מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

וַיָּשֶׁב ה' לִי כְּצִדְקָתִי - אַל תֹּאמַר בְּצִדְקָתִי

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

וַיָּשֶׁב ה' לִי כְּצִדְקָתִי - אַל תֹּאמַר בְּצִדְקָתִי

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אפריל 18, 2017 12:13 pm

בשירת דוד הכתובה בס' שמואל כתיב - יַצִּילֵנִי מֵאֹיְבִי עָז מִשֹּׂנְאַי כִּי אָמְצוּ מִמֶּנִּי: יְקַדְּמֻנִי בְּיוֹם אֵידִי וַיְהִי יְקֹוָק מִשְׁעָן לִי: וַיֹּצֵא לַמֶּרְחָב אֹתִי יְחַלְּצֵנִי כִּי חָפֵץ בִּי: יִגְמְלֵנִי יְקֹוָק כְּצִדְקָתִי כְּבֹר יָדַי יָשִׁיב לִי: כִּי שָׁמַרְתִּי דַּרְכֵי יְקֹוָק וְלֹא רָשַׁעְתִּי מֵאֱלֹהָי: כִּי כָל מִשְׁפָּטָיו לְנֶגְדִּי וְחֻקֹּתָיו לֹא אָסוּר מִמֶּנָּה: וָאֶהְיֶה תָמִים לוֹ וָאֶשְׁתַּמְּרָה מֵעֲוֹנִי: וַיָּשֶׁב יְקֹוָק לִי כְּצִדְקָתִי כְּבֹרִי לְנֶגֶד עֵינָיו:

ובתהילים נמי כתיב - יַצִּילֵנִי מֵאֹיְבִי עָז וּמִשֹּׂנְאַי כִּי אָמְצוּ מִמֶּנִּי: יְקַדְּמוּנִי בְיוֹם אֵידִי וַיְהִי יְקֹוָק לְמִשְׁעָן לִי: וַיּוֹצִיאֵנִי לַמֶּרְחָב יְחַלְּצֵנִי כִּי חָפֵץ בִּי: יִגְמְלֵנִי יְקֹוָק כְּצִדְקִי כְּבֹר יָדַי יָשִׁיב לִי: כִּי שָׁמַרְתִּי דַּרְכֵי יְקֹוָק וְלֹא רָשַׁעְתִּי מֵאֱלֹהָי: כִּי כָל מִשְׁפָּטָיו לְנֶגְדִּי וְחֻקֹּתָיו לֹא אָסִיר מֶנִּי: וָאֱהִי תָמִים עִמּוֹ וָאֶשְׁתַּמֵּר מֵעֲוֹנִי: וַיָּשֶׁב יְקֹוָק לִי כְצִדְקִי כְּבֹר יָדַי לְנֶגֶד עֵינָיו:

ויל"ע דהא קרא כתיב בפרשת עקב - אַל תֹּאמַר בִּלְבָבְךָ בַּהֲדֹף יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ אֹתָם מִלְּפָנֶיךָ לֵאמֹר בְּצִדְקָתִי הֱבִיאַנִי יְקֹוָק לָרֶשֶׁת אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת וּבְרִשְׁעַת הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה יְקֹוָק מוֹרִישָׁם מִפָּנֶיךָ: לֹא בְצִדְקָתְךָ וּבְיֹשֶׁר לְבָבְךָ אַתָּה בָא לָרֶשֶׁת אֶת אַרְצָם כִּי בְּרִשְׁעַת הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ מוֹרִישָׁם מִפָּנֶיךָ וּלְמַעַן הָקִים אֶת הַדָּבָר אֲשֶׁר נִשְׁבַּע יְקֹוָק לַאֲבֹתֶיךָ לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב: וְיָדַעְתָּ כִּי לֹא בְצִדְקָתְךָ יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ אֶת הָאָרֶץ הַטּוֹבָה הַזֹּאת לְרִשְׁתָּהּ כִּי עַם קְשֵׁה עֹרֶף אָתָּה:

