מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חדש: מאסף "הפעמון" | צלצול שישי

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
עם ישראל
הודעות: 51
הצטרף: א' אפריל 06, 2014 6:10 pm

חדש: מאסף "הפעמון" | צלצול שישי

הודעהעל ידי עם ישראל » ה' מרץ 30, 2017 11:58 am

בימים אלו מופיע גיליון חדש של המאסף "הפעמון".
לאחר הפסקה של כארבע שנים חוזר המאסף ומחדש הופעתו לשמחת לב שוחרי החכמה.
המאסף עמוס בחומר מקורי, מרתק ומפתיע, מטובי הכותבים, ומצורף בזה תוכן העניינים.
את היגליון ניתן להשיג, לעת עתה, רק בחנויות הספרים בארה"ב.
הפעמון תוכן.png
הפעמון תוכן.png (117.97 KiB) נצפה 12670 פעמים

הגיונות
הודעות: 976
הצטרף: ש' ינואר 28, 2017 7:44 pm

Re: חדש: מאסף "הפעמון" | צלצול שישי

הודעהעל ידי הגיונות » ה' מרץ 30, 2017 12:15 pm

שמועה טובה תדשן עצם!

בעבר שמעתי שבשעה שהממשלה הרוסית החליטה להכניס את לימודי השפה הרוסית לישיבה, נחלקו החפץ חיים ורבי מאיר שמחה כיצד יש לנוהג. הח"ח סבר שיש לסגור את הישיבה, ואילו רבי מאיר שמחה צידד שיש להמשיך בקיום הישיבה.

הח"ח חשש שרבי מאיר שמחה נפגע מדבריו ולאות פיוס חרג ממנהגו שלא להביא בחיבורו הגדול גדולים בני זמנו והביא את רבי מאיר שמחה (ראה בביאור הלכה סימן תקפ"ה ד"ה "וטוב לתקוע בצד ימין").

מעניין לקרוא את שנכתב בקובץ בעניין זה.

הגיונות
הודעות: 976
הצטרף: ש' ינואר 28, 2017 7:44 pm

Re: חדש: מאסף "הפעמון" | צלצול שישי

הודעהעל ידי הגיונות » ה' מרץ 30, 2017 12:51 pm

בהמשך להודעה הקודמת -

מצורף כאן מתוך מוסף 'שבת קודש' של יתד נאמן תשס"ו גילי' 5.

תמונה1.png
תמונה1.png (168.47 KiB) נצפה 12685 פעמים

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: חדש: מאסף "הפעמון" | צלצול שישי

הודעהעל ידי אפשר » ה' מרץ 30, 2017 12:59 pm

הגיונות כתב:בהמשך להודעה הקודמת -

מצורף כאן מתוך מוסף 'שבת קודש' של יתד נאמן תשס"ו גילי' 5.

תמונה1.png

המשנ"ב מזכיר השדי חמד המון פעמים, ובעיקר בהל' פסח בכמה דוכתי, סי' תמ, סי' תמג, סי' תמח, סי' תנג, ועוד בהל' יוה"כ וסוכה, ועוד.
אבל זה לא דומה, כי הזכרת השדי חמד בדבריו הוא לעיין שם שאסף פוסקים קדמונים בענין הנדון, ולא איזה ווארט כמו טעם אחיזת השופר בימין [שאגב דברי ר' מאיר שמחה מחודשים, כי מקורו מוכיח רק על להחזיק ביד ימין, ואילו הדין המבואר שם הוא שהשופר עצמו יהיה לצד ימין].

בנוגע לגוף המעשה זה עידן ועידן שגם אני שמעתי כן, ויותר. [אני שמעתי שהיה בועידה שהיה בשנת תר"ע, שזה גם אחרי זמן סיום משנ"ב שהיה בשנת תרס"ז, והיה בועידה שהדברי מלכיאל נפטר בחזרתו משם - כן כמדומה, ויש בזה עוד פרטים ואכמ"ל].
כמעט כל הרבנים ב'ועידה' היו דעתם שיש ללמוד רוסית, יצאו מן הכלל הגר"ח והח"ח, כמובן שהם היו הגדולים והדומיננטיים שביניהם, והם הצליחו להתגבר על כל הרבנים וגם להחזיר כמה מהם מדעתם הקודמת, בעל האו"ש שהיה הגדול מכל המתנגדים לא ראה כ"ז בעין יפה, ודיבר בחריפות ובלהט נגד הח"ח בפני רבים, ואיני זוכר בדיוק מה היה תוכן תגובת הח"ח, אבל הוא החזיר לו בחריפות ולהט בכפליים, ולכן היה צורך בלפייס, כי זה יצא מהפסים הרגילים כו'.
נערך לאחרונה על ידי אפשר ב ה' מרץ 30, 2017 9:31 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מה שנכון נכון
הודעות: 11686
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: חדש: מאסף "הפעמון" | צלצול שישי

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' מרץ 30, 2017 1:22 pm

לתיאור פחות דרמטי יעויין בח"ח חייו ופעלו ח"א פרק מב.

המהדורה הראשונה של המ"ב שי"ל בתרס"ז נמצאת בידנו, ודברי רמ"ש מובאים שם (לא שבאמת היה ס"ד אחרת...).

