בעל השרידי אש

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
לעומקו של דבר
הודעות: 3529
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ג' מאי 24, 2016 11:24 am

וולףאנטפלעקונג כתב:
לעומקו של דבר כתב:אמרו לי אחי ורעי, פרשת ההימום בשחיטה באשכנז לפני המלחמה הארורה, היכן יש מראי מקורות לפרשה היסטורית זו?
אחר שקראתי שו"ת שרידי אש ח"א (וע"ש באורך), התחדשו לי דברים רבים
היכן יש חומר נוסף?

יש על זה ספר שלם ׳עדות נאמנה׳ מצוי באוצר ובהיברו בוקס.

תודה

לעומקו של דבר
הודעות: 3529
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ג' מאי 24, 2016 11:30 am

עקביה כתב:בסוף כרך א' של אגרות חזו"א מופיע מכתב שכתב ר' חיים עוזר אל הרב ד"ר מאיר הלדסהיימר, בו הוא מביע את התנגדותו להעברת ביהמ"ד לרבנים לארץ ישראל. הרב וויינברג, בעל השרידי אש, כתב מכתב תגובה לרח"ע, בו הוא מוחה על הזלזול של רח"ע בביהמ"ד לרבנים. אפשר לראות את המכתב באשכול זה viewtopic.php?t=4032

עכ"פ גם הריי"ו התנגד להעברת ביהמ"ד לא"י, כמבואר באותו מכתב, אף כי הוא אינו מגלה מדוע. מישהו יודע אולי מאיזה טעם התנגד הריי"ו?

אם לא תמצא סיבה מיוחדת אחרת, אין סיבה להניח שהסיבה שלו שונה מהסיבה של התנגדות הגרח"ע ושאר הרבנים.
הבינו שבית מדרש כזה ראוי לו שיהיה במקום שבו בין כך אין ישיבות, ובמקום כמו ארץ ישראל (או גם מזרח אירופה דאז), שיש בו ישיבות 'מן הטיפוס הישן', מוסד כזה יכול רק להזיק.
הרצאת הדברים באורך נמצאת כמדומה במכתב מאליהו. גם בשם החזו"א. (חלק?) אם כי הגריי"ו אולי היה מסגנן פחות חריף מלשון הגראא"ד שם.

עקביה
הודעות: 2153
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי עקביה » ג' מאי 24, 2016 12:50 pm

היכן נמצאים דברים בהקשר זה במכתב מאליהו?

קראת את מכתב התגובה של הריי"ו למכתבו של רח"ע? לא נראה שהוא מסכים עם טעמו של רח"ע.

לעומקו של דבר
הודעות: 3529
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ג' מאי 24, 2016 1:29 pm

עקביה כתב:היכן נמצאים דברים בהקשר זה במכתב מאליהו?

קראת את מכתב התגובה של הריי"ו למכתבו של רח"ע? לא נראה שהוא מסכים עם טעמו של רח"ע.

מחילה, לא ראיתי שהוא כותב במפורש שיש לו טעם שונה מטעם הגרח"ע.

מכל מקום כמדומני שחריפותו של המכתב אינה משקפת כלל את דעתו על הישיבות, הנמצאת בלפרקים ובשאר כתביו. זה סתם באגב.

במכתב מאליהו יש התכתבות על פתיחת הסמינר באנגליה. אין לי מולי לציין.

עקביה
הודעות: 2153
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי עקביה » ה' מאי 26, 2016 10:44 am

במכתב מאליהו ח"ג עמ' 355 ו 359 יש 2 מכתבים על סמינר למורים. הוא מדבר שם על 'שיטת פרנקפורט', אך אינו מזכיר את הסמינר לרבנים מיסודו של רבי עזריאל הילדסהיימר.

לעומקו של דבר
הודעות: 3529
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ה' מאי 26, 2016 1:45 pm

עקביה כתב:במכתב מאליהו ח"ג עמ' 355 ו 359 יש 2 מכתבים על סמינר למורים. הוא מדבר שם על 'שיטת פרנקפורט', אך אינו מזכיר את הסמינר לרבנים מיסודו של רבי עזריאל הילדסהיימר.

אבל העיקרון אותו עיקרון, כמובן.