וז"ל רבינו יונה בשע"ת במנין האזהרות התלויות בלב - אל תאמר בלבבך בהדוף ה' אלקיך אותם מלפניך לאמר בצדקתי הביאני ה' לרשת את הארץ הזאת (דברים ט, ד). הוזהרנו בזה שלא נדמה בנפשנו הצלחתנו בצדקתנו ויושר לבבנו, אבל נאמין ונדע עם לבבנו כי הצלחתנו מחסד העליון ורב טובו, וכענין שאמר יעקב אבינו עליו השלום (בראשית לב, י): "קטנתי מכל החסדים ומכל האמת".

וצ"ע.

יורד ומתעה
הודעות: 182
הצטרף: ו' אפריל 18, 2014 2:17 pm

Re: וַיָּשֶׁב ה' לִי כְּצִדְקָתִי - אַל תֹּאמַר בְּצִדְקָתִי

הודעהעל ידי יורד ומתעה » ג' אפריל 18, 2017 12:24 pm

באמת כשהקב"ה עושה חסד עם האדם ישנם שתי הפנמות שצריכות להתחולל בו. האחת, שאין ערך לחסד הבורא ושום צדקה שיעשה לא תבוא כנגדה. ובזה נודע חסד ה'. השנית, שהאל עושה משפט צדק ומביא טובה לצדיק ורעה לרשע, ובזה נודע משפטו הטוב 'נודע ה' משפט עשה' 'ויגבה ה' צבאות במשפט והאל הקדוש נקדש בצדקה'.

נשר
הודעות: 1071
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: וַיָּשֶׁב ה' לִי כְּצִדְקָתִי - אַל תֹּאמַר בְּצִדְקָתִי

הודעהעל ידי נשר » ג' אפריל 18, 2017 12:31 pm

קושיא חזקה.

אולי יש לחלק בין היכא שרדפו אותו ושם הוא מדבר על צדקתו ביחס לרדיפות, וזהו ענין הצדק, דהיינו שהצדק עימו ולא איתם.

משא"כ בתורה מדובר על הצדק והיושר בעבודת ה' וכן אצל יעקב אבינו, אז אינו יכול לתלות הצלחותיו בצדקותיו.


מענה איש
הודעות: 1023
הצטרף: ה' יולי 06, 2017 12:14 pm

Re: וַיָּשֶׁב ה' לִי כְּצִדְקָתִי - אַל תֹּאמַר בְּצִדְקָתִי

הודעהעל ידי מענה איש » ו' אוגוסט 11, 2017 12:58 am

נשר כתב:קושיא חזקה.

אולי יש לחלק בין היכא שרדפו אותו ושם הוא מדבר על צדקתו ביחס לרדיפות, וזהו ענין הצדק, דהיינו שהצדק עימו ולא איתם.

משא"כ בתורה מדובר על הצדק והיושר בעבודת ה' וכן אצל יעקב אבינו, אז אינו יכול לתלות הצלחותיו בצדקותיו.

זכה כבודו לכוין לרד''ק בתהילים עה'פ הנ''ל

נשר
הודעות: 1071
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: וַיָּשֶׁב ה' לִי כְּצִדְקָתִי - אַל תֹּאמַר בְּצִדְקָתִי

הודעהעל ידי נשר » ו' אוגוסט 11, 2017 1:29 am

מענה איש כתב:
נשר כתב:קושיא חזקה.

אולי יש לחלק בין היכא שרדפו אותו ושם הוא מדבר על צדקתו ביחס לרדיפות, וזהו ענין הצדק, דהיינו שהצדק עימו ולא איתם.

משא"כ בתורה מדובר על הצדק והיושר בעבודת ה' וכן אצל יעקב אבינו, אז אינו יכול לתלות הצלחותיו בצדקותיו.

