מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

'שלח ועשה תשובה' / קרבנותיו של פרעה

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

'שלח ועשה תשובה' / קרבנותיו של פרעה

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ש' פברואר 04, 2017 8:15 pm

חיפוש מקור לדברי הרמב"ם שהקב"ה שלח לפרעה שיעשה תשובה

כתב הרמב"ם בהלכות תשובה (פ"ו ה"ג), וז"ל,
לפיכך כתוב בתורה ואני אחזק את לב פרעה, לפי שחטא מעצמו תחלה והרע לישראל הגרים בארצו שנאמר הבה נתחכמה לו, נתן הדין למנוע התשובה ממנו עד שנפרע ממנו, לפיכך חזק הקדוש ברוך הוא את לבו, ולמה היה שולח לו ביד משה ואומר שלח ועשה תשובה וכבר אמר לו הקדוש ברוך הוא אין אתה משלח שנאמר ואתה ועבדיך ידעתי וגו' ואולם בעבור זאת העמדתיך, כדי להודיע לבאי העולם שבזמן שמונע הקדוש ברוך הוא התשובה לחוטא אינו יכול לשוב אלא ימות ברשעו שעשה בתחילה ברצונו.

והנה מבואר בדברי הרמב"ם שהקב"ה היה שולח לפרעה ביד משה 'שלח ועשה תשובה', וצ"ב היכן מצינו ששלח לו הקב"ה שיעשה תשובה, דכך הוא לישנא דקרא בפרשת וארא (ה, א) וְאַחַ֗ר בָּ֚אוּ מֹשֶׁ֣ה וְאַהֲרֹ֔ן וַיֹּאמְר֖וּ אֶל־פַּרְעֹ֑ה כֹּֽה־אָמַ֤ר ד' אֱלֹהֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל שַׁלַּח֙ אֶת־עַמִּ֔י וְיָחֹ֥גּוּ לִ֖י בַּמִּדְבָּֽר. הרי נזכרה כאן התביעה לשלח את העם, אבל היכן נזכרה כאן התביעה לעשות תשובה.

ברם, בתשובת פרעה המובאת בכתוב (שם פס' ב), וַיֹּ֣אמֶר פַּרְעֹ֔ה מִ֤י ד' אֲשֶׁ֣ר אֶשְׁמַ֣ע בְּקֹל֔וֹ לְשַׁלַּ֖ח אֶת־יִשְׂרָאֵ֑ל לֹ֤א יָדַ֙עְתִּי֙ אֶת־ד' וְגַ֥ם אֶת־ יִשְׂרָאֵ֖ל לֹ֥א אֲשַׁלֵּֽחַ. הרי נכלל כאן דברי כפירה שאמר פרעה שאינו יודע ומאמין בה', וכמו דאיתא במדרשים (שמו"ר ועוד), שאמר למשה ואהרן המתינו לי עד שאחפש בספרים שלי. מיד נכנס לבית ארכיון שלו והיה מביט בכל אומה ואומה ואלוהיה. התחיל לקרוא: אלהי מואב ואלהי עמון ואלהי צידון. אמר להם ביקשתי בבית גנזי ולא מצאתי אותו.

ומעתה יתכן לומר דענין עשיית התשובה הוא על חלק זה של הכפירה בד', ועל כך שהחזיק בעבודת אלילים.

והראו בזה עוד לדברי המדרש (שמות רבה פרשת וארא פרשה יב א),
ויאמר ה' אל משה השכם בבקר וגו'. הה"ד (איוב לו) הן אל ישגיב בכחו מי כמוהו מורה... ומי כמוהו מורה שהוא מורה דרך לעשות תשובה, וכן אתה מוצא במשה שהשגיב הקדוש ברוך הוא כחו ללכת בשליחותו ולעשות צוויו, והיה מורה לפרעה הרשע שיעשה תשובה שלא חפץ לשלוח המכה עד שיזהירנו שיעשה תשובה, שכן כתיב השכם בבקר והתיצב לפני פרעה.

