מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אור וחושך בערבוביה - ר' שלמה קרליבך

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
סמל אישי של המשתמש
סתם
הודעות: 182
הצטרף: ה' יוני 13, 2013 1:20 pm

Re: האם מותר לשמוע סיפורי קרליבך בבין המצרים?

הודעהעל ידי סתם » ד' יולי 03, 2013 6:26 pm

סתם כתב:האם מותר לשמוע סיפורי קרליבך בבין המצרים?

היות ומדובר בהקראה, ומאידך יש קצת ליווי ברקע של גיטרה.
{אולי בהתחלה ובסוף יש שירים ממש,
אך זה נידון בפ"ע של שירים שאינם משמחים}


קיבלתי באישי הפנייה, ויש"כ.

שו"ת אגרות משה אבן העזר חלק א סימן צו

בדבר ניגונים שעשה אדם כשר שאחר זמן נתקלקל וסני שומעניה אם יש לנגנם על חתונות כ"ב אייר תשי"ט. מע"כ ידידי מהר"ר שמואל דישון שליט"א.

בדבר אחד שהיה בן תורה בחזקת כשרות כמה שנים והוא מנגן שעשה ניגונים על שירי קדש ולשיר לחתונות והורגלו כמה בני תורה לזמר אותם בשמחות של מצוה ועתה אין שמועתו טובה שמכנס בחורים ובתולות יחד ומזמר לפניהם, ושואל כתר"ה אם מותר עתה לזמר בניגוניו שעשה תחלה כשהיה בחזקת כשרות. לע"ד איני רואה בזה שום איסור מכיון שהם ממה שעשה בכשרותו. וראיה שהרי מצינו בתקנות יוחנן כהן גדול שנקראו על שמו במתני' סוף מע"ש ובפ' עגלה ערופה בסוטה ויש שסוברין שהוא זה ששימש שמנים שנה בכהונה גדולה ולבסוף נעשה צדוקי עיין במלאכת שלמה במע"ש שם, ואף ששם לא היה אפשר לבטל התקנות הגדולות שתיקן ונתקבלו בישראל ונעשו הלכות קבועות, מ"מ לא הי"ל לקרא אותם על שמו אלמא דכיון שתיקן אותם בכשרותו יש לקרא על שמו אף שעתה הוא רשע ומין כיון שנקרא על השעה שהיה כשר.

איברא שהרמב"ם רפ"ט ממעשר כתב שהוא יוחנן כהן גדול שהיה אחר שמעון הצדיק וכתב הכ"מ לאפוקי שלא נאמר שהוא אותו יוחנן כ"ג שנעשה צדוקי לבסוף, מ"מ מסתבר שאינו משום שסובר הרמב"ם שהיה אסור לקרא על שמו אם היה אותו יוחנן כ"ג שנעשה צדוקי לבסוף, שאין לנו לעשות מחלוקת בחנם וא"כ מדידהו נשמע שגם הרמב"ם יודה שמותר לקרא על שמו מה שתיקן בכשרותו, אלא שיודע מאיזה מקור שהיה זה יוחנן כ"ג הקודם לזה שנעשה צדוקי. וגם הא מצינו מאמר באבות פ"ד מ"כ מאלישע בן אבויה אף שהוא לו זכרון גדול והוא משום דאמר זה בכשרותו.

ולבד זה הא מוכרח כן דהא כל המקור לאסור הוא לטעם הרמב"ם בס"ת שכתבו מין שישרף שהוא כדי שלא להניח שם לאפיקורסים ולא למעשיהם, והא זה ברור שבנעשה מומר אחר שכתב הס"ת היא כשרה ממש אף לקרות בו עיין בפ"ת יו"ד סימן רפ"א סק"ב אלמא דכיון שכתב כשהיה בכשרותו הוי הנחת השם לזמן כשרותו שלזה ליכא קפידא. ואין לדחות דבכתב בכשרותו הרי קידש את השמות שהיה אסור לשרוף אף בכתבו מין כדמשמע שם ברמב"ם, דמ"מ היה לן לפסול ולהצריך גניזה, אלא צריך לומר דכיון שהנחת השם הוא לזמן כשרותו ליכא קפידא גם להרמב"ם. ולכן גם בעובדא זו הניגונים שעשה כשהיה בכשרותו שאף אם נימא שיש בזה ענין הנחת השם לעושה הניגונים אין לאסור דהרי הוא הנחת השם על זמן כשרותו שליכא קפידא בזה ומותר. ואף לבני תורה ובעלי נפש אין מקום להחמיר.

ובעצם מסופקני אף בהניגונים שעשה אחר שסני שומעניה, אם הם ניגונים כשרים שאין בהם קלות שראוין לנגנם, אם יש לזה ענין הנחת שם למעשה רשעים, דמסתבר דרק בעניני קדושה ככתיבת ס"ת שהוא חשיבות הנחת שמם בדבר קדושה הוא אסור להרמב"ם אבל בעניני חול אין בזה שום חשיבות במה שיהיה שמם עליהם ואין לאסור. וכמו שפשוט שמותר להשתמש וגם לקרא שמם על עניני חדוש ברפואות ומאשינעס /ומכונות/ וכדומה אלמא דרק בעניני קדושה הוא גנאי להניח שם לאפיקורסים ולא בעניני חול. וא"כ גם הניגונים הם עניני חול דאין להם שום קדושה ולכן אף שעשו לנגן בניגונים אלו דברי קדושה אפשר אין להחשיב שהוא הנחת שם להרשע בדברי קדושה כיון שבעצם הניגונים שחידש אין בהם קדושה. וא"כ אף ניגונים אלו שעשה אחר שסני שומעניה נמי יותר נוטה שאין לאסור לנגן בהם. אך באלו יש לבני תורה ובע"נ להחמיר כיון שיש גם טעם לאסור אף שהוא טעם קלוש.

והנה בעובדא זו שהסני שומעניה אינו בעניני כפירה אלא בעניני קלות ראש לנגן בפני בחורים ובתולות יחד שודאי אין להחשיבו כמין ואפיקורס ואף לא כמומר לתיאבון דהא רק לדבר אחד דקלות ראש ופריצות הוא עבריין לתיאבון מסתבר שעל אדם כזה אין למילף שיהיה דין וחיוב שלא להניח שם לו ולמעשיו. ואדרבה הא ברור שהס"ת שיכתוב איש כזה יהיה כשר, ומפורש ברדב"ז סימן תשע"ד הובא בקיצור בפ"ת שם שס"ת שכתב אחד מהקראים אסור לשרוף ובעצם היה מותר גם לקרות בו רק משום שאפשר שלא נעשה כתקון חז"ל עיין שם והא במין ואפיקורס שכתבו ס"ת אף בהיה ידוע בעדים שכתבו כדין היה אסור לקרות בו להרמב"ם כדי שלא להניח שם להאפיקורסים, מטעם שחלק הרדב"ז שאף שהם בכלל הכופרים כיון שעכ"פ מאמינים בקדושת השם ובקדושת התורה אין קפידא בהנחת שמם בקדושה שמחזיקין. א"כ כ"ש שמומר לתיאבון כשמאמין בקדושת התורה שכשר לקרות בו. וכ"ש בעבריין רק לדבר אחד לתיאבון דכשר הס"ת שיכתוב. וא"כ כ"ש הניגונים שעושה שרשאין לנגן בהם ואין להחמיר אף לבני תורה ובעלי נפש. ואם סני שומעניה גם לעניני כפירה אז הוא כדכתבתי לעיל שאלו שעשה מתחלה אין מקום להחמיר כלל ואף אלו שעשה אח"כ מסתבר יותר שאין לאסור כיון שאינם ענין קדושה אבל לבני תורה ובע"נ ראוי להחמיר, ידידו מוקירו, משה פיינשטיין

אך נשארה שאלה בנוגע לבין המצרים לשמוע אחרים בסגון דומה. {כגון ר' שמואל גרינימן מצפת, למי שמכיר}.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2449
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

אור וחושך בערבוביה - ר' שלמה קרליבך

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ו' דצמבר 16, 2016 2:19 pm

האם השעה בשלה להסתכל עליו במבט מחודש?

