הודעהעל ידי יורד ומתעה » א' אוקטובר 05, 2014 9:47 am
כמה דברים מהרב חרל"פ בנושא למי שמבין את הסגנון:
א לאותה מדרגה גבוהה של העתיד, בה לא ילמדו עוד איש את רעהו ואיש את אחיו
כי כולם ידעו אותי למקטנם ועד גדולם (ירמיה לא לג), נתעלו ישראל גם במתן תורה
עד שאנכי ולא יהיה לך מפי הגבורה שמענו (הוריות ח א), כמו כן ביום שאמר להם
משה "אתם נצבים היום כולכם", השיגו כולם מפיו ית"ש "לפני ד' אלוקיכם וגו' כל
איש ישראל" אפילו הטף, כמו שנאמר על העתיד "מקטנם ועד גדלם", וכמו שנאמר
בקריעת ים סוף שאפילו עוברים במעי אמותיהם ענו ואמרו זה אלי ואנוהו (סוטה ל ב).
זהו שנאמר במצות הקהל טף ונשים, ובארו: טף למה באים כדי ליתן שכר
למביאיהם (חגיגה ג א). כי אמנם על הטף תחול הדרת גדולה וכבוד למען ישמעו ולמען
ילמדו, כי גם על ידי מצות הקהל שאחרי ההתעלות של שנת השמיטה, יגיעו לכלל
מדרגה גבוהה זו של "ולא ילמדו איש את רעהו, וכולם ידעו אותי למקטנם ועד
גדולם". ובאור קושיית הגמרא היא שהרי גם אם לא יבואו יתעלו, שכן נאמר אחר כך
"ובניהם אשר לא ידעו ישמעו ולמדו ליראה את ד' אלקיכם", רוצה לומר שמצות
הקהל מועילה גם לדורות הבאים, קל וחומר לטף שבאותו הדור, ואם כן למה צריכים
הטף לבא, ובאה התשובה "כדי ליתן שכר למביאיהם".
ב עוד יש להתעמק במה שאמר "כדי ליתן שכר למביאיהם". כי אם אמנם נאמר "אל
תהיו כעבדים המשמשים את הרב על מנת לקבל פרס" (אבות פ"א מ"ג). היינו שעיקר
העבודה תהיה לשמה, אבל ודאי שאנו מבקשים שכר ומחכים לו. זהו שאומרים אנו
"מה רב טובך אשר צפנת ליראתי" (תהלים לא כ), והוא גם מה שאמר הקב"ה למשה
כשנתאוה להכנם לארץ לקיים את המצוות התלויות בה, "כלום שכר מבקש אתה
עליהן מעלה אני עליך כאילו עשיתם" (סוטה יד א). וכל כך למה, כי עצם השכר שהוא
מתנה טובה מאתו ית"ש, חלילה לנו לזלזל בו ואדרבה עלינו להשתוקק אליו. אם על
השבת שהיא אך מעין עולם הבא נאמר "מתנה טובה יש לי בבית גנזי ושבת שמה
ורוצה אני ליתנה לישראל" (ביצה מז א), עולם הבא עצמו על אחת כמה וכמה, לעתיד
לבא יתכלל כל העולם הבא בבחינת שבת. יום שכולו שבת. אז תהיה המצוה לקבל
אותו כשם שמקבלים אנו את השבת, יש לחכות לעולם הבא, לישב ולשמר אותו, כמו
שיושבים ומשמרים כל ששת ימי המעשה מתי תגיע השבת, כאשר השתוקק באמת
לשכר הבא עליהן, אך לא עשאו תנאי בקיום המצוות, לאמור שכל קיום המצוות אך
בשביל השכר הוא.
כשמחפשים אנו מהיכן באה לנו התשוקה לשכר, תשובתנו שאין בנו אלא מה שיש
בעליונים, ובהכרח שגם למעלה משתוקקים לשכר, וזה שכרו שמביא את ישראל
לקיים תורה ומצוות וכמו שאמרו (יומא לח ב) "הבא ליטהר מסייעין אותו", ומכאן
תשוקתנו גם לתורה ולמצוות וגם לשכרן.
ומתגלה הדבר במפולש על ידי מצות הקהל שהיא מעין בחינת הקבל עלמא דחירו,
שהננו מתרוממים ומתעלים לגדולתו ויש גם שכר למביאיהם.