הח"ח מביא כמ"פ בח"ו את הפתחי עולם שנפטר שנים ספורות לפני תרס"ז.
נערך לאחרונה על ידי מה שנכון נכון ב ה' מרץ 30, 2017 1:48 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: חדש: מאסף "הפעמון" | צלצול שישי

הודעהעל ידי אפשר » ה' מרץ 30, 2017 1:48 pm

מה שנכון נכון כתב:לתיאור פחות דרמטי יעויין בח"ח חייו ופעלו ח"א פרק מב.

המהדורה הראשונה של המ"ב שי"ל בתרס"ז נמצאת בידנו, ודברי רמ"ש מובאים שם (לא שבאמת היה ס"ד אחרת...).

לא פחות דרמטי, אלא בדיוק ההיפך ממה ששמעתי. [פרט למש"כ שהיה שנת תר"ע וכמו שכתבתי לעיל].
הוא כותב שם שרמ"ש אמר שיהודי נמוך קומה מעיירה קטנה וכו', בדברים פשוטים מרעיש יותר מרבנים גדולים וכו', ובשאר הפרטים הוא דווקא יותר דרמטי, 'בכה' 'התחנן' כו' כו'.
אבל אני שמעתי מהגראיס הלוי בשם הגריד בשם הגריז בשם הגרח בדיוק ההיפך, שרמ"ש הטיח נוסח זה בח"ח עצמו ואמר לו מה לו ליהודי קטן מעיירה קטנה כו' להתערב בין רבנים גדולים מעיירות גדולות. וזה היה החריפות של רמ"ש.
והח"ח השיבו בחריפות שהוא יודע יותר טוב ממנו הדור, ושיש לו ישיבה וכו', הכל כמו שכתוב בספר הנ"ל אבל בצורה הפוכה.

יתכן מאוד מאוד, שבאמת שניהם חוזרים על אותו סיפור בדיוק, ורק שבעל ח"ח ופועלו שמע את הסיפור ממי שהבינו כך, והגראיס הלוי חוזר על הסיפור כמו שר' חיים בריסקר האט עס אפגעלערנט. וממילא הבוחר יבחר באיזה נוסח רוצה לשמוע.

[אמנם מלבד כל הנ"ל יש לזכור שאני כבר מעביר את הסיפור מתוך מה שאני שמעתי, ואני כבר לא חלק מ'השלשלת' הנ"ל, ויתכן ואני לא מדייק וכו', ולכן הרוצה לשמוע בדיוק עם כל הפיצ'יווקלאך, וגם לרבות חיקויי הקול של הח"ח, יכול לעלות לביתו של הנ"ל בעידן חדוותא ולשמוע].

מה שנכון נכון
הודעות: 11686
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: חדש: מאסף "הפעמון" | צלצול שישי

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' מרץ 30, 2017 1:52 pm

אפשר כתב:
מה שנכון נכון כתב:לתיאור פחות דרמטי יעויין בח"ח חייו ופעלו ח"א פרק מב.

המהדורה הראשונה של המ"ב שי"ל בתרס"ז נמצאת בידנו, ודברי רמ"ש מובאים שם (לא שבאמת היה ס"ד אחרת...).

לא פחות דרמטי, אלא בדיוק ההיפך ממה ששמעתי. [פרט למש"כ שהיה שנת תר"ע וכמו שכתבתי לעיל].
הוא כותב שם שרמ"ש אמר שיהודי נמוך קומה מעיירה קטנה וכו', בדברים פשוטים מרעיש יותר מרבנים גדולים וכו', ובשאר הפרטים הוא דווקא יותר דרמטי, 'בכה' 'התחנן' כו' כו'.
אבל אני שמעתי מהגראיס הלוי בשם הגריד בשם הגריז בשם הגרח בדיוק ההיפך, שרמ"ש הטיח נוסח זה בח"ח עצמו ואמר לו מה לו ליהודי קטן מעיירה קטנה כו' להתערב בין רבנים גדולים מעיירות גדולות. וזה היה החריפות של רמ"ש.
והח"ח השיבו בחריפות שהוא יודע יותר טוב ממנו הדור, ושיש לו ישיבה וכו', הכל כמו שכתוב בספר הנ"ל אבל בצורה הפוכה.

יתכן מאוד מאוד, שבאמת שניהם חוזרים על אותו סיפור בדיוק, ורק שבעל ח"ח ופועלו שמע את הסיפור ממי שהבינו כך, והגראיס הלוי חוזר על הסיפור כמו שר' חיים בריסקר האט עס אפגעלערנט. וממילא הבוחר יבחר באיזה נוסח רוצה לשמוע.

אין בספר הח"ח חייו ופועלו שום דבר על הטחת דברים חריפים זה בזה במהלך האסיפה, לא ישר ולא הפוך.
כתוב שם שלאחר האסיפה בבקור במלונו של הרמ"ש, אחר חלופי דברים בענין הנ"ל שנאמרו בשלוה ובבדיחות הדעת יצא רמ"ש מהחדר, והח"ח הסביר אח"כ שעשה כן כדי שלא יבוא לידי ויכוח סוער/קפידא (ובהיותו כהן החשש קרוב).