הנה מה שמצאתי ברשת לפני כמה שנים:

"שלמה קרא לנו 'ההיפאלאך הקדושים'. זה היה כינוי החיבה שלו לאלה מאתנו שהתגוררו בבית האהבה והתפילה בסן-פרנציסקו, ב-1968. כולנו היינו שקועים בחיפוש רוחני, וזה היה מפגשנו הראשון עם היהדות, כך שהיינו מסורים כליל לשלמה. למעשה, היינו חסידים נאמנים עד כדי כך, שליווינו אותו לכל מקום בקליפורניה שאליו הלך. "כך אירע שכאשר טילפן אלינו שלמה יום אחד מניו-יורק, וסיפר שהוא עומד לערוך 'שבתון' בסוף השבוע הקרוב בטמפל רפורמי בלוס-אנג'לס, היה ברור מה נעשה. התכוננו לנסוע לאורך החוף ולפגוש את שלמה בשדה התעופה של לוס-אנג'לס. להיות עם שלמה זו תמיד הרפתקה, אך לא יכולנו לשער מה צופנת לנו השבת הזו בחוּבּה!

"לשניים מאתנו היו מכוניות 'היפיות' קטנות – חיפושית קטנה אחת, ועוד מכונית דומה לה – שלתוכן נדחסנו כולנו יחד: אמהות בהריון, תינוקות, עגלות, גיטרות, תופים, תופי-מרים וכו', ושמנו פעמינו במורד כביש החוף. פגשנו אותו בשדה התעופה בשעה מאוחרת ביום שישי, והעזנו להאיץ בו להיכנס אל המכונית. אך עם שלמה זה לא היה פשוט. ראשית, הוא בירך כמעט כל אדם בשדה התעופה. לאחר מכן הוא התחיל לערוך שיחות טלפון לאנשים בכל רחבי העולם. בשלב זה נעשינו כבר מתוחים מאוד באשר לסיכויינו להגיע אל הטמפל לפני השקיעה, ובעוד הוא מנהל שיחות נמרצות בטלפון, הצבענו אנו שוב ושוב בטירוף על שעונינו. 'רק עוד שיחה אחת!' התחנן בכל פעם, ואילו אנו נעצנו את עינינו בשעון שבשדה התעופה בריכוז גדל והולך. בסופו של דבר הצלחנו לדחוף אותו אל החיפושית ולעלות על הכביש המהיר. שחררנו אנחת רווחה כללית.

"התקדמנו במהירות, והעצבנות שלנו בעניין סיכויי ההגעה אל הטמפל לפני שבת כמעט פגה. ואז, התנועה נעצרה כליל. משאית התהפכה ופיזרה שכבה עבה של אבקה לבנה על הכביש, והמשטרה חסמה את האזור כולו. הבטנו זה בזה בפאניקה בעוד השמש הולכת וקרבה אל האופק. מה נעשה עכשיו? לבסוף קרא שלמה, 'חברהל'ך, אני כל-כך מצטער, אבל כמעט שבת. אנחנו מוכרחים לצאת מן המכוניות וללכת את שאר הדרך'. עצרנו בצד הכביש, רוקנו את הכיסים (כדי שלא לטלטל בשבת), לבשנו כמה שכבות בגדים, נעלנו את המכוניות, עשינו משהו מחוכם עם המפתחות והתחלנו ללכת. לא ידענו היכן אנו נמצאים, כיצד להגיע לטמפל או כמה ארוכה עומדת להיות ההליכה הזו. אבל הייתה לנו אמונה – הן בריבונו של עולם והן בשלמה – כך ששיערנו שהכול יסתדר בסופו של דבר. "הלכנו כמה דקות לאורך הכביש המהיר, עד שהגענו לתמרור שהורה על יציאה לעבר 'שדרת סֵפּוּלוֵודַה'. אחד מאתנו שאג בשמחה שהשם נשמע לו מוכר – הוא כמעט בטוח שהטמפל נמצא בשדרה זו ממש – וכולנו פנינו לשם בתרועה קולנית. אתם רואים, אמרנו זה לזה בשמחה, ככלות הכול זה לא היה נורא כל-כך. עוד חמש-עשרה דקות הליכה בלבד – ואנחנו שם.

האופטימיות שלנו שרדה זמן מועט בלבד. מהר מאוד גילינו שההתלהבות הייתה מוקדמת מדי, אם להתנסח בעדינות. "הלכנו לאורך שדרת סֵפּוּלוֵודַה קרוב לשעה. הטמפל לא נראה לעין והולכי הרגל הבודדים שפגשנו לא יכלו לתרום כל מידע, אך רוחנו לא נפלה. אפילו תוך כדי הליכה, שלמה 'עשה שבת' עמנו: סיפר סיפורים חסידיים, לימד תורה, שר זמירות, והכול מתוך שמחה. בעודנו צועדים נעצרה מכונית סמוך לקבוצה שלנו, והנהגת החלה לנופף לנו בידיה בפראות. התברר שהיא מזכירת הטמפל הרפורמי, שנשלחה על-ידי הקהילה המודאגת כדי לחפש אותנו. היא החלה לצעוק, 'שלמה, אנחנו משתגעים מדאגה! כולם מחכים לך! בוא, היכנס למכונית שלי!' שלמה השיב בעדינות, 'יקירתי, אני כל-כך מודה לך על ההצעה, אבל אני ממש מצטער, כמה שזה קשה, אני לא יכול להיכנס למכונית. אני מוכרח ללכת'. 'אבל שלמה', מחתה המזכירה, 'יש עוד 43 קילומטרים עד הטמפל!' "לבנו החסיר פעימה. מאבק פנימי התחולל בקרבן של הנשים ההרות ושל האמהות. כמה מאתנו לא שמרו שבת מעולם, ובכנות, לא היה אכפת לנו אם שלמה היה מצליח למצוא איזה היתר שיחלץ אותנו מהרחוב ויכניס אותנו למכונית! אך שלמה היה נאמן לגמרי להלכה, ודבר לא היה קדוש עבורו יותר מן השבת, כך שתקוותינו נכזבו כששמענו אותו עונה למזכירה, 'יקירתי, בבקשה תעשי לי את הטובה הכי גדולה בעולם. בבקשה תגידי לחברי הקהילה שלך שאני הקטן וההיפאלאך הקדושים מוכרחים ללכת אל הטמפל, ואנחנו הולכים מהר ככל האפשר. בבקשה אל תתייאשו. אולי, אם הם מרגישים שאפשר, כולם יכולים להישאר ולעשות משהו ולחכות עד שנגיע'.

"וכך המשכנו ללכת, כששלמה ממשיך לעשות אתנו שבת בנחת ובשמחה, ממשיך לספר סיפורים חסידיים, ללמד תורה ולשיר זמירות. ניסינו להתרכז בדבריו ולהתעלם מאוויר הלילה הקר, מהעננים המאיימים התלויים מעלינו, מהתינוקות המייבבים ומן הרעב והצמא שלנו. היה כבר עשר בלילה, וכבר עברנו כברת דרך לא קטנה. פעם בכמה זמן שלח אלינו הטמפל מכונית נוספת כדי לבדוק מה מצבנו וכיצד אנחנו מתקדמים. בערך בחצות נתאמתו חששותינו ביחס למזג האוויר, וארובות השמים נפתחו. אבל לא טפטוף קל או זרזיף צנוע, אלא גשם זלעפות, ואנחנו שם באמצע כל זה, בלא כל הגנה, רטובים עד לשד עצמותינו. גנחנו, אבל משלמה לא שמענו ולו מילה אחת של תלונה, אפילו לא אנחה בודדת. 'חבר'ה, סיפרתי לכם פעם את הסיפור על יוסל'ה קמצן קדוש?', פנה אלינו, פניו זורחות, בלא צל של דאגה עליהן.

"בערך באחת ושלושים לפנות בוקר, הגשם עדיין ירד בעוז, ומכונית נוספת נעצרה לצדנו – מכונית שלא ראינו בפעמים הקודמות. להפתעתנו היה הנהג אישיות מפורסמת בלוס-אנג'לס, מנחה תוכנית האירוח 'ינשוף הלילה' בתחנת הרדיו המקומית, שאיכשהו שמע על צעידת השבת שלנו. הדבר הפעים אותו כל-כך, עד שהוא נכנס אל מכוניתו ונסע עד לשדרת סֵפּוּלוֵודַה כדי לראות את המחזה במו עיניו! "'הי, מה אתם עושים?', צעק האיש לשלמה בעניין כשהוא פותח את חלון מכוניתו ונוסע לצדנו. 'למה אתם הולכים במבול הזה? למה אתם לא יכולים לנסוע? כמה זמן אתם הולכים כבר? מה קורה כאן?' שלמה החל להסביר לו, בסבלנות וברהיטות, על יופייה של השבת, על קדושתה ועל האיסור לחלל אותה. מנחה תוכנית האירוח – שדבריו של שלמה הרשימו אותו ואולי אף נגעו בו – ערך אתו דו-שיח ערני במשך כמה דקות, ובמהלכו שאל אותו שאלות רבות. לאחר מכן פנה לדרכו. לא היה לנו מושג שכל אותה שעה היה מונח על ברכיו מכשיר הקלטה, שפעל והקליט אותנו.

"בערך בשתיים לפנות בוקר, שעה שבה שדרת סֵפּוּלוֵודַה שוממת בדרך כלל, ולאחר שאנו עצמנו לא הבחנו בכלי רכב כלשהו מזה זמן, ראינו לפתע שלוש מכוניות נוסעות בעקבותינו. הן נעצרו לצדנו, והאנשים שבפנים שאלו בהתרגשות את שלמה, 'אתה הרב קרליבך?' 'כן, אהוביי', השיב שלמה בלי לעצור לרגע, 'ומי אתם?' "האנשים הללו האזינו למנחה של 'ינשוף הלילה', שחזר לתחנה אחרי המפגש שלו עם שלמה ושידר את השיחה כולה. הוא הוקסם כל-כך מדבריו המרוממים של שלמה עד שהחליט להקדיש את התוכנית כולה לדיבור על השבת. יושבי המכוניות סיפרו שגם בהם נגעו דבריו של שלמה עמוקות. למעשה, 'ינשוף הלילה' תיאר את מסירות הנפש שלנו באופן דרמטי כל כך, עד ששילהב את דמיונם והם באו להצטרף אלינו כמחווה של הזדהות!

"המעשה שלהם נגע ללבנו, בייחוד משום שעדיין ירד גשם כבד מאוד, ושדרת סֵפּוּלוֵודַה הפכה למעשה לנהר שוצף. הודינו לידידינו החדשים על הפגנת ההזדהות שלהם, אך האצנו בהם לשוב לביתם, שם יוכלו להישאר יבשים ובטוחים. הם, מצִדם, לא שמו לבם למים הזועפים שהציפו כעת את השדרה, והתעקשו ללוות אותנו ביתרת הדרך. והם לא היו לבד. "לנגד עינינו המשתאות הופיעה מכונית, ועוד מכונית, ועוד מכונית. אנשים האזינו לתוכנית 'ינשוף הלילה', ובין אם היו מוקסמים, מסוקרנים או נלהבים מן הסיפור על צעידת השבת שלנו, הם נסעו בעקבותינו, החנו את מכוניותיהם בצד הדרך והצטרפו אל שורותינו. בתחילה היו עשרה, לאחר מכן עשרים, ואז שלושים. במהרה צעדו אתנו יותר ממאתיים אנשים במה שהפך למצעד אמיתי לכבוד השבת! לא ידענו מי היה יהודי ומי לא, אבל מה זה חשוב? תחושה חזקה של אחדות ושל הרמוניה געשה בינותינו באותו לילה, ממש כמו המים שסערו סביב. שילבנו ידיים עם אחינו, שבאו מתוך אהבה רבה כל-כך ללוות אותנו בבִטחה אל הטמפל, חיבקנו אותם ואיחלנו להם 'גוט שאבֵּעס', שבת של שמחה!

"וכל הזמן הזה… בעודנו משרכים את רגלינו בשדרה המוצפת, המשיך שלמה בנחת לספר סיפורים, ללמד תורה, לשיר שירים, וכולם שרו אתו. רוחנו הייתה איתנה ונמרצת, וכולנו חשנו שמחים. לבסוף, בארבע וחצי לפנות בוקר, הגענו כולנו – מאתיים איש ואישה – אל הטמפל, ולתדהמתנו ולשמחתנו היה המקום מלא מפה לפה! חברי הקהילה המתינו לנו כל הלילה, והם היו ערוכים היטב: היו להם מגבות, בגדים יבשים ואפילו שוקו חם. בערך בחמש לפנות בוקר החל שלמה להתפלל קבלת שבת, ולמרות כל תלאותינו הוא ערך תפילה באורך מלא, סיפר סיפורים נוספים, לימד תורה ועוד תורה, עד שהגענו לבסוף לקידוש בשעה שמונה. בערך בשמונה וחצי בשבת בבוקר, ישבנו סוף סוף לסעודת ליל שבת. "כל חיי לא אשכח את צעידת השבת הזו עם שלמה קרליבך. כל מי שנטל חלק בהליכה הזו עבר מהפך רוחני. היינו חבורת ילדים שלא ידעו דבר על שבת עד אז, וזו הייתה דרכו של שלמה ללמד אותנו עליה. אחרי שרואים את שלמה קרליבך שומר שבת בלהט כזה, בכאלה חום ותשוקה… איך אפשר שלא לשמור שבת לאחר מכן?"
נערך לאחרונה על ידי אפרקסתא דעניא ב ש' דצמבר 17, 2016 6:19 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אריך
הודעות: 970
הצטרף: ה' מאי 28, 2015 9:49 pm

Re: ר' שלמה קרליבך ז"ל

הודעהעל ידי אריך » ו' דצמבר 16, 2016 2:24 pm

בספר השביעי של חיים ולדר אנשים מספרים על עצמם, מסופר מאורע פלאי איך שביומו האחרון של קרליבך, שעות אחדות לפני שנפטר בחטף, הוא זכה לעשות תשובה ע"ש.
איני חושד את חיים ולדר במעשה נבלה של המצאת כזה סיפור, וגם שמעתי מאדם השייך לבני החבורה דקרליבך שהסיפור אמיתי (אם כי יתכן והוסיף פרטים סיפוריים לקישוט).
וראה שם לאחר הסיפור שמוסיף כמה מילים אודות האיש והיחס אליו.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: ר' שלמה קרליבך ז"ל

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' דצמבר 16, 2016 2:26 pm

מהסיפור יוסלה קמצן קדוש אי אפשר להסיק שכל קמצן הוא קדוש. ומהסיפור שהבאת אי אפשר להסיק שאם מישהו הוא משוגע הוא גם ירא שמים.

תוכן
הודעות: 6226
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: ר' שלמה קרליבך ז"ל

הודעהעל ידי תוכן » ו' דצמבר 16, 2016 2:47 pm

שלמה קרליבך היה אדם עם כשרונות מיוחדים ביותר. בעל רגש נפלא, למדן, ת"ח, ותרן אין סופי, מזמר מדהים, ועוד ועוד. אבל תכלית הוא הלך אחר יצרו. הוא היה אדם אנוכי במידה זו או אחרת, בעל תאוה שהקיל לעצמו יותר מדי פעמים.

אבל, והנה הפרדוקס המדהים, תלמידיו הבאים אחריו, נטשו את העבירות שלו, ואפשר לומר שהמורשת של קרליבך חיובית כמעט לגמרי. המורשת הרבה יותר גדולה מהאדם עצמו, וזה פלא!

מעט דבש
הודעות: 3983
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: ר' שלמה קרליבך ז"ל

הודעהעל ידי מעט דבש » ו' דצמבר 16, 2016 2:50 pm

הסיפור הנ"ל היא המחשה יפה לדברי החזו"א באמונה ובטחון, על כך שאדם פועל בהתאם לרגש, ולא בהתאם להלכה, ועוד קורא לזה 'קידוש השם'.

א. למה מראש לא הזדרז ביום שישי? הרי גם ללא העיכוב הבלתי צפוי כבר לא נשאר מספיק זמן לשבת?

ב. למה הסיפורים של שלמה קרליבך דוחים את קידוש של ליל שבת ואת סעודת שבת (שנערכו רק בבוקר!)