אבל עדיין צ"ב, היכן נשמע כן בדברי הפסוקים שהקב"ה דבר אליו ביד משה שיעשה תשובה.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: 'שלח ועשה תשובה' / קרבנותיו של פרעה

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ש' פברואר 04, 2017 8:19 pm

ביאור הכתוב 'גם אתה תתן בידנו זבחים ועולות'

וראיתי שמובא בשם הגאון בעל חזון יחזקאל זצ"ל שציין לדברי הכתוב בפרשת בא (י, כה),
וַיֹּ֣אמֶר מֹשֶׁ֔ה גַּם־אַתָּ֪ה תִּתֵּ֥ן בְּיָדֵ֖נוּ זְבָחִ֣ים וְעֹלֹ֑ת וְעָשִׂ֖ינוּ לַד' א'.
ונראה לבאר הדברים בס"ד.

הנה בהך קרא יש להתבונן טובא, חדא, מהו תוכן התביעה אל פרעה שיתן בידם זבחים ועולות, ומאיזה טעם הוא מחויב ליתן בידם קרבנות.

ועוד צ"ב, שמקדים ענין זה שיביא בידם קרבנות משלו לקרבנות שיביאו ישראל בעצמם ממקניהם, כלישנא דקרא (פס' כו), וְגַם־מִקְנֵ֜נוּ יֵלֵ֣ךְ עִמָּ֗נוּ לֹ֤א תִשָּׁאֵר֙ פַּרְסָ֔ה וגו'. וכבר עמדו בזה בעקידת יצחק והאברבנאל.

והנה בלשון רש"י מבואר שהדברים כפשוטן שבקשו ממנו קרבנות, וז"ל, גם אתה תתן - לא דייך שמקננו ילך עמנו, אלא גם משלך תתן.

וכתב הרמב"ן, וז"ל,
לא אמר משה דבר זה על מנת להעשות, ולא עשה כן כלל, אבל הם דברי חיזוק. יאמר כי תכבד מאד יד ה' עליו ועל עמו, עד כי גם זבחים ועולות וכל אשר לו יתן בעד נפשו. ובאמת כי כאשר אמר להם וברכתם גם אותי, היה נותן ברצונו כל מקנהו לכפר עליו, אבל לא עלה על דעת משה לעשות זבח רשעים תועבה, כי ה' חפץ דכאו, לא לכפר עליו, רק להענישו ולנער אותו ואת כל חילו בים. ורבותינו אמרו (מכילתא פרק יג, תנחומא בא ז) כי כאשר דברתם (להלן יב, לב) הוא על מאמרם גם אתה תתן בידינו זבחים ועולות. אולי רצו לומר שרמז להם לתת ככל אשר אמרו, לא שלקחו ממנו כלל, או זבחים ועולות להם כדי שיצאו, לא להקריבם עליו. וגם זה אינו נכון.

אמנם באמת דברי רש"י להלן שם מצינו שהעתיק כדברי המכילתא, וז"ל, גם צאנכם גם בקרכם קחו - ומהו כאשר דברתם, גם אתה תתן בידינו זבחים ועולות.

ובאמת דלכאורה דברי הרמב"ן תמוהים, דמלבד דברי המכילתא שהעתיק בעצמו דריהטת הדברים משמע שלקחו ממנו קרבנות על מנת להקריבם, הרי מפורש כן בתלמודין במס' עבודה זרה (כד, א), דפריך מינה לר' אליעזר שפוסל נרבע למזבח, מיתיבי ויאמר משה גם אתה תתן בידנו זבחים ועולות. ומשני, קודם מתן תורה שאני.

ועוד איתא בשמות רבה (פרשת בא פרשה יד ד), וז"ל,
ויקרא פרעה אל משה ויאמר לכו עבדו, ויאמר משה גם אתה תתן בידינו זבחים ועולות, אמר ליה משה לא תהא סבור שאנו נזבח משלנו כלום אלא גם אתה תתן בידינו זבחים ועולות שנקריב להקב"ה על שמך, וגם מקננו ילך עמנו.

ויעויין בפי' ר' חיים פלטיאל כאן, וז"ל,
תימא והא מקנה מצרים היה ע"ז וכיצד היו מקריבים והא נעבד פסול, וכ"ת לא היה רק במילתא בעלמא מיתוקמא, והא פ' אין מעמידין פריך גם אתה תתן בידינו זבחים ועולות, ותמ"ה דהם לא עובדים היו רק לצאן כדכתיב כי תועבת מצרים כל רועה צאן, והם שאלו בהמות אחרות. א"נ נוכל לומר נהי דאסור לגבוה להקרבה מ"מ לקדשי בדק הבית כשרים וה"ק ואנחנו לא נדע מה נעבוד אם להקרבה אם לזביחה ונצטרך מן העורות לכיסוי, וניחא לישנא טפי דלפי' רש"י ק"ק וכי היה אומר שהיו יראים שישאל יותר ממה שיש להם.

