דרומי כתב:הערה כללית: ידעתי גם ידעתי כי יש המחמירים ביותר בענינים אלו, ומה שנכתב כאן הוא על פי המנהג ה'ממוצע', ובעיקר ע"פ פסקי שמירת שבת כהלכתה (אם כי לא באופן מחייב)
דרומי כתב:בסברא זה לכאורה פשוט שזה נקרא צורך מקומו.
דרומי כתב:הרב פלגינן - לא הבנתי כוונתך...
דרומי כתב:9. כדור – המנהג להתיר משחקי כדור בשבת (ויש אוסרים)
חוקר ודורש כתב:קפלה
קליקס
מותרים
דרומי כתב:הרב פלגינן - לא הבנתי כוונתך...
הרב נהר שלום - אנא פרט דוגמא או שנים. (לא יותר מידי...)
הרב רון - כן ראיתי מביאים בשם הגרש"ז אוירבך, ובספר אחד ראיתי מביאים הוראה זו בשם הרב גרוס שליט"א מאשדוד. אכן לא ראיתי שנדפסה הוראה זו בספרים הידועים כמו שש"כ, אבל בסברא זה לכאורה פשוט שזה נקרא צורך מקומו.
דרומי כתב:ספינר?...
משה ובני ישראל כתב:אורי אגסי כתב :
בקליקס היה נידון גדול כמדומני, האם ההכרעה המקובלת להתיר, ומדוע?[/quote
(מתוך עלון נר יששכר)
עובדיה חן כתב:משה ובני ישראל כתב:אורי אגסי כתב :
בקליקס היה נידון גדול כמדומני, האם ההכרעה המקובלת להתיר, ומדוע?[/quote
(מתוך עלון נר יששכר)
לא ברור מה שיך בנין בקליקס הרי ס"ה זה אבני עץ אחד על השני שברגע אחד הכל נופל לגודל האכזