בן ירושלים כתב:שמעתי פעם מר' נתן בנו: יום אחד התקשר הרב שך לר' נתן, ושאל אותו האם הוא יכול לבוא אליו לביקור בירושלים(כן! הרב שך לר' נתן). ר' נתן אמר מיד שאין בעיה הוא יגיע לבני ברק, אבל הרב שך סירב :"אני צריך אותך לבקש משהו אז זה לא דרך ארץ שאתה תגיע אלי". הרב שך התעקש עד שר' נתן אמר לו שבלא"ה הוא מגיע לבני ברק ואז הוא יכנס.
כשהגיע בקש ממנו הרב שך שיפנה לאביו ויבקש ממנו שיוריד את הסכמתו מהספר "שערי תלמוד תורה" (כך השם כמדומני) של פרופ' יהודה לוי, כי יש פרק שמעודד תורה עם דרך ארץ, תורה ומלאכה, והרב שך חשש שזה יכניס רוח של קרירות אצל בני ישיבות. אחרי כמה שבועות ר' נתן חזר לרב שך ואמר שאבא עבר על הפרק הבעיתי והוא לא חושב שצריך להוריד את ההסכמה שנתן.
בן ירושלים כתב:בעקבות הדברים ברצוני לעלות שאלה עקרונית שאולי מקומה באשכול אחר (חינוך).
בפרטי כתב לי אחד מחכמי הפורום קובלנה לשם מה נחוץ לפרסם את הענין שהגרי"ק נתן הסכמה לספר זה.
הבנתי שכוונתו היא שהרי יש דרך המלך שבה הציבור התורני חרדי מתחנך שאותה התוו גדול"י החזו"א , הגרי"ז, הרב שך ועוד והיא הדרך הסלולה. לגר"י קמנצקי היתה דרך אחרת , וא"כ בשביל מה לציינה כשזה לא יועיל ואולי יצנן החינוך הטהור. ואולי גם חושב המעיר שזה לא לכבודו של ר' יעקב עצמו.
אני לכשעצמי מסכים איתו אם מדובר בנערים בגיל ישי"ק שצריך לחנך אותם לקיצוניות (כפי דברי החזו"א באגרת הידועה), והם צריכים הרבה יותר שחור -לבן כי כל הטלת ספיקות רק מערערת את דרכם. אבל אנשים בוגרים יותר פתוחים לדעת שיש דעות שונות בענינים שונים ולמרות שבעצם כמעט כל דבר הוא מורכב ולא שחור לבן, אבל הם מוצאים את דרכם בחיים עפ"י התורה גם כשיש ספיקות ותהיות וגישות אחרות .(ברור לחלוטין שישנם דעות ושיטות שהן מעבר לגבול והקו האדום ובבחינת ב"י ובל ימצא, רק כאן הקו הוא כמובן סוביקטיוי ולא אוביקטיוי).
כמה פעמים בעבר הרחוק העליתי בפני הגר"ש אויערבאך תהיות וספיקות בדברים מהותיים. הוא ענה בארוכה על הדברים, אבל הוסיף בסוף את מאמר הקוצקער "יוסיף דעת יוסיף מכאוב " אע"פ שיוסיף מכאוב בכ"ז יוסיף דעת, ולא ירתע מכך.
אך עדיין נפשי בשאלתי לחברי הפורום. אולי באמת בדורנו אנו רצוי למעט ב"הצצה" מחוץ לדרך המקובלת, לא לעורר ולא להתלבט והכל כביכול ברור לחלוטין, ובא לציון גואל
שש ושמח כתב:אפשר אולי להעלות את הפרק הנידון?
איש_ספר כתב:הנה ההסכמות על הספר. שימו לב לכתיבתו היפה של הפנ"מ!
ברקים רב כתב:ההסכמה הזאת של הפני מנחם שמודפסת כאן, היא ככה"נ רק חלק מההסכמה, ראה באוצר מכתבים ומצו"ב.
י. אברהם כתב:ברקים רב כתב:ההסכמה הזאת של הפני מנחם שמודפסת כאן, היא ככה"נ רק חלק מההסכמה, ראה באוצר מכתבים ומצו"ב.
געוואלד! צענזורא! ...
ברקים רב כתב:י. אברהם כתב:ברקים רב כתב:ההסכמה הזאת של הפני מנחם שמודפסת כאן, היא ככה"נ רק חלק מההסכמה, ראה באוצר מכתבים ומצו"ב.
געוואלד! צענזורא! ...
נראה שכוונתך ללעוג, ולא כ"כ הבנתי על מה.
עכ"פ בחלק שלא נדפס יש תוספת הסתייגות מהספר.
עקביה כתב:שש ושמח כתב:אפשר אולי להעלות את הפרק הנידון?
אין תח"י הספר 'שערי תלמוד תורה', אבל על היחס לחכמות חיצוניות (שכמדומני קשור קשר הדוק לנד"ד) אפשר לקרוא באנצ"ת כרך ט"ו ערך 'חכמות חיצוניות'.
בן ירושלים כתב:בפרטי כתב לי אחד מחכמי הפורום קובלנה לשם מה נחוץ לפרסם את הענין שהגרי"ק נתן הסכמה לספר זה.
הבנתי שכוונתו היא שהרי יש דרך המלך שבה הציבור התורני חרדי מתחנך שאותה התוו גדול"י החזו"א , הגרי"ז, הרב שך ועוד והיא הדרך הסלולה. לגר"י קמנצקי היתה דרך אחרת , וא"כ בשביל מה לציינה כשזה לא יועיל ואולי יצנן החינוך הטהור. ואולי גם חושב המעיר שזה לא לכבודו של ר' יעקב עצמו.
בן ירושלים כתב:בעקבות הדברים ברצוני לעלות שאלה עקרונית שאולי מקומה באשכול אחר (חינוך).
בפרטי כתב לי אחד מחכמי הפורום קובלנה לשם מה נחוץ לפרסם את הענין שהגרי"ק נתן הסכמה לספר זה.
הבנתי שכוונתו היא שהרי יש דרך המלך שבה הציבור התורני חרדי מתחנך שאותה התוו גדול"י החזו"א , הגרי"ז, הרב שך ועוד והיא הדרך הסלולה. לגר"י קמנצקי היתה דרך אחרת , וא"כ בשביל מה לציינה כשזה לא יועיל ואולי יצנן החינוך הטהור. ואולי גם חושב המעיר שזה לא לכבודו של ר' יעקב עצמו.
אני לכשעצמי מסכים איתו אם מדובר בנערים בגיל ישי"ק שצריך לחנך אותם לקיצוניות (כפי דברי החזו"א באגרת הידועה), והם צריכים הרבה יותר שחור -לבן כי כל הטלת ספיקות רק מערערת את דרכם. אבל אנשים בוגרים יותר פתוחים לדעת שיש דעות שונות בענינים שונים ולמרות שבעצם כמעט כל דבר הוא מורכב ולא שחור לבן, אבל הם מוצאים את דרכם בחיים עפ"י התורה גם כשיש ספיקות ותהיות וגישות אחרות .(ברור לחלוטין שישנם דעות ושיטות שהן מעבר לגבול והקו האדום ובבחינת ב"י ובל ימצא, רק כאן הקו הוא כמובן סוביקטיוי ולא אוביקטיוי).
כמה פעמים בעבר הרחוק העליתי בפני הגר"ש אויערבאך תהיות וספיקות בדברים מהותיים. הוא ענה בארוכה על הדברים, אבל הוסיף בסוף את מאמר הקוצקער "יוסיף דעת יוסיף מכאוב " אע"פ שיוסיף מכאוב בכ"ז יוסיף דעת, ולא ירתע מכך.
אך עדיין נפשי בשאלתי לחברי הפורום. אולי באמת בדורנו אנו רצוי למעט ב"הצצה" מחוץ לדרך המקובלת, לא לעורר ולא להתלבט והכל כביכול ברור לחלוטין, ובא לציון גואל
איתן כתב:אם זכרוני אינו מטעה אותי (העותק שלי של הספר השאלתי למישהו), אז באחת ממהדורות האחרונות נוספה גם הסכמה של הגר"ע יוסף זצ"ל.
י. אברהם כתב:ההסכמה הזאת של הפני מנחם שמודפסת כאן, היא ככה"נ רק חלק מההסכמה, ראה באוצר מכתבים ומצו"ב.
הגהמ כתב:האם תועיל בטובך להעלות לכאן העתק המכתב המקוצר עם החתימה?
עושה חדשות כתב:האם מישהו יכול להעלות או לצטט את מכתבו של הגרא"מ שך על הנ"ל?
י. לוי כתב:י. אברהם כתב:ההסכמה הזאת של הפני מנחם שמודפסת כאן, היא ככה"נ רק חלק מההסכמה, ראה באוצר מכתבים ומצו"ב.
אני בן המחבר הי"ו והחשד בצנזורה על דברי הפנ"מ היה נראה לי לא מתאים להנהגה של אבי מורי. הייתי חייב לבדוק את הדברים ובס"ד מצאתי בקלות את העתקי ההתכתבות שלו עם הפנ"מ, בו הוא מבקש להשמיט את הסיפא של ההסכמה ומגיש לחתימתו את הנוסח הקצר, ואכן יש עותק של ההסכמה הקצרה עם חתימתו.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 257 אורחים