מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כמה מן ירד ביום השישי

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אTKH
הודעות: 165
הצטרף: ש' ינואר 08, 2011 11:13 pm

כמה מן ירד ביום השישי

הודעהעל ידי אTKH » ב' דצמבר 05, 2016 2:05 am

ברש"י עה"פ ויברך א' את יום השביעי ויקדש אותו, ברכו במן וקדשו במן. והוא מהמדרש.
ומובא בהלכה שיש לברך על לחם משנה בשבת מכיון שירד לחם משנה במן ביום השישי.

שמעתי לבאר שהכוונה שירד לחם משנה לשבת עצמה מלבד מה שירד ליום השישי, ועפ"ז מבואר שמברכים על לחם משנה, וכן שנקרא ברכו במן.
אמנם בשפ"ח על הרש"י מביא לא כן, וכן משמע בחיי"א דלא כן.

האם יש מקור שירד לשבת שתי מנות?

סמל אישי של המשתמש
מאיר סובל
הודעות: 1643
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2011 4:14 pm
מיקום: אלעד יצ"ו
שם מלא: פלוני אלמוני

Re: כמה מן ירד ביום השישי

הודעהעל ידי מאיר סובל » ב' דצמבר 05, 2016 8:22 am

לשון הפסוק "על כן הוא נותן לכם ביום השישי לחם יומיים".
ועל השאלה הפשוטה והעתיקה למה בשבת מברכים על לחם משנה הרי נשאר רק אחד - כבר נכתבו תשובות בספרים.

אTKH
הודעות: 165
הצטרף: ש' ינואר 08, 2011 11:13 pm

Re: כמה מן ירד ביום השישי

הודעהעל ידי אTKH » ב' דצמבר 05, 2016 10:49 pm

הראני ת"ח אחד מה שכתוב בדעת זקנים מבעה"ת שמות טז,כב:
וכל ימות השנה היו עושין מן העומר שני לחמים וא"כ ביום הששי היו עושין משני העומר לאחד ארבעה לחמים וביום הששי אוכלין מהן אחד ונשאר שלשה והיה להם לעשות משנה לערב בהכנסת שבת אוכלין אחד כי דרך שלהם לאכול לחם לכל סעודה ונשארו לשבת שני לחמים והיה להם לחם משנה וזה ראיה שאין בוצעין בשני ככרות במנחה בשבת.
אמנם ראיתי מה"ר מרינון שהיה בוצע בשני ככרות במנחה בשבת וקבלתי מה"ר אברהם וראיה מדאיתא התם ראו כי ה' נתן לכם השבת וגו' אמ"ר יצחק אם יאמרו אליכם אומות העולם למה אתם משמרים את השבת השיבו להם ראו הנס שבכל יום היה יורד לישראל מן פרידה אחת ובשבת שתי פרידות פי' כפולות כלו' שכל סעודה שיורדת בשביל שבת יורדת כפולה בלחמה וכך היו עושין ביום הששי שחרית היו עושין מחצי העומר לחם אחד וכשבאין לאפית העומר והיינו משני העומר לאחד בשביל שבת היה כל חצי העומר נכפל לשני לחמים הרי לך ששה לחמים מעומר וחצי ובכל השלשה סעודות היו אוכלין שני לחמים כי דרך לאכול בשבת יותר מסעודות של חול מפני נשמה יתירה. ולפי זה תמצא שהיה להם בשבת במנחה שני ככרות והילכך יש לנהוג לבצוע משני ככרות גם במנחה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 230 אורחים