זכה כבודו לכוין לרד''ק בתהילים עה'פ הנ''ל


ישר כח!

מטעים
הודעות: 76
הצטרף: ג' מרץ 14, 2017 1:01 pm

Re: וַיָּשֶׁב ה' לִי כְּצִדְקָתִי - אַל תֹּאמַר בְּצִדְקָתִי

הודעהעל ידי מטעים » ד' אוגוסט 16, 2017 1:28 am

לכאו' דברי הרבנו יונה הן הן דברי הגמרא במס' סנהדרין דף צ"ג.
מכדי כל מילי דעזרא נחמיה בן חכליה אמרינהו, ונחמיה בן חכליה מ"ט לא איקרי סיפרא על שמיה. אמר רבי ירמיה בר אבא מפני שהחזיק טובה לעצמו שנאמר (נחמיה ה, יט) זכרה לי אלהי לטובה. דוד נמי מימר אמר (תהלים קו, ד) זכרני ה' ברצון עמך פקדני בישועתך, דוד רחמי הוא דקבעי.

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: וַיָּשֶׁב ה' לִי כְּצִדְקָתִי - אַל תֹּאמַר בְּצִדְקָתִי

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' ספטמבר 27, 2017 8:45 pm

חשוקי חמד -
שאלה מעשה בעשיר מופלג שדרש ברבים, וסיפר שהצליח וזכה בממון רב בגלל שמירת השבת. כלומר שהפסיד בעסקיו ממון רב בשביל השבת, ולמרות שכל יועציו יעצו לו לבל יפסיד ממון רב, הוא לא שמע לעצתם ובשביל השבת הפסיד ממון רב, ולכך זכה בעושרו המופלג. האם עשה כדין, או שמא אין לו לתלות את הצלחתו במעשיו אלא ברוב טובו וחסדו של ה' יתברך, וכמו שנאמר (בדברים ט, ד) "אל תאמר בלבבך בהדף ה' אלקיך אתם מלפניך לאמר בצדקתי הביאני ה' לרשת את הארץ הזאת", הרי שאין לתלות את הצלחתו במעשיו אלא ברוב טוב של הקדוש ברוך הוא?
תשובה נאמר בשערי תשובה לרבנו יונה (שער ג, כט) "על תאמר בלבבך בהדוף ה' אלקיך אותם מלפניך לאמר בצדקתי הביאני ה' לרשת את הארץ הזאת" (דברים ט, ד). הוזהרנו בזה שלא נדמה בנפשנו הצלחתנו בצדקתנו ויושר לבבנו, אבל נאמין ונדע עם לבבנו כי הצלחתנו מחסד העליון ורב טובו, וכענין שאמר יעקב אבינו עליו השלום (בראשית לב, י): "קטנתי מכל החסדים ומכל האמת". וא"כ נלמד מדבריו שאין לאדם לתלות את הצלחתו במעשיו אלא ברוב טובו של ה' ית', וא"כ לעניננו נראה שלא נהג כהוגן.
אמנם יתכן שכל דברי הרבינו יונה אמורים לאדם עצמו 'אל תאמר בלבבך', שאדם לעצמו לא ירגיש את הצלחתו במעשיו, אלא לעולם יראה עצמו חצי חייב וחצי זכאי, וכמבואר ברמב"ם (פ"ג מהלכות תשובה ה"ד) "לפיכך צריך כל אדם שיראה עצמו כל השנה כולה כאילו חציו זכאי וחציו חייב, וכן כל העולם חציו זכאי וחציו חייב, חטא חטא אחד, הרי הכריע את עצמו ואת כל העולם כולו לכף חובה וגרם לו השחתה, עשה מצוה אחת הרי הכריע את עצמו ואת כל העולם כולו לכף זכות, וגרם לו ולהם תשועה והצלה, שנאמר וצדיק יסוד עולם, זה שצדק הכריע את כל העולם לזכות והצילו". אבל כאשר אדם רוצה עי"ז לעשות קידוש ה', ולהראות לאחרים את שכר המקיים מצוות, כדי לחזק אחרים שיעשו מצוות, אין בדבר זה משום 'אל תאמר בלבבך'.
אמנם בספר יראים סימן רנא (דפוס ישן ש) כתב על פסוק זה 'לא תאמר בלבבך בהדוף', הזהיר הכתוב בנפול רשעים ביד צדיקים שלא יתפארו צדיקים לומר צדקותינו גרמו לנו. דכתיב בפ' והיה עקב אל תאמר בלבבך בהדוף ה' את אויביך מלפניך לאמר בצדקתי הביאני ה' לרשת את הארץ הזאת", עכ"ל, וצ"ע.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: וַיָּשֶׁב ה' לִי כְּצִדְקָתִי - אַל תֹּאמַר בְּצִדְקָתִי

