אבןטובה כתב:בתורת מרדכי סי' רלז אות ד כ' להוכיח מהא דא' ברכות סא. בגדולה מתחילין מן הגדול ובקללה מתחילין מן הקטן בתחילה נתקלל נחש ולבסוף חוה ולבסוף אדם. ומאי ראי' הא י"ל כיון דהנחש התחיל בעבירה נענש תחילה וכדאיתא כה"ג במכילתא פ' בא ובסוטה ח: בירך התחילה בעבירה לפיכך תלקה ירך תחילה ושם יא. הוא התחיל בעצה תחילה לפיכך לקה תחילה, אך אי נאמר דהלאו של לפ"ע הוא רק כשנכשל אז גם הנחש לא חטא עד שחטאה חוה וע"כ הא דנתקלל הנחש תחילה הוא מפני דבקללה מתחילין מן הקטן.
וכ"כ ראי' זו בשו"ת עמודי אור סי' קכא
אבןטובה כתב:לכבוד אליהו בן עמרם שליט"א
ראה את מי גדפת ואת מי חרפת שני גדולי הדור שמוצאם מליטא
ה"ה הגאן האדיר שר התורה בה"א הידיעה רבי מרדכי רבינוביץ זצ"ל מח"ס נר למאור וס' תורת מרדכי וס' חיבת הקודש על קדשים
והשני הוא גאון ישראל וקדושו רבי יחיאל העלליר בעל עמודי אור
שכתבת עליהם שהם גילו פנים בתורה ....
ואתה מחוייב לילך על קבריהם בעשרה ולהתענות עד שיושחרו שיניך כדאיתא חגיגה כב: ונזיר נב:
והרב אליהו שליט"א על משמרתי אעמודה דרך הלימוד הליטאי לבחורי ישראל כהיום הוא שכחת התורה וגם המגידי שיעור ראוי להם לישב וללמוד מסכתא אחר מסכתא ולא לחפש כל היום מה לומר להתלמידים אני בא משם ואני יודע היטב ידיעתם הדלה והריקן בש"ס ופוסקים ולא תדחק אותי לומר שמות אשר רועשים בעולם כאילו הם גאונים שכבר הוכחתי להם שאין יודעים הלכה פשוטה בשו"ע וידיעת התלמוד בכלל. כל הימים הם חוזרים על איזה ישיבהישע בלאט וכשהם באים בשנים מוצאים עצמם כלים ריקנים. זהו מציאות הדברים ואיני רוצה לבזות ולבייש ח"ו שום מאן דהוא
אבןטובה כתב:אין אחד משמיץ אתה טועה מעיקרא
אני אומר כי לחנך בחורי ישראל על דרך זה מרבה עמי הארץ וזה לא דבר כללי ללמוד דרך משונה זו עם צעירי ישראל
ומי שנעשה מבוגר ורוצה להישאר עם הארץ כל ימיו
ובעת שבעים יאמר בשיעור שמה שכותבים קדושא רבא על הזמנות חתונה ושבת אופרוף הוא שטות
ולא ידע כי קידוש היום נקרא קדושא רבא בפרק ערבי פסחים. (זה מעשה באמת מראש ישיבה גדול שאיני רוצה לבזות אותו ח"ו) הברירה בידו וילך בדרכו אבל להכריח זה בישיבות זה עון פלילי שלא היה כמוהו
אבןטובה כתב:הרב הזה בודאי למד בישיבה ליטאי או מגי"ש ליטאי בלתי ספק
תשאל אותו
אבןטובה כתב:לכאורה כוונתך לגיטין ו: ולא ז:
אבןטובה כתב:הלאו דלפ"ע לת"מ הוא רק כשנכשל בפועל, או גם בעצם ההכשרה שיכשל כבר עובר על לפ"ע לא תתן מכשול?
פלוריש כתב:אבןטובה כתב:הלאו דלפ"ע לת"מ הוא רק כשנכשל בפועל, או גם בעצם ההכשרה שיכשל כבר עובר על לפ"ע לא תתן מכשול?
אם תלך לפי הצד השני הרי לנו דרך להפעיל קניונים בשבת.
יבוא הבעלים של הקניון ויאיים על בעלי החנויות שיהרוג את מי שיעז לסגור חנותו בשבת.
הם לא חיללו שבת בגלל פיקוח נפש, והוא לא עבר על לפני עוור כי היה מותר להם לפתוח את החנות.
האם נשמע הגיוני?!
ולגופם של דברים, כמדומני עסק בזה בדברות משה שבת ג ע"א.
אבןטובה כתב:ובעיקר חקירת היד מלאכי אציין איזה ספרים המדברים מזה. שו"ת שואל ומשיב מהדו"ת ח"ב סי' סז ד"ה אחר, פרי יצחק ח"ב סי' מט משיב דברים סי' קפד יבא חיים פ' קדושים לפלגות ראובן ח"א מערכה ב פלג טו מאורות נתן לייטר סי' קז לסי' נד צבי וחמיד ראזאנסקי סי' ב משנת אליעזר דרוש ב סד"מ אות ב ועוד שם דף מו ע"ג שהביא מס' גור אריה פ' בראשית ג יד דאינו עובר רק בהסתה, ובשמן ראש יו"ד סי' עט-פ צפנת פענח פ"ו מה' תלמוד תורה הי"ד ד"ה שם בראב"ד
אבןטובה כתב:הלאו דלפ"ע לת"מ הוא רק כשנכשל בפועל או גם בעצם ההכשרה שיכשל כבר עובר על לפ"ע לא תתן מכשול???
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 84 אורחים