וצ"ב טובא בדעת רש"י.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: 'שלח ועשה תשובה' / קרבנותיו של פרעה

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ש' פברואר 04, 2017 8:27 pm

הטעם שהקרבנות מצאן מצרים לא נפסלו מטעם נעבד; ביטול ע"ז בשרשו

והנה על עיקר הנידון היאך היה כשר ולא נפסל מדין נעבד של המצרים, וכן להשיב על תמיהת הרמב"ן דיש בזה משום זבח רשעים תועבה, מצינו בפנים יפות פרשת וארא (ח, כב), וז"ל,
ויש לפרש מפני שכל צאן מצרים היה חשש להקריב לה' שהיו עובדים למקניהם, כמו שיבואר לקמן בפסוק [י, כה] גם אתה תתן בידינו ובפסוק [יב, כא] משכו וקחו לכם צאן שאחז"ל [מכילתא בא יב, כא] משכו מע"ז וקחו לכם צאן, והיינו משום שהיה חשש ע"ז, אלא משום דקי"ל [ע"ז נג א] בע"ז שמכרו נכרי מסתמא ביטלו, א"כ ה"נ כיון שמכרו מסתמא לא עבדו לה דהרי המכירה היא ביטולה, אלא לפי שאמרו ל"ש אלא שמכרו לישראל אבל מכרו לנכרי לא הוי ביטול, דהטעם דוקא בישראל שיודע שאינו עובד אותו וישחטהו וכו'.
[וראה עוד בדבריו בפר' בא (י, כה) ובשו"ת חתם סופר יו"ד סי' רלה].

אכן השל"ה הק' (מסכת פסחים מצה עשירה דרוש שני) ג"כ עמד בקושיה זו וחידש טפי, שלא רק ביטול הע"ז בדרך מכירה ושינוי רשות היה כאן, אלא בהקרבה לה' היה כאן ביטול יותר עמוק, וז"ל,
עוד אני אומר הענין, כי השם יתברך צוה לשחוט צאן לפסח (שמות יב, כא), ולפום ריהטא הוה איסור, דהא אתרבי 'מן הצאן' (ויקרא א, ב) להוציא את הנעבד, ולכן קראם משה רבינו ע"ה, כמו שכתוב (שמות ח, כב) 'הן נזבח את תועבת מצרים' וגו'. ואף שצאן ישראל לא היה נעבד, מכל מקום 'משכו וקחו' (שם יב, כא) כתיב, 'משכו' - מי שיש לו משלו, 'וקחו' מן השוק (רש"י שם). ואף שיש לדחות, 'קחו' מהשוק ישראל מישראל אחר (ואז אין לחוש דלמא נעבד של ישראל, דהגוי לא יוכל לאסור אפילו לגבוה, עיין בבית יוסף יורה דעה סוף סימן קמ"ה (ובשלחן ערוך שם ס"ח)). מכל מקום סתמא אמר 'קחו', משמע אף מהגוי. ואין לומר דהכי קאמר, משכו מעבודה זרה כשתקחו, דהיינו לקנות מישראל דוקא. דאם היה הפירוש כך, קשה, מנא לן מי שיש לו משלו 'משכו' משלכם ואין צריך לקנות.
אלא הענין הוא, דאיסור נעבד היינו לקרבן אחר, אבל להקריבו על ענין זה בעצמו, דהיינו להראות שעבודה זרה זו היא בטלה ואין בה ממש, שרי. וכהא דמתרצין בפרשת שמיני (תורת כהנים ריש הפרשה ה"ג), 'קח לך עגל' (ויקרא ט, ב) לכפר על מעשה עגל. ומקשינן, הלא אין קטיגור נעשה סניגור (ראש השנה כו א). אלא שאני, דבא לכפר על מעשה עגל עצמו. ומתודה על אותו החטא, ואז אין שייך אין קטיגור כו', רק כשנכנס בבגדי זהב לפני ולפנים, דאז עוסק בעבודה אחרת. וקל להבין. לכך צוה השם יתברך ליקח דוקא 'בעשור לחודש' (שמות יב, ג), כי עשור לחודש, שבת היה (שבת פז ב). וכבר אמרו רבותינו ז"ל (שם קיח ב) בשומרי שבת אפילו עובד עבודה זרה כאנוש מוחלין לו. הרי שבת בטול עבודה זרה. ואילו היה חל בשאר הימים בחודש, היה מצוה הקדוש ברוך הוא שיקחנו [בו]. על כן פסח מצרים מקחו היה בו. ולקשור בכרעי המטה (טור או"ח סי' ת"ל), כדי לבזות אלהיהן, ולולי זה היה אסור לקרבן. ועל כן דוקא שבת נקרא שבת הגדול, ופסח מצרים מורה אפסח לעתיד שיהיה 'ה' אחד ושמו אחד' (זכריה יד, ט).

וביאור זה נרמז בקצרה גם בדברי המשך חכמה (יב, ה), וז"ל,
כיון שזה היה לביטול העבודה זרה, וכמו בגדעון שהותר מוקצה וכו'. וזה 'מכל מקום שתרצה' אף מהנעבדין. ויעוין פרק ב דעבודה זרה גם אתה תתן בידינו זבחים ועולות וכו' ודו"ק.

ולפי דבריו מבוארים היטב דברי הרמב"ם, שענין בקשת הקרבנות מאת פרעה היה בעצם תביעה מפרעה לעשות תשובה על כפירתו בה', שהרי בכך שמקריבים בשמו את הע"ז שלו לד' זהו הביטול היותר גדול לע"ז.

ועוד מבואר בזה הקדמת קרבנות פרעה לקרבנות של עם ישראל, כי הרי גם קרבנותיהם של ישראל היה לתכלית ביטול הע"ז (והארכנו במקו"א בדברי הרמב"ם בזה), וקרבנות פרעה זה ביטול הע"ז בשרשו, וזה כפתור ופרח.

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: 'שלח ועשה תשובה' / קרבנותיו של פרעה

הודעהעל ידי בקרו טלה » ש' פברואר 04, 2017 9:10 pm

ברבינו אפרים עה"ת כתב דלפני מתן תורה לא נאסר נעבד
בהגדת מעשה ידי יוצר להגרש"ק תירץ דעשה דקרבן פסח דוחה ל"ת דנעבד

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: 'שלח ועשה תשובה' / קרבנותיו של פרעה

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' פברואר 05, 2017 1:52 pm

כעת נתעורר לי בס"ד מקור נוסף לדברי הרמב"ם.

איתא במדרש תהלים (מזמור כה), וז"ל,
טוב וישר ה'. שהוא מורה לחטאים בדרך שיעשו רצונו. דבר אחר [טוב וישר ה'. אמר ר' פנחס] למה טוב, לפי שהוא ישר, ולמה הוא ישר, לפי שהוא טוב, שהוא מורה דרך לחטאים שיעשו תשובה, שנתן לרצחנים ערי מקלט, ר' אבין אמר על כל מיל ומיל היה בורגן, ועל כל בורגן צלם, והיתה ידו עקומה להיכן עיר המקלט, הוי על כן יורה חטאים בדרך. וכן פרעה מכה אותו בברד, ואמר לו שלח העז את מקנך (שמות ט יט).

ובפסיקתא זוטרתא (ט, יט),
שלח העז. וכי יש לך שהוא מביא על שונאו רעה, והוא מודיעו ומתרה בו, אלא זש"ה הן אל שגיא בכחו מי כמוהו מורה (איוב לו כב), שהוא מורה דרך לרשעים שיעשו רצונו ולא יאבדו מן העולם.

הרי מבואר שהיתה כאן הוריית דרך תשובה בכך שניתנה לו העצה להמלט מן הברד, ובכך להביע את אמונתו בהקב"ה, שהוא מתיירא מדבריו.

