לוצאטי כתב:החיד"א מזכיר את רמח"ל שלוש פעמים. ראשונה במעגל טוב, בביקורו בפדובה היה בגן המבוכה שנזכר במסילת ישרים. השנייה ביומנו האישי שפירסם בניהו, ושם מספר ברמז שהיה בחדרו ועוד שמועות. פעם שלישית בשה"ג מע' ספרים ערך פרשת העבור גלגול מח"לות - קובץ אגרות בגנות רמח"ל.
כנראה לא רצה להזכירו מפני המחלוקת, וכן את הגר"א מאותה סיבה.
קאצ'קלה כתב:בנוגע לגר"א ושם הגדולים, שמעתי פעם מהידען המופלג רב"צ פעלדמאן ממאנסי, סיפור שאינני מאמין בו, אבל בערך כך סיפר:
חסיד ומתנגד התווכחו פעם אודות דרך החסידות, החליטו שיציעו טענותיהם בפני רב ספרדי, שאין לו נטייה לצד אחד, לא לחסידים ולא למתנגדים, ובחרו בהרב ישא ברכה זצ"ל. רבי יעקב שאול הוציא מארון הספרים את הספר שם הגדולים ואמר: ניתי ונחזי מי הקדוש והקריב אליו. דפדף בספר אנה ואנה, עד שאמר: את הבעל שם טוב הוא מביא ואת הגר"א איננו מביא.
מה שנכון נכון כתב:איך יזכיר את תורתו אם לא ראה את ספריו?
ובשה"ג אינו מזכיר מהגדולים שחיים עדנה.
אם כבר צ"ב למה לא יחד ערך במע"ג לבעש"ט והזכירו רק אגב גררא.
קאצ'קלה כתב:בנוגע לגר"א ושם הגדולים, שמעתי פעם מהידען המופלג רב"צ פעלדמאן ממאנסי, סיפור שאינני מאמין בו, אבל בערך כך סיפר:
חסיד ומתנגד התווכחו פעם אודות דרך החסידות, החליטו שיציעו טענותיהם בפני רב ספרדי, שאין לו נטייה לצד אחד, לא לחסידים ולא למתנגדים, ובחרו בהרב ישא ברכה זצ"ל. רבי יעקב שאול הוציא מארון הספרים את הספר שם הגדולים ואמר: ניתי ונחזי מי הקדוש והקריב אליו. דפדף בספר אנה ואנה, עד שאמר: את הבעל שם טוב הוא מביא ואת הגר"א איננו מביא.
וכן תראה בסוף שמחת הרגל של הרב המובהק הגאון אזולאי שנדפס בסופו...
ברכי יוסף על הטורים.
מ"ו יוסף דוד אזולאי, והוא נסע לירושלים וישב שם בכבוד גדול. ואח"כ עלה עליו הגורל לנסוע לארצות אשכנז ואטליא וצרפת, ושמע באם הדרך שמתה אשתו, ועשה שאלת חלום אם יקח אשה מא"י או מחו"ל, והשיבו לו שיקח אשה ב' ימים רחוק מליווארנא בעיר א' בת שמש דשם, ונסע לעיר הזאת ושלח אחר השמש ושאל לו אם יש לו בת שארצה לקחת אותה לאשה, והשיבו אדונינו מורינו אפשר לשפחה, והשיב לו אעפ"כ אקח אותה בלי בגדים ומעות, וכעת הוא בליווארנא.
ועוד פעם אחת נסע בארץ איטליע, בא לנהר שבין ריגו לבין אנקניא, והיה נוסע, וישב בספינה והתחיל הספינה לטבוע בים, ולקח מכתב אחד וזרק בעד החלון הספינה לתוך הים, ונשקט הים מזעפו. ועשה זאת בהצנע, רק ראש הספן ראה זאת שישב על התורן למעלה, ואח"כ בא הספן ונתן לו כבוד, והוא כחש עצמו שלא עשה כלום.
קו ירוק כתב:ובהקשר לספרי החיד"א המוזכרים אצל ר"א בהגר"א, זה דור אחרי הגר"א והחיד"א...
יעקובי כתב:ומהמובא שם [=בישורון ד] בעמ' רמט-רנ מוכח שהדברים נכתבו בחייו של הגר"א
וכעת הוא [=החיד"א] בליווארנא.
אנא עבדא כתב:לשאלתי, ענה לי היום ידען אחד:
שאלה טובה שאלת. החיד"א מזכיר בספריו רבים מחכמי דורו. גם אחדים מתלמידי הבעש"ט מוזכרים בספריו. את אלו שלא הזכיר זהו מפני המחלוקת. גדולי דורו שיצאו לחלוק על אחרים לא הוזכרו על ידו.