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: חדש: מאסף "הפעמון" | צלצול שישי

הודעהעל ידי אפשר » ה' מרץ 30, 2017 2:02 pm

מה שנכון נכון כתב:אין בספר הח"ח חייו ופועלו שום דבר על ויכוח פומבי, ולא על והטחת דברים חריפים זה בזה, לא ישר ולא הפוך.
כתוב שם שלאחר האסיפה בבקור במלונו של הרמ"ש, אחר חלופי דברים בענין הנ"ל שנאמרו בשלוה ובבדיחות הדעת יצא רמ"ש מהחדר, והח"ח הסביר אח"כ שעשה כן כדי שלא יבוא לידי ויכוח סוער/קפידא (ובהיותו כהן החשש קרוב).

נכון וזה בדיוק מה שעניתי לך, המילים והתוכן הכל שם, השאלה על הניגון שהדברים נאמרו, ובעיקר מה שהיה כל צד צריך להבין בהם, הספר הבין כך, והגר"ח שסיפר המעשה הבין אחרת.

[הוא כותב שם 'אל לך להתנגד', ואני שמעתי 'אל לך להתערב', יתכן ונאמר איזו מילה ממוצעת, הוא שמע כך, והוא שמע כך].

בקשר לפומביות, אני שמעתי שהיה בתוך רבים, ולא רק בינם לבין עצמם. אבל יתכן שגם לדעת ח"ח ופולו התאספו שם עוד רבנים.

בכ"א הח"ח ופועלו בסה"כ כתב את הדברים, אבל מה שהגראיס מספר מאבותיו, הרי גם הגרי"ז היה יכול לכתוב את הדברים באותו זמן, ואז פשוט שנאמנות ח"ח ופועלו באמת היה בבירא. [ולומר שהגראיס אינו חוזר על שמועתו בדיוק, או אביו אינו, כבר איתמחי גברא וקמיע, עכ"פ בענין זה על חזרה מדוייקת. אא"כ, שוב, אני הוא שטועה, ולזה אין לי מילה כתובה ממנו, או קלטת, ומי שמעניין אותו יצטרך להוציא הסיפור מהגראי"ס או שאר ב"כ].

מה שנכון נכון
הודעות: 11686
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: חדש: מאסף "הפעמון" | צלצול שישי

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' מרץ 30, 2017 2:41 pm

מה שנכון נכון כתב:הח"ח מביא כמ"פ בח"ו את הפתחי עולם שנפטר שנים ספורות לפני תרס"ז.

לפחות בשנת תרס"א היה בחיים, כי אז נדפס ספר פתחי עולם והוא מוזכר בברכת החיים.

ויש לזכור שהח"ח עבד על כל חלק של המ"ב כמה שנים, וסיימו בתחלת תרס"ז, ואת הפת"ע הוא מביא בתחלת החלק בהל' ת"ב.

כל האגדה שאינו מביא מחכמי דורו משונה, כי הוא מביא בד"כ רק נו"כ על שו"ע או"ח, וכמה כאלו נדפסו בימיו?
ספרי שו"ת הוא מביא מעט מאד, בעיקר בשאלות חדשות, וגם מנין שהיו מצויים אצלו.
מהקרובים לזמנו כשואל ומשיב ור"ש קלוגר ובנין ציון והנצי"ב (בהעמ"ש) הוא מביא.

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: חדש: מאסף "הפעמון" | צלצול שישי

הודעהעל ידי אפשר » ה' מרץ 30, 2017 2:50 pm

מה שנכון נכון כתב:
מה שנכון נכון כתב:הח"ח מביא כמ"פ בח"ו את הפתחי עולם שנפטר שנים ספורות לפני תרס"ז.

לפחות בשנת תרס"א היה בחיים, כי אז נדפס ספר פתחי עולם והוא מוזכר בברכת החיים.

ויש לזכור שהח"ח עבד על כל חלק של המ"ב כמה שנים, וסיימו בתחלת תרס"ז, ואת הפת"ע הוא מביא בתחלת החלק בהל' ת"ב.

כל האגדה שאינו מביא מחכמי דורו משונה, כי הוא מביא בד"כ רק נו"כ על שו"ע או"ח, וכמה כאלו נדפסו בימיו?
ספרי שו"ת הוא מביא מעט מאד, בעיקר בשאלות חדשות, וגם מנין שהיו מצויים אצלו.
מהקרובים לזמנו כשואל ומשיב ור"ש קלוגר ובנין ציון והנצי"ב (בהעמ"ש) הוא מביא.

הבאת הפתחי עולם כהבאת השדי חמד, כי זה ספר ליקוט ברובו.
המשנ"ב סי' תרלז מביא פתחי עולם בשם שו"מ, וגם בשם באר יצחק לר' יצחק אלחנן, [והמעיין בתשו' יראה שמדובר שם בקולא מפליגה, שסומך על העיטור באמירה לעכו"ם בדאורייתא, בצירוף שיטות התוס' דסותר בשבת [תיקון - צ"ל יו"ט] דרבנן, סוג צירוף שאינו מאפיין המשנ"ב].

בהקדמה לעוז והדר משנ"ב טוענים שם שהמשנ"ב לא התייחס לשאלות מתחדשות כמו חשמל ועוד.
נערך לאחרונה על ידי אפשר ב ה' מרץ 30, 2017 2:59 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מה שנכון נכון
הודעות: 11686
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: חדש: מאסף "הפעמון" | צלצול שישי

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' מרץ 30, 2017 2:53 pm

הוא מביא מהפת"ע גם דברים שכתב מדידיה.
ובלא"ה הכל פלפולים באגדות ודמיונות.