ובאוה"ח כאן וז"ל,
עוד נראה בהקדים לשאול דבר ה' שלח העז לאיזה מקום נוטה אם להירא דבר ה' הוא מעצמו כשישמע כי מחר ימטיר ה' ברד בשדה יירא ויכניס עבדיו ומקנהו אלא ודאי שלא באו הדברים אלא למי שאינו ירא דבר ה', וכפי זה יכוין באומרו ועתה על דרך אומרם ז"ל (ב"ר פכ"א) אין ועתה אלא תשובה, כי להיות שהם אינם שמים על לב דבר ה' לזה אמר להם שיחזרו בתשובה וישימו על לב דבר ה' כי עשה יעשה ויכניסו מן השדה וגו'.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

הכבדת הלב של פרעה, מניעת התשובה או בשביל שישוב בתשובה שלמה?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' ינואר 02, 2019 9:09 pm

ידועים המה דברי הרמב"ם בהלכות תשובה (פ"ו ה"ג),
ואפשר שיחטא אדם חטא גדול או חטאים רבים עד שיתן הדין לפני דיין האמת שיהא הפרעון מזה החוטא על חטאים אלו שעשה ברצונו ומדעתו שמונעין ממנו התשובה ואין מניחין לו רשות לשוב מרשעו כדי שימות ויאבד בחטאו שיעשה... לפיכך כתוב בתורה ואני אחזק את לב פרעה, לפי שחטא מעצמו תחלה והרע לישראל הגרים בארצו שנאמר הבה נתחכמה לו, נתן הדין למנוע התשובה ממנו עד שנפרע ממנו, לפיכך חזק הקדוש ברוך הוא את לבו, ולמה היה שולח לו ביד משה ואומר שלח ועשה תשובה וכבר אמר לו הקדוש ברוך הוא אין אתה משלח שנאמר ואתה ועבדיך ידעתי וגו' ואולם בעבור זאת העמדתיך, כדי להודיע לבאי העולם שבזמן שמונע הקדוש ברוך הוא התשובה לחוטא אינו יכול לשוב אלא ימות ברשעו שעשה בתחילה ברצונו.

ומקור דברי הרמב"ם בנוגע לראיה שהביא מפרעה הינם מדברי המדרשים:

[א] (שמות רבה פרשת בא פרשה יג פיסקא ג), ד"א כי אני הכבדתי את לבו, א"ר יוחנן מכאן פתחון פה למינין לומר לא היתה ממנו שיעשה תשובה, שנא' כי אני הכבדתי את לבו, א"ל ר"ש בן לקיש יסתם פיהם של מינים אלא (משלי ג) אם ללצים הוא יליץ שהקב"ה מתרה בו באדם פעם ראשונה שניה ושלישית ואינו חוזר בו והוא נועל לבו מן התשובה כדי לפרוע ממנו מה שחטא, אף כך פרעה הרשע כיון ששיגר הקדוש ברוך הוא ה' פעמים ולא השגיח על דבריו אמר לו הקדוש ברוך הוא אתה הקשית ערפך והכבדת את לבך הריני מוסיף לך טומאה על טומאתך, הוי כי אני הכבדתי את לבו, מהו הכבדתי שעשה הקדוש ברוך הוא את לבו ככבד הזה שהיא מתבשלת שניה וארטסים נכנס בתוכה כך נעשה לבו של פרעה ככבד הזה ולא היה מקבל דבריו של הקדוש ברוך הוא, הוי כי אני הכבדתי את לבו וגו'. (עבודת המלך).

[ב] (שמות רבה פרשת וארא פרשה יא פיסקא א), ור' פנחס הכהן ב"ר חמא אמר הה"ד (איוב לו) וחנפי לב ישימו אף, לאחר שהקב"ה מצפה לרשעים שיעשו תשובה ואינם עושין אפילו הם רוצים באחרונה הוא נוטל את לבם שלא יעשו תשובה. (קרית מלך).

[ג] שמות רבה שם פיסקא ו), ויחזק ה' את לב פרעה, כיון שראה הקדוש ברוך הוא שלא חזר בו מה' מכות ראשונות מכאן ואילך אמר הקדוש ברוך הוא אפילו אם ירצה לשוב אני מחזק לבו כדי שאפרע כל הדין ממנו, כאשר דבר ה' אל משה, שכן כתיב ואני אקשה את לב פרעה. (קרית מלך).