ג. מי התיר לסעוד לפני שחרית?

ד. שוקו חם בטמפל רפורמי - חזקה שחומם בשבת עצמה רח"ל.

וכל זה עוד לפני המשמעויות האחרות של הטמפל הרפורמי.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: ר' שלמה קרליבך ז"ל

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' דצמבר 16, 2016 2:59 pm

תוכן כתב:שלמה קרליבך היה אדם עם כשרונות מיוחדים ביותר. בעל רגש נפלא, למדן, ת"ח, ותרן אין סופי, מזמר מדהים, ועוד ועוד. אבל תכלית הוא הלך אחר יצרו. הוא היה אדם אנוכי במידה זו או אחרת, בעל תאוה שהקיל לעצמו יותר מדי פעמים.

אבל, והנה הפרדוקס המדהים, תלמידיו הבאים אחריו, נטשו את העבירות שלו, ואפשר לומר שהמורשת של קרליבך חיובית כמעט לגמרי. המורשת הרבה יותר גדולה מהאדם עצמו, וזה פלא!


לפעמים הכותבים פה בפורום באמת מפתיעים אותי.

אריך
הודעות: 970
הצטרף: ה' מאי 28, 2015 9:49 pm

Re: ר' שלמה קרליבך ז"ל

הודעהעל ידי אריך » ו' דצמבר 16, 2016 3:04 pm

מעט דבש כתב:הסיפור הנ"ל היא המחשה יפה לדברי החזו"א באמונה ובטחון, על כך שאדם פועל בהתאם לרגש, ולא בהתאם להלכה, ועוד קורא לזה 'קידוש השם'.

א. למה מראש לא הזדרז ביום שישי? הרי גם ללא העיכוב הבלתי צפוי כבר לא נשאר מספיק זמן לשבת?

ב. למה הסיפורים של שלמה קרליבך דוחים את קידוש של ליל שבת ואת סעודת שבת (שנערכו רק בבוקר!)

ג. מי התיר לסעוד לפני שחרית?

ד. שוקו חם בטמפל רפורמי - חזקה שחומם בשבת עצמה רח"ל.

וכל זה עוד לפני המשמעויות האחרות של הטמפל הרפורמי.


אף אחד לא בא לעשות אותו לאיש הלכה ולהצדיק את אופן חייו. אבל עדיין רואים בסיפור הזה שהיו לו מעלות גדולות. ובנוגע לקידוש ה', בודאי שהסיפור הזה עשה קידוש ה' כשרואים יהודי שלא מוותר על השבת. למרות שאתה לא אוהב אותו, ולא תוכל לקחת לו את מה שיש לו.

תוכן
הודעות: 6226
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: ר' שלמה קרליבך ז"ל

הודעהעל ידי תוכן » ו' דצמבר 16, 2016 3:06 pm

אוצר החכמה כתב:
תוכן כתב:שלמה קרליבך היה אדם עם כשרונות מיוחדים ביותר. בעל רגש נפלא, למדן, ת"ח, ותרן אין סופי, מזמר מדהים, ועוד ועוד. אבל תכלית הוא הלך אחר יצרו. הוא היה אדם אנוכי במידה זו או אחרת, בעל תאוה שהקיל לעצמו יותר מדי פעמים.

אבל, והנה הפרדוקס המדהים, תלמידיו הבאים אחריו, נטשו את העבירות שלו, ואפשר לומר שהמורשת של קרליבך חיובית כמעט לגמרי. המורשת הרבה יותר גדולה מהאדם עצמו, וזה פלא!


לפעמים הכותבים פה בפורום באמת מפתיעים אותי.


לטובה?

כח עליון
הודעות: 561
הצטרף: ה' דצמבר 08, 2016 8:08 pm

Re: ר' שלמה קרליבך ז"ל

הודעהעל ידי כח עליון » ו' דצמבר 16, 2016 3:19 pm

זה מכוון שהאשכולות של קרליבך ולהבדיל הצדיק לבית אמשינוב נידונים זא"ז?

כח עליון
הודעות: 561
הצטרף: ה' דצמבר 08, 2016 8:08 pm

Re: ר' שלמה קרליבך ז"ל

הודעהעל ידי כח עליון » ו' דצמבר 16, 2016 3:22 pm

כוחות חזקים של אדם הפועלים ע"פ נפשו, ופעמים מתנגשים במסגרת

כידוע תחילת נפילתו של קרליבך (מקובלני) ע"י אשה שהגישה ידה לשלום ולא נענתה, אז פרצה בבכי רב משך זמן עד שנשבר.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2449
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: ר' שלמה קרליבך ז"ל

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ו' דצמבר 16, 2016 3:23 pm

כח עליון כתב:זה מכוון שהאשכולות של קרליבך ולהבדיל הצדיק לבית אמשינוב נידונים זא"ז?


ודאי. אני שייך לאח...

מעט דבש
הודעות: 3983
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: ר' שלמה קרליבך ז"ל

הודעהעל ידי מעט דבש » ו' דצמבר 16, 2016 3:25 pm

אריך כתב:אף אחד לא בא לעשות אותו לאיש הלכה ולהצדיק את אופן חייו. אבל עדיין רואים בסיפור הזה שהיו לו מעלות גדולות. ובנוגע לקידוש ה', בודאי שהסיפור הזה עשה קידוש ה' כשרואים יהודי שלא מוותר על השבת. למרות שאתה לא אוהב אותו, ולא תוכל לקחת לו את מה שיש לו.

אין הקב"ה מקפח שכר כל בריה, וודאי על כל מעשה טוב שעשה, יקבל שכר.
רק באתי להדגיש, שהמודד לבן אדם אינו לפי מעשים חד פעמיים שעושה; המודד הוא לפי חיי היום-יום המתנהלים לפי רצון השי"ת.

ולכן, עם כל הרצון של המספר לרומם את קרנו של קרליבך, ולהראות כמה היה מסור לעשות רצון ד' - מיניה וביה רואים שזה לא בדיוק כך (או שלכל הפחות "אין בור ירא חטא, ולא עם הארץ חסיד").

ויש לקחת בחשבון נקודה נוספת, שסיפורים כאלה ודומיהם גרמו גם לזהותו כ'רב', ולהכשיר את כל מעשיו המטורפים.

אריך
הודעות: 970
הצטרף: ה' מאי 28, 2015 9:49 pm

Re: ר' שלמה קרליבך ז"ל

הודעהעל ידי אריך » ו' דצמבר 16, 2016 3:38 pm

מעט דבש כתב:ויש לקחת בחשבון נקודה נוספת, שסיפורים כאלה ודומיהם גרמו גם לזהותו כ'רב', ולהכשיר את כל מעשיו המטורפים.

מי הכשיר את מעשיו הרעים? ואדרבה הובא כאן שתלמידיו ממשיכים רק את החלק של החיבור לאידישקייט ולא את המעשים הרעים. אני מאמין שגם הדרך ההיא בעבודת ה' אינה כוס התה של כבודו, אבל א"א לפסול אותה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

עבירה לצורך מצוה - ר' שלמה קרליבך

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' דצמבר 16, 2016 3:40 pm

הסיפור הזה מכשיר אותו ואת מעשיו. ומה זה הביטוי הזה הוא לא איש הלכה (זה ממשרכת דרכיה?). מי שלא מקיים את מה שכתוב בתורה הוא לא ירא שמים. כמובן שאפשר לפסול את התנהגותו וצודק הרב מעט דבש. זה מפליא שבפורום הזה צריך להגיד שהתנאי הראשון לדרך בעבודת ה' היא לקיים מה שכתוב בתורה.

שלמה קרליבך היה אדם מורכב, ובתור שכזה היו לו גם מעלות שונות. (יש כאן בפורום דיון על עוד אנשים ועל מעלותיהם וחסרונתיהם) בין זה לבין להפוך אותו לתלמיד חכם וצדיק המרחק גדול.