שברי לוחות
הודעות: 2097
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: חדש: מאסף "הפעמון" | צלצול שישי

הודעהעל ידי שברי לוחות » ה' מרץ 30, 2017 2:56 pm

היכן בארצות הברית אפשר להשיג את המאסף וגם את כל הגליונות הקודמים

הגיונות
הודעות: 976
הצטרף: ש' ינואר 28, 2017 7:44 pm

Re: חדש: מאסף "הפעמון" | צלצול שישי

הודעהעל ידי הגיונות » ה' מרץ 30, 2017 2:56 pm

ומביא גם את שו"ת רמ"ץ מרבי מאיר צבי ויטמאיר.

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: חדש: מאסף "הפעמון" | צלצול שישי

הודעהעל ידי חד ברנש » ה' מרץ 30, 2017 2:58 pm

שברי לוחות כתב:היכן בארצות הברית אפשר להשיג את המאסף וגם את כל הגליונות הקודמים

תשאל את העורך.
הנה האימייל שלו
hapaamoin@gmail.com

הגיונות
הודעות: 976
הצטרף: ש' ינואר 28, 2017 7:44 pm

Re: חדש: מאסף "הפעמון" | צלצול שישי

הודעהעל ידי הגיונות » ה' מרץ 30, 2017 2:59 pm

בנוסף לאחרונים שצוינו לעיל, כמדומני שהמ"ב מביא גם את 'רוח חיים' ו'ראשית ביכורים' (אחרונים) -

כך שנראה שאין שחר לכל האגדות הללו.

מה שנכון נכון
הודעות: 11686
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: חדש: מאסף "הפעמון" | צלצול שישי

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' מרץ 30, 2017 3:11 pm

כמו"כ הוא מביא בחלקים ב,ג,ד את התוספת ירושלים (לבעל הפתחי תשובה) או"ח, שנפטר (ע"פ הרשום בסה"ל) ב1889, כשלוש שנים לפני שי"ל ח"ג של המ"ב (שקדם לח"ב).

גרשון
הודעות: 40
הצטרף: ו' ספטמבר 14, 2012 12:00 am

Re: חדש: מאסף "הפעמון" | צלצול שישי

הודעהעל ידי גרשון » ה' מרץ 30, 2017 3:15 pm

חד ברנש כתב:
שברי לוחות כתב:היכן בארצות הברית אפשר להשיג את המאסף וגם את כל הגליונות הקודמים

תשאל את העורך.
הנה האימייל שלו
hapaamoin@gmail.com

Www.hapaamoin.com

צולניק
הודעות: 1096
הצטרף: ב' מרץ 17, 2014 12:10 pm

Re: חדש: מאסף "הפעמון" | צלצול שישי

הודעהעל ידי צולניק » ה' מרץ 30, 2017 4:15 pm

..
קבצים מצורפים
לכידה.PNG
לכידה.PNG (38.54 KiB) נצפה 12509 פעמים

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: חדש: מאסף "הפעמון" | צלצול שישי

הודעהעל ידי לייטנר » ה' מרץ 30, 2017 4:22 pm


אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: חדש: מאסף "הפעמון" | צלצול שישי

הודעהעל ידי אפשר » ה' מרץ 30, 2017 4:44 pm

צולניק כתב:..

פלא שלא הביא מהל' פסח שנכתב בחיי השדי חמד.
אבל מה שהביא תו"ד מהקסת סופר, כידוע שזה אחת מהתמיהות הגדולות על המשנ"ב, הרי ספר קסת סופר היה בעל הסמכות הגדולה בהל' סת"ם בימיו, והרי החת"ס כבר כתב בהסכמה לקסת שהוא יהיה מעתה ספר יסוד לכל הסופרים, וכ"ה עד ימינו אנו, וכן היה גם בליטא [אם כי בשנות תר"ל עד תר"מ אפשר שלא], והמשנ"ב אף שמזכירו פעם אחת שתים, שוב אינו מזכירו כלל, ואינו מביא מהחידושים היסודיים שבקסת. [וכבר נאמרו בזה תירוצים מהדו"ק מהדו"ת, מלאכת שמים וכו'].

היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: חדש: מאסף "הפעמון" | צלצול שישי

הודעהעל ידי היא שיחתי » ה' מרץ 30, 2017 4:44 pm

האם אפשר להעלות המאמר על ה'ראם'?
viewtopic.php?f=7&t=4214&hilit=%D7%A8%D7%90%D7%9D&start=40#p51802

הגיונות
הודעות: 976
הצטרף: ש' ינואר 28, 2017 7:44 pm

Re: חדש: מאסף "הפעמון" | צלצול שישי

הודעהעל ידי הגיונות » ה' מרץ 30, 2017 5:00 pm

אפשר כתב:בהקדמה לעוז והדר משנ"ב טוענים שם שהמשנ"ב לא התייחס לשאלות מתחדשות כמו חשמל ועוד.

לא ממש שאלות מתחדשות, יותר שאלות מציאותיות - אך אציין שראיתי באחד המקומות בביאור הלכה שכתב בעניין מטריה בשבת. ובמקום אחר כתב לאסור יציאה לרה"ר בשעון כיס, כנגד דבריו של השו"ת שואל ומשיב.

