מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חיוב תוכחה ומחאה בבת ישראל הרוצה להנשא לגוי

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
איש יהודה
הודעות: 88
הצטרף: א' יוני 17, 2012 12:14 pm

חיוב תוכחה ומחאה בבת ישראל הרוצה להנשא לגוי

הודעהעל ידי איש יהודה » א' אוגוסט 17, 2014 8:31 pm

האם ראוי למחות ולזעוק על בת ישראל שרוצה להנשא לגוי, או שבכה"ג אין חובת מחאה ותוכחה כלל.

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: חיוב תוכחה ומחאה בבת ישראל הרוצה להנשא לגוי

הודעהעל ידי אמסטרדם » א' אוגוסט 17, 2014 8:40 pm

יש חיוב מחאה. ולפעמים מותר לחלל שבת כדי להצילה.

סכינא חריפא
הודעות: 771
הצטרף: א' אפריל 13, 2014 9:24 pm

Re: חיוב תוכחה ומחאה בבת ישראל הרוצה להנשא לגוי

הודעהעל ידי סכינא חריפא » א' אוגוסט 17, 2014 8:49 pm

כשהיא בלא"ה אינה שומרת תומ"צ מה הדין?

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: חיוב תוכחה ומחאה בבת ישראל הרוצה להנשא לגוי

הודעהעל ידי אמסטרדם » א' אוגוסט 17, 2014 8:51 pm

סכינא חריפא כתב:כשהיא בלא"ה אינה שומרת תומ"צ מה הדין?

למה שלא יהיה חיוב מחאה? זולת מפני שממילא לא יועיל.

מה שנכון נכון
הודעות: 11661
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: חיוב תוכחה ומחאה בבת ישראל הרוצה להנשא לגוי

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' אוגוסט 17, 2014 8:53 pm

עיין בה"ל סימן תרח ד"ה אבל אם.

סכינא חריפא
הודעות: 771
הצטרף: א' אפריל 13, 2014 9:24 pm

Re: חיוב תוכחה ומחאה בבת ישראל הרוצה להנשא לגוי

הודעהעל ידי סכינא חריפא » א' אוגוסט 17, 2014 8:55 pm

אמסטרדם כתב:
סכינא חריפא כתב:כשהיא בלא"ה אינה שומרת תומ"צ מה הדין?

למה שלא יהיה חיוב מחאה? זולת מפני שממילא לא יועיל.

התכוונתי על הצלתה בשבת

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: חיוב תוכחה ומחאה בבת ישראל הרוצה להנשא לגוי

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' אוגוסט 17, 2014 9:10 pm

כמדומני שמובא בשם הגר"י קמנצקי זיע"א שאם ניתן להשפיע על יהודי/ה לא להתחתן עם גוי/ה, אפילו אם היהודי/ה לא ישמרו מצוולת עדיין יש לעשות כן

סכינא חריפא
הודעות: 771
הצטרף: א' אפריל 13, 2014 9:24 pm

Re: חיוב תוכחה ומחאה בבת ישראל הרוצה להנשא לגוי

הודעהעל ידי סכינא חריפא » א' אוגוסט 17, 2014 9:10 pm

בברכה המשולשת כתב:כמדומני שמובא בשם הגר"י קמנצקי זיע"א שאם ניתן להשפיע על יהודי/ה לא להתחתן עם גוי/ה, אפילו אם היהודי/ה לא ישמרו מצוולת עדיין יש לעשות כן

בשבת?

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: חיוב תוכחה ומחאה בבת ישראל הרוצה להנשא לגוי

הודעהעל ידי אמסטרדם » א' אוגוסט 17, 2014 9:12 pm

--
נערך לאחרונה על ידי אמסטרדם ב א' דצמבר 14, 2014 5:43 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: חיוב תוכחה ומחאה בבת ישראל הרוצה להנשא לגוי

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' אוגוסט 17, 2014 9:13 pm

סכינא חריפא כתב:
בברכה המשולשת כתב:כמדומני שמובא בשם הגר"י קמנצקי זיע"א שאם ניתן להשפיע על יהודי/ה לא להתחתן עם גוי/ה, אפילו אם היהודי/ה לא ישמרו מצוולת עדיין יש לעשות כן

בשבת?