שיר ורננים
הודעות: 246
הצטרף: ג' דצמבר 08, 2015 10:51 pm

Re: ר' שלמה קרליבך ז"ל

הודעהעל ידי שיר ורננים » ש' דצמבר 17, 2016 6:14 pm

אריך כתב:בספר השביעי של חיים ולדר אנשים מספרים על עצמם, מסופר מאורע פלאי איך שביומו האחרון של קרליבך, שעות אחדות לפני שנפטר בחטף, הוא זכה לעשות תשובה ע"ש.
איני חושד את חיים ולדר במעשה נבלה של המצאת כזה סיפור, וגם שמעתי מאדם השייך לבני החבורה דקרליבך שהסיפור אמיתי (אם כי יתכן והוסיף פרטים סיפוריים לקישוט).
וראה שם לאחר הסיפור שמוסיף כמה מילים אודות האיש והיחס אליו.

הרב אריך אשלח לך את ההקלטה האישית ממפר הסיפור ולכל מאן דבעי כפי שהוקלט ע"י ועוד חבר. בל"נ

אריך
הודעות: 970
הצטרף: ה' מאי 28, 2015 9:49 pm

Re: עבירה לצורך מצוה - ר' שלמה קרליבך

הודעהעל ידי אריך » ש' דצמבר 17, 2016 7:05 pm

אוצר החכמה כתב:הסיפור הזה מכשיר אותו ואת מעשיו. ומה זה הביטוי הזה הוא לא איש הלכה (זה ממשרכת דרכיה?). מי שלא מקיים את מה שכתוב בתורה הוא לא ירא שמים. כמובן שאפשר לפסול את התנהגותו וצודק הרב מעט דבש. זה מפליא שבפורום הזה צריך להגיד שהתנאי הראשון לדרך בעבודת ה' היא לקיים מה שכתוב בתורה.

שלמה קרליבך היה אדם מורכב, ובתור שכזה היו לו גם מעלות שונות. (יש כאן בפורום דיון על עוד אנשים ועל מעלותיהם וחסרונתיהם) בין זה לבין להפוך אותו לתלמיד חכם וצדיק המרחק גדול.


איך הסיפור מכשיר? הוא רק מבליט את המעלות שכן היו לו, לב חם לאידישקייט. וכמו שתוכל למצוא שמשבחים אדם מסורתי על מסירות נפש למצוה מסויימת. אין זה מכשיר את היותו מזלזל בהלכה.
אני לא הפכתי אותו לת"ח וצדיק. אבל להפוך אותו לרשע מרושע, גם לא. גם במושג רשע יש דרגות, (לדוג' אף ההולך במקום שיש נשים מגולות ועוצם עיניו, קאמר בגמ' שנקרא רשע), וזה מה שהסיפור בא להראות שאמנם עשה עבירות, אבל לא היה מופקע מאכפתיות על קיום המצוות.
נא לא לשכוח: קיי"ל מומר לדבר אחד לתיאבון אינו מומר לכל התורה כולה, חוץ ממומר לע"ז ולשבת. אין ספק שהעבירות שלו באו ממקום של תיאבון.

שיר ורננים
הודעות: 246
הצטרף: ג' דצמבר 08, 2015 10:51 pm

Re: אור וחושך בערבוביה - ר' שלמה קרליבך

הודעהעל ידי שיר ורננים » ש' דצמבר 17, 2016 8:15 pm

בס"ד
כמי שקצת מכיר את ההוואי הקרליבכי יותר מרבים כאן. אתן מענה לחלק מהדברים לאחר מחקר אישי שביצעתי אצל כמה ממקורביו הגדולים בהם ת"ח(כן! כן! ת"ח).
אך ראשית אקדים שאיני רואה טעם למה לדוש במעשיו של מי שנבג"מ ז"ל. אך מכיון שפתחו פתח אף אני אענה את חלקי.
בנוסף אין כאן כל הצדקה או נכון יותר -הסכמה למנהגיו המשונים ווודאי שזאת התורה וכו'.
א. לגבי הסיפור שצויין כאן שהחל בכך בעקבות בכי של אשה אשר סירבה ללחוץ ידו. סליחה! אבל זה באבא מייסעס' . מה שכן! הוא החל את דרכו כשליחו האישי של הרבי מליובאוויטש ששלחו לקרב סטודנטים בקולג'ים ובקמפוסים. ולאחר שראה שדרישתו להפרדה והימנעות משירת נשים גורמת להדרת רגליהם', פנה לרבי בשאלה כיצד לנהוג.
לפי א' מהנוסחאות הרבי ענהו "כתוב אוהב את הבריות ומקרבן לתורה" ולא מקרב התורה לבריות-דהיינו אנחנו איננו בעלי בתים על התורה. ואז אמר לו שיפעל כהבנתו ומכאן ואילך מסתיימת שליחותו החב"דית.
ב. שלמה הושפע רבות מתורת איז'ביצא לגבי הנקודה של נקודת העומק בעבירה לשם מצוה ואכמ"ל.
ג. דבר שאינו ידוע לרבים: הוא היה מונח בלימוד עד סוף ימיו. ולכל מקום שנסע נטל עמו ספרים והגה בהם. אני הקטן זכיתי להשתתף בקיץ שעבר בשמחת שבע ברכות שנערכה במושב מבא מודיעין במקום בו הובאו חלק מספריו. והספרים היו בלויים (זכורני את דפיו המרופטים של חי' הגרי"ז סטנסיל מרוב שימוש שאחזתי בידי בהתרגשות...)מרוב שימוש.
בנוסף א' מידידיי אברך מתמיד גדול, היה מאנשי סודו וסיפר רבות על התמדתו עד סוף ימיו.
ד. נקודת האמת היא המאפיינת כפי הסיפור דלהלן אשר אני מכיר את נשוא הסיפור אברך מתמיד גדול מא' הישיבות בים' שלעולם לא תזהו אותו כבע"ת .
אותו אברך גדל בבית אמריקאי להורים ניצולי שואה שלצערנו התרחקו. ויום אחד הוא יצר קשר עם שלמה בעקבות תכנית רדיו ששמע, והסתפח לחבורתו לאחר שנה הורה לו שלמה לעבור לישיבה חרדית באמרו אתה לא צריך להשאר כאן אלא להתקדם הלאה. סיפור ה מלמד על האמת שהיתה בו.
זאת ועוד! סיפור ששמעתי מיהודי ת"ח מחשובי תלמידי הגרנ"פ זצ"ל שלמד בלייקווד. שבתחילת שנות הל' היה משבר כספי גדול בישיבה והוחלט שעת לעשות לה' וכו' ושלחו את התלמידים בסוף זמן חורף להתרים נדיבי עם לישיבה. ושניים מהם ששמעתי גם את שמו של א' מהם. החליטו להגיע לר' שלמה ולהתרימו כבוגר הישיבה. ונענה ואמר "אתם יודעים שיש לי מוסד משלי שאני מלמד יהודים א.ב'. ענה כנגדו א' מהם ואמר אכן צודק אתה אך יש בהמשך גם מ' ונ' עד ש' ת' וזה מלמדים בישיבה. על אתר הוציא ר' שלמה סכום עתק ומסרו לידיהם. והמספר אותו אברך ת"ח הגדיר שבעצם זו היתה נקודת מהותו האמיתית שנשאר עם מה שקלט בישיבה גם לאחר שפנה למחוזות רחוקים מרוח חינוכה.
ה. לגבי הרפורמים שלמה אחז שגם שם ישנם נשמות תועות שצריך לקרבם ליהדות האמיתית ואף כי יש להסתייג מכך בכל אופן הוא פעל מראיה שונה.
ן. יש לי איפשהו תכתובת של ראיון שערך עמו א' מתלמידיו בו הוא אומר בפי' שאין ללמוד ממעשיו וזה נוגד שו"ע מפורש ובפי' הוא מציין שאין זו דרך הכבושה לא לרבים ולא ליחידים.
יש לי עוד להאריך וקיצרתי לע"ע.

שיר ורננים
הודעות: 246
הצטרף: ג' דצמבר 08, 2015 10:51 pm

Re: אור וחושך בערבוביה - ר' שלמה קרליבך

הודעהעל ידי שיר ורננים » ש' דצמבר 17, 2016 8:40 pm

מעשה נפלא. קראו ותהנו.
סיפור זה כתבתי מהקלטה שהיה לי של ר' איציקל אייזנשטט שסיפר את זה - והיה שם. דרך אגב, ניו ג'רסי זה מדינה ארוכה מצפון לדרום, דומה לארצינו הקדושה, ולייקווד נמצא בדרומה. בימים אלו, יתכן נסיעה של 2.5 עד 3 שעות, ואילו עכשיו [אם אין בעיות של פקקים] עדיין לפחות שעתיים!

