנְיָא בְּהֶדְיָא בְּסֵדֶר עוֹלָם: "וְלֹא יָסְפָה שׁוּב אֵלָיו עוֹד" (להלן יב) - הָלְכָה וְיָשְׁבָה לָהּ עַל רָאשֵׁי הֶהָרִים (סד"ע רבה ד). בָּעֲשִׂירִי בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ - שֶׁבּוֹ נִרְאוּ רָאשֵׁי הֶהָרִים, שֶׁבּוֹ בַיּוֹם כָּלוּ כ"א יוֹם שֶׁל ג' שְׁלִיחֻיּוֹת, שֶׁהֲרֵי מִקֵּץ אַרְבָּעִים יוֹם שֶׁהִתְחִילוּ הַמַּיִם לַחֲסוֹר - בַּעֲשָׂרָה בְתַמּוּז, שֶׁכֵּן מֵאֶחָד בְּסִיוָן הִתְחִילוּ לַחֲסוֹר כְּמוֹ שֶׁמְּפֹרָשׁ לְמַעְלָה, אָז "וַיְשַׁלַּח אֶת הַיּוֹנָה" (להלן ח) - מִקֵּץ אוֹתָן אַרְבָּעִים; נִמְצְאוּ כָּלִים כ"א בְּאֶחָד בְּאָב. וְאִם תֹּאמַר: הוּא אֱלוּל וַעֲשִׂירִי לְכִסְלֵיו שֶׁפָּסַק הַגֶּשֶׁם, כְּשֵׁם שֶׁאַתָּה אוֹמֵר: "בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי" (פסוק ד) - סִיוָן, וְהוּא שְׁבִיעִי לְהַפְסָקָה, אִי אֶפְשָׁר לוֹמַר כֵּן; שֶׁהֲרֵי עַל כָּרְחֲךָ מָצְאָה הַיּוֹנָה מָנוֹחַ בְּאֶחָד בְּאָב כְּמוֹ שֶׁפֵּרַשְׁתִּי, וְשׁוּב הִמְתִּין אַב וֶאֱלוּל עַד שֶׁחָרְבוּ הַמַּיִם בָּרִאשׁוֹן בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ.]
(ו) [מַהֲדוּרָה רִאשׁוֹנָה שֶׁכָּתַב רַשִׁ"י: וַיְהִי מִקֵּץ אַרְבָּעִים יוֹם - מִשֶּׁנִּרְאוּ רָאשֵׁי הֶהָרִים.]
[מַהֲדוּרָה אַחֲרוֹנָה שֶׁכָּתַב רַשִׁ"י: וַיְהִי מִקֵּץ אַרְבָּעִים יוֹם - שֶׁהִתְחִילוּ הַמַּיִם לַחֲסוֹר, כָּךְ מָּצִינוּ בְּסֵדֶר עוֹלָם.]
אם יש לכם תיקונים בפיסוק אנה העירו בבקשה.