קו ירוק כתב:לפי המתבאר באשכול נראה שאותו ידען ניים ושכיב הוא, או לחילופין בעל ראש מגזרי צר.. מעניין למה הוא מזכיר את הפנ"י שמראהו כאיש אלוקים כאשר היה לו מו"מ קשה עם פרנסי העיר..
ובהקשר לספרי החיד"א המוזכרים אצל ר"א בהגר"א, זה דור אחרי הגר"א והחיד"א, ור"א כבר פגש בספריו. הגיוני. בפרט שר"א היה בקי בספרים שונים.
מי הם תלמידי הבעש"ט שבימיו - שהזכירם, והיכן?
ספרא כתב:מתי נדפס שם הגדולים לראשונה, וע"י מי?
(מחילה, לא בדקתי).
דורש מבקש כתב:ספרא כתב:מתי נדפס שם הגדולים לראשונה, וע"י מי?
(מחילה, לא בדקתי).
חלק א תקל"ד חלק ב' תקמו ושניהם ע"י החיד"א בעצמו בליוורנו
הגהמ כתב:לוצאטי כתב:החיד"א מזכיר את רמח"ל שלוש פעמים. ראשונה במעגל טוב, בביקורו בפדובה היה בגן המבוכה שנזכר במסילת ישרים. השנייה ביומנו האישי שפירסם בניהו, ושם מספר ברמז שהיה בחדרו ועוד שמועות. פעם שלישית בשה"ג מע' ספרים ערך פרשת העבור גלגול מח"לות - קובץ אגרות בגנות רמח"ל.
כנראה לא רצה להזכירו מפני המחלוקת, וכן את הגר"א מאותה סיבה.
לא מדויק, וראה מש''כ בזה ר''מ מימון בישורון כד וכח.
לוצאטי כתב:הגהמ כתב:לוצאטי כתב:החיד"א מזכיר את רמח"ל שלוש פעמים. ראשונה במעגל טוב, בביקורו בפדובה היה בגן המבוכה שנזכר במסילת ישרים. השנייה ביומנו האישי שפירסם בניהו, ושם מספר ברמז שהיה בחדרו ועוד שמועות. פעם שלישית בשה"ג מע' ספרים ערך פרשת העבור גלגול מח"לות - קובץ אגרות בגנות רמח"ל.
כנראה לא רצה להזכירו מפני המחלוקת, וכן את הגר"א מאותה סיבה.
לא מדויק, וראה מש''כ בזה ר''מ מימון בישורון כד וכח.
עיינתי בשני המקומות ולא מצאתי חוסר דיוק בדברי, מלבד הציון לשה"ג שהוא מוטעה וצ"ל מעגל טוב.
קאצ'קלה כתב:בנוגע לגר"א ושם הגדולים, שמעתי פעם מהידען המופלג רב"צ פעלדמאן ממאנסי, סיפור שאינני מאמין בו, אבל בערך כך סיפר:
חסיד ומתנגד התווכחו פעם אודות דרך החסידות, החליטו שיציעו טענותיהם בפני רב ספרדי, שאין לו נטייה לצד אחד, לא לחסידים ולא למתנגדים, ובחרו בהרב ישא ברכה זצ"ל. רבי יעקב שאול הוציא מארון הספרים את הספר שם הגדולים ואמר: ניתי ונחזי מי הקדוש והקריב אליו. דפדף בספר אנה ואנה, עד שאמר: את הבעל שם טוב הוא מביא ואת הגר"א איננו מביא.
א' זעירא כתב:לדעת ד"ר אריה מורגנשטרן (בספרו 'מיסטיקה ומשיחיות', דבריו הובאו כאן http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?176241&pageid=11) פגש הרחיד"א את הגר"א באמשטרדם.
יתכן שמפני כן החשיבו כאחד מגאוני דורו שלא הזכיר בספריו, ואילו שמע הבעש"ט הגיע אליו כשמועה רחוקה ולכן ציטטו בספרו.
דודי צח כתב: אמר הראשל"צ: הנה מעולם לא שמעתי על שני האישים האלה - הבעש"ט והגר"א...
מרבה_שלום כתב:דודי צח כתב: אמר הראשל"צ: הנה מעולם לא שמעתי על שני האישים האלה - הבעש"ט והגר"א...
עד כדי כך? וכי לא שמע כלל על ביאור הגר"א שנדפס והתפרסם החל משנת תקס"ג ואילך?
מדבר קדש כתב:אני שמעתי פעמיים מפי חכמים שאינם נופלים בד"כ בסיפורי בדים, אודות פגישה שהתקיימה בין החיד"א לגאון במצרים. כשהיה הגר"א בדרכו לארץ הקודש ועבר במצרים, פגשו שם החיד"א ואמר לו שלא יעלה ירושלימה, ובכך לא יזרז את הגאולה, מפני שיעשו לו מחלוקות שם. ומפני זה, שב הגאון על צעדיו חזרה לליטא.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 78 אורחים