הנה הסיפור במלואו:

שלח מנות עבור ראש הישיבה

"זה היה שנת 1957, ורב שלמה הגיע הביתה מסיינט לואיס לחג פורים, והוא היה בעל הקורא של המגילה בבית הכנסת של אביו. מנהגם היה לקרוא את זה במהירות, ואכן, הם סיימו את זה, מילה במילה, בשתים עשרה [12] דקות! עמדתי שם, ילד בן ארבעה עשר, ולא יכולה להאמין! זה לא יכול להיות - אך זה היה! לאחר מכן, שלמה סימן לי לחכות, למרות שהאמא שלו, הרביצן, הזמין אותי לבוא לאכול. לאביו היה חדר ללמוד, עם ספה. בחדר הזה היה חלון שהיה סמוך למדרגות אשר הוביל החוצה - וזה היה הדרך היחיד שבה שלמה יכול היה לעזוב את הבית בחשאי.

"שלמה אמר לי לחכות לו בפינה, למרות שאמו צווה לנו ללכת לישון. הוריו באו לבדוק אותנו, כדי לוודא שאנחנו אכן הלכו לישון. לאחר 'הבדיקה', יצאתי בחשאי מחדר השינה, לפגוש את שלמה בחדר לימוד של אביו, ויצאנו דרך החלון. בערך בשעה 10, מישהו הגיע עם מכונית ואספה אותנו. חשבתי שאנחנו הולכים לברוקלין, ל-770 - איפה שהרבי מליובביץ היה. אבל לא, זה היה מסע הרבה יותר ארוכה.

"באותם ימים, כדי להגיע ממנהטן ללייקווד לקח בערך 2-1/2 שעות. הגענו לישיבה בסביבות חצות. הישיבה היתה בבית קטן באותם הימים. היה בית מדרש קטן מאוד למטה, עם מדרגות המובילות לעזרת נשים. היה שם גם חדר קטן למעלה, חדר הלימוד של הרב אהרן קוטלר, אשר היה חלון שדרכו הוא יכול להבחין מה קורה בתוך בית המדרש למטה.

"שלמה הגיע - ולא לשכוח, זה היה ליל פורים - והוא מצא מספר [כתשעה] תלמידים שהיו לומדים בבית המדרש. 'שלום, א פרייליכע פורים, פורים שמח לכם,' הוא בירך אותם. התלמידים היו תוך כדי לימוד - ולא במסכת מגילה, אלא במסכת יבמות! שלמה התחיל לעסוק איתם בסוגיות [נושאי] הגמרא שהם היו לומדים - ובכלל זה מה שהוא למד מאת הרב אהרן כשהוא היה בלייקווד. הם היו נדהמים! זה היה בדיוק מה שהם היו לומדים! וזה היה קצת אחרי עשר שנים שרב שלמה עזב את הישיבה. בנוסף לתורה של ראש הישיבה, רב שלמה הוסיף כמה פניני חכמה משלו. התלמידים התחילו להתלחש אחד לשני, 'האם זה שלמה קרליבך'?

"פתאום, האור נדלק בחדר של ראש הישיבה מעל בית המדרש. החלון נפתח, וראש הישיבה הסתכל למטה, כדי לראות מה קורה. אחר כך הוא ירד במדרגות. הרב אהרן לא גרר את הרגליים - בתוך שניות הוא היה למטה, והלך ישירות לשטנדר שלו. שלמה ראה את זה, פנה מסביב, והלך אליו. אפילו בלי ברכה אחד לשני, הם החלו לדון בגמרא יבמות גם כן.

"את זה לימד אותנו, אבל אני אוסיף את זה עכשיו", אמר שלמה רב ראש הישיבה.

"אתה הוספת את זה אז גם כן," ענה ראש הישיבה.

"אני לא הבנתי מילה - זה היה מעל הראש שלי", אמר ר 'איציק אייזנשטט [תזכור, שהוא היה אז רק 14!]. "התלמידים, האיש אשר הסיע אותנו, ואני - כולנו הסתכלו במראה נורא זה, ורעדנו!"

"זה היה תופעה נדירה לראות את הרב אהרן צוחק. אם משהו היה מצחיק אותו, פינה אחת של הפה שלו היה פנה כלפי מעלה עם חצי-חיוך. פתאום, רב שלמה עצרה את הלימוד הרציני, והתחיל לומר פורים תורה - ביבמות! הרב אהרן פרץ בצחוק. אבל כל תלמידים היו עדיין רועדים. (ר 'איציק נזכר באחת הבדיחות: המן ואחשוורוש כנראה היו האחים, ואת המן רצה לבצע ייבום בעוד שאחיו היה עדיין חי!]

"אחר כך, ראש הישיבה פנה לרב שלמה ובקש ממנו לשיר. בלי גיטרה או כל דבר אחר, רב שלמה שר את "לולי תורתך" - הניגון שהוא הלחין עבור ראש הישיבה. הרב אהרן סגור את העיניים. ("אם אני אי פעם ראית מישהו שעלה גבוהה, זה היה אז," אמר ר 'איציק. "הוא פשוט לא היה שם...עד שהפסיק שלמה לשיר.") שלמה המשיך עם הניגון - היחיד ששר - במשך כעשר או חמש עשרה דקות. לאחר מכן, הרב אהרון הרכין את ראשו כאמירת 'שלום' ועזב, וחזר לחדרו למעלה.

[ר ' איציק אמר לנו, כי באותה תקופה הוא אפילו לא יודע שזה היה הרב אהרן קוטלר. כשהם יצאו החוצה, הוא שאל את ר 'שלמה, "מי זה היה?" "ראש הישיבה", השיב רב שלמה. "אההה... אתה מתכוון, לרב אהרן קוטלר!?" אמר איציק, ורעד שוב.]

"וגם את התורה שהם למדו יחד, זה היה 'שלח מנות' של רב שלמה עבור ראש הישיבה."

"כולם אומרים כי הרב אהרון זרק את רב שלמה מן הישיבה, וכי לאחרה שהוא עזב, לא היה להם שום קשר אחד עם השני. אבל שמעתי מאיזה רב, כי בשנת 1951, הרבי מליובביץ שלח את רב שלמה להיות הרב של דורותי, ניו ג'רזי - עיר קטנה לא רחוק מלייקווד. להיות כי משרה זו לא היה מאוד תובעני, רב שלמה ניצל את הזמן הפנוי ונסע כל יום - כדי ללמוד בלייקווד! במוצאי שבתות, הוא הלך לישיבה כדי ללמד את הבחורים מודז'יצער ניגונים. הרב שאמר את זה לאיציק אמר ששם [בלייקווד] הוא פגש את רב שלמה ונעשה חבר טוב שלו, ולאחר מכן הם נשארו חברים. שלמה למד באופן כזה למשך שנתיים.

כח עליון
הודעות: 561
הצטרף: ה' דצמבר 08, 2016 8:08 pm

Re: אור וחושך בערבוביה - ר' שלמה קרליבך

הודעהעל ידי כח עליון » ש' דצמבר 17, 2016 9:06 pm

לפי הקצב עוד מעט יביאו ממנו איך שקפץ עם סוס ועגלה על אילנות של עיירות (מוצאי שבת עכשיו, זה מתאים).
מה שהוא התיעץ עם האדמו"ר מלובביץ' זה נכון אבל את ההתדרדרות שלו שהתחילה מלחיצת יד לאשה (באבע מייסעס) זה לא סותר, כלומר העבירה על השו"ע בחלק הזה של נגיעה התחילה מאותו סיפור. ונראה לי ברור שלולי פריצת הגדר של התערובת היה קשה לנו לבקר אותו כעבריין (לתאבון), וזה לא משנה הרבה כשאתה מתחיל להגדיל את האישיות לא את השיטה כלומר מה שאפשר להמשיך ממנו. ונראה לי שהרבה מתרבות הישיבות בזכותו (זה שבחורים יכולים לשבת ולנגן, ולפעמים עם גיטרה, זה עונה על צורך מסוים של הבחורים)

