מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

יקריב אותו לרצונו דוקא בעולה או גם בחטאת

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אבןטובה

יקריב אותו לרצונו דוקא בעולה או גם בחטאת

הודעהעל ידי אבןטובה » ו' מאי 19, 2017 4:52 pm

מה שנא' יקריב אותו לרצונו זהו דוקא בעולה או גם בחטאת
כי רואה אני בתוס' קדושין מא: ד"ה נפקא דחטאת הוא בעל כרחו
ואילו בכריתות ז. איתא דמי שאומר לא יקרב חטאתי לא מכפרת שנא' יקריב אותו לרצונו
ועי' ערכין כא: תוד"ה מאי
???
נערך לאחרונה על ידי אבןטובה ב ו' מאי 19, 2017 7:41 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

פלתי
הודעות: 2323
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: יקריב אותו לרצונו דוקא בעולה או גם בחטאת

הודעהעל ידי פלתי » ו' מאי 19, 2017 5:29 pm

יקריב אותו מלמד שכופין אותו, יכול בעל כרחו ת"ל לרצונו, הא כיצד מלמד שכופין אותו עד שיאמר רוצה אני.

אבןטובה

Re: יקריב אותו לרצונו דוקא בעולה או גם בחטאת

הודעהעל ידי אבןטובה » ו' מאי 19, 2017 7:41 pm

מה אתה רוצה???

מנין
הודעות: 604
הצטרף: ב' מאי 18, 2015 2:33 pm

Re: יקריב אותו לרצונו דוקא בעולה או גם בחטאת

הודעהעל ידי מנין » ש' מאי 20, 2017 9:19 pm

משנה מפורשת בערכין כא:
חייבי חטאות ואשמות אין ממשכנין אותם

אבןטובה

Re: יקריב אותו לרצונו דוקא בעולה או גם בחטאת

הודעהעל ידי אבןטובה » א' מאי 21, 2017 6:41 am

א5ין ממשכנין בדבר שבא לכפרה מחמת שאין חוששין שימנע עצמו להביאו שרוצה בכפרה. ועי' ב"ק מ.

ועי' מלחמות ב"ק פ"ו דזהו דוקא כשהפריש אבל אה"נ אם לא רוצה להפריש בכלל ממשכנין גם בחטאת ומרמב"ם למ"ה
אבל הטעם הוא אחרת
ולא שייך כלל לשאלה זו

פלתי
הודעות: 2323
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: יקריב אותו לרצונו דוקא בעולה או גם בחטאת

הודעהעל ידי פלתי » א' מאי 21, 2017 10:23 pm

אבןטובה כתב:אין ממשכנין בדבר שבא לכפרה מחמת שאין חוששין שימנע עצמו להביאו שרוצה בכפרה. ועי' ב"ק מ.

ועי' מלחמות ב"ק פ"ו דזהו דוקא כשהפריש אבל אה"נ אם לא רוצה להפריש בכלל ממשכנין גם בחטאת ומרמב"ם למ"ה
אבל הטעם הוא אחרת
ולא שייך כלל לשאלה זו

עי' מהרש"א בקידושין שם, דס"ל דכן שייך לשאלה זו, ומחמת כן כתב להגיה דברי התוס' שם "דבחטאת לא כתיב אותו אפילו בע"כ".
ואמנם יש שתמהו על המהרש"א כמו שהקשית אתה, עי' במפרשים שבסוף המסכת.
החת"ס פליג על המהרש"א, והגיה בתוס' "דבחטאת לא כתיב לרצונו", והיינו כמו שהבנת אתה בתוס' דחטאת קריבה בעל כרחו. והא דהקשית מכריתות, דמשמע שהפסוק דלרצונו קאי גם על חטאת, היא קושיא עצומה וכן הקשה בדובב מישרים סי' ס"ד ע"ש באורך.
קבצים מצורפים
1111.jpg
1111.jpg (94.03 KiB) נצפה 1638 פעמים

אבןטובה

Re: יקריב אותו לרצונו דוקא בעולה או גם בחטאת

הודעהעל ידי אבןטובה » ד' מאי 24, 2017 10:27 pm

יישר כוחו וחילו לאורייתא


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 124 אורחים

cron