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ו' אוגוסט 23, 2019 2:19 pm

ט, ד אַל־תֹּאמַ֣ר בִּלְבָבְךָ֗ בַּהֲדֹ֣ף ד' אֱלֹהֶ֨יךָ אֹתָ֥ם׀ מִלְּפָנֶיךָ֘ לֵאמֹר֒ בְּצִדְקָתִי֙ הֱבִיאַ֣נִי ד' לָרֶ֖שֶׁת אֶת־הָאָ֣רֶץ הַזֹּ֑את וּבְרִשְׁעַת֙ הַגּוֹיִ֣ם הָאֵ֔לֶּה ד' מוֹרִישָׁ֥ם מִפָּנֶֽיךָ.

מצינו חידוש גדול בדברי רבינו יונה בספר שערי תשובה (שער ג פיסקא כט), וז"ל,
אל תאמר בלבבך בהדוף ה' אלקיך אותם מלפניך לאמר בצדקתי הביאני ה' לרשת את הארץ הזאת. הוזהרנו בזה שלא נדמה בנפשנו הצלחתנו בצדקתנו ויושר לבבנו, אבל נאמין ונדע עם לבבנו כי הצלחתנו מחסד העליון ורב טובו, וכענין שאמר יעקב אבינו עליו השלום קטנתי מכל החסדים ומכל האמת.


ולכאורה צ"ב, מנין לו לרבינו יונה חידוש כזה שיש כאן אזהרה כללית על כל הצלחה שיש לאדם שלא יאמין שזה מחמת צדקתו ויושר לבבו, ואולי זה נאמר כאן בפרטות לבני ישראל על ביאתם וירושתם את הארץ.

ונראה הביאור בהקדם דברי האוה"ח הק' כאן, וז"ל,
קשה מה מוכיח ממה שעבר בזמנים שהיו בהם רשעים לזמן זה שאפשר שצדקתם שהם עומדים בה היום, תספיק להם לרשת את הארץ ויכולין לומר בצדקתי הביאני ה', אכן הכוונה היא כי ממה שהיו רואים בזמן שהיו ממרים את ה' בדרך ביאתם לארץ ואף על פי כן היו נוסעים ובאים לרשתה מעתה ביאתם היא לצד ברית אבות ואין ראיה ממה שהם באים לארץ שבזכותם הם באים.

ומבואר שכוונת המקראות היא לומר שמה שהיה עם בני ישראל במדבר שהמרו את פי ד' ואעפ"כ היו נוסעים ובאים לרשת את הארץ זה מוכיח ומלמד על ההנהגה הכללית של ד' בבריאה, שאין להביא ראיה מן ההצלחה על צדק ויושר לבב, ותמיד יש לתלות ההצלחה בחסד ד', שעד כמה שמצליחים ומקבלים טובות מאת ד' בחסדו גם כאשר לא מגיע השכר, אזי בודאי אין לפרש את ההצלחה שזה מחמת הצדק ויושר הלבב.