שיר ורננים
הודעות: 246
הצטרף: ג' דצמבר 08, 2015 10:51 pm

Re: אור וחושך בערבוביה - ר' שלמה קרליבך

הודעהעל ידי שיר ורננים » ש' דצמבר 17, 2016 9:14 pm

[quote="כח עליון"]לפי הקצב עוד מעט יביאו ממנו איך שקפץ עם סוס ועגלה על אילנות של עיירות (מוצאי שבת עכשיו, זה מתאים).
מה שהוא התיעץ עם האדמו"ר מלובביץ' זה נכון אבל את ההתדרדרות שלו שהתחילה מלחיצת יד לאשה (באבע מייסעס) זה לא סותר, כלומר העבירה על השו"ע בחלק הזה של נגיעה התחילה מאותו סיפור. ונראה לי ברור שלולי פריצת הגדר של התערובת היה קשה לנו לבקר אותו כעבריין (לתאבון), וזה לא משנה הרבה כשאתה מתחיל להגדיל את האישיות לא את השיטה כלומר מה שאפשר להמשיך ממנו. ונראה לי שהרבה מתרבות הישיבות בזכותו (זה שבחורים יכולים לשבת ולנגן, ולפעמים עם גיטרה, זה עונה על צורך מסוים של הבחורים)[/quoteTBH
אני בדרכי לנגן אוטוטו אז לא אאריך. אבל דע לך שאני מכיר רבים שהחיבור הזה משמר אותם באידישקייט. ואגב בנו של א' מחשובי ראשי הישיבות זצ"ל נשאר דתי בזכותו וידוע שאף הזכיר מהלך מר' אהרן ששמע משלמה בשיעור כללי.

סמל אישי של המשתמש
מאיר סובל
הודעות: 1643
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2011 4:14 pm
מיקום: אלעד יצ"ו
שם מלא: פלוני אלמוני

Re: חושך בערבוביה - ר' שלמה קרליבך

הודעהעל ידי מאיר סובל » ש' דצמבר 17, 2016 9:24 pm

איני מבין איך כזה אשכול לא מתנדף מכאן. לא רק "ננעל".

מדובר בחוטא ומחטיא את הרבים.
מספיק מה שאני יודע שהיה פה בא"י בהופעותיו המעורבות וברחוב עיר.

הלימוד זכות עליו - שהיה משוגע.
ונכון שיש משוגעים שיש להם נשמות גבוהות ומפוצלות.

ויש עוד מקומות מחוץ לביהמ"ד, [בפרט כאן ובכלל], שדנו עליו ועוד ידונו. פה אמור להיות משהו יותר ערכי ויותר תורני. לא כל ראביי יבוא ויכנס אפילו לא עסקן חרדי.
מה זה היה לנו?
מי שרוצה אשכול על אשיות זו בסגנון כמו זה יגש לשם:

http://www.forum.ladaat.info/viewtopic. ... 7%91%D7%9A
נערך לאחרונה על ידי מאיר סובל ב א' דצמבר 18, 2016 12:27 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: אור וחושך בערבוביה - ר' שלמה קרליבך

הודעהעל ידי אפשר » ש' דצמבר 17, 2016 9:33 pm

איני מבין הכותרת, אור וחושך?
הכי הרבה שאפשר לתת לו, בין שקיעה שניה לצאה"כ אליבא דר"ת, כמעט חושך מוחלט.
שמעתי מעדויות רבות שהיה שטוף בזימה ואביזרייהו באופן מבהיל.
נערך לאחרונה על ידי אפשר ב ד' דצמבר 21, 2016 10:45 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

פרנצויז
הודעות: 1655
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: אור וחושך בערבוביה - ר' שלמה קרליבך

הודעהעל ידי פרנצויז » ש' דצמבר 17, 2016 9:58 pm

שיר ורננים כתב:אותו אברך גדל בבית אמריקאי להורים ניצולי שואה שלצערנו התרחקו. ויום אחד הוא יצר קשר עם שלמה בעקבות תכנית רדיו ששמע, והסתפח לחבורתו לאחר שנה הורה לו שלמה לעבור לישיבה חרדית באמרו אתה לא צריך להשאר כאן אלא להתקדם הלאה. סיפור ה מלמד על האמת שהיתה בו.
...
ו. יש לי איפשהו תכתובת של ראיון שערך עמו א' מתלמידיו בו הוא אומר בפי' שאין ללמוד ממעשיו וזה נוגד שו"ע מפורש ובפי' הוא מציין שאין זו דרך הכבושה לא לרבים ולא ליחידים.

גם אחר (אלישע בן אבויה) אמר לרבי מאיר שיחזור משום שעד כאן תחום שבת!

ארי שבחבורה
הודעות: 1331
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: אור וחושך בערבוביה - ר' שלמה קרליבך

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ש' דצמבר 17, 2016 10:00 pm

אפשר כתב:איני מבין הכותרת, אור וחושך?
הכי הרבה שאפשר לתת לו, בין שקיעה ראשונה לשניה אליבא דר"ת, כמעט חושך מוחלט.
שמעתי מעדויות רבות שהיה שטוף בזימה ואביזרייהו באופן מבהיל.

זו כבר הוצאת דיבה מכוערת ודוחה.
ברור שצדיק הוא לא היה, אין צורך להפוך אותו לרשע מרושע.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: אור וחושך בערבוביה - ר' שלמה קרליבך

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ש' דצמבר 17, 2016 10:26 pm

בקיצור מה מוסיף האשכול הזה?
כולם יודעים על מעלותיו ועל חסרונותיו.
על מה הויכוח?
נ.ב. אני גם שמעתי [ממי שסיפר לולדר-פה שלישי לסיפור] שכמה שעות לפני מותו הוא עשה איזה סוג של חזרה בתשובה, לאחר שהוכיחוהו.

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: אור וחושך בערבוביה - ר' שלמה קרליבך

הודעהעל ידי ישראליק » א' דצמבר 18, 2016 1:47 am

מכתב מכ"ק מוהרא"ש - הצדיק מיבנאל:

שאלה:

מאת עידו:
לכבוד קדושת מורי ורבי שליט"א.
היום, ט"ז בחשוון, חל יום פטירתו של ר' שלמה קרליבך ז"ל המכונה בפי העולם ר' שלוימל'ה הרבי המרקד. ידוע שהייתה עליו מחלוקת גדולה מצד הציבור החרדי ואין כאן המקום להאריך בזה, אך מצד שני רואים איך שהוא קירב אלפי נשמות לתורה ולמצוות, ועוד מהאנשים הכי רחוקים מהקדושה.
והנה, לא רק ששיריו וסיפוריו מושרים ומסופרים עד היום, נראה בחוש שמשנה לשנה לא נס לחו, והניגונים שלו מתפרסמים יותר ויותר בעולם. מה היה הסוד של ר' שלמה קרליבך שבזכותו זכה לקרב כל כך הרבה יהודים אל הקדוש ברוך הוא? האם זה בזכות המוזיקה שלו או בזכות התמימות שלו?
בנוסף, ידוע שהוא דיבר המון מהתורות והעצות של רבינו נחמן מברסלב ואף נפגש אתכם כמה פעמים. האם תוכלו לספר לנו על כך?


תשובה:


בעזה"י יום א' לסדר חיי שרה ט"ז חשוון ה'תשע"ה

שלום וברכה אל עידו נ"י

לנכון קבלתי את מכתבך.

הוא היה איש כשר והחזיר בתשובה המון נושרים מבתי חרדים שאני מכיר אישית, והוא היה תלמיד של הגאון הגדול רבי אהרן קוטלר זצ"ל ואחר כך התקרב אל חסידות חב"ד, ומשם הלך אל חסידות ברסלב, והיה בעל כישרון גדול וכן היה לו כוח המושך למשוך המון נפולים וירודים וכו' וכו' והחזירם למוטב, ועשה המון בעלי תשובה.

הוא בעצמו היה איש כשר מאוד, אבל מעשיו לא היו מתאימים להלכה וכו', ולכן הייתה עליו המון התנגדות מצד הציבור החרדי, אבל כולם החזיקו שיש לו כח גדול להחזיר בתשובה עם ניגוניו שהיו ניגונים מהלב, והניגונים שלו יש להם חן מיוחד וכו' שהם מושכים את לב השומעים וכו'.

