תולעת ספרים07 כתב:המעניין הוא שרבי משה זצ"ל כתב שמקורו של רש"י הוא בברכות (וכן הוא ברש"י ברלינר) ואני בזמנו ראיתי שמקורו של רש"י הוא בירושלמי, ולשון הירושלמי דומה יותר לדברי רש"י כאן.
הב. עד כמה שהבנתי גם רבי משה זצ"ל נשאר בקושיא ודרש כל זה משום מילי דהספידא.
תולעת ספרים07 כתב:הנך רואה שרש"י מעתיק את קושיית הירושלמי. - וגם נוכחת לראות שהירושלמי אינו טורח להסביר מה עשה בצלאל יותר ממה שציווה אותו משה, ורש"י פירש שזהו כוונת הירושלמי ואפשר שהיה לרש"י גירסה אחרת בירושלמי.
בכל מקרה קושיית רש"י לקוח מהירושלמי ולא מגמ' ברכות ולכן נטיתי לומר שרש"י למד כן מדברי הירושלמי ולא מגמ' ברכות.
תולעת ספרים07 כתב:לא מקובל עלי שרש"י עשה סלאט ללא שום מקור.
חלילה שלא תחשוב שרבי משה זצ"ל לא ידע מדברי הירושלמי כוונתי רק להוכיח לך שרבי משה ז"ל אמר כן בתור דרוש בעלמא בתור הספר על הבית ישראל. ולא גם לא טרח לציין את הירושלמי.
בבואנו ללמוד ולהבין את רש"י עלינו להתעמק בו כפי שמתעמקים בדברי הראשונים וקשה מאוד לפרש את דברי רש"י על סמך מה שאמר הגאון הקדוש רשבה"ג רבי משה פיינשטיין ז"ל בהספד על הבית ישראל.
תולעת ספרים07 כתב:אחפש בחתם סופר אולי אזכה להבין את דבריו הקדושים של רש"י אם כי שגם הח"ס קדוש יאמר לו היה משלב פשט ודרוש בספרו על התורה.
לפי דבריו של רבי משה ז"ל אפשר שנוכל לומר באופן פשוט יותר שמשה רבינו לא רצה לגלות לישראל שההקמה תהא רק בכ"ג אדר כדי שלא יתעצלו במצווה וזה שאמר לבצלאל בצל קל היית וכו' לחינם אמר לו כן אך הוא בלבו ידע שקושיית בצלאל אינו קושיא שהרי ידע משה שהקמת המשכן תתבצע רק בכ"ג אדר.
הור ההר כתב:וראה עוד בחתם סופר על הש"ס השלם בברכות שם
עוד ראיתי שדן בזה בבאר התורה ליוסף בן דוד בן עמרם
ראה מה שמישב,
וכתב גם שכמה ממפרשי העין יעקב (כנראה בברכות) כבר הקשו כן
תולעת ספרים07 כתב:עיינתי במפרשי הירושלמי וברי לי שמישהו חיבר את שתי התלמודים ברש"י שהרי הירושלמי כותב אפילו דברים שלא שמע מפי רבו הסכימה דעתו כלומר, מעצמו חשב עליה וכן מבואר במקום אחר בירושלמי שכל העושה לשם שמים אינו נכשל וזוכה לכליות יועצות.
משא"כ הבבלי פירש שאמר לו משה בצל קל היית, כלומר, שהיית שם כשדיבר עמי השם, ולא מבחינת הסכימה דעתו וכליות יועצות. - ולפי"ז אין כל קשיא על רש"י, שרש"י פסק כהירושלמי שהסכימה דעתו לכל מיני מלאכות שלא שמע מפי משה והבבלי פירש שבצלאל היה לו ויכוח עם משה אם לעשות קודם את הכלים או קודם את המשכן וכנראה שהבבלי סבר שלא סיימו את מלאכת המשכן לפני כ"ג אדר ולא כפי שהביא המ"ב.
תולעת ספרים07 כתב: אציין שברש"י ברלינר הכניס רש"י זה בסוגריים ויתכן מפני שהוקשה לו קושיא זו. וראה בקובץ המצורף
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 34 אורחים