מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שני מדות משונות זו מזו בתלמוד

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12775
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

שני מדות משונות זו מזו בתלמוד

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' אפריל 07, 2017 10:13 am

ספר גן המלך סימן סג
שני מדות משונות זו מזו בתלמוד פעמים אנו אומרי' מדאצטריך לומר כן שמעינן דבעלמא לית דינא הכי ופעמי' אנו למדים בהפך דאמרי' זה בנה אב לכל כיוצ' בו לדון כן ובפכ"ה דף קי"ג ע"ב גבי בישול בשר בחלב יליף בגמ' מדאמר גבי יהודא וישלח יהודה את גדי העזים דכאן דוקא הוא גדי עזים הא בכל מקום שנאמר בו גדי סתם אפי' פרה ורחל במשמע ופריך בגמ' דאדרבה ניליף מכאן בכל מקום שנאמר בו גדי סתם הוי דוקא גדי עזים ומשני משום דאיכא קרא אחרינא דאמר ואת עורות גדיי העזים והוו להו ב' כתובים ללימוד זה ואין מלמדין משמע מכאן דכשיש לימוד וחדוש באיזה ענין ראוי ללמוד ממנו ולעשותו בבנין אב ולא לדורשו במדת מדאצטריך ובפרק איזהו נשך בעי רב אשי למימר דכי אין שליחות לגוי היינו דוקא בתרומה אבל בכל התורה יש שליחו' והיינו במדת מדאצטריך ודחי בגמ' דאדרבה מכאן ילפינן ובריש ערכין כתבו התוס' בתחלה ניליף מינה ולבסוף כתבו מדאיצטריך וצ"ע.

האם אתם מכירים הסבר על זה, מתי אמרי' זה בנה אב ומתי אמרי' מדאיצטריך?

י. אברהם
הודעות: 2903
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: שני מדות משונות זו מזו בתלמוד

הודעהעל ידי י. אברהם » ו' אפריל 07, 2017 10:44 am

במר קשישא עמ' לט העיר בזה.

יחיאל מ
הודעות: 125
הצטרף: א' נובמבר 01, 2015 11:13 pm

Re: שני מדות משונות זו מזו בתלמוד

הודעהעל ידי יחיאל מ » א' אפריל 09, 2017 1:06 pm

בפשטות אומרים מדאיצטריך כשלא נצרך לגופו מסברא חיצונית או מכתוב אחר, ואז הוא מגלה על אחרים שרק הוא בדין, אם נצרך לגופו אינו מגלה על אחרים ואחרים יכולים ללמוד ממנו בבנין אב.
עי' תוס' יבמות ג' ב ד"ה טעמא ה דוחה ל"ת שיש בו כרת אלא ע"כ שומע אני לאו דוקא והכי קאמר אם ת"ל דדחי הא כתיב עליה ומיהו עיקרא לאו להכי אתא ואר"י דאי בעלמא אין עשה דוחה לא תעשה שיש בו כרת לא ה"ל לתנא למדרש עליה לאיסורא ולא יצטרך לגופיה.
זה העניין של שני כתובים הבאים כאחד.

בברכה המשולשת
הודעות: 14327
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שני מדות משונות זו מזו בתלמוד

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' אפריל 09, 2017 1:32 pm

ויעויין עוד פסחים עה ע"א תוד"ה באמצע ד"ה הא שזה מח' תירוצים בגמ' (הערת בני בכורי נ"י)

ישנו
הודעות: 633
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2016 9:39 pm

Re: שני מדות משונות זו מזו בתלמוד

הודעהעל ידי ישנו » א' אפריל 09, 2017 1:47 pm

יחיאל מ כתב:בפשטות אומרים מדאיצטריך כשלא נצרך לגופו מסברא חיצונית או מכתוב אחר, ואז הוא מגלה על אחרים שרק הוא בדין, אם נצרך לגופו אינו מגלה על אחרים ואחרים יכולים ללמוד ממנו בבנין אב.
עי' תוס' יבמות ג' ב ד"ה טעמא ה דוחה ל"ת שיש בו כרת אלא ע"כ שומע אני לאו דוקא והכי קאמר אם ת"ל דדחי הא כתיב עליה ומיהו עיקרא לאו להכי אתא ואר"י דאי בעלמא אין עשה דוחה לא תעשה שיש בו כרת לא ה"ל לתנא למדרש עליה לאיסורא ולא יצטרך לגופיה.
זה העניין של שני כתובים הבאים כאחד.

וכ"ה בכל הראשונים בסוגיא שם, דכאשר הפסוק משמיענו חידוש אמרי' שבכל מקום כ"ה, ואם משמיענו דבר הפשוט בסברא אמרי' מדאיצטריך לאשמועי' ש"מ שבשאר מקומות אינו כן.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 289 אורחים