נשאלתי:
בגד נוסף לציצית מהוה חציצה, אבל מדוע לא נתקן אחד מהבגדים בארבע כנפות, שיוכלו להטיל בהם ציצית, ולא להפסיד מצות עשה?
מצליח כתב:עי' מאמר מקיף בא' מקובצי עץ חיים בענין אי היה הבגדי כהונה מחוייבים בציצית מצד עצמם, המאמר בעיקר מבאר תמונת המעיל ע"פ משנת רבותינו הראשונים, אדרבה מי שבידו לחפשו ולהעלותו כאן לתועלת הלומדים תבוא עליו ברכה.
מה שנכון נכון כתב:מעמוד רפא.
גם לענין תחפושות.
ומכאן נלמד להתיר כמה וכמה סוגי בגדים העונים למטרות הנ"ל, וכגון ... רעלה [כאן מציין ללב חיים הנ"ל] העשויה לצורך מסוה או לצניעות, ובכלל זה תחפושות של פורים, ... וכל כיוצא בזה, כיון שאין הם עומדים ועשויים בעיקרם לצורך הנאת לבישה מפני החמה או מפני הקור והגשמים, אין חל עליהם כלל חיוב ציצית, הגם שהוא עתה יתעטף בהם בהנאת לבישה מפני החמה או הקור, ואין מקום להחמיר לעגל כנף.
שש ושמח כתב:בקובץ שצורף לעיל הביאו דברי הפסקי תשובות (סי' י' אות י"ב) בשם שו"ת לב חיים (סי' ע"ז) שפוטר תחפושות מציצית כיון שהם עשויים להנאת לבישה.
וז"ל הפס"ת שם [על דברי הביה"ל סי"א ד"ה סודר]:ומכאן נלמד להתיר כמה וכמה סוגי בגדים העונים למטרות הנ"ל, וכגון ... רעלה [כאן מציין ללב חיים הנ"ל] העשויה לצורך מסוה או לצניעות, ובכלל זה תחפושות של פורים, ... וכל כיוצא בזה, כיון שאין הם עומדים ועשויים בעיקרם לצורך הנאת לבישה מפני החמה או מפני הקור והגשמים, אין חל עליהם כלל חיוב ציצית, הגם שהוא עתה יתעטף בהם בהנאת לבישה מפני החמה או הקור, ואין מקום להחמיר לעגל כנף.
אבל כדרכו דבריו שלא בדקדוק כלל, שבלב חיים שם לא כתוב כלל בענין תחפושות, אלא בענין מסוה שעל הפנים, וס"ל דכיון שאינו כדי להגן מפני החמה והצינה או להתכבד אלא כדי שאחרים לא יראו אותו מתמעט מאשר תכסה בה, וזה אינו ענין כלל לבגד של תחפושת הנ"ל שהוא עשוי לנוי, ולא עלה על דעת אדם מעולם לפטור בגד העשוי לנוי [והרי כל ט"ג שלנו אינו אלא לנוי].
[ובאמת גם דברי הלב חיים שם אינם מובנים לי, דהרי ודאי כל בגד עיקרו לכסות גוף האדם מפני ראיית האחרים, ואיך שייך לומר ששימוש זה אינו בכלל כיסוי. וצ"ע. ועוד תמוה שהרי כל מקורו הוא ממה שאמרו בספרי אשר תכסה בה פרט למעפורת, והרי דברי הספרי הובאו בב"י ובשו"ע שם סעי' י', וכ' השו"ע דהטעם מפני שכסותך אמר רחמנא ולא כסות הראש, ודלא כד' הלב חיים הנ"ל, וצ"ע שלא הזכיר כלל ד' הב"י והשו"ע].
סוף דבר, בתחפושת של כה"ג אם המעיל עשוי מבד החייב בציצית אין שום סברא לפטרו מציצית, ויש לעגל קרן אחת. [אבל כמדומני שבד"כ נעשה מבד סינטטי לגמרי].
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 203 אורחים