כמדומני שגם

יתר10
הודעות: 945
הצטרף: ד' יוני 01, 2011 12:07 am

Re: חיוב תוכחה ומחאה בבת ישראל הרוצה להנשא לגוי

הודעהעל ידי יתר10 » א' אוגוסט 17, 2014 9:17 pm

אמסטרדם כתב:להתחתן עם גוי ר"ל אינה מהעבירות הכי חמורות ע"פ נגלה. ובכל זאת רגש הישראלי אשר מקורה בקבלה יודעת היטב שזו הכי חמור ששייך ר"ל.

אמסטרדם כתב:זה תלוי בהשאלה העתיקה אם יש לבנות הלכות על ריגשות דחכמי אונגערן סברו שכן [ועל זה בנוי כל הדת] ויתר החכמים שמן משה רבינו עד היום סוברים שלא בונים כ"א על דעת תורה.

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: חיוב תוכחה ומחאה בבת ישראל הרוצה להנשא לגוי

הודעהעל ידי אמסטרדם » א' אוגוסט 17, 2014 9:19 pm

--
נערך לאחרונה על ידי אמסטרדם ב א' דצמבר 14, 2014 5:42 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

סכינא חריפא
הודעות: 771
הצטרף: א' אפריל 13, 2014 9:24 pm

Re: חיוב תוכחה ומחאה בבת ישראל הרוצה להנשא לגוי

הודעהעל ידי סכינא חריפא » א' אוגוסט 17, 2014 10:16 pm

האם דברי הרמב"ם אינו תורה עוון זה אף על פי שאין בו מיתת בית דין, אל יהי קל בעיניך; אלא יש בו הפסד, שאין בכל העריות כמותו: שהבן מן הערווה, בנו הוא לכל דבר; ובכלל ישראל ייחשב, ואף על פי שהוא ממזר. והבן מן הגויה, אינו בנו--שנאמר "כי יסיר את בנך מאחריי" (דברים ז,ד), מסיר אותו מלהיות אחרי ה'. ודבר זה גורם להידבק בגויים, שהבדילנו הקדוש ברוך הוא מהם, ולשוב מאחרי ה', ולמעול בו. [ה' איסו"ב פי"ב]

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: חיוב תוכחה ומחאה בבת ישראל הרוצה להנשא לגוי

הודעהעל ידי הכהן » א' אוגוסט 17, 2014 10:37 pm

סכינא חריפא כתב:האם דברי הרמב"ם אינו תורה עוון זה אף על פי שאין בו מיתת בית דין, אל יהי קל בעיניך; אלא יש בו הפסד, שאין בכל העריות כמותו: שהבן מן הערווה, בנו הוא לכל דבר; ובכלל ישראל ייחשב, ואף על פי שהוא ממזר. והבן מן הגויה, אינו בנו--שנאמר "כי יסיר את בנך מאחריי" (דברים ז,ד), מסיר אותו מלהיות אחרי ה'. ודבר זה גורם להידבק בגויים, שהבדילנו הקדוש ברוך הוא מהם, ולשוב מאחרי ה', ולמעול בו. [ה' איסו"ב פי"ב]

כאן השאלה על בת ישראל, שבנה יישאר יהודי.

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: חיוב תוכחה ומחאה בבת ישראל הרוצה להנשא לגוי

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' אוגוסט 17, 2014 10:40 pm

אך הוא ייטמע בין הגויים ויש חשש גדול שיישא גויה

וולףאנטפלעקונג
הודעות: 48
הצטרף: ב' אפריל 28, 2014 12:36 am

Re: חיוב תוכחה ומחאה בבת ישראל הרוצה להנשא לגוי

הודעהעל ידי וולףאנטפלעקונג » ב' אוגוסט 18, 2014 12:13 am

סכינא חריפא כתב:
אמסטרדם כתב:
סכינא חריפא כתב:כשהיא בלא"ה אינה שומרת תומ"צ מה הדין?