ועיקר החידוש אליבא דהרמב"ם הוא בפירושא דקרא (ט, טז), וְאוּלָ֗ם בַּעֲב֥וּר זֹאת֙ הֶעֱמַדְתִּ֔יךָ בַּעֲב֖וּר הַרְאֹתְךָ֣ אֶת־כֹּחִ֑י וּלְמַ֛עַן סַפֵּ֥ר שְׁמִ֖י בְּכָל־הָאָֽרֶץ, שלדברי הרמב"ם המטרה והתכלית להעמדת והשארת פרעה ע"י הכבדת לבו היא 'כדי להודיע לבאי העולם שבזמן שמונע הקדוש ברוך הוא התשובה לחוטא אינו יכול לשוב', וזה אינו נכנס לכאורה במשמעות הפשוטה של הפסוק 'בעבור הראתך את כחי' 'ולמען ספר שמי בכל הארץ, איזה גבורה וכח ישנם במניעת התשובה, ומה ענין סיפור שמו ית' לכאן? וצריך ביאור.

רבינו בעל האבי עזרי זי"ע בשיחתו בישיבת פוניבז' (המובאת בספר מחשבת מוסר) הצביע בהתפעלות רבה על דברי הספורנו המנוגדים לדברי הרמב"ם מן הקצה אל הקצה, וז"ל רבינו עובדיה ספורנו (ו, ג),
ואני אקשה. הנה בהיות האל חפץ בתשובת רשעים ולא במיתתם, כאמרו חי אני נאם ה', אם אחפוץ במות הרשע, כי אם בשוב הרשע מדרכו וחיה (יחזקאל לג, יא), אמר שירבה את אותותיו ואת מופתיו, וזה להשיב את המצרים בתשובה, בהודיע להם גדלו וחסדו באותות ובמופתים, כאמרו בעבור זאת העמדתיך, בעבור הראותך את כחי (להלן ט, טז) ועם זה היתה הכונה שישראל יראו וייראו, כאמרו למען שיתי אותותי אלה בקרבו, ולמען תספר (להלן י, ז), ואין ספק שלולא הכבדת הלב היה פרעה משלח את ישראל בלי ספק, לא על צד תשובה והכנעה לאל יתברך, שיתנחם מהיות מורד, אף על פי שהכיר גדלו וטובו, אלא על צד היותו בלתי יכול לסבול עוד את צרת המכות, כמו שהגידו עבדיו באמרם הטרם תדע כי אבדה מצרים וזאת לא היתה תשובה כלל. אבל אם היה פרעה חפץ להכנע לאל יתברך, ולשוב אליו בתשובה שלמה, לא היה לו מזה שום מונע.
והנה אמר האל יתברך ואני אקשה את לב פרעה, שיתאמץ לסבול המכות ולא ישלח מיראת המכות את ישראל, למען שיתי אותותי אלה בקרבו, שמהם יכירו גדלי וטובי וישובו המצרים באיזו תשובה אמתית. ולמען תספר אתה ישראל הרואה בצרתם, באזני בנך להודיע שכל אלה יפעל אל עם גבר להשיבו אליו, וזה כשיפשפשו במעשיהם בבוא עליהם איזה פורענות.
ולא ישמע אליכם פרעה. לא קודם ההקשאה, גם לא אחרי כן עם ראותו רבוי האותות והמופתים, ולכן אעשה בהם שפטים, והם מכת בכורות וטביעת מצרים בים סוף, ששניהם בלבד היו על צד עונש להם מדה כנגד מדה. אבל שאר המכות היו אותות ומופתים להשיבם בתשובה, כאמרו בזאת תדע כי אני ה', בעבור תדע כי אני ה' בקרב הארץ, למען תדע כי לה' הארץ, למען שיתי אותותי אלה בקרבו, ולמען תספר וידעתם. אתה ישראל והמצרים. וגם כשהטביעם בים כוון לעשות באופן שהנשארים במצרים יכירו וידעו כאמרו וידעו מצרים כי אני ה'.

והנה לדרכו יש סמך גדול בדברי הפרקי דרבי אליעזר (פרק מב),
ר' נחוניא בן הקנה אומ' תדע לך כח התשובה בא וראה מפרעה מלך מצרים שמרד בצור עליון הרבה מאד, שנ' מי ה' אשר אשמע בקולו, ובלשון שחטא בו בלשון עשה תשובה, שנ' מי כמוך באלים ה' מי כמוך נאדר בקדש, והצילו הב"ה בין המתים, מניין שלא מת שנ' כי עתה שלחתי את ידי ואך אותך ואולם בעבור זאת העמדתיך וכו' והלך ומלך בננוה והיו אנשי נינוה כותבים מכתבי עמל וגוזלים איש את ריעהו ובאים איש על רעהו במשכב זכור ובא אצלו מעשיהם הרעים, וכששלח הב"ה ליונה להנבא עליה להחריבה שמע פרעה ועמד מכסאו וקרע בגדיו ולבש שק ואפר והכריז בכל עמו שיצומו כל העם שני ימים וכל מי שיעשה את הדברים הללו ישרף באש וכו', ויעו"ש סדר התשובה שתיקן להם פרעה.
נערך לאחרונה על ידי נוטר הכרמים ב ד' ינואר 02, 2019 9:33 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סעדיה
הודעות: 1606
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: 'שלח ועשה תשובה' / קרבנותיו של פרעה

הודעהעל ידי סעדיה » ד' ינואר 02, 2019 9:32 pm

יש לציין עוד למאמר היראה והחכמה שבראש ספר יד המלך.

דרומי
הודעות: 9212
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: 'שלח ועשה תשובה' / קרבנותיו של פרעה

הודעהעל ידי דרומי » א' ינואר 26, 2020 11:32 pm

בשיטת רש"י בפירושו עה"ת בענין זה של האפשרות לפרעה לחזור בתשובה
קבצים מצורפים
עומק הפשט - בא (חלק ו).pdf
(482.69 KiB) הורד 139 פעמים

לעמל יולד
הודעות: 760
הצטרף: א' יולי 07, 2019 11:36 pm

Re: 'שלח ועשה תשובה' / קרבנותיו של פרעה

הודעהעל ידי לעמל יולד » ד' ינואר 29, 2020 11:55 pm

נוטר הכרמים כתב:הטעם שהקרבנות מצאן מצרים לא נפסלו מטעם נעבד; ביטול ע"ז בשרשו

והנה על עיקר הנידון היאך היה כשר ולא נפסל מדין נעבד של המצרים, וכן להשיב על תמיהת הרמב"ן דיש בזה משום זבח רשעים תועבה, מצינו בפנים יפות פרשת וארא (ח, כב)


לענ"ד ביאור כוונת הרמב"ן "אבל לא עלה על דעת משה לעשות זבח רשעים תועבה, כי ה' חפץ דכאו, לא לכפר עליו, רק להענישו ולנער אותו ואת כל חילו בים", הוא ע"פ מה שכתב בבראשית י"ז י"ח בפרשת סדום וז"ל:
" ולכך יצוה את בניו וביתו אחריו לאחוז דרכי והנה אם בדרך צדקה ומשפט יפטרו יתפלל לפני להניחם וטוב הדבר ואם חייבין הם לגמרי גם הוא יחפוץ במשפטם ולכן ראוי שיבא בסוד ה' ".
ע"ש.

והרמב"ן לא התכוון מצד דין "זבח רשעים תועבה כמו שמצינו בסנהדרין שאסור להקריב קרבן עיר הנידחת, אלא הסמיך דבריו כדרכו כלשון הכתוב, וביאר את הכתוב ע"פ דרכו כנ"ל בבראשית.

(אציין, שכבר בגמ' במס' שבועות, מצינו שפסוק זה אינו נדרש רק כ"דין" אלא ביאורו שלא יתכפר בעליו בלי תשובה)
נערך לאחרונה על ידי לעמל יולד ב ה' ינואר 30, 2020 9:31 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

לעמל יולד
הודעות: 760
הצטרף: א' יולי 07, 2019 11:36 pm

Re: הכבדת הלב של פרעה, מניעת התשובה או בשביל שישוב בתשובה שלמה?

הודעהעל ידי לעמל יולד » ה' ינואר 30, 2020 12:29 am

נוטר הכרמים כתב:

רבינו בעל האבי עזרי זי"ע בשיחתו בישיבת פוניבז' (המובאת בספר מחשבת מוסר) הצביע בהתפעלות רבה על דברי הספורנו המנוגדים לדברי הרמב"ם מן הקצה אל הקצה, וז"ל רבינו עובדיה ספורנו (ו, ג),
ואני אקשה. הנה בהיות האל חפץ בתשובת רשעים ולא במיתתם, כאמרו חי אני נאם ה', אם אחפוץ במות הרשע, כי אם בשוב הרשע מדרכו וחיה (יחזקאל לג, יא), אמר שירבה את אותותיו ואת מופתיו, וזה להשיב את המצרים בתשובה, בהודיע להם גדלו וחסדו באותות ובמופתים, כאמרו בעבור זאת העמדתיך, בעבור הראותך את כחי (להלן ט, טז) ועם זה היתה הכונה שישראל יראו וייראו, כאמרו למען שיתי אותותי אלה בקרבו, ולמען תספר (להלן י, ז), ואין ספק שלולא הכבדת הלב היה פרעה משלח את ישראל בלי ספק, לא על צד תשובה והכנעה לאל יתברך, שיתנחם מהיות מורד, אף על פי שהכיר גדלו וטובו, אלא על צד היותו בלתי יכול לסבול עוד את צרת המכות, כמו שהגידו עבדיו באמרם הטרם תדע כי אבדה מצרים וזאת לא היתה תשובה כלל. אבל אם היה פרעה חפץ להכנע לאל יתברך, ולשוב אליו בתשובה שלמה, לא היה לו מזה שום מונע.
והנה אמר האל יתברך ואני אקשה את לב פרעה, שיתאמץ לסבול המכות ולא ישלח מיראת המכות את ישראל, למען שיתי אותותי אלה בקרבו, שמהם יכירו גדלי וטובי וישובו המצרים באיזו תשובה אמתית. ולמען תספר אתה ישראל הרואה בצרתם, באזני בנך להודיע שכל אלה יפעל אל עם גבר להשיבו אליו, וזה כשיפשפשו במעשיהם בבוא עליהם איזה פורענות.
ולא ישמע אליכם פרעה. לא קודם ההקשאה, גם לא אחרי כן עם ראותו רבוי האותות והמופתים, ולכן אעשה בהם שפטים, והם מכת בכורות וטביעת מצרים בים סוף, ששניהם בלבד היו על צד עונש להם מדה כנגד מדה. אבל שאר המכות היו אותות ומופתים להשיבם בתשובה, כאמרו בזאת תדע כי אני ה', בעבור תדע כי אני ה' בקרב הארץ, למען תדע כי לה' הארץ, למען שיתי אותותי אלה בקרבו, ולמען תספר וידעתם. אתה ישראל והמצרים. וגם כשהטביעם בים כוון לעשות באופן שהנשארים במצרים יכירו וידעו כאמרו וידעו מצרים כי אני ה'.


עי' רמב"ן ז"ל:
והנה פירשו בשאלה אשר ישאלו הכל אם השם הקשה את לבו מה פשעו. ויש בו שני טעמים ושניהם אמת האחד כי פרעה ברשעו אשר עשה לישראל רעות גדולות חנם נתחייב למנוע ממנו דרכי תשובה כאשר באו בזה פסוקים רבים בתורה ובכתובים ולפי מעשיו הראשונים נדון.

והטעם השני כי היו חצי המכות עליו בפשעו כי לא נאמר בהן רק ויחזק לב פרעה (להלן פסוק יג כב ח טו) ויכבד פרעה את לבו (להלן ח כח ט ז) הנה לא רצה לשלחם לכבוד השם אבל כאשר גברו המכות עליו ונלאה לסבול אותם רך לבו והיה נמלך לשלחם מכובד המכות לא לעשות רצון בוראו ואז הקשה השם את רוחו ואמץ את לבבו למען ספר שמו כענין שכתוב והתגדלתי והתקדשתי ונודעתי לעיני גוים רבים וגו' (יחזקאל לח כג) ואשר אמר קודם המכות (לעיל ד כא) ואני אחזק את לבו ולא ישלח את העם יודיע למשה העתיד לעשות בו במכות האחרונות כענין שאמר (לעיל ג יט) ואני ידעתי כי לא יתן אתכם מלך מצרים להלוך וזה טעם ואני אקשה את לב פרעה והרבתי את אותותי כלומר שאקשה לבו למען רבות מופתי בארץ מצרים כי בחמש מכות האחרונות גם בטביעת הים נאמר ויחזק ה' (להלן יד ח) כי לב מלך ביד ה' על כל אשר יחפוץ יטנו (משלי כא א).


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 42 אורחים