אחר כך הלך בדרך של חסידות איזביצא ותמיד דיבר מתורת חסידות איזביצא. הכרתי אותו טוב טוב, הוא היה רגיל לבוא אליי הרבה, וגם חיבר והלחין בבית מדרשי כמה ניגונים מפורסמים שלו, יהי זכרו ברוך.

המאחל לך ברכה והצלחה מן השמים

עמקן
הודעות: 1714
הצטרף: ו' יוני 17, 2011 2:48 pm

Re: אור וחושך בערבוביה - ר' שלמה קרליבך

הודעהעל ידי עמקן » א' דצמבר 18, 2016 8:35 am

ישראליק, באת ללמד זכות על שלמה קרליבך או חובה על הצדיק מיבנאל?

חוקר ודורש
הודעות: 866
הצטרף: ד' אוגוסט 17, 2016 11:39 am

Re: אור וחושך בערבוביה - ר' שלמה קרליבך

הודעהעל ידי חוקר ודורש » א' דצמבר 18, 2016 8:41 am

שומע ומשמיע כתב:בקיצור מה מוסיף האשכול הזה?
כולם יודעים על מעלותיו ועל חסרונותיו.
על מה הויכוח?
נ.ב. אני גם שמעתי [ממי שסיפר לולדר-פה שלישי לסיפור] שכמה שעות לפני מותו הוא עשה איזה סוג של חזרה בתשובה, לאחר שהוכיחוהו.


צודק האשכול מיותר,אבל הגיע ביחס המקרב של האדמור מאמשינוב לרבי שלמה.

תוכן
הודעות: 6226
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: אור וחושך בערבוביה - ר' שלמה קרליבך

הודעהעל ידי תוכן » א' דצמבר 18, 2016 9:03 am

אפשר שאשכול זה ראוי להתקיים כדי לדון במורשת של אנשים. היינו, איך קורה שאדם כמו קרליבך משאיר מורשת שהיא חיובית ביותר, ולעומתו יש ת"ח ויר"ש אחרים שתלמידיהם הבאים אחריהם הטוענים שהם הולכים בדרכם, מחריבים כל חלקה טובה. למה הוא זכה והם לא זכו?

שבילי דנהרדעא
הודעות: 479
הצטרף: ג' פברואר 09, 2016 9:02 pm
מיקום: ירושלים עיה"ק תותבב"א

Re: אור וחושך בערבוביה - ר' שלמה קרליבך

הודעהעל ידי שבילי דנהרדעא » א' דצמבר 18, 2016 9:08 am

ישראליק כתב:מכתב מכ"ק מוהרא"ש - הצדיק מיבנאל:
הוא בעצמו היה איש כשר מאוד, אבל מעשיו לא היו מתאימים להלכה וכו',

מה זה איש כשר אם לא שומר ההלכה?

שיר ורננים
הודעות: 246
הצטרף: ג' דצמבר 08, 2015 10:51 pm

Re: אור וחושך בערבוביה - ר' שלמה קרליבך

הודעהעל ידי שיר ורננים » א' דצמבר 18, 2016 9:14 am

בס"ד
אני מנסה להעלות את הקובץ של הקלטה שציינתי לעיל ללא הצלחה. הוא משחרר הודעה שלא ניתן בגלל היותו בפורמט wav מי שיכול להסביר איך להמיר אודה מאד

שבילי דנהרדעא
הודעות: 479
הצטרף: ג' פברואר 09, 2016 9:02 pm
מיקום: ירושלים עיה"ק תותבב"א

Re: אור וחושך בערבוביה - ר' שלמה קרליבך

הודעהעל ידי שבילי דנהרדעא » א' דצמבר 18, 2016 9:16 am

לדעת הפוסקים טמפל רפורמי דינו כבית המינים ואיסור חמור להיכנס לשם.

אריך
הודעות: 970
הצטרף: ה' מאי 28, 2015 9:49 pm

Re: אור וחושך בערבוביה - ר' שלמה קרליבך

הודעהעל ידי אריך » א' דצמבר 18, 2016 9:16 am

שבילי דנהרדעא כתב:
ישראליק כתב:מכתב מכ"ק מוהרא"ש - הצדיק מיבנאל:
הוא בעצמו היה איש כשר מאוד, אבל מעשיו לא היו מתאימים להלכה וכו',

מה זה איש כשר אם לא שומר ההלכה?


וכן מפורש בדין קריעה בשו"ע יוד שמ, ו: "על אדם כשר, שאינו חשוד על שום עבירה ולא על שום ביטול מצוה, ולא סני שומעניה, אף על פי שאינו גדול בתורה ואף על פי שלא עמד בשעת יציאת נשמה, חייב לקרוע עליו".

שיר ורננים
הודעות: 246
הצטרף: ג' דצמבר 08, 2015 10:51 pm

Re: אור וחושך בערבוביה - ר' שלמה קרליבך

הודעהעל ידי שיר ורננים » א' דצמבר 18, 2016 9:21 am

שבילי דנהרדעא כתב:לדעת הפוסקים טמפל רפורמי דינו כבית המינים ואיסור חמור להיכנס לשם.

סתם לידיעתך! ר' שלמה הוסמך לרבנות ע"י הגר"י הוטנר זצ"ל

שבילי דנהרדעא
הודעות: 479
הצטרף: ג' פברואר 09, 2016 9:02 pm
מיקום: ירושלים עיה"ק תותבב"א

Re: אור וחושך בערבוביה - ר' שלמה קרליבך

הודעהעל ידי שבילי דנהרדעא » א' דצמבר 18, 2016 9:24 am

שיר ורננים כתב:
שבילי דנהרדעא כתב:לדעת הפוסקים טמפל רפורמי דינו כבית המינים ואיסור חמור להיכנס לשם.

סתם לידיעתך! ר' שלמה הוסמך לרבנות ע"י הגר"י הוטנר זצ"ל

מה אתה רוצה לומר בזה, שהיה בעל פלוגתיה דרבותינו הפוסקים שאסרוהו? [ואין מן הצורך להיות ת"ח גדול ופוסק להבין שטמפל רפורמי הוא בית המינים בלא מובן המילה.]

שיר ורננים
הודעות: 246
הצטרף: ג' דצמבר 08, 2015 10:51 pm

Re: אור וחושך בערבוביה - ר' שלמה קרליבך

הודעהעל ידי שיר ורננים » א' דצמבר 18, 2016 9:39 am

שיר ורננים כתב:בס"ד
אני מנסה להעלות את הקובץ של הקלטה שציינתי לעיל ללא הצלחה. הוא משחרר הודעה שלא ניתן בגלל היותו בפורמט wav מי שיכול להסביר איך להמיר אודה מאד

https://drive.google.com/open?id=0B7PWE ... nV3bjd5OTg
בבקשה . ותודה להר' שבילי . שנהירים לו נתיבי חכמת הטכנולוגיא

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: אור וחושך בערבוביה - ר' שלמה קרליבך

הודעהעל ידי קראקובער » א' דצמבר 18, 2016 11:45 am

בשו"ת איגרות משה יש מכתב אליו משנת תשט"ו בערך.

מה שנכון נכון
הודעות: 11660
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: אור וחושך בערבוביה - ר' שלמה קרליבך

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' דצמבר 18, 2016 11:58 am

קראקובער כתב:בשו"ת איגרות משה יש מכתב אליו משנת תשט"ו בערך.

היכן?
תשובה עליו ככה"נ משנת תשי"ט יש שם באהע"ז ח"א סימן צו.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: אור וחושך בערבוביה - ר' שלמה קרליבך

הודעהעל ידי קראקובער » א' דצמבר 18, 2016 12:03 pm

מה שנכון נכון כתב:
קראקובער כתב:בשו"ת איגרות משה יש מכתב אליו משנת תשט"ו בערך.

היכן?
תשובה עליו ככה"נ משנת תשי"ט יש שם באהע"ז ח"א סימן צו.


את זה אני גם יודע, מדובר בתשובה אליו כשהיה רב בניו ג'רזי וכנראה באותו שעה כשר היה.

בחיפוש פשוט אפשר למצוא את זה.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 57 אורחים