מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הכל מצוים עליו לבערו, מה הכונה?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
לולי דמיסתפינא
הודעות: 279
הצטרף: ה' אוקטובר 28, 2010 7:46 pm

הכל מצוים עליו לבערו, מה הכונה?

הודעהעל ידי לולי דמיסתפינא » ה' אפריל 28, 2011 8:29 pm

ראיתי בחג העבר לכמה אחרונים שדנו בדברי הגמ' בב"ק צח: בגזל חמץ ושרפו אחר בפסח דפטור דהכל מצווין עליו לבערו, מה הביאור שנצטוו אחרים לבערו, אם אינו עובר על חמץ זה, לאותם שיטות שאינו על חמץ של ישראל אחר שאינו באחריותו, והאריכו בזה, עיי"ש.

והנה לפענ"ד צ"ב, הלא פשטות כונת הגמ' שהכל מצוין עליו לבערו הוא על הגזלן שעליו מוטל החיוב לבערו, וכיון שהוא צריך לבערו נמצא לא הפסידו השורף בכלום, והלשון הכל מצוין הוא שיש מצוה כללית על כל ישראל שכ"א יבער חמצו, ובכללם זה הגזלן, וא"כ מנ"ל ללמוד בכונת הגמ' שהכל מצוין הכונה שיש חיוב על אחרים לבער חמץ זה?

מתפעל
הודעות: 3949
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: הכל מצוים עליו לבערו, מה הכונה?

הודעהעל ידי מתפעל » ב' יוני 14, 2021 5:54 am

יהודי נשך את ר' בצלאל מוילנא

חכם גדול היה ר' בצלאל הכהן מוילנא זצ"ל, אבל יראתו קדמה לחכמתו.
על מאורע מעניין המעיד על גודל יראתו סיפר רבינו (רש"ש קרליץ זצ"ל) ,

שפעם בחולו של מועד פסח, ראה ר' בצלאל אדם מוביל עגלה, ובתוכה חבית יי"ש. כידוע היה היי"ש מעורב בתבואה, שהעמידוה בשמרי שכר, ודינו ככל תערובת חמץ בפסח, שאוסרת במשהו, ועוברים עליו משום בל יראה ובל ימצא.
משראה ר' בצלאל את העגלה שבתוכה היי"ש, נזכר על אתר בהלכה, שחמץ בפסח הכל מצווין עליו לבערו , כדאיתא בב"ק צ"ח ע"ב.

מיד פתח את ברז החבית, כדי שישפך היי"ש ארצה.
משראה כן בעל העגלה , סגר תיכף את הברז, אך ר' בצלאל לא הירפה, ופתח שנית את ברז החבית,
וכך כמה וכמה פעמים, זה סוגר וזה פותח.
עד שקפץ עליו רוגזו של בעל העגלה, והוא עמד ונשך את ר' בצלאל בידו .
כיון שכן, אמר ר' בצלאל, אני כבר פטור".

[עמודי שש, עמוד 45]

אמנם יש להעיר דבגמרא שם, לא מצויין דין זה להלכה ברמב"ם ובשו"ע,
ויתכן ללמוד שכוונת הגמרא, הכל מצווין לשורפו, היינו הגזלן הזה שגזל חמץ לפני הפסח וקנאו, הוא חייב לשורפו וממילא השורף לא הזיקו. ולא שיש דין על אדם אחר לשרוף חמצו של השני.


מה הכוונה בסיפור שכאשר נשכו הרי הוא פטור, דין זה כמדומני נאמר בתוכחה, עד כדי הכאה, שאם האדם שאותו הוכיחו, מכה את המוכיח, הוא נפטר מלהשמיך להוכיח.

כאן, אם סבר הגאון רבי בצלאל, שיש עליו חיוב לשרוף, מנין לנו שנפטר בהכאה?


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 307 אורחים