מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חידושי הרבנית בילה - צ"ע מיניה וביה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12812
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

חידושי הרבנית בילה - צ"ע מיניה וביה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' מאי 05, 2017 12:25 am

כבר נודעו ב' חידושיה של הרבנית אשת הפרישה בענין הדלקת נר יו"ט, ודנו בהם הפוס', מהם שסמכו ידיהם בכל כוחם, ומהם שאמרו אין חכמה לאשה וכו'.

ותוכן דבריה, כמובא בהקדמה לפרישה יו"ד ע"י בנה,
א - לברך לפני ההדלקה, כי רק בשבת מהפכים הסדר כדי לא לקבל שבת לפני ההדלקה, אבל ביו"ט מותר להדליק, וראוי לברך עובר לעשייתן.
ב - להדליק בערב יו"ט ולא ביו"ט עצמו, כי הרי כל מה שאפשר מבעו"י לא הותרה עשייתו ביו"ט.

וכל הרואה מתפלא, הרי ב' הדינים סתרו אהדדי.

א, הרי ראוי שלא תדליק אחרי הברכה אלא קודם לה, כי כל מאי דאפשר מבעו"י לא הותר ביו"ט. ב, כיון דבלא"ה היא מדלקת אחרי שקיבלה ביו"ט בברכת ההדלקה, כבר יכולה ממילא לאחר הדלקתה ליו"ט גופיה.

אמנם יל"פ, שמא איננה מחוייבת לאחר את קבלת תוספת יו"ט משו"ה, (כי דין "אפשר" אינו מחייב לאחר את קבלת תוספת יו"ט, כי כל עניינו הוא להרבות בכבוד היו"ט ולא למעט את זמנו), אבל עדיין קשה הקו' הב'. ושמא י"ל דשאני תוספת מיו"ט עצמו. ואולי י"ל גם לפי הסוברים דליכא שמחת יו"ט בתוספת, ואילו דין 'אפשר' הוא משום שמחת יו"ט. ועוד מן הפלפולים.

אבל אשמח למצוא האם מישהו עמד בשאלה הפשוטה כ"כ.

פרי יהושע
הודעות: 3164
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: חידושי הרבנית בילה - צ"ע מיניה וביה

הודעהעל ידי פרי יהושע » ב' יוני 05, 2017 12:14 am

שמעתתין מתבדרין בביהמ"ד גם אחר שיצא בקידה

עיקר סמיכת הפוסקים נראה שהוא על הטעם הראשון שמשום כבוד יום טוב יש להדליק מעיו"ט, כי הנרות לעונג ולכבוד וכלשון הרמב"ם, [ועי' באורך משנת יעבץ מועדים ועוד].

מה שנכון נכון
הודעות: 11903
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: חידושי הרבנית בילה - צ"ע מיניה וביה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' יוני 05, 2017 12:28 am

נ"מ להדלקת הקיסם וכדו' שממנו מדלקת נרות יו"ט, וכמצוי.

פרי יהושע
הודעות: 3164
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: חידושי הרבנית בילה - צ"ע מיניה וביה

הודעהעל ידי פרי יהושע » ב' יוני 05, 2017 1:26 am

מה שנכון נכון כתב:נ"מ להדלקת הקיסם וכדו' שממנו מדלקת נרות יו"ט, וכמצוי.

לא הבנתי

מה שנכון נכון
הודעות: 11903
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: חידושי הרבנית בילה - צ"ע מיניה וביה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' יוני 05, 2017 1:52 am

פרי יהושע כתב:
מה שנכון נכון כתב:נ"מ להדלקת הקיסם וכדו' שממנו מדלקת נרות יו"ט, וכמצוי.

לא הבנתי

מצד מצות הדלקת נר יו"ט ל"ח אפשר לעשותה מעיו"ט, דיש לעשותה כדינה דהברכה עובר לעשייתה, (ורק בשבת אין ברירה), ולכן אף שקבלה יו"ט בברכה אין בזה חשש.
הסיבה שאמרה הרבנית להקדים להדליק מעיו"ט (מלבד ענין הכבוד) משום דכל מלאכה שאפשר לעשותה מעיו"ט אין לעשותה ביו"ט, היא משום שכנהוג לוקחים קיסם ומדליקים אותו מהתנור ועל ידו מדליקים את הנר, ואת הבערת הקיסם אפשר לחסוך אם מדליקים מעיו"ט, שאז מדליקים אותו לפני הברכה, ומה"ט אמרה שעדיף להדליק מעיו"ט כדי להמנע מהמלאכות הכרוכות והנלוות להדה"נ (וע"פ הרגילות הן קיימות כמעט תמיד).

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: חידושי הרבנית בילה - צ"ע מיניה וביה

הודעהעל ידי ביליצר » ב' יוני 05, 2017 3:31 am

עושה חדשות כתב:כבר נודעו ב' חידושיה של הרבנית אשת הפרישה בענין הדלקת נר יו"ט, ודנו בהם הפוס', מהם שסמכו ידיהם בכל כוחם, ומהם שאמרו אין חכמה לאשה וכו'.

ותוכן דבריה, כמובא בהקדמה לפרישה יו"ד ע"י בנה,
א - לברך לפני ההדלקה, כי רק בשבת מהפכים הסדר כדי לא לקבל שבת לפני ההדלקה, אבל ביו"ט מותר להדליק, וראוי לברך עובר לעשייתן.
ב - להדליק בערב יו"ט ולא ביו"ט עצמו, כי הרי כל מה שאפשר מבעו"י לא הותרה עשייתו ביו"ט.

וכל הרואה מתפלא, הרי ב' הדינים סתרו אהדדי.

א, הרי ראוי שלא תדליק אחרי הברכה אלא קודם לה, כי כל מאי דאפשר מבעו"י לא הותר ביו"ט. ב, כיון דבלא"ה היא מדלקת אחרי שקיבלה ביו"ט בברכת ההדלקה, כבר יכולה ממילא לאחר הדלקתה ליו"ט גופיה.

אמנם יל"פ, שמא איננה מחוייבת לאחר את קבלת תוספת יו"ט משו"ה, (כי דין "אפשר" אינו מחייב לאחר את קבלת תוספת יו"ט, כי כל עניינו הוא להרבות בכבוד היו"ט ולא למעט את זמנו), אבל עדיין קשה הקו' הב'. ושמא י"ל דשאני תוספת מיו"ט עצמו. ואולי י"ל גם לפי הסוברים דליכא שמחת יו"ט בתוספת, ואילו דין 'אפשר' הוא משום שמחת יו"ט. ועוד מן הפלפולים.

אבל אשמח למצוא האם מישהו עמד בשאלה הפשוטה כ"כ.


הרי דין עובר לעשייתן לא נעלמה וכך הם דיני הברכה ולכן אין זה בגדר התקנה דכל דבר שאפשר לעשותו מערב יו"ט,
ושאני שבת ......
שו"ר שכ"כ מה שנכון,


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 136 אורחים