חד ברנש כתב:בעולם המחקר מקובל שבמקרה כזה הדברים משקפים את מנהג ספרד, אך לא ראיתי מישהו שבירר זאת.
חד ברנש כתב:אגב, ממאמרו של סטל, 'יום טוב גדול של ערבה', ירושתנו, ט (תשעו), עמ' קפח-קפט, עולה בבירור שהסתמא של 'ספר המנהיג' שונה מאוד ממנהג ספרד וממנהג פרובאנס כאחד, ודווקא קרוב למנהג אשכנז! יעויין שם.
חד ברנש כתב:זו סתם 'שליפה' בעלמא, שיש לא מעט כמותה בספרות המחקרית (כולל זו החרדית), ועדיין לא מצאתי בירור, גם לא התחלתי, בנושא זה.
חד ברנש כתב:נכון. ומה זה שייך לשאלתי?
לוצאטי כתב:חד ברנש כתב:נכון. ומה זה שייך לשאלתי?
מכאן רואים שעסק גם במנהגי אשכנז
חד ברנש כתב:עדיאל,
ברור שזו הדרך הנכונה לברר זאת, וזו מלאכה לא פשוטה.
אך האם אף אחד לא עשה את העבודה? איך זה שדווקא הספרים החשובים לא נחקרו?
עדיאל ברויאר כתב:חד ברנש כתב:עדיאל,
ברור שזו הדרך הנכונה לברר זאת, וזו מלאכה לא פשוטה.
אך האם אף אחד לא עשה את העבודה? איך זה שדווקא הספרים החשובים לא נחקרו?
א. הרב רפאל במבואו לספר המנהיג חסך חלק ניכר מהעבודה בכך שהוא ליקט שם את כל ה"מנהגים" שמוזכרים בחיבור.
ב. מרפרוף על חלק מהרשימה נראה שעל דרך הרוב בעל המנהיג נוהג לשייך את המנהג למקומו או ליחס אותו לכל ישראל, ורק במיעוט הוא כותב "מנהג" סתם. עובדה שמקשה על קביעה שכזו.
חד ברנש כתב:עדיאל ברויאר כתב:חד ברנש כתב:עדיאל,
ברור שזו הדרך הנכונה לברר זאת, וזו מלאכה לא פשוטה.
אך האם אף אחד לא עשה את העבודה? איך זה שדווקא הספרים החשובים לא נחקרו?
א. הרב רפאל במבואו לספר המנהיג חסך חלק ניכר מהעבודה בכך שהוא ליקט שם את כל ה"מנהגים" שמוזכרים בחיבור.
ב. מרפרוף על חלק מהרשימה נראה שעל דרך הרוב בעל המנהיג נוהג לשייך את המנהג למקומו או ליחס אותו לכל ישראל, ורק במיעוט הוא כותב "מנהג" סתם. עובדה שמקשה על קביעה שכזו.
כיום, בדור המחשב ותוכנות איחזור המידע, אין צורך להגיע לרשימת הרב רפאל, מספיק שתחפש בפרוייקט השו"ת את מילת "%נהג".
שנית, וזה העיקר, רשימתו (וגם החיפוש בפרוייקט השו"ת) אינה מתייחסת לשינויי הנוסחאות המרובים הקיימים בספר, שנרשמו במהדורת רפאל עצמו.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 237 אורחים