עמקן
הודעות: 984
הצטרף: ו' יוני 17, 2011 2:48 pm

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי עמקן » ה' מאי 26, 2016 8:11 pm

לעומקו של דבר כתב:
עקביה כתב:במכתב מאליהו ח"ג עמ' 355 ו 359 יש 2 מכתבים על סמינר למורים. הוא מדבר שם על 'שיטת פרנקפורט', אך אינו מזכיר את הסמינר לרבנים מיסודו של רבי עזריאל הילדסהיימר.

אבל העיקרון אותו עיקרון, כמובן.

למה זה מובן. שמעתי מהר' אורי ויינברג שקהילת פרנקפורט, ממשיכי דרך הרש"ר הירש, התנגדו לשיטת רע"ה. הוא אמר בשם א' ממנהיגי הקהילה, דומני ר' שלמה זמן ברויאר או בנו הרי"ב שהיו רבני הקהילה, שאם כל מה שמוסדות החינוך שלהם עושים הוא למנוע מאנשים מללכת להסמינר של רע"ה זה כדאי.
אולי יש ק"ו, אבל אינו מובן מאליו.

לעומקו של דבר
הודעות: 3529
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ה' מאי 26, 2016 8:15 pm

..
נערך לאחרונה על ידי לעומקו של דבר ב ו' מאי 27, 2016 1:53 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יבנה
הודעות: 1748
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי יבנה » ה' מאי 26, 2016 11:08 pm

עקביה כתב:
יבנה כתב:לאחר השואה הוא נשאל למה הוא לא עובר לגור בא"י, והוא השיב שהוא נמצא בין שתי עולמות ואם יגיע לא"י יצטרך לבחור ביניהן והוא לא היה מרוצה משתיהן. לפי הזכור לי המכתב נדפס ע"י שפירא. אולי זה היה טעמו גם לפני השואה.

יש לי את ספרו של שפירא (מהיברובוקס). לא כ"כ נשמע שזה קשור. וכי אם לו עצמו יש בעיה עם העליה לא"י הוא ימנע זאת מכל ביהמ"ד?

כמדומני שזה מופיע במכתבים לאטלס, ואם לא אז בספרו בין מזרח למערב [באנגלית].
הוא כנראה רצה לחנך את תלמידיו בדרך אמצעית וכפי שסבר בעצמו וכפי שחינך אותם שם.

משולש
הודעות: 4871
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי משולש » ש' מאי 28, 2016 10:59 pm

עמקן כתב: שמעתי מהר' אורי ויינברג שקהילת פרנקפורט, ממשיכי דרך הרש"ר הירש, התנגדו לשיטת רע"ה. הוא אמר בשם א' ממנהיגי הקהילה, דומני ר' שלמה זמן ברויאר או בנו הרי"ב שהיו רבני הקהילה, שאם כל מה שמוסדות החינוך שלהם עושים הוא למנוע מאנשים מללכת להסמינר של רע"ה זה כדאי.

אפשר לראות כאן קצת חומר על זה:

http://www.daat.ac.il/daat/chinuch/mosdot/berlin-2.htm

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 864
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » א' מאי 29, 2016 9:46 pm

אני שמעתי שזרח וורהפטיג היה זה שרצה לסחוב את המטה של הרב וויינברג (שמעתי שהלוייה היתה בישיבת חברון, ושם דנו באיזה כיוון ללכת, לסנהדריה או מלכי ישראל עד הר המנוחות) ואמר להרב סרנא שכבר חפרו את הקבר, וענה לו הרב סרנא בסערת רוחו 'דאס, זאלסטו האלטען פאר זיך!' (את זה תחזיק לעצמך)
אשכול זו, כנראה מופנית למומחים בחיי הרב וויינברג. מסתמא יבאו קוראים שלא ידעו במה המדובר, ע"כ מן הרצוי שאחד יסקר את חייו בקצרה, עם תאריכים ומקומות מפורטות, כדי להשאיר שם ושארית לענק רוח הזה.
הקונטרס להשמיצו קבלתי באימייל מפרופ' שפירא ובאמת אינו שווה היריקה. קטני הדעת אולי יתפתו מהדברים שהוצאו מקשרם וסך הכל אינם מתאימים לחיי בחור צעיר בתרבותינו. וסתם אזוי, אין בהם כדי להשמיץ אף אחד מהגדולים של היום, שלא הכירו אותו ולא היו בישיבה ביחד אתו, חוץ מהרב יצחק שיינר שליט"א שהיה ר"מ שם כאשר התגורר הרב וויינברג ליד הישיבה, וברור שאין החצים מופנים אליו

מנחם-כהן
הודעות: 265
הצטרף: ש' מאי 07, 2016 11:04 pm

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי מנחם-כהן » ה' נובמבר 03, 2016 5:51 pm

הגהמ כתב:כדברים שסיפר לר' רפאל כתב ביתר עוז במכתביו הפרטיים והסודיים לפרופ' אטלס שפירסמם פרופ' שפירא מעל דפי העתון 'תורה ומדע' (באנגלית) לתדהמת רבים.