למה שלא יהיה חיוב מחאה? זולת מפני שממילא לא יועיל.

התכוונתי על הצלתה בשבת


יעויין או"ח סו"ס שו

סכינא חריפא
הודעות: 771
הצטרף: א' אפריל 13, 2014 9:24 pm

Re: חיוב תוכחה ומחאה בבת ישראל הרוצה להנשא לגוי

הודעהעל ידי סכינא חריפא » ב' אוגוסט 18, 2014 1:26 am

ובערוך השלחן ואם היא בעצמה פושעת בזה - צ"ע (ועיין ב"י), ויש לעשות בזה לפי הבנת הענין. עכ"ל

אלי כהן
הודעות: 1121
הצטרף: ו' אוגוסט 23, 2013 12:03 am

Re: חיוב תוכחה ומחאה בבת ישראל הרוצה להנשא לגוי

הודעהעל ידי אלי כהן » ב' אוגוסט 18, 2014 3:51 am

הכהן כתב:
סכינא חריפא כתב:האם דברי הרמב"ם אינו תורה עוון זה אף על פי שאין בו מיתת בית דין, אל יהי קל בעיניך; אלא יש בו הפסד, שאין בכל העריות כמותו: שהבן מן הערווה, בנו הוא לכל דבר; ובכלל ישראל ייחשב, ואף על פי שהוא ממזר. והבן מן הגויה, אינו בנו--שנאמר "כי יסיר את בנך מאחריי" (דברים ז,ד), מסיר אותו מלהיות אחרי ה'. ודבר זה גורם להידבק בגויים, שהבדילנו הקדוש ברוך הוא מהם, ולשוב מאחרי ה', ולמעול בו. [ה' איסו"ב פי"ב]

כאן השאלה על בת ישראל, שבנה יישאר יהודי.


אדרבא, מצבו יהיה חמור יותר אף מבן של יהודי המתחתן עם גויה, כי בשלמא בן של יהודי ושל גויה פטור מכל התרי"ג וחייב רק ב-ז', אבל בן של יהודייה ושל גוי חייב בכל התרי"ג - אבל בן כזה יהיה בטוח שהוא גוי, וגם כל אירגוני חזרה בתשובה למיניהם לא יעלו על דעתם שיש מקום להשיבו בתשובה - כי גם הם יחשבו שהוא גוי ! זה המצב החמור ביותר שאפשר להעלות על הדעת. משל אל מה הדבר דומה? לאדם הטובע בים, והמצילים לא רואים אותו בטביעתו...

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: חיוב תוכחה ומחאה בבת ישראל הרוצה להנשא לגוי

הודעהעל ידי הכהן » ב' אוגוסט 18, 2014 10:58 am

השאלה כמה מחוייבים למחות על דשב"ל. דשאני ממה שכתב הרמב"ם שמסיר זרעו דזה מעשה האב גופיה.

אתרוג
הודעות: 14
הצטרף: ו' ינואר 17, 2014 11:49 am

Re: חיוב תוכחה ומחאה בבת ישראל הרוצה להנשא לגוי

הודעהעל ידי אתרוג » ג' אוגוסט 19, 2014 3:52 pm

בזמנו היה אשכול שדן אימתי יש דין מחאה ואימתי אמרינן הלעיטהו לרשע וימות.

עושה חדשות
הודעות: 12559
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חיוב תוכחה ומחאה בבת ישראל הרוצה להנשא לגוי

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' מרץ 16, 2017 9:28 pm

אתרוג כתב:בזמנו היה אשכול שדן אימתי יש דין מחאה ואימתי אמרינן הלעיטהו לרשע וימות.

היכן האשכול?
מפריע לי כעת משהו אחר, (גם אחרי שנמצא את הכללים), למה באמת במקום שאומרים הלעיטהו וכו' נעלם החיוב של "לאפרושי מאיסורא"?
נתקלתי כעת בד' הרדב"ז "אבל לא שיניח להפסיד ממונו כדי שלא ישבע זה לשקר והעושה כן נקרא אצלי חסיד שוטה שהתורה אמרה כי יתן איש אל רעהו וגו' עד האלהים יבא דבר שניהם לשבועה אלא ישביעהו ולא יחוש והלעיטהו לרשע וימות", והוקשה לי מה השטות הגדולה שיש בזה?

