בברכה המשולשת כתב:המחלוקת על שתי ברכות או אחת היא כבר מחלוקת בין הגאונים
עושה חדשות כתב:בברכה המשולשת כתב:המחלוקת על שתי ברכות או אחת היא כבר מחלוקת בין הגאונים
מצידי גם שאר המחלוקות שהזכרתי. אבל גם בזמנם כבר התרשלו העם בהנחת תפילין, (עד ששאלו מלפניהם האם המניח בכל יום מיחזי כיוהרא).
עושה חדשות כתב:כוונתי לד' הסמ"ג -חכם באשי כתב:לא הבנתי חזיונותיך.ויהי אחר ארבעה אלפים ותשע מאות ותשעים וחמש שנים לבריאת עולם היתה סיבה מן השמים להוכיח ובשנת תתקצ"ו הייתי בספרד להוכיחם ואמץ הקב"ה זרועותי בחלומות היהודים ובחלומות הגוים וחזיונות הככבים ויט עלי חסדו ותרגז הארץ ותהי לחרדת אלוקים ועשו תשובות גדולות וקבלו אלפים ורבבות מצות תפילין \מזוזות\ וציצית וכן בשאר ארצות הייתי אחר כך ונתקבלו דברי בכל המקומות
חברא כתב:אוצר החכמה כתב:עניין זה היה באמת פלא בעיני.
יוצא שכל תלמידי ר"מ ור"י היו מניחים תפילין בשבת ונשותיהם היו מניחות תפילין. ולכל זה אין בכלל רמז במשנה ובגמרא ורק אגב הדיון לגבי הוצאה הגמרא מעלה את האפשרות הזאת.
היתה לי איזה מסקנה אפשרית מזה אבל מה דעת חכמי הפורום בעניין?
לגבי נשים, מצאתי בגאון יעקב (עירובין צו: ד"ה מדלא):אפילו למ"ד תפילין מצות עשה שלא הזמן גרמא ונשים חייבות לא היו מניחות משום דלא מצו למיזהר בהו, והיינו דלא אשכחן פלוגתא בהדיא אי נשים חייבות בתפילין אלא דכ"ע דלא מנחי ואפילו מ"ד מדאורייתא מחייבי
עדכון ספרים חדשים כתב:שבילי דנהרדעא כתב:עדיאל ברויאר כתב:ככל הזכור לי השיטה של פעם ביום נמצאת בריטב"א, אך אמת נכון הדבר שהעיון ברוב הראשונים מעלה שמן הדין יש חובה כל היום. ועכ"פ מסתבר שהמקור למנהג זה הוא לא הריטב"א, אלא כיוון שהרא"ש ועוד אחריו כתבו שקשה לשמור את התפילין בנקיות אז הייתה ירידה חדה במנהג של ללכת עם תפילין כל היום, וכיוון שכתוב שהקורא ק"ש בלא תפילין הוי כמעיד עדות שקר, נהגו להניח בשחרית...
יש לציין שבלקט יושר כתב שהמהרי"ל היה ממהר לחלוץ תפיליו מיד לאחר שמו"ע, שלא רצה ללכת בזה יותר ממה שצריך. ומה נענה אנן.
לא כתוב כן על מהרי"ל אלא על תרוה"ד ועוד שני חכמים ר' אהרן ור' שמעון. (ולא אחרי שמו"ע אלא אחר קדושה), ועי"ש בהערות ר' עמיחי שבמט"מ סי' ז וכג כתב שאין זה מנהג, שהרי אפשר לשמור גוף נקי עד אחר קדושה דסדרא, והוסיף לציין כי במקו"א כתוב על תרוה"ד שהיה לו כמה מיני חולאים וכו', ומובן איפוא מנהגו שלו.
והגר"ח זצ"ל היה נוהג לחלוץ את תפיליו מיד כשהיה יכול, ומסתמא משום דנחלקו הראשונים מהו היסח הדעת, אמנם אף שכתוב (רמ"א סי' כ"ה סי"ג) לחלוץ התפילין רק לאחר ובא לציון, מ"מ הגר"ח זצ"ל חלץ את התפילין מיד לאחר תחנון ואמר שהוא חולי מעיים, אמנם העולם טענו שטעמו האמיתי הוא משום היסח הדעת.
ומרן זצ"ל אמר דהגר"ח חשש דאם חיסר כוונה אחת מכוונות התפילין הוי בכלל היסח הדעת.
אמנם מרן זצ"ל לא נהג כך, אלא אדרבה היה נשאר עם התפילין כפי יכלתו, ואף כתב חידו"ת ואכל פירות עם התפילין.
אוצר בלוס כתב:כמדומני שמצאו מתקופת מרד בר כוכבא גם תפילין של רש"י וגם של ר"ת
כרמי שלי כתב:ראה בס' דברי מנחם (להרמ"מ כשר) ח"א בירור הלכות סי' טז (ע' סט), ובנסמן שם
אוצר בלוס כתב:כמדומני שמצאו מתקופת מרד בר כוכבא גם תפילין של רש"י וגם של ר"ת
מיכאל1 כתב:אוצר בלוס כתב:כמדומני שמצאו מתקופת מרד בר כוכבא גם תפילין של רש"י וגם של ר"ת
הדרישה מביא שכבר בקבר יחזקאל הנביא נמצאו תפילין של רבנו תם.
חכם באשי כתב:תופעה זו רווחה כ"כ, עד שלא חששו להוציא בדותא על רבן של ישראל, כמובא בתשובות הגאונים מהדורת ר"ש עמנואל.
חברא כתב:לגבי נשים, מצאתי בגאון יעקב (עירובין צו: ד"ה מדלא):אפילו למ"ד תפילין מצות עשה שלא הזמן גרמא ונשים חייבות לא היו מניחות משום דלא מצו למיזהר בהו, והיינו דלא אשכחן פלוגתא בהדיא אי נשים חייבות בתפילין אלא דכ"ע דלא מנחי ואפילו מ"ד מדאורייתא מחייבי
עושה חדשות כתב:מחשבה פשוטה שעלתה לי היום.
מצינו ג' מחלוקות יסודיות מאד בעניני הנחת תפילין, (סידור הפרשיות, שתי ברכות, חוה"מ),
ולכאו' הרי בדרך כלל בדברים שמורגלים כ"כ לא שייך שתיפול מחלוקת, (עי' תש' רה"ג על אתקין ר' אבהו).
מסתבר לומר שזה קרה משום שבאמת לא כולם הניחו תפילין, וכמבו'.
האם ההסבר הזה מסתדר מבחינת סדר הזמנים?
לבי במערב כתב:חכם באשי כתב:תופעה זו רווחה כ"כ, עד שלא חששו להוציא בדותא על רבן של ישראל, כמובא בתשובות הגאונים מהדורת ר"ש עמנואל.
איפה בדיוק?
חד ברנש כתב:עכשיו נודע לי, שאכן, במהדורה הראשונה נכתב הסיפור במלואו, ורק במהדורה השנייה ("עם הוספות ותיקונים"!...) הושמט המעשה ותחת זה צויין לספרו של גרוסמן.
מעניין אם פרופ' מלך שפירא, שכתב ספר (באנגלית) על הצנזורה החרדית, עמד על זה. לר' פלגינן יש את הספר, כמשתמע מאשכול אחר, והוא מוזמן לבדוק.
גביר כתב:יצא לאחרונה ספר של ר' זהר עמר העוסק בענייני עשיית התפילין . .
לבי במערב כתב:כמדומה, השאלה צ"ל הפוכה - מתי התחילו להשתמש במכונה. וק"ל.
לבי במערב כתב:גביר כתב:יצא לאחרונה ספר של ר' זהר עמר העוסק בענייני עשיית התפילין . .
היכן ניתן להשגה או לקריאה ע"ג המרשתת?
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 146 אורחים