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: חדש: מאסף "הפעמון" | צלצול שישי

הודעהעל ידי אפשר » ה' מרץ 30, 2017 5:04 pm

הגיונות כתב:
אפשר כתב:בהקדמה לעוז והדר משנ"ב טוענים שם שהמשנ"ב לא התייחס לשאלות מתחדשות כמו חשמל ועוד.

לא ממש שאלות מתחדשות, יותר שאלות מציאותיות - אך אציין שראיתי באחד המקומות בביאור הלכה שכתב בעניין מטריה בשבת. ובמקום אחר כתב לאסור יציאה לרה"ר בשעון כיס, כנגד דבריו של השו"ת שואל ומשיב.

איני זוכר כל דבריהם, אבל הם מביאים מדברי רא"ל בן הח"ח בקיצור תולדות [לא בדקתי שם אם כך הוא באמת אומר], שהח"ח לא נכנס לשאלת מצה מכונה משום שזה סתם ויכוחים, ושנא התווכחויות, ולא נכנס לעניני טכנלוגיה היות ואין לשאלות כאלו מקור בגמ', והיה מפנה שואליו לרבני זמנו, [כידוע הפנה להמהרש"ם].

הגיונות
הודעות: 976
הצטרף: ש' ינואר 28, 2017 7:44 pm

Re: חדש: מאסף "הפעמון" | צלצול שישי

הודעהעל ידי הגיונות » ה' מרץ 30, 2017 5:05 pm

הגיונות כתב:בנוסף לאחרונים שצוינו לעיל, כמדומני שהמ"ב מביא גם את 'רוח חיים' ו'ראשית ביכורים' (אחרונים) -

כך שנראה שאין שחר לכל האגדות הללו.

יש להעיר עוד שהזכיר גם את הספר 'דברי מנחם' (מאחרוני זמנו), ואת הנצי"ב, ואת הספר 'נזר ישראל' שיצא לאור שנים בודדות לפני המשנ"ב, ועוד ועוד - כך שכלה אגדה הזו אין לה כל שחר.

הגיונות
הודעות: 976
הצטרף: ש' ינואר 28, 2017 7:44 pm

Re: חדש: מאסף "הפעמון" | צלצול שישי

הודעהעל ידי הגיונות » ה' מרץ 30, 2017 5:16 pm

אפשר כתב:
הגיונות כתב:
אפשר כתב:בהקדמה לעוז והדר משנ"ב טוענים שם שהמשנ"ב לא התייחס לשאלות מתחדשות כמו חשמל ועוד.

לא ממש שאלות מתחדשות, יותר שאלות מציאותיות - אך אציין שראיתי באחד המקומות בביאור הלכה שכתב בעניין מטריה בשבת. ובמקום אחר כתב לאסור יציאה לרה"ר בשעון כיס, כנגד דבריו של השו"ת שואל ומשיב.

איני זוכר כל דבריהם, אבל הם מביאים מדברי רא"ל בן הח"ח בקיצור תולדות [לא בדקתי שם אם כך הוא באמת אומר], שהח"ח לא נכנס לשאלת מצה מכונה משום שזה סתם ויכוחים, ושנא התווכחויות, ולא נכנס לעניני טכנלוגיה היות ואין לשאלות כאלו מקור בגמ', והיה מפנה שואליו לרבני זמנו, [כידוע הפנה להמהרש"ם].

עוד על עניינים מתחדשים יש להעיר שבהלכות מילה מביא את תשובת ה-'בנין ציון' שאין לעשות את המציצה בכלי "שהמציאו הרופאים החדשים". (ושם מציין במפורש שלקח את המ"מ מהספר 'פתחי תשובה, הפולמוס הנ"ל נמשך שנים-שנים).

הרע במיעוטו
הודעות: 460
הצטרף: ש' דצמבר 10, 2016 10:22 pm
מיקום: ישראל

Re: חדש: מאסף "הפעמון" | צלצול שישי

הודעהעל ידי הרע במיעוטו » ה' מרץ 30, 2017 5:43 pm

נראה לקיים את השמועה - אף שהביא דברי גדולים אחרים בעודם בחיים מ"מ הביא רק מתוך ספריהם, ולא שמועה בעל פה ובהזכרת שמם
שהוא דרך חביבות ומעיד על קשר אישי

קאצ'קלה
הודעות: 1517
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: חדש: מאסף "הפעמון" | צלצול שישי

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ה' מרץ 30, 2017 5:53 pm

כעת ראיתי את מאמרו של ר"י דנדרוביץ, והוא מביא בו כל מה שכתוב למעלה, ועוד יותר מזה, כדרכו. מאמר נפלא!
נערך לאחרונה על ידי קאצ'קלה ב ה' מרץ 30, 2017 8:22 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

מה שנכון נכון
הודעות: 11686
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: חדש: מאסף "הפעמון" | צלצול שישי

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' מרץ 30, 2017 7:12 pm

כמו"כ הוא מזכיר כמ"פ בסי' שי"ח את הנתיבות השלום לרמ"נ כהנוב (והוא בקונטרסו מי מנוחות) שנפטר בתרמ"ז כמה שנים אחר שי"ל מ"ב הל' שבת.

את ר"ש גנצפריד הוא מזכיר בחייו בעוד מקומות במ"ב ח"א - בסי' עט וקיד (מדבריו בקצוש"ע).

הגיונות
הודעות: 976
הצטרף: ש' ינואר 28, 2017 7:44 pm

Re: חדש: מאסף "הפעמון" | צלצול שישי

הודעהעל ידי הגיונות » ה' מרץ 30, 2017 7:49 pm

[ומעניין לציין שבבה"ל (בסוף סי' ריד) הביא מספר 'דרך פקודיך' לרצ"א מדינוב. ובהל' צניעות מביא את הספר 'מזור ותרופה' לחכם הרופא ר' אברהם שטרן].

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: חדש: מאסף "הפעמון" | צלצול שישי

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' מרץ 30, 2017 8:11 pm

מה הטעם שהמ"ב יביא רק מספרים שמחבריהם מתו? לו היה מביא רק מתקופה קודמת זה אפשר להבין. אבל אם מביא בני זמנו מאי נפ"מ אם הם חיים או שחל"ח.

מה שנכון נכון
הודעות: 11686
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: חדש: מאסף "הפעמון" | צלצול שישי

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' מרץ 30, 2017 9:51 pm

אוצר החכמה כתב:מה הטעם שהמ"ב יביא רק מספרים שמחבריהם מתו? לו היה מביא רק מתקופה קודמת זה אפשר להבין. אבל אם מביא בני זמנו מאי נפ"מ אם הם חיים או שחל"ח.

ההגיון שבאגדה הוא כנראה משום דרכי שלום אם ישמיט חלקם או ישיג עליהם. ומעתה יבואו המחלקים ויחלקו בין החלקים הראשונים של המ"ב, כשעדיין לא פקיע שמיה, לאחרונים וכו'.
מאידך אני לא בטוח כלל ש'תקופה קודמת' הייתה מעלה או מורידה בעיניו ביחס לפוסק מסוים, מלבד דרגת גדלותו בתורה הנראית מספריו או הידועה מגדולים אחרים עליו, ותו לא.

וונדרבר
הודעות: 1672
הצטרף: ב' אוקטובר 06, 2014 3:04 pm

Re: חדש: מאסף "הפעמון" | צלצול שישי

הודעהעל ידי וונדרבר » ו' מרץ 31, 2017 4:18 am

הראו לי את מש"כ בס' "שמושה של תורה" עמ' קנח-קנט, (לא בדקתי מקורות אחרים), ולפי מש"כ שם, רוב מה שהתפלפלו הכותבים לעיל לכאורה מיותר לחלוטין, ואין מקום לכל הקושיות.
ר"א ברגמן מביא שם (בשם זקנו הגרא"מ שך זצ"ל) שידוע שהחפץ חיים היה לו קשר חזק מאוד עם הגר"ח סולובייצ'יק מבריסק, והיה מדבר אתו הרבה בהלכה, וא"כ תמה למה לא הביא הכרעות בשמו ומשאר גדולי דורו, (והגרא"מ שך היה לו סברא על זה ולא רצה לגלות אותה).
ועל זה כתב שם שהציטוט בעל פה בשם האור שמח הנ"ל הוא יוצא דופן, והסיבה היא משום מעשה הנ"ל. [והעיר שם שגם כאן לא חרג מגדרו, ולא הביא ממנו דבר הלכה, אלא טעמו של מנהג].
לפי הנוסח שכתוב שם, לא נאמר כלל שהחפץ חיים לא הביא מספרים נדפסים ע"י גדולי דורו, ומדובר אך ורק על הכרעות בעל פה ששמע מגדולי דורו. [וכמו שכתב מדיליה לעיל "הרע במיעוטו"].
ולפ"ז לא קשה מידי מה שכתבו לעיל שבמשנה ברורה מובאים הרבה ספרי זמנו, (והזכירו כתשע עשרה שמות), כי השמועה היתה אך ורק על תורה שבעל פה.

מה שנכון נכון
הודעות: 11686
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: חדש: מאסף "הפעמון" | צלצול שישי

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' מרץ 31, 2017 12:47 pm

וונדרבר כתב:הראו לי את מש"כ בס' "שמושה של תורה" עמ' קנח-קנט, (לא בדקתי מקורות אחרים), ולפי מש"כ שם, רוב מה שהתפלפלו הכותבים לעיל לכאורה מיותר לחלוטין, ואין מקום לכל הקושיות.
ר"א ברגמן מביא שם (בשם זקנו הגרא"מ שך זצ"ל) שידוע שהחפץ חיים היה לו קשר חזק מאוד עם הגר"ח סולובייצ'יק מבריסק, והיה מדבר אתו הרבה בהלכה, וא"כ תמה למה לא הביא הכרעות בשמו ומשאר גדולי דורו, (והגרא"מ שך היה לו סברא על זה ולא רצה לגלות אותה).
ועל זה כתב שם שהציטוט בעל פה בשם האור שמח הנ"ל הוא יוצא דופן, והסיבה היא משום מעשה הנ"ל. [והעיר שם שגם כאן לא חרג מגדרו, ולא הביא ממנו דבר הלכה, אלא טעמו של מנהג].
לפי הנוסח שכתוב שם, לא נאמר כלל שהחפץ חיים לא הביא מספרים נדפסים ע"י גדולי דורו, ומדובר אך ורק על הכרעות בעל פה ששמע מגדולי דורו. [וכמו שכתב מדיליה לעיל "הרע במיעוטו"].
ולפ"ז לא קשה מידי מה שכתבו לעיל שבמשנה ברורה מובאים הרבה ספרי זמנו, (והזכירו כתשע עשרה שמות), כי השמועה היתה אך ורק על תורה שבעל פה.

לשאול למה לא הביא הכרעות בע"פ מחכמי דורו זו שאלה לא מובנת, מי אמר ששמע מהם הכרעות כאלו? כ"ש מהגר"ח שאפי' בעירו היה משתמט מלהורות.
וכי בעה"ש למשל מובאות שמועות בע"פ מחכמי זמנו? האם המנהג בזמנם (והאפשריות הטכניות) היה כמעשה המחברים-מלקטים של היום?
[יתכן שפה ושם היה לח"ח מו"מ בכתב, כמו שנמצא במשיב דבר לנצי"ב].

לכל היותר יש לשאול למה במקרים שבהם הביא שמועות בע"פ לא הזכיר את בעל השמועה, אלא כתב גדול א' וכדומה. למשל: שמעתי בשם א' מהגדולים (בה"ל לב,נא); שמעתי בשם גדול א' (שה"צ תרלט,צג); שמעתי בשם גדול אחד (מ"ב תצד,יב); הראני גדול אחד (בה"ל קמג,א); שמעתי מורים בשם גאון אחד (בה"ל ריב,א).
אבל היא גופא טעמא בעי, אפי' נאמר שהיו גדולים אלו בחיים בזמן כתיבת המ"ב, הרי ראינו שאינו נמנע מלהביא מפי כתבם של חכמי דורו, וא"כ למה נמנע מלהביא את השמועות בשם אומרן.
ובפשטות י"ל שלא ידע אם ניחא להו שיקבעו הדברים בשמם, ואינו דומה הוראה בע"פ להוראה בכתב. כ"ש כשלא שמע מפיהם אלא מאחרים בשמם.

ובמ"ב תקפא,יב כתב גדול א' נהג כשהיה מוהל בר"ה וכו'. מקור הדברים הוא בט"ז, ושם פורש שמו ר' פיוויש מקראקא.
בבה"ל שכד,ט כתב שבשיורי ברכה כתב בשם א' מהגדולים. ובמקור בשי"ב נתפרש שמו מהר"ש שער אריה.
וכנראה משום שאינם ידועים כ"כ השמיט שמם, וכן י"ל ביחס לשאר השמועות שהביא.

ומעתה לענין השמועה בשם האו"ש שאינה הוראה מחודשת אלא טעם למנהג י"ל שלא היתה לו סיבה להמנע מלהזכירו בשמו.
אמנם לפ"ז היה לו לנהוג כן גם בסי' תצד לענין טעם אכילת מאכלי חלב בשבועות, אך יתכן שלא היה אותו גדול נודע בשמו, משא"כ האו"ש. או מטעם אחר (ספר חסידות?). וכבר עמדו על כך באשכול אחר.

מאידך הנימוק שניתן להזכרת האו"ש בשמו (ע"מ לפייסו וכו') אינו מתאים למציאות, שכן האסיפה היתה רק אחרי כמה שנים. וגם אז לא ברור כלל שהיו בה ויכוחים החורגים מדיון עניני ומכובד, כך שלא היה צריך לפייס אף אחד על שום דבר.
ועל כך באה התשובה בעיתון שהובאה לעיל שאולי היו דיונים שקדמו לאסיפה ואולי אז התווכחו ביניהם, או שאולי הוסיף זאת המ"ב במהדורה שניה....

לסיכום: על הזכרת האו"ש בשמו יש ספק ריח קלוש של קושיא, וע"ז מתרצים תירוץ מופרך.

ועוד שאלה קטנה: האם אליבא דהאגדה מישהו שמע מהח"ח שזה טעמו, או שזו רק השערה/רוה"ק.
נערך לאחרונה על ידי מה שנכון נכון ב ו' מרץ 31, 2017 1:09 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

הרע במיעוטו
הודעות: 460
הצטרף: ש' דצמבר 10, 2016 10:22 pm
מיקום: ישראל

Re: חדש: מאסף "הפעמון" | צלצול שישי

הודעהעל ידי הרע במיעוטו » ו' מרץ 31, 2017 1:08 pm

בספר סערת אש מובא נוסח נוסף ממרן הרב שך:
הרבה פעמים היה מתפלא, למה הח"ח זצ"ל בספריו על עניני קדשים אינו מביא דבר בשם הגר"ח זצ"ל אע"פ שנפגשו הרבה פעמים ובוודאי דיברו בלימוד.

וונדרבר
הודעות: 1672
הצטרף: ב' אוקטובר 06, 2014 3:04 pm

Re: חדש: מאסף "הפעמון" | צלצול שישי

הודעהעל ידי וונדרבר » ו' מרץ 31, 2017 1:22 pm

הרע במיעוטו כתב:בספר סערת אש מובא נוסח נוסף ממרן הרב שך:
הרבה פעמים היה מתפלא, למה הח"ח זצ"ל בספריו על עניני קדשים אינו מביא דבר בשם הגר"ח זצ"ל אע"פ שנפגשו הרבה פעמים ובוודאי דיברו בלימוד.