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: חיוב תוכחה ומחאה בבת ישראל הרוצה להנשא לגוי

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' מרץ 16, 2017 10:27 pm

עושה חדשות כתב:
אתרוג כתב:בזמנו היה אשכול שדן אימתי יש דין מחאה ואימתי אמרינן הלעיטהו לרשע וימות.

היכן האשכול?
מפריע לי כעת משהו אחר, (גם אחרי שנמצא את הכללים), למה באמת במקום שאומרים הלעיטהו וכו' נעלם החיוב של "לאפרושי מאיסורא"?
נתקלתי כעת בד' הרדב"ז "אבל לא שיניח להפסיד ממונו כדי שלא ישבע זה לשקר והעושה כן נקרא אצלי חסיד שוטה שהתורה אמרה כי יתן איש אל רעהו וגו' עד האלהים יבא דבר שניהם לשבועה אלא ישביעהו ולא יחוש והלעיטהו לרשע וימות", והוקשה לי מה השטות הגדולה שיש בזה?

כמו שציינתי באשכול סמוך, היא קושיית החות יאיר, שכתב שמי שיעלה ארוכה למחלתו רופא אומן יקרא.

ואולי אפשר להמחיש זאת באמצעות משל:

ישנם בקבוקים שמכילים רעל, ויש חשש שישתה מהם אדם.
לכן:
א) אנו מחוייבים לסמן היטב באופן ברור שבקבוקים אלו מכילים רעל.
ב) כשאנו רואים אדם המבקש לשתות בקבוק של רעל, הן בשוגג והן במזיד, אנו מחוייבים לעשות כל שביכלתנו כדי למונעו מזה.
אבל:
א) איננו מחוייבים להסיר את בקבוקי הרעל ממדפי החנויות, שמא יקנה אותם אדם ע"מ לשתות בהם במזיד, אלא איהו דאזיק אנפשיה.
ב) איננו מחוייבים לרוקן את בקבוקי הרעל שבביתנו, שמא יבוא גנב וישתה בהם בשוגג (מפני שלא ידע שהם רעל), אלא איהו דאזיק אנפשיה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: חיוב תוכחה ומחאה בבת ישראל הרוצה להנשא לגוי

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' מרץ 16, 2017 10:40 pm

המשל לא כ"כ טוב. אם אנו רואים מישהו שעומד לשתות רעל ואיננו יכולים למנעו. אבל אנחנו יכולים להחליף את הרעל במים האם צריך לעשות זאת?
אותו דבר בבא לאכול בשר חזיר ואנו יכולים להחליפו בטלה האם אנחנו צריכים לעשות זאת?

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: חיוב תוכחה ומחאה בבת ישראל הרוצה להנשא לגוי

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' מרץ 16, 2017 10:54 pm

איפה מצינו בכגון דא להדיא שאומרים הלעיטהו?

השתמשתי במשל כדי לעקוף את ההגדרה, אבל אפשר גם לנסות להגדיר:
חיוב הפרשה מאיסור הוא למנוע מהחוטא את מעשה העבירה עצמו שרוצה לעשות בשוגג או במזיד, וכן להרחיקו בכל דרך מלהיכשל בעבירה בשוגג (כגון לציין נטע רבעי בשביעית). אבל אין חיוב להרחיקו בכל דרך כשחוטא במזיד, בין כשחוטא בחטא אחר (כגון לציין נטע רבעי בשאר שני שבוע, וכמשל בקבוקי הרעל הבלתי מסומנים שבבית) ובין כשחוטא באותו החטא (כגון למנוע שבועות בבי"ד כדי שלא יבואו להשבע לשקר, וכמשל בקבוקי הרעל המסומנים שבחנות).