היכן ניתן לקרוא את הדברים (בעברית)?

מנחם-כהן
הודעות: 265
הצטרף: ש' מאי 07, 2016 11:04 pm

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי מנחם-כהן » ה' נובמבר 03, 2016 10:01 pm

גימפעל כתב:יו"ל קונטרס בן 80 עמ' על בעל השרידי אש,
אם דעת החברים שזה מתאים אעלה אותו כאן.

אשמח אם ישלחו לי את הקונטרס לכתובת זו aaaa03355@gmail.com

שלמה בן חיים
הודעות: 531
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 12:42 am

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי שלמה בן חיים » ו' נובמבר 04, 2016 12:42 am

אגיב לחלק מהדברים הכתובים כאן:
בהקשר לעלייתו של הרב ויינברג לארץ ישראל, יש בידי מכתב של הרב וינברג לאבי זצ"ל בו הוא מודה לו על סידור כל צרכיו למען עלייתו לארץ ישראל. ובכן הרב ווינברג בסוף ימיו גמר בדעתו לעלות לארץ ישראל והעניין כבר כמעט סודר הוא היה אמור לבוא לגור בבית הורי, הוא מודה במכתב לאמי שתחיה שמוכנה לכך שהוא יגור בביתם וכו'. אך לבסוף זה לא קרה בעקבות פטירתו של הרב ויינברג. המכתב דרך אגב פורסם קצת אחר פטירתו של הרב ויינברג אין לי כעת את הירחון בו הודפס [כמדומני של ר' חייקל גרינברג] והמכתב עצמו אבי זצ"ל לא רצה לפרסמו ולכך לא העלה אותו כאן.
פרופסור שפירא הוא פרופסור כמו רוב הפרופסורים שבכדי שהעבודה שלהם תיהי מעניינת ומחודשת הוא צריך להמציא דברים וככל שהדברים יהיו יותר משונים כך תהא עבודתו יותר גדולה ושמו יתפרסם לתהלה. כל דבריו שקר, כל מי שהכיר את הרב ויינברג וביניהם אבי זצ"ל סברו ששפירא שקרן ומנסה בכח לקחת את אישיותו של הרב וינברג למחוזות שהוא לא היה שייך אליהם כלל.
פרופסור שפירא התחנן לאבי שיתן לו העתק של המכתבים של הרב ויינברג, ואבי זצ"ל לא הסכים לשתף איתו פעולה. וחשוב להודיע בכל מקום אפשרי שפרופסור שפירא שקרן, וכפי הנראה מזייף מכתבים. וחוסר היראת שמים שלו גורמת לו לומר דברים שאסור בכלל להעלות אותם במחשבה ולא רק בפה, וכל שכן שלא בכתב, ולא ראוי כלל ששמו ישמע כאן.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 11062
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' נובמבר 04, 2016 12:58 am

הרב שלמה. הדברים שלך מעניינים מאד. אבל כדי לתת להם תוקף, רצוי שתעלה ולו דוגמא אחת שתוכיח את צדקת דבריך, על היותו זייפן/שקרן וכו'.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 864
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ו' נובמבר 04, 2016 3:36 am

מונח בזכרוני שהשפירא הזה פרסם משהו בקשר לזה שהחביאו מכתבים ממנו לראיה שהיה בהם משהו בקשר לאחד מחלומותיו על הגרי"י זצ"ל. הוא רצה להסיק שהיה כתוב שם..... ולפי דברי שב"ח י"ל שנקם בזה על מיאון תלמידי הגרי"י זצ"ל למסור בידו חרב להרגנו.

רצוי לא להעלות הקונטרס נגד הגרי"י ותלמידו (לא היה תלמיד מעודו, אבל לצורך הפוליטיקה המציאו קשר כזה כדי להשמיצו).