ויש לדון שאין האיסור מחמת הגאוה ורמות רוחא שיש בדבר, אלא מצד הפירוש המוטעה להנהגת ד', אולם מצאתי בספר יראים סימן רנא:
לא תאמר בלבבך בהדוף. הזהיר הכתוב בנפול רשעים ביד צדיקים שלא יתפארו צדיקים לומר צדקותינו גרמה לנו. דכתיב בפ' והיה עקב אל תאמר בלבבך בהדוף ה' את אויביך מלפניך לאמר בצדקתי הביאני ה' לרשת את הארץ הזאת.

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: וַיָּשֶׁב ה' לִי כְּצִדְקָתִי - אַל תֹּאמַר בְּצִדְקָתִי

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' מאי 24, 2020 10:43 pm

נוטר הכרמים כתב: ויש לדון שאין האיסור מחמת הגאוה ורמות רוחא שיש בדבר, אלא מצד הפירוש המוטעה להנהגת ד', אולם מצאתי בספר יראים סימן רנא:
לא תאמר בלבבך בהדוף. הזהיר הכתוב בנפול רשעים ביד צדיקים שלא יתפארו צדיקים לומר צדקותינו גרמה לנו. דכתיב בפ' והיה עקב אל תאמר בלבבך בהדוף ה' את אויביך מלפניך לאמר בצדקתי הביאני ה' לרשת את הארץ הזאת.
ונפק"מ האם מותר לתלות את הצלחתם של אחרים בצדקתם וביושר לבבם.


אגב, יש גם אזהרה לאידך גיסא קצת, במג"א סי' קנו בשם המהרש"ל -
לא יאמר אדם יש לי יותר ממה שהיה ראוי לי לפי מעשי ושעבודי נגד ה' דא"כ אומר הקדוש ברוך הוא ותרן הוא אלא יסיים בה זולת זכות אבות מסייע לי (יש"ש ב"ק פ"ה) ול"נ דהקב"ה נותן שכר יותר אך שאינו מוותר עבירה ומאריך אף

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: וַיָּשֶׁב ה' לִי כְּצִדְקָתִי - אַל תֹּאמַר בְּצִדְקָתִי

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' יוני 28, 2020 12:48 am

עושה חדשות כתב:יש גם אזהרה לאידך גיסא קצת, במג"א סי' קנו בשם המהרש"ל -
לא יאמר אדם יש לי יותר ממה שהיה ראוי לי לפי מעשי ושעבודי נגד ה' דא"כ אומר הקדוש ברוך הוא ותרן הוא אלא יסיים בה זולת זכות אבות מסייע לי (יש"ש ב"ק פ"ה) ול"נ דהקב"ה נותן שכר יותר אך שאינו מוותר עבירה ומאריך אף
ודוד המלך ע"ה אמר לֹא כַחֲטָאֵינוּ עָשָׂה לָנוּ וְלֹא כַעֲוֹנֹתֵינוּ גָּמַל עָלֵינוּ, ויש ליישב.

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: וַיָּשֶׁב ה' לִי כְּצִדְקָתִי - אַל תֹּאמַר בְּצִדְקָתִי

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' אוקטובר 30, 2020 1:57 pm

אגב, שמתי לב כעת שהעובדה שירושת הארץ תלויה ב'רשעת הגויים', לכאו' מופיעה כבר בברית בין הבתרים, כמש"כ כי לא שלם עוון האמורי וכו'.

עוד יש לציין מה שאמר דוד בתהילים פרק מד "כִּי לֹא בְחַרְבָּם יָרְשׁוּ אָרֶץ וּזְרוֹעָם לֹא הוֹשִׁיעָה לָּמוֹ כִּי יְמִינְךָ וּזְרוֹעֲךָ וְאוֹר פָּנֶיךָ כִּי רְצִיתָם".


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 50 אורחים