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: חיוב תוכחה ומחאה בבת ישראל הרוצה להנשא לגוי

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' מרץ 16, 2017 10:57 pm

לא הבנתי מדבריך אם אתה סובר שצריך להחליף חזיר בטלה או שיש מידת חסידות להחליף.

הגר"ה זאקס היה טוען שהסיפור על הח"ח שרץ להפקיר את הממון שלקחו גנב הוא שקר, ולכל היותר הח"ח צעק משטרה או תפסו את הגנב. והטעם משום שאין שום דין להציל באופן כזה מאיסור ואפילו לא מידת חסידות.

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: חיוב תוכחה ומחאה בבת ישראל הרוצה להנשא לגוי

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' מרץ 16, 2017 11:15 pm

לפי ההגדרה האמורה, אם היא נכונה - כן, צריך להחליף.
מה שציינת שאין אפילו מדת חסידות להציל את הגנב מאיסור גניבה, לכאורה הטעם פשוט מפני שאדם אינו מחוייב להפסיד ממונו כדי להציל אחר מאיסור במזיד, וגם זה בכלל הלעיטהו לרשע וימות (כדמשמע מדברי הרדב"ז שציין הרב עו"ח).
ועיין הגדרתו באנצ"ת בערכו, ובמובא בשם בסוף הערך, ודוק.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: חיוב תוכחה ומחאה בבת ישראל הרוצה להנשא לגוי

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' מרץ 16, 2017 11:20 pm

לפי הזכור לי ר' הלל טען שאין בזה בכלל מדת חסידות ולא משום שהוא משום הפסד ממונו.

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: חיוב תוכחה ומחאה בבת ישראל הרוצה להנשא לגוי

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' מרץ 16, 2017 11:30 pm

אזי צריך לדעת מה אמר ועל סמך מה, כדי שיהיה אפשר לדון בזה.
ובכל אופן, גם אם זה משום הפסד ממון אין בזה מדת חסידות לדברי הרדב"ז דלעיל (וראה אנצ"ת שם שיש חולקים).

[ומהסיפור שהובא באשכול סמוך על הרב זילברשטיין (יש מישהו שטוען שסיפוריו הפנטסטיים אירעו במציאות?) משמע שאינו סובר כך].

עושה חדשות
הודעות: 12559
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חיוב תוכחה ומחאה בבת ישראל הרוצה להנשא לגוי

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' דצמבר 01, 2017 8:04 am

סגי נהור כתב:
עושה חדשות כתב:
אתרוג כתב:בזמנו היה אשכול שדן אימתי יש דין מחאה ואימתי אמרינן הלעיטהו לרשע וימות.

היכן האשכול?
מפריע לי כעת משהו אחר, (גם אחרי שנמצא את הכללים), למה באמת במקום שאומרים הלעיטהו וכו' נעלם החיוב של "לאפרושי מאיסורא"?
נתקלתי כעת בד' הרדב"ז "אבל לא שיניח להפסיד ממונו כדי שלא ישבע זה לשקר והעושה כן נקרא אצלי חסיד שוטה שהתורה אמרה כי יתן איש אל רעהו וגו' עד האלהים יבא דבר שניהם לשבועה אלא ישביעהו ולא יחוש והלעיטהו לרשע וימות", והוקשה לי מה השטות הגדולה שיש בזה?

כמו שציינתי באשכול סמוך, היא קושיית החות יאיר, שכתב שמי שיעלה ארוכה למחלתו רופא אומן יקרא.
ואולי אפשר להמחיש זאת באמצעות משל:
ישנם בקבוקים שמכילים רעל, ויש חשש שישתה מהם אדם.
לכן:
א) אנו מחוייבים לסמן היטב באופן ברור שבקבוקים אלו מכילים רעל.
ב) כשאנו רואים אדם המבקש לשתות בקבוק של רעל, הן בשוגג והן במזיד, אנו מחוייבים לעשות כל שביכלתנו כדי למונעו מזה.
אבל:
א) איננו מחוייבים להסיר את בקבוקי הרעל ממדפי החנויות, שמא יקנה אותם אדם ע"מ לשתות בהם במזיד, אלא איהו דאזיק אנפשיה.
ב) איננו מחוייבים לרוקן את בקבוקי הרעל שבביתנו, שמא יבוא גנב וישתה בהם בשוגג (מפני שלא ידע שהם רעל), אלא איהו דאזיק אנפשיה.

ע"ע כאן - viewtopic.php?f=17&t=32669&hilit#p350681
וע"ע חזו"א דמאי סי' ח סק"ט.

עושה חדשות
הודעות: 12559
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חיוב תוכחה ומחאה בבת ישראל הרוצה להנשא לגוי

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' ינואר 04, 2018 12:28 am

אגב, גם 'הצנועים' (מע"ש פ"ה) לא סימנו את שדותיהם, אלא חיללו בצינעא, (וכבר אמרו בירושלמי "ויציין אם מצויין הוא היאך נקרא הוא צנוע"), ומשמע שהסברא הזו של 'הלעיטהו' היא בהכרח, שאינו ראוי לעשות תקנה לרשעים באופן מפורסם, אלא לכל היותר בצינעא.

עושה חדשות
הודעות: 12559
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חיוב תוכחה ומחאה בבת ישראל הרוצה להנשא לגוי

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' ינואר 07, 2018 9:43 pm

אבל כך הוא לש' המאירי ב"ק דס"ט -

הא בשאר שנים הואיל ונגיעתם אסורה אין מתקנין לעוברי עברה אלא אם יגעו מוטב וישתרשו בחטא ויאכלו דבר האסור וכגון זה הלעיטהו לרשע וימות והצנועים הרוצים ולא להיות אדם נכשל בשלהם והיו מתיראים שסימנין אלו לא יהיו נכרים להם היו מניחין בשנת השמטה מעות כנגד הכרם בכרם רבעי...

מחד גיסא כ' שהלעיטהו וכו' זה בגדר מוטב, ומאידך נימק למה לא הניחו הצנועים סימנים בשדות.

-

יתר ע"כ מבו' בגמ' גיטין נה:

גנב והקדיש ואחר כך טבח ומכר משלם תשלומי כפל ואינו משלם תשלומי ארבעה וחמשה ותני עלה בחוץ כי האי גוונא ענוש כרת ואי אמרת יאוש כדי לא קני כרת מאי עבידתיה אמר רב שיזבי כרת מדבריהם אחיכו עליה כרת מדבריהם מי איכא אמר להו רבא גברא רבה אמר מילתא לא תחוכו עלה כרת שעל ידי דבריהן באתה לו אוקמוה רבנן ברשותיה כי היכי דליחייב עלה

והיינו, רבנן ששקדו תמיד על תקנתם של ישראל לבל יעברו איסורים, תקנו כאן תקנה הפוכה, לגרום לגנב לעבור על איסור כרת!

וקצ"ע.

עושה חדשות
הודעות: 12559
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חיוב תוכחה ומחאה בבת ישראל הרוצה להנשא לגוי

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' מאי 20, 2019 11:31 pm

בנוגע לדברי הרדב"ז הנ"ל, "לא שיניח להפסיד ממונו כדי שלא ישבע זה לשקר והעושה כן נקרא אצלי חסיד שוטה", וכו', יש לציין את המובא בגמ' בשבועות "ר"ש בן טרפון אומר שבועת ה' תהיה בין שניהם מלמד שחלה שבועה על שניהם", ופירש"י "ששניהן נענשין בה שלא דקדק למסור ממונו ביד נאמן ובאו לידי חלול השם". ויל"פ.

עושה חדשות
הודעות: 12559
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חיוב תוכחה ומחאה בבת ישראל הרוצה להנשא לגוי

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' אפריל 29, 2022 9:58 am

וז"ל הר"י מלוניל בב"ק - דהתם בנגזל יכיל לאשתבועי שלא הוציא מן הבית כלום ומתישב דעתו של בעל הבית שהיה חושדו כיון שנשבע לו, אי נמי אם יודע שנשבע לו לשקר מתנחם ואומר ישוב עמלו בראשו ועל קדקדו חמסו ירד.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 160 אורחים