בס' שמושה של תורה עמ' קנ"ח כותב שכחמישים פעמים נסע החפץ חיים עם הגר"ח לכל מיני ענינים חשובים, ובודאי דיברו הרבה בלימוד.

הגיונות
הודעות: 976
הצטרף: ש' ינואר 28, 2017 7:44 pm

Re: חדש: מאסף "הפעמון" | צלצול שישי

הודעהעל ידי הגיונות » ו' מרץ 31, 2017 3:01 pm

אפשר כתב:איני זוכר כל דבריהם, אבל הם מביאים מדברי רא"ל בן הח"ח בקיצור תולדות [לא בדקתי שם אם כך הוא באמת אומר], שהח"ח לא נכנס לשאלת מצה מכונה משום שזה סתם ויכוחים, ושנא התווכחויות.


באשכול שפתח איש ספר על הנהגותיו של הח"ח ובני ביתו בחג הפסח הביאו זאת בנגע לשרויה (ממכתב הגה״ח רבי מענדל זצוק״ל):

"אבל בכלל עלינו לדעת שמעולם לא גילה לשום אדם כוונתו האמיתית, לכל דבר שפעל ועשה היו לו הרבה טעמים, ואת הטעם האמיתי לא גילה, וכששאלתיו פעם אודות זה ואמר לי בזה הלשון, אם אגלה את הטעם האמיתי אז בטבע אנשים להתווכח, ואני שונא ויכוחים, וגם הויכוחים ירפו אותי מעבודתי, א״כ באמת כל הכוונות האמיתיות שהיו לו נעלמו מעין כל, רק מי שזכה שיגלה לו מעט מזער, הוא יכול לדעת עד כמה אנו כולנו לא ידענו אותו כמעט ולא כלום״.

הוגה ומעיין
הודעות: 1967
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: חדש: מאסף "הפעמון" | צלצול שישי

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » ו' מרץ 31, 2017 3:01 pm

בעלון של הרב דינר כתב שטעמו של הח"ח לא להביא מאנשים חיים בשמם הוא מחשש שמא יקדיחו תבשילם (או יצטרפו למפלגה פלונית וכדו') אחרי הדפסת המשנ"ב, ואנשים יתייחסו למובאה בשמם במשנ"ב כהסכמה לאישיותם המאוחרת.

אינני יודע אם קיבל כך או שיער. אך אפילו אם שיער, יש בכך יישוב להערות שהעירו כאן.

מעניין אם הר' דנדרוביץ מביא משהו כזה.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15583
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: חדש: מאסף "הפעמון" | צלצול שישי

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' מרץ 31, 2017 3:40 pm

הוגה ומעיין כתב:בעלון של הרב דינר כתב שטעמו של הח"ח לא להביא מאנשים חיים בשמם הוא מחשש שמא יקדיחו תבשילם (או יצטרפו למפלגה פלונית וכדו') אחרי הדפסת המשנ"ב, ואנשים יתייחסו למובאה בשמם במשנ"ב כהסכמה לאישיותם המאוחרת.

אינני יודע אם קיבל כך או שיער. אך אפילו אם שיער, יש בכך יישוב להערות שהעירו כאן.

מעניין אם הר' דנדרוביץ מביא משהו כזה.

מרח"י גינזבורג שמעתי בשם אביו הגאון ר' אפרים מרדכי, ששמע מהגרב"ב, שהקפיד שלא לקבוע בספרו שמות של תלמידיו שמא ברבות הימים יסרחו!

הרע במיעוטו
הודעות: 460
הצטרף: ש' דצמבר 10, 2016 10:22 pm
מיקום: ישראל

Re: חדש: מאסף "הפעמון" | צלצול שישי

הודעהעל ידי הרע במיעוטו » ו' מרץ 31, 2017 3:43 pm

איש_ספר כתב:
הוגה ומעיין כתב:בעלון של הרב דינר כתב שטעמו של הח"ח לא להביא מאנשים חיים בשמם הוא מחשש שמא יקדיחו תבשילם (או יצטרפו למפלגה פלונית וכדו') אחרי הדפסת המשנ"ב, ואנשים יתייחסו למובאה בשמם במשנ"ב כהסכמה לאישיותם המאוחרת.

אינני יודע אם קיבל כך או שיער. אך אפילו אם שיער, יש בכך יישוב להערות שהעירו כאן.

מעניין אם הר' דנדרוביץ מביא משהו כזה.

מרח"י גינזבורג שמעתי בשם אביו הגאון ר' אפרים מרדכי, ששמע מהגרב"ב, שהקפיד שלא לקבוע בספרו שמות של תלמידיו שמא ברבות הימים יסרחו!


כלפי בחורי ישיבה צעירים לא הי' זה חשש רחוק כלל וכלל באותם הימים..

לחיים
הודעות: 117
הצטרף: ד' יולי 24, 2013 7:29 pm

Re: חדש: מאסף "הפעמון" | צלצול שישי

הודעהעל ידי לחיים » א' אפריל 02, 2017 1:49 am

למה שלא יהיה להשיג את זה גם בארץ ישראל?
חסרים ספרים וקונטרסים שיוצאים לאור בארה"ב ונמכרים גם בארץ?
ראוי שישלחו חבילת חוברות לחנות "גירסא" מול זכרון משה, למשל, ויהיה גם להשיג כאן.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Majestic-12 [Bot] ו־ 292 אורחים