הגהמ
הודעות: 1173
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי הגהמ » ו' נובמבר 04, 2016 1:57 pm

מנחם-כהן כתב:
הגהמ כתב:כדברים שסיפר לר' רפאל כתב ביתר עוז במכתביו הפרטיים והסודיים לפרופ' אטלס שפירסמם פרופ' שפירא מעל דפי העתון 'תורה ומדע' (באנגלית) לתדהמת רבים.

היכן ניתן לקרוא את הדברים (בעברית)?

למיטב ידיעתי חוץ מקטעים אחדים שפירסם פרופ' שפירא בהערות שוליים בספר כתבי הרב ויינברג שההדיר, מעולם לא נדפסו המכתבים בעברית.

תוכן
הודעות: 3950
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי תוכן » ש' נובמבר 05, 2016 7:05 pm

ר' בצלאל רקוב ע"ה שהכיר טוב מאד את רי"י וינברג, אמר לי עליו שביחס שלו לאקדמיה היה בבחינת רצוא ושוב, יום אחד מעריך ויום אחד מזלזל.

הא לחמא עניא
הודעות: 1436
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ב' ינואר 30, 2017 5:41 pm

היום בלילה [אור לד' שבט כפי שכתוב על ציונו] הוא יום היארצייט של רב האי גאון והיות שהוא לא השאיר אחריו זש"ק, ע"כ בכדי שיהיו שפתותיו דובבות בקבר, ראוי ונכון להעלות כאן את דברי תורתו הנפלאים והמחודשים שהם ממש בבחינת מתוק מדבש.
אל נא אחי תעלו את החלק הפוליטי אלא את החלק התורני שבו ושלו.

הגהמ
הודעות: 1173
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי הגהמ » ב' ינואר 30, 2017 7:58 pm

ראוי לציון ביאורו המבריק לד' הרמב"ם בהל' גו"א (א:ט) שפסק שאין לוקין על לאו דלא תחמוד מכיון שהוא לאו שאין בו מעשה. והרעיש הראב"ד עליו שהרי מיד אח"כ כתב הרמב"ם שאינו עובר על לאו זה עד שיקח החפץ שחמד, וא"כ אין לך מעשה גדול מזה.

ביאר הגריי"ו בדעת הרמב"ם שבאמת הלאו הוא החמדה בלב וחמדה הרי אי"ב מעשה, רק שנתנה תורה שיעור וקבעה שאינו עובר על לאו דלא תחמוד עד שתגביר חמדתו כ"כ ותכריחנו לעשות מעשה. (קצרתי שלא להכביד על הקורא אבל המתעניין ימחול לעיין בגוף הספר, הדברים מובאים בתוך ביאוריו על פרשיות התורה שבמהד' חדשות מספרו 'לפרקים' פרשת יתרו ע"פ המובא בשיעורי הגריי"ו על הש"ס ח"ב סי' לח כצ"ל)

נ"ל שיש להביא סימוכין לביאור זה מד' חז"ל בקידושין (מ.) שאמרו דמחשבה שעושה פירות הקב"ה מצרפה למעשה, ופירש רש"י "מחשבה שעושה פירות - שקיים מחשבתו ועשה". הרי הוא כמבואר שמחשבה המביא לידי מעשה תקיפה יותר וראויה יותר להיענש עליה מאשר מחשבה שאינה מביאה לידי מעשה, וה"נ דכוותה.

ועוד העירני ח"א שמעין סברת הגריי"ו הנ"ל יש בד' רבותינו האחרונים שביארו שהכח המיחל בקניינים הוא רצונם של הקונה או/ו המקנה רק שנצרך לכך גם מעשה כדבר צדדי להמחיש רצונם בפועל, ולכך שייך להתנות תנאים במעשי הקנין וכדו' (ראה דברי הג"ר אלחנן בקובץ הערות סי' עו).

עדיאל ברויאר
הודעות: 2886
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ב' ינואר 30, 2017 10:15 pm

נמסר לי שערכו לדפוס אסופת מאמרי מחקר בתלמוד של השרידי אש (שפורסמו בכל מיני במות). מקווים שיראה אור בשבועות/חודשים הקרובים.

