מיללער כתב:ועל השלישית, סיבוב הלבנה הוא מחודש לחודש ולכאורה סיבוב החמה הוא בכל שנה, ולמה אין אנו מחדשין את החמה בכל התחלת תקופת ניסן? ומדברי רש"י הנ"ל נראה שאנו מחדשים הלבנה דוקא 'שאנו מונים לה'.
אשמח לקבל מראי מקומות בזה
בקרו טלה כתב:מיללער כתב:ועל השלישית, סיבוב הלבנה הוא מחודש לחודש ולכאורה סיבוב החמה הוא בכל שנה, ולמה אין אנו מחדשין את החמה בכל התחלת תקופת ניסן? ומדברי רש"י הנ"ל נראה שאנו מחדשים הלבנה דוקא 'שאנו מונים לה'.
אשמח לקבל מראי מקומות בזה
רש"י ברכות נט:
בתקופתה - מקום שהיא חוזרת שם לתחלת היקפה, היא שעת תליית המאורות, ומאז התחילה להקיף ולשמש.
ומתי התחילו ישראל לקדש את החודש, במצרים, הה"ד החודש הזה לכם
דמשק כתב:שמו"ר טו כדומתי התחילו ישראל לקדש את החודש, במצרים, הה"ד החודש הזה לכם
מיללער כתב:מה לקידוש החודש עם קידוש לבנה?
דמשק כתב:האם יודע אחד לבאר הלשון כשם שאני רוקד כנגדך ואיני יכול לנגוע בך כך לא יוכלו כל אויבי לנגוע בי לרעה
למי מדברים, וממי מבקשים?
בקרו טלה כתב:מיללער כתב:מה לקידוש החודש עם קידוש לבנה?
יש גירסא מקדש חודשים
עי' בתורה שלמה או' לג ובהערה
החדש הזה לכם הרואה את הלבנה היאך צריך לברך בזמן שהיו ישראל מקדשין את החדש יש מן רבנן אמרין ברוך מחדש חדשים ויש מהם אומרים ברוך מקדש חדשים ויש מהם אומרים וכו', ומתי התחילו ישראל לקדש את החודש, במצרים, הה"ד החודש הזה לכם
מיללער כתב:ואם כן אולי בזמן בית ראשון לא היה קידוש לבנה נוהגת?
אשמח לקבל מראי מקומות בזה
בערל כתב:עוד בנוסח קידוש לבנה
יש נוהגים לאמר לחבר שלום עליכם ועונים ג"כ בעצמם עליכם שלום, ואחרים לא נוהגים כן, כיצד יש לנהוג?
קו ירוק כתב:והנה זה מחלוקת במדרש אם שוו ונתמעטה, או נבראו כפי שהם האידנא. ובעה"ט מביא את הדעה השניה בפר ' בראשית ואילו הראשונים בכמה דוכתי בפשיטות שנתמעטה
דמשק כתב:קו ירוק כתב:והנה זה מחלוקת במדרש אם שוו ונתמעטה, או נבראו כפי שהם האידנא. ובעה"ט מביא את הדעה השניה בפר ' בראשית ואילו הראשונים בכמה דוכתי בפשיטות שנתמעטה
בש"ס דידן חולין ס: מבואר דנתמעטה, היכן המדרש והבעה"ט?
בערל כתב:עוד בנוסח קידוש לבנה
יש נוהגים לאמר לחבר שלום עליכם ועונים ג"כ בעצמם עליכם שלום, ואחרים לא נוהגים כן, כיצד יש לנהוג?
קו ירוק כתב:מענין לענין בנוסח של ברכת קידוש לבנה:
נוהגים לומר תפלה שאינני יודע מי חברה ומתי:
יה"ר.. שיהיה אור הלבנה כאור החמה וכמו שהיתה קודם מיעוטה שנא' את שני המאורות הגדולים.
..........
מה כוונתו של מחבר התפילה להכריע בין התנאים? או שזה עלמא דבר מימות עולם כן (כשלהאמת לא תהיה מח' באגדה כמ"ש הגר"א).
חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 35 אורחים