מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

"באותה שעה באתה דיוקנו של אביו ונראתה לו בחלון" - פירושים חדשים ומקוריים

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
הרוצה להחכים
הודעות: 362
הצטרף: א' מרץ 01, 2015 4:54 pm

"באותה שעה באתה דיוקנו של אביו ונראתה לו בחלון" - פירושים חדשים ומקוריים

הודעהעל ידי הרוצה להחכים » ד' דצמבר 21, 2016 3:07 pm

אחד מן המגידים נשא משלו ויאמר: חמותי ראיתי אור באחד מספרי הדרוש (שכחתי את השם. ה. ל.), המבאר את הפסוק "וישראל אהב את יוסף... כי בן זקונים הוא לו" באופן זה. איתא במדרש שכשחלם יעקב את חלומו בבית א-ל ראה את דמות דיוקנו חקוקה בכסא והמלאכים היו עולים ויורדים להתבונן בצורתו של יעקב הדומה לדמות שבכסא הכבוד. והנה, יעקב איש קדוש היה ומעולם לא הסתכל בצורתו, ועל כן לא ידע שהדמות שבכסא הוא דמות צורת תוארו. וכיון שראה יעקב את יוסף "כי בן זקונים הוא לו-שהיה זיו איקונין שלו דומה לו" חשב יעקב שהדמות שבכסא הוא דמותו של יוסף, ואם כן חשב שיוסף הוא הוא הרגל הרביעי שבמרכבה, ולכן אהב אותו מכל בניו.
הוסיף אותו דרשן בספרו את הסיפור הידוע על מהרי"א שאמר למשלחת שנלוו עמו שעה שראה את עצמו במראה כי בודאי ישלח ה' מלאכו לפנינו והצליח את דרכנו שהרי הנני רואה כאן במראה דמות צורה הדומה למלאך אלוקים ולא ידע כי את עצמו ראה, וקינח שאולי אפשר עפ"ז לבאר את דברי רז"ל על דרך הפשט, שהרי בחדר משכבה של אותה מרשעת ודאי היו תלויים מראות צובאות רבות, ונשקפה לו דמות דיוקנו של יוסף כמו שחר מבין המראות, וירא והנה דמות דיוקנו של אביו נגלית לו, ועי"ז פרש מן העבירה.

ולפרפרת אוסיף מה שמצאתי באמתחתי מתוך קובץ אחד שיצא לאחרונה, שיוסף לא ראה והתקין כי אם את ... צורת הלבנה
צורת יעקב בלבנה.png
צורת יעקב בלבנה.png (348.37 KiB) נצפה 2542 פעמים

אשי ישראל
הודעות: 970
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

Re: "באותה שעה באתה דיוקנו של אביו ונראתה לו בחלון" - פירושים חדשים ומקוריים

הודעהעל ידי אשי ישראל » ו' ינואר 06, 2017 5:01 am

הרוצה להחכים כתב: וקינח שאולי אפשר עפ"ז לבאר את דברי רז"ל על דרך הפשט, שהרי בחדר משכבה של אותה מרשעת ודאי היו תלויים מראות צובאות רבות, ונשקפה לו דמות דיוקנו של יוסף כמו שחר מבין המראות, וירא והנה דמות דיוקנו של אביו נגלית לו, ועי"ז פרש מן העבירה.
[.png[/attachment]


פירוש זה כבר הובא ביפה מראה על המדרש

קאצ'קלה
הודעות: 1540
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: "באותה שעה באתה דיוקנו של אביו ונראתה לו בחלון" - פירושים חדשים ומקוריים

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ו' ינואר 06, 2017 6:01 am

אשי ישראל כתב:
הרוצה להחכים כתב: וקינח שאולי אפשר עפ"ז לבאר את דברי רז"ל על דרך הפשט, שהרי בחדר משכבה של אותה מרשעת ודאי היו תלויים מראות צובאות רבות, ונשקפה לו דמות דיוקנו של יוסף כמו שחר מבין המראות, וירא והנה דמות דיוקנו של אביו נגלית לו, ועי"ז פרש מן העבירה.

פירוש זה כבר הובא ביפה מראה על המדרש

הכוונה ליפה תואר שחיבר בעל יפה מראה.
וראה עוד בענין זה היכל הבעש"ט, לד, עמ' קפג-קפד.

נחום וואהלינער
הודעות: 300
הצטרף: ג' מרץ 08, 2016 6:11 pm

Re: "באותה שעה באתה דיוקנו של אביו ונראתה לו בחלון" - פירושים חדשים ומקוריים

הודעהעל ידי נחום וואהלינער » ו' ינואר 06, 2017 7:24 pm

מעניין כי יעקב כבר היה אז זקן. ומימי אברהם בא זקנה לעולם.....

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: "באותה שעה באתה דיוקנו של אביו ונראתה לו בחלון" - פירושים חדשים ומקוריים

הודעהעל ידי לייטנר » ש' ינואר 07, 2017 9:12 pm

וכמובן שיש להקשות ביחס ל"והם לא הכירוהו".

הרוצה להחכים
הודעות: 362
הצטרף: א' מרץ 01, 2015 4:54 pm

Re: "באותה שעה באתה דיוקנו של אביו ונראתה לו בחלון" - פירושים חדשים ומקוריים

הודעהעל ידי הרוצה להחכים » ב' ינואר 09, 2017 3:39 pm

לייטנר כתב:וכמובן שיש להקשות ביחס ל"והם לא הכירוהו".

שמעתי פעם לתרץ, שיוסף הרי לא לבש בגדים עבריים במצרים כי אם בגדי שש מצריים (וראה מלבי"ם בפרשתן על הפסוק "ויאמר מי אלה"), וכמו כן מסתמא לא היתה לו חתימת זקן מלאה כדרך העבריים כי אם זקן קצוץ ומחודד כדרך הפרעונים, ולכן נשחת ממנו דמות דיוקנו של אביו ושוב לא הכירוהו אחיו (ומ"מ היתה לו חתימת זקן וכשיצא מהם לא היתה לו חתימת זקן כלל ולכן לא הכירוהו מזמן ילדותו, וכדברי רב חסדא).


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 42 אורחים