פרי יהושע
הודעות: 2813
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am
שם מלא: משה מרדכי אייכנשטיין

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי פרי יהושע » ב' ינואר 30, 2017 10:52 pm

ייש"כ, הוא היה מעריך גדול של כל אדם, ולפעמים העלה אנשים צעירים ממנו על פניו, למשל חילק בין עצמו להגרמ"פ שהוא פוסק מהגמ' לעומת עצמו שפוסק עפ"י אחרונים, לעומת כן שמעתי מאבי ביקורת שלו על הרב נובירט [שש"כ], עפ"י אמרת ר"ח מולאז'ין על מה שיש לכל חכם בדורו מקרא משנה וגמ', ומה נעשה אתו שהמ"ב אצלו הוא התורה מה כבר נשאר למשנה וגמ'.

פרי יהושע
הודעות: 2813
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am
שם מלא: משה מרדכי אייכנשטיין

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי פרי יהושע » ב' ינואר 30, 2017 10:55 pm

יש גם את הסיפור שלו עצמו עם החליצה של מומר, בו יצא הרוגצובר במכתב נגדו, "הלך אחר הנמושות ועזב את הירו' והרמב"ם", אז אמר, "אתם תשמעו בקולו כי הוא גדול הדור אבל אני לא אעזוב את הנמושות שלי הרמ"א והחת"ס".

הא לחמא עניא
הודעות: 1436
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ג' ינואר 31, 2017 10:37 am

מצאתי בספרו חידוש נפלא למה לא תיקנו ברכה על מצות משלוח מנות בפורים, והוא כתוב טעם מיוחד מאוד ומתוק, שהיות ומצות משלוח מנות הוא כדי להרבות רעות בין האנשים, ע"כ התורה לא רצתה שהאדם יתן משלוח מנות כי זה מצוה ויאמר לשם יחוד ויתן בכל הרצינות, כי זה מצוה, אלא עיקר הנתינה זהו להרבות רעות, ומטעם זה צריך לתת את המשלוח מנות, כי אני שמח ואוהב את חבירי, ולא רק בגלל שיש עוד מצוה של לתת.
אני רק מביא זאת משמו, אבל הוא עצמו בספרו כותב זאת יותר טוב ממני.

ברזילי
הודעות: 3216
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי ברזילי » ג' ינואר 31, 2017 10:45 am

פרי יהושע כתב:ייש"כ, הוא היה מעריך גדול של כל אדם, ולפעמים העלה אנשים צעירים ממנו על פניו, למשל חילק בין עצמו להגרמ"פ שהוא פוסק מהגמ' לעומת עצמו שפוסק עפ"י אחרונים, לעומת כן שמעתי מאבי ביקורת שלו על הרב נובירט [שש"כ], עפ"י אמרת ר"ח מולאז'ין על מה שיש לכל חכם בדורו מקרא משנה וגמ', ומה נעשה אתו שהמ"ב אצלו הוא התורה מה כבר נשאר למשנה וגמ'.
תודה, מעניין מאד (במיוחד לאור הביקורת ההפוכה לגמרי שקבל מן הצד השני).

לעומקו של דבר
הודעות: 3529
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ג' ינואר 31, 2017 12:29 pm

פרי יהושע כתב:יש גם את הסיפור שלו עצמו עם החליצה של מומר, בו יצא הרוגצובר במכתב נגדו, "הלך אחר הנמושות ועזב את הירו' והרמב"ם", אז אמר, "אתם תשמעו בקולו כי הוא גדול הדור אבל אני לא אעזוב את הנמושות שלי הרמ"א והחת"ס".

המילים המודגשות לכאורה לא במקור.

לעומקו של דבר
הודעות: 3529
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ג' ינואר 31, 2017 12:33 pm

ברזילי כתב:
פרי יהושע כתב:ייש"כ, הוא היה מעריך גדול של כל אדם, ולפעמים העלה אנשים צעירים ממנו על פניו, למשל חילק בין עצמו להגרמ"פ שהוא פוסק מהגמ' לעומת עצמו שפוסק עפ"י אחרונים, לעומת כן שמעתי מאבי ביקורת שלו על הרב נובירט [שש"כ], עפ"י אמרת ר"ח מולאז'ין על מה שיש לכל חכם בדורו מקרא משנה וגמ', ומה נעשה אתו שהמ"ב אצלו הוא התורה מה כבר נשאר למשנה וגמ'.
תודה, מעניין מאד (במיוחד לאור הביקורת ההפוכה לגמרי שקבל מן הצד השני).

