שומע ומשמיע כתב:יאיר כתב:קשור לרחל?
לא.
לבנון כתב:יאיר כתב:היכן מוזכר בת ילדה נערה אשה?
נערה אשה, יש בדברי הימים א ד ה-ו, והיא גם ילדה. ותלד לו וגו'.
אבל את הבת לא הבנתי.
יאיר כתב:לבנון כתב:יאיר כתב:היכן מוזכר בת ילדה נערה אשה?
נערה אשה, יש בדברי הימים א ד ה-ו, והיא גם ילדה. ותלד לו וגו'.
אבל את הבת לא הבנתי.
הרבה יותר פשוט.
לייטנר כתב:אני מניח שהכוונה ל"התחת א-הים אני/אנכי".
לבנון כתב:ותצא דינה בת לאה, ויאהב את הנערה, קח לי את הילדה הזאת לאשה
שומע ומשמיע כתב:לבן הארמי:
ברשאית כד,נ 'לא נוכל דבר אליך רע או טוב'.
בראשית לא, כט 'השמר לך מדבר עם יעקב מטוב עד רע'.
יאיר כתב:במפרשים איתא תירוצים שונים והצד השוה שבהן שהאיסור אינו כפשוטו שלא לדבר עם יעקב כלל.
עושה חדשות כתב:עושה חדשות כתב:חידות לחנוכה:
א. היכ"ת דאם ידליק כעת, ידליק בלא ברכה, ואם ימתין ידליק בברכה, והיינו דאומרים לו תמתין ותדליק, ויש להוסיף דאומרים לו תמתין אבל לא יותר מידי, שאם תמתין יותר מידי זמן בכדי להדליק בברכה, תצטרך להמתין הרבה זמן.
ב. היכ"ת לברך ברכת ההדלקה פעמיים באותו יום (כמה אופנים).
ג. היכ"ת שמוסיף נר ולא יוצא יד"ח.
נתבקשתי להעלות תשובות, והרי לכם.
א. מי שאין לו שמן רק לרבע שעה, אם ידליק מיד בתחילת הזמן מדליק בלא ברכה, ואם ממתין ומדליק רבע שעה קודם סיום הזמן שתכלה רגל מן השוק מדליק בברכה, [מג"א סי' תערב], ונראה דכן הדין ברבע שעה קודם עלוה"ש. ומעתה מי שנמצא בתחילת זמן ההדלקה אומרים לו תמתין רבע שעה כדי להדליק בברכה, ואל תמתין יותר מכך שאם תמתין עד סוף החצי שעה א"כ שוב תצטרך להדליק בלא ברכה [אם יש לך שמן רק לרבע שעה] וכדי להדליק אז בברכה תצטרך לחכות הרבה זמן והיינו עד רבע שעה לפני עלוה"ש.
ב. נרות ההידור אם לא כיוון עליהם, [אבודרהם ומג"א]. חשד להשיטות דמברך ע"ז, [עי' פר"ח]. נרות ביהכנ"ס.
וא"כ משכח"ל לברך ד' פעמים ביום ברכת להדליק.
ג. הקיף הקערה בפתילות. עי' כאן - viewtopic.php?f=24&t=20537&hilit=%D7%A4%D7%AA%D7%99%D7%9C%D7%95%D7%AA#p201293
אריך כתב:מהו הסעיף הכי קצר בשו"ע?
ציפורן כתב:בני שאלני
"אני חג, אני מועד, אבל אינני יום טוב".
מי אני?
עושה חדשות כתב:עושה חדשות כתב:עושה חדשות כתב:חידות לחנוכה:
א. היכ"ת דאם ידליק כעת, ידליק בלא ברכה, ואם ימתין ידליק בברכה, והיינו דאומרים לו תמתין ותדליק, ויש להוסיף דאומרים לו תמתין אבל לא יותר מידי, שאם תמתין יותר מידי זמן בכדי להדליק בברכה, תצטרך להמתין הרבה זמן.
ב. היכ"ת לברך ברכת ההדלקה פעמיים באותו יום (כמה אופנים).
ג. היכ"ת שמוסיף נר ולא יוצא יד"ח.
נתבקשתי להעלות תשובות, והרי לכם.
א. מי שאין לו שמן רק לרבע שעה, אם ידליק מיד בתחילת הזמן מדליק בלא ברכה, ואם ממתין ומדליק רבע שעה קודם סיום הזמן שתכלה רגל מן השוק מדליק בברכה, [מג"א סי' תערב], ונראה דכן הדין ברבע שעה קודם עלוה"ש. ומעתה מי שנמצא בתחילת זמן ההדלקה אומרים לו תמתין רבע שעה כדי להדליק בברכה, ואל תמתין יותר מכך שאם תמתין עד סוף החצי שעה א"כ שוב תצטרך להדליק בלא ברכה [אם יש לך שמן רק לרבע שעה] וכדי להדליק אז בברכה תצטרך לחכות הרבה זמן והיינו עד רבע שעה לפני עלוה"ש.
ב. נרות ההידור אם לא כיוון עליהם, [אבודרהם ומג"א]. חשד להשיטות דמברך ע"ז, [עי' פר"ח]. נרות ביהכנ"ס.
וא"כ משכח"ל לברך ד' פעמים ביום ברכת להדליק.
ג. הקיף הקערה בפתילות. עי' כאן - viewtopic.php?f=24&t=20537&hilit=%D7%A4%D7%AA%D7%99%D7%9C%D7%95%D7%AA#p201293
בנוגע לחידה א', שמעתי להוסיף בזה עוד:
יש לחקור מה הדין באדם שיש לו ב' נרות של רבע שעה כל אחד, האם יכול לקיים ההדלקה בכך שידליק את הראשון, ובסיום זמנו מיד ידליק את השני, או לאו.
(מד' הרא"ש שכ' "וכיון דהדלקה עושה מצוה צריך שיהא שמן בנר כדי שיעור קודם הדלקה אבל אם בירך והדליק ואח"כ הוסיף שמן עד כדי שיעור לא יצא ידי חובתו" אין להוכיח כלל, דבסתמא י"ל דבא לאפוקי שהוספת שמן ל"ח הדלקה).
בהנחה שמועיל, (וזה לא מופקע),
יוצא שאם אדם מדליק בשעה 10 בלילה, ויש לו ב' נירות כאלו של רבע שעה, הדליק את הראשון, וכבה אחרי 5 דק' - כבתה אין זקוק לה. כעת עליו להמתין עוד 10 דק' ואז להדליק את השני, ויצטרפו שניהם לחצי שעה.
וזה דבר קצת מוזר. מה דעתכם?
עושה חדשות כתב:אז אציגה בפניכם חידה מעניינת, (ואיני יודע פתרונה):
ישראל אליהו כתב:שמעון. [וצרי לוט].
מנצפך כתב:ישראל אליהו כתב:שמעון. [וצרי לוט].
גם יוסף/אפרים ומנשה
נ.ב. מצחיק מאוד
סעדיה כתב:מנצפך כתב:ישראל אליהו כתב:שמעון. [וצרי לוט].
גם יוסף/אפרים ומנשה
נ.ב. מצחיק מאוד
יוסף ירד עם לוט [בראשית ל"ז כ"ה].
סעדיה כתב:נודה לך וכו' ערב ובוקר וצהרים.
טריד בגירסיה כתב:משה פרץ כתב:אוכלים אותו ואותיותיו מתחלפות
כבש\כשב
משה פרץ כתב:עוד חידה:
אוכלים בו ואותיותיו מתחלפות, אוכלים אותו ואותיותיו מתחלפות, מה הם?
איש ימיני כתב:באיזה יום בשנה לעיתים יגידו הלל ולעיתים יגידו תחנון? (לא יום העצמאות...)
עזריאל ברגר כתב:באיזה יום בשנה אומרים 5 או 6 פעמים "הלל"?
(תלוי בחילוקי מנהגים)
איש ימיני כתב:איזו מילה בתנך מופיעה כ...
1. תואר לאדם 2. חומר גלם 3. שם אדם 4. שם כלי 5. תואר לכלי
איש ימיני כתב:איזו מילה בתנך משמעותה מחלה ומשמעותה רפואה?
לבנון כתב:איש ימיני כתב:איזו מילה בתנך משמעותה מחלה ומשמעותה רפואה?
מזור
ירמיה ל יג
הושע ה יג
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 167 אורחים