מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הכרעת הפירוש ברש"י על פי המציאות

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
תוכן
הודעות: 6273
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

הכרעת הפירוש ברש"י על פי המציאות

הודעהעל ידי תוכן » ג' דצמבר 27, 2016 11:21 pm

הכי אמרינן חולין קכ"ו א': 'הכלב שאכל בשר מת ומת הכלב ומוטל על האסקופה, ר' מאיר אומר אם יש בצוארו פותח טפח מביא את הטומאה, ואם לאו אינו מביא את הטומאה.' ופירש"י: 'ומוטל על האסקופה, וצוארו לפנים. אם יש בצוארו פותח טפח, רוחב טפח בצוארו. מביא את הטומאה, משום דדופנו העליון מאהיל על הטומאה וראשו השני ממשיך האהל לבית ויוצאה דרך פיו לבית.' והנה מהמשך דברי רש"י לאורך כל הסוגיא מבואר שיש שתי אפשריות לפרש דברי רש"י: 'רוחב טפח בצוארו'. א', שיש בצוארו חלל טפח ממש, וב', שבכל צוארו כולל הבשר עד לעור הצואר איכא רוחב טפח. וכל מה שיש לדון בשתי מהלכים אלו, אין כאן מקומו.

והנה שיעור טפח הוא לפי השיעור הקטן לערך 8 ס"מ, ורוחב חלל הושט של אדם רגיל הוא בסביבות 2 ס"מ. ולפ"ז מבואר שאין כלב בעולם, אפילו אם הוא בגודל פיל או ג'ירפה, שיש לו חלל צואר ברוחב טפח. האם יש להכריע אם כך שפשט דברי רש"י הוא כמהלך הב' שהבאנו. האם אופן הכרעה זה הוא דרך סלולה לרבותינו הראשונים והאחרונים?

בברכה המשולשת
הודעות: 14318
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הכרעת הפירוש ברש"י על פי המציאות

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' דצמבר 28, 2016 9:30 am

יש רמב"ן שמשמע כך בעניין עופות טמאים, ויש חת"ס על זה לגבי כרות שפכה ופצוע דכא

מעט דבש
הודעות: 4056
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: הכרעת הפירוש ברש"י על פי המציאות

הודעהעל ידי מעט דבש » ד' דצמבר 28, 2016 3:43 pm

משהו דומה...

רמב"ם הלכות מאכלות אסורות ב, כג
הרי שהיתה הבריה משרץ העוף ומשרץ המים ומשרץ הארץ, כגון שהיו לה כנפים, והיא מהלכת על הארץ כשאר שרצים, והיתה רבה במים, ואכלה לוקה שלש מלקיות, ואם היתה יתר על זה מן המינין שנבראו בפירות לוקה עליה ארבע מלקיות, ואם היתה מן המינין שפרין ורבין לוקה חמש, ואם היתה מכלל עוף טמא יתר על היותה משרץ העוף לוקה עליה שש מלקיות: משום עוף טמא, ומשום שרץ העוף, ומשום שרץ הארץ, ומשום שרץ המים, ומשום רומש על הארץ, ומשום תולעת הפירות, בין שאכלה כולה בין שאכל ממנה כזית,
לפיכך האוכל נמלה הפורחת הגדילה במים לוקה חמש מלקיות.

השגת הראב"ד:
לוקה חמש וכו'. א"א המאסף הזה אסף דברים שאינם בעולם שלא שמענו מימינו נמלה גדלה במים ולא שרץ העוף גדל במים וכו'

מעט דבש
הודעות: 4056
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: הכרעת הפירוש ברש"י על פי המציאות

הודעהעל ידי מעט דבש » ד' דצמבר 28, 2016 3:48 pm

בברכה המשולשת כתב:יש רמב"ן שמשמע כך בעניין עופות טמאים


חידושי הרמב"ן מסכת חולין דף סב עמוד ב
אחר שכתבתי בהלכות העופות פי' מקצת הראשונים ז"ל וראיתי דרכי כולם חזרתי לבדוק בעופות ...וזה סותר דברי ר"ת ז"ל ואף בדברי רש"י ז"ל... ולפי שאין אנו יכולין להכחיש דברים הנראים לעינים אנו חוזרים על כרחנו לאחוז דרך הרב ר' משה בר' יוסף ז"ל וכו'

מעט דבש
הודעות: 4056
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: הכרעת הפירוש ברש"י על פי המציאות

הודעהעל ידי מעט דבש » ד' דצמבר 28, 2016 3:59 pm

רמב"ן בראשית לה, טז על 'כברת ארץ'
והנכון מה שחשב בו ר' דוד קמחי כי הכ"ף לדמיון ואיננה שרשית, ומוצא המלה, היו לברות למו (איכה ד י), ותברני לחם (ש"ב יג ה), ענין אכילה מועטת בבקר, ופירושה שיעור מהלך ארץ מן הבקר עד לעת האוכל, כי כן ישערו כל הולכי דרך:
זה כתבתי תחילה, ועכשיו שזכיתי ובאתי אני לירושלם, שבח לאל הטוב והמטיב, ראיתי בעיני שאין מן קבורת רחל לבית לחם אפילו מיל. והנה הוכחש הפירוש הזה, וגם דברי מנחם. אבל הוא שם מדת הארץ כדברי רש"י


רמב"ן שמות ל, יג
ברכני השם עד כה שזכיתי ובאתי לעכה ומצאתי שם ביד זקני הארץ מטבע כסף מפותח פתוחי חותם, מצדו האחד כעין מקל שקד ומצדו השני כעין צלוחית, ובשני הצדדים סביב כתב מפותח באר היטב. והראו הכתב לכותיים וקראוהו מיד, כי הוא כתב עברי אשר נשאר לכותיים כמו שמוזכר בסנהדרין, וקראו מן הצד האחד שקל השקלים, ומן הצד השני ירושלים הקדושה. ואומרים כי הצורות מקלו של אהרן שקדיה ופרחיה, והצורה השני צנצנת המן. ושקלנו אותה בשלחנות ומשקלה עשרה כסף אסטרלינש, והם חצי האוקיא שהזכירה רבינו שלמה. וכן ראיתי מן המטבע ההוא בצורות ההן ובכתיבה ההיא חצי משקלה, והוא חצי השקל שהיו שוקלים לקרבנות. והנה נסתייעו דברי רבינו שלמה סיוע גדול...


שו"ת חתם סופר חלק ב (יורה דעה) סימן קסז
...אבל באמת כל זה כתבו תוס' לפי הבנתם וכן רש"י ז"ל פי' סוגי' דפרוזדר [נדה יז:] לפי מה שצייר מהר"ם לובלין הכל לפי שכלם אבל אחר בקשת המחילה מרבותינו הקדושים לא צדקו דבריהם בזה כי האמת עם הרמב"ם כאשר יעיד הניסיון עפ"י חכמי וספרי הניתוח אשר לפנינו מספרי בני ישראל כמו מעשי טוביה וס' שבילי אמונה ושם במעשה טוביה יש טעות קצת בציור הלול ויש לפני עוד ספרים מדויקים מרופאים מומחים אשר לא מבני ישראל המה בכמה וכמה ציורים כולם יעידון ויגידון כהרמב"ם ז"ל ומיני' לא ניזוע גם שאלתי רופאים וכך אמרו לי.



תוספות יום טוב שביעית ו, א
...ובפ"ד דחלה מפרש ג"כ הר"ב מכזיב עד הנהר לצד מזרח ומכזיב ועד אמנה לצד מערב וכן פי' הר"ש ודברים הללו וכן מה שכתב בכאן דעכו יושבת ברבוע של ארץ ישראל במקצוע צפונית מזרחית קשה שמצאתי בספר כפתור ופרח בפי"א ששלשתן על שפת הים המערבי הם והמחברו כאשר העיד על עצמו הוא עד וראה. שאמר בזה הלשון הן הייתי כשני שנים בגליל דורש וחוקר ועוד חמש שנים בשאר ארצות השבטים לא מנעתי עצמי שעה אחת מרגל הארץ ברוך העוזר. וכתב דעכו וכזיב ואמנה שלשתן על הים המערבי של ארץ ישראל הם וקצה גבול מערבית דרומית הוא נחל מצרים וקצה גבול מערבית צפונית הוא אמנה והוא הר ההר ע"פ גבולי א"י הנזכרים בפרשת מסעי והם כבוש עולי מצרים. ואמר עוד שיש מן עכו לנחל מצרים כמו שמן עכו לאמנום וגם אמר שכזיב הוא צפוני לעכו כמו יום אלו הן דבריו ז"ל. וא"א להכחיש המציאות וכל דבריו ז"ל בחקירה רבה כאשר אמר וכמבואר מספרו שבחיפוש רב בדק המקומות עד שידע אנה הם אחת לאחת. נמצאו שדברי הר"ב והר"ש בזה אינם אלא באומד הדעת ולא כיונו אל האמת כפי המציאות.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: הכרעת הפירוש ברש"י על פי המציאות

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ד' דצמבר 28, 2016 4:08 pm

ר' מעט, ליקוט יפה, אבל כאן א"צ לזה, שמסתפק בין שני פירושים אפשריים ומסתברים ברש"י, ואין ספק שזו דרך ישרה וברורה להכריע הפירוש ברש"י.
וקצת כואב הלב שיש כזו שאלה בכלל... וכנראה נובע שבישיבות משקיעים בעיקר בעיון ובסברות ויכולים לחשוב שזו הדרך היחידה (וכעין הקדמת אבהא"ז).
(מי שרוצה, יכול להמשיך מכאן עם האשכול השלוש מאות שתים עשרה וחצי על דרך הלימוד ודרך הישיבות בזמננו)

ע. התשבי
הודעות: 342
הצטרף: ג' אוקטובר 13, 2015 1:41 am

Re: הכרעת הפירוש ברש"י על פי המציאות

הודעהעל ידי ע. התשבי » ה' דצמבר 29, 2016 3:22 pm

ציץ דומה כמין טס של זהב.. וכתוב עליו ב' שיטין יו"ד ה"א מלמעלה וקדש למ"ד מלמטה. ואמר רבי אליעזר ברבי יוסי: אני ראיתיו ברומי וכתוב עליו קדש לה' בשיטה אחת. (סוטה ה.)

ובמאירי:
ואע״פ שמגדולי החכמים העידו אני ראיתיו ברומי וכתוב עליו קדש לה׳ בשיטה אחת, לא הכחישו את הידוע אצלם — אף בעדות ראי׳.

ולהלכה פסק הרמב"ם:
״וכותב עליו שני שיטין.. ואם כתבו בשיטה אחת כשר ופעמים כתבוהו בשיטה אחת״.

ע. התשבי
הודעות: 342
הצטרף: ג' אוקטובר 13, 2015 1:41 am

Re: הכרעת הפירוש ברש"י על פי המציאות

הודעהעל ידי ע. התשבי » ה' דצמבר 29, 2016 3:32 pm

http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?26505&pageid=P0212
ביאור בסוגיית הציץ הנ"ל והמסתעף לענין צורת המנורה, מגילות הגנוזות וכיו"ב. (באידיש).


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 163 אורחים