הודעהעל ידי מאיר סובל » א' נובמבר 27, 2016 1:40 am
מעניין מאוד,
ויש גם מקום להעיר כמובן. מעורר מחשבה.
לכאו' נוקט בפשיטות שזמן ק"ש בבוקר מחיל את החיוב, ולכן דן מה קורה כאשר חל על אדם בוקר אחד כמה פעמים אחרי שכבר קרא ק"ש בבוקר הראשון, ושוב חזר ללילה ושוב האיר השחר וכו' אם חייב שוב ק"ש.
אמנם האמת היא שאין השחר סיבת הק"ש, אלא "זמן הק"ש". חיוב הק"ש הוא הגברא באותו יום, וכבר קיים חובתו. אילו לא היה מקיים - היה נאסר לקרוא כשחזר ללילה הקודם, והותר לקרוא שוב כשחזר לאור השחר. וכך כמה פעמים. אבל אחרי שקרא מה לי זה שפקע זמן מצוותו, וחזר זמן מצוותו? לא הזמן הוא סיבת חיובו, זה רק זמן הקיום.