באמת מעניין.
למרות שבסוף למעשה זה לא אותו ממש אותו נושא, לא נטען שהשש"כ מתיר לעצמו לחלוק על המ"ב.

ובנ"ב, הוא נתן הסכמה חמה מאוד על הספר.

מה שנכון נכון
הודעות: 8599
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' ינואר 31, 2017 12:44 pm

לעומקו של דבר כתב:
פרי יהושע כתב:יש גם את הסיפור שלו עצמו עם החליצה של מומר, בו יצא הרוגצובר במכתב נגדו, "הלך אחר הנמושות ועזב את הירו' והרמב"ם", אז אמר, "אתם תשמעו בקולו כי הוא גדול הדור אבל אני לא אעזוב את הנמושות שלי הרמ"א והחת"ס".

המילים המודגשות לכאורה לא במקור.

למעשה במקרה ההוא השרידי אש אמר לבית הדין שיעשו כהוראת הר"י ראזין, אך לבסוף לא אסתייעא מילתא.
אם כי להלכה נשאר השרידי אש בדעתו. ראה ח"ג סו"ס מד ובסימנים שאחריו (ובח"א עמ' רמה).

ברזילי
הודעות: 3216
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי ברזילי » ג' ינואר 31, 2017 2:43 pm

לעומקו של דבר כתב:
ברזילי כתב:
פרי יהושע כתב:ייש"כ, הוא היה מעריך גדול של כל אדם, ולפעמים העלה אנשים צעירים ממנו על פניו, למשל חילק בין עצמו להגרמ"פ שהוא פוסק מהגמ' לעומת עצמו שפוסק עפ"י אחרונים, לעומת כן שמעתי מאבי ביקורת שלו על הרב נובירט [שש"כ], עפ"י אמרת ר"ח מולאז'ין על מה שיש לכל חכם בדורו מקרא משנה וגמ', ומה נעשה אתו שהמ"ב אצלו הוא התורה מה כבר נשאר למשנה וגמ'.
תודה, מעניין מאד (במיוחד לאור הביקורת ההפוכה לגמרי שקבל מן הצד השני).

באמת מעניין.
למרות שבסוף למעשה זה לא אותו ממש אותו נושא, לא נטען שהשש"כ מתיר לעצמו לחלוק על המ"ב.

ובנ"ב, הוא נתן הסכמה חמה מאוד על הספר.
אאל"ט טענו עליו בין השאר איך מלאו לבו להכריע (ע"פ מקורות אחרים) במקום שהמ"ב נשאר בספק

פרי יהושע
הודעות: 2813
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am
שם מלא: משה מרדכי אייכנשטיין

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' ינואר 31, 2017 2:52 pm

הא לחמא עניא כתב:מצאתי בספרו חידוש נפלא למה לא תיקנו ברכה על מצות משלוח מנות בפורים, והוא כתוב טעם מיוחד מאוד ומתוק, שהיות ומצות משלוח מנות הוא כדי להרבות רעות בין האנשים, ע"כ התורה לא רצתה שהאדם יתן משלוח מנות כי זה מצוה ויאמר לשם יחוד ויתן בכל הרצינות, כי זה מצוה, אלא עיקר הנתינה זהו להרבות רעות, ומטעם זה צריך לתת את המשלוח מנות, כי אני שמח ואוהב את חבירי, ולא רק בגלל שיש עוד מצוה של לתת.
אני רק מביא זאת משמו, אבל הוא עצמו בספרו כותב זאת יותר טוב ממני.

סלבודקה!

הא לחמא עניא
הודעות: 1436
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ג' ינואר 31, 2017 4:23 pm

פרי יהושע כתב:
הא לחמא עניא כתב:מצאתי בספרו חידוש נפלא למה לא תיקנו ברכה על מצות משלוח מנות בפורים, והוא כתוב טעם מיוחד מאוד ומתוק, שהיות ומצות משלוח מנות הוא כדי להרבות רעות בין האנשים, ע"כ התורה לא רצתה שהאדם יתן משלוח מנות כי זה מצוה ויאמר לשם יחוד ויתן בכל הרצינות, כי זה מצוה, אלא עיקר הנתינה זהו להרבות רעות, ומטעם זה צריך לתת את המשלוח מנות, כי אני שמח ואוהב את חבירי, ולא רק בגלל שיש עוד מצוה של לתת.
אני רק מביא זאת משמו, אבל הוא עצמו בספרו כותב זאת יותר טוב ממני.

סלבודקה!

לא הבנתי כוונתך במה שכתבת!!!

פרי יהושע
הודעות: 2813
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am
שם מלא: משה מרדכי אייכנשטיין

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' ינואר 31, 2017 7:52 pm

הא לחמא עניא כתב:
פרי יהושע כתב:
הא לחמא עניא כתב:מצאתי בספרו חידוש נפלא למה לא תיקנו ברכה על מצות משלוח מנות בפורים, והוא כתוב טעם מיוחד מאוד ומתוק, שהיות ומצות משלוח מנות הוא כדי להרבות רעות בין האנשים, ע"כ התורה לא רצתה שהאדם יתן משלוח מנות כי זה מצוה ויאמר לשם יחוד ויתן בכל הרצינות, כי זה מצוה, אלא עיקר הנתינה זהו להרבות רעות, ומטעם זה צריך לתת את המשלוח מנות, כי אני שמח ואוהב את חבירי, ולא רק בגלל שיש עוד מצוה של לתת.
אני רק מביא זאת משמו, אבל הוא עצמו בספרו כותב זאת יותר טוב ממני.

סלבודקה!

לא הבנתי כוונתך במה שכתבת!!!

התכוונתי שזה ע"ד המוסר של האלטר מסלבודקה, אצלו למד בנעוריו, האם זה לא מובן?

מנשה123
הודעות: 41
הצטרף: ה' דצמבר 29, 2016 5:37 am

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי מנשה123 » ו' פברואר 03, 2017 10:38 pm

מנחם-כהן כתב:
גימפעל כתב:יו"ל קונטרס בן 80 עמ' על בעל השרידי אש,
אם דעת החברים שזה מתאים אעלה אותו כאן.

אשמח אם ישלחו לי את הקונטרס לכתובת זו aaaa03355@gmail.com

אתה יכול לשלוח לי גם כן

חלמישצור
הודעות: 1195
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי חלמישצור » ג' אפריל 25, 2017 2:37 pm

בבדידות ובדוחק | אורי קראוסהר
ימי האימה עברו על הרב יחיאל יעקב ויינברג, מחבר השו"ת "שרידי אש", בבית הכלא ובהתעללות במחנה שבויים. סדרת מכתבים חושפת את מצבו הקשה לאחר תקופת השואה
https://musaf-shabbat.com/2017/04/25/%D ... %94%D7%A8/

הגהמ
הודעות: 1173
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי הגהמ » ב' יוני 26, 2017 4:58 pm

ראיתי כעת בקטלוג מכון ירושלים שהוציאו לאור ספר 'פרשנות - עיונים ומחקרים בדברי חז"ל ע"פ כתבים מאמרים ותשובות' להגרי"י ויינברג בעל השרידי אש. מסקרן אותי לדעת האם מדובר בכרך מחקריו שהבטיח רא"א ויינגורט זה רבות בשנים או שמא זה משהו אחר. מי יכול לתאר לנו את הספר החדש?

שלמה בן חיים
הודעות: 531
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 12:42 am

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי שלמה בן חיים » ב' יוני 26, 2017 11:51 pm

החלק המדובר אינו דבר חדש אלא יצא לאור כבר במהדורא הישנה של השרידי אש, והוא במהדורת מוסד הרב קוק חלק ד שם כל החלק הוא מאמריו של הרב וינברג, ואת זה צריך הרב ויינגוט להוציא מחדש.

רון
הודעות: 567
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי רון » ג' יוני 27, 2017 6:36 am

הא לחמא עניא כתב:מצאתי בספרו חידוש נפלא למה לא תיקנו ברכה על מצות משלוח מנות בפורים, והוא כתוב טעם מיוחד מאוד ומתוק, שהיות ומצות משלוח מנות הוא כדי להרבות רעות בין האנשים, ע"כ התורה לא רצתה שהאדם יתן משלוח מנות כי זה מצוה ויאמר לשם יחוד ויתן בכל הרצינות, כי זה מצוה, אלא עיקר הנתינה זהו להרבות רעות, ומטעם זה צריך לתת את המשלוח מנות, כי אני שמח ואוהב את חבירי, ולא רק בגלל שיש עוד מצוה של לתת.
אני רק מביא זאת משמו, אבל הוא עצמו בספרו כותב זאת יותר טוב ממני.


נפלא,
וכעין זה, כשהגר"י הוטנר היה חולה [והוא כידוע היה ג"כ מגידולי סלבודקה] בא אליו מאן דהוא לבקרו, ואמר לו שהוא רוצה לקיים מצות ביקור חולים.
נענה הגר"י ואמר לו אתה יכול ללכת, אני לא רוצה להיות האתרוג שלך!!

לאמר, לבקר חולים צריך מפני שכן טבע העולם שהחולה זקוק לעזרה, אם גופנית אם נפשית, והבא לבקרו מקיים חובה אנושית זאת, ובודאי שהעושה כן מקיים מצות הבוי"ת. אך אם אתה מבקרני בשביל לקיים מצוה......

ויש בזה עומק נפלא בהרגשי הלב.
הבוי"ת בראנו עם כחות נפש, רגשות, חויות, המיוחדים לבריאתנו כאדם. והמתכחש להם מתכחש לאיך שבראו הקב"ה.

ואהבת אב לילדיו אינה מפני שכן ציוה ד' אלא מפני שכן הוא הטבע האנושי. ומי שאוהב את בניו מפני שכן ציוה ד' אינו בן מעלה כי אם "רובוט" - אשר לא באלה חפץ ד' ית'.
ויש מה להאריך בזה ואין זמן כעת.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 16107
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' יוני 27, 2017 8:06 am

זו טענה יפה. אבל מטרידה אותי השאלה עד היכן מוצדק ללכת איתה. האם ראוי לומר שיש להמנע מלשון הרע לא בגלל שזה אסור אלא בגלל שלא צריך לחשוב ולעסוק ברעת השני. והאם מותר להמשיך ולומר שלכן לא כדאי לעסוק בהלכות לשה"ר כי אז תיעלם ההרגשה הפנימית הזאת.

חשבונות רבים
הודעות: 710
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 11:10 pm

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי חשבונות רבים » ג' יוני 27, 2017 8:12 am

אני העני חולק על האמור דברי רון תוקף או לכה"פ חולק על המשתמע מהם.
הבעיה במי שמקיים ביקור חולים לשם ביקור אינה שעושה לשם המצוה אלא שאינו לומד היטב את כוונת המצוה ואינו מכוון לרצון השי"ת לחסד בין אדם לחבירו. וכבר אמרו האומרים שאלמלא ניתנה תורה היינו למדים עריות מיונה גזל מנמלה וכו' אבל אחר שניתנה תורה לא נלמד אלא מהתורה.

רון
הודעות: 567
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי רון » ג' יוני 27, 2017 8:17 am

לא הבנתי מה לא מובן,
אני דיברתי על דברים שהם רגשות טבעיים ואנושים.
וטענתי שמי שמקיימם רק בגלל הציווי האלוקי, ומתעלם מכך שהם רגשות טבעיים הפועמים בו, אין זה מעלה כי אם חיסרון.

אך בודאי שיש בזה ציווי והעושה כן מקיים מצות ד' ית' וכן צריך לכוון שעושה בזה רצון ד'. אך זה שמסלק מעצמו את הטבע האנושי, ומתעלם ממנו, ע"ז טענתי שאין זה המכוון במצוות התורה.

ומה נוגע כל זה לעיסוק בגדרי המצוה ההלכתיים, בקיצור, לא הבנתי את טענת מר שליט"א.

ואוסיף לדוגמא,
מה שסח לי פעם עובד ד' רציני שלקח בהשאלה חפץ מחבירו וניזוק באופן של מתה מחמת מלאכה והיה פטור מלשלם. אך הוא הרגיש לא נעים ושילם בכל זאת, מיוזמתו.
אלא,
שליבו נוקפו, הרי אם התורה פטרה הרי שהוא פטור ומה לו לשלם.

ואמרתי לו את אותה נקודה בדיוק,
הרגש שלך הוא רגש טבעי ואנושי. ואם כך אתה מרגיש אתה אדם בריא בנפשך גם לפי התורה. אלא שלא חייבה אותך התורה לשלם.
אם איני טועה כבר עסקנו פעם בסוגיא זו באחד האשכולות


חזור אל “משפחות סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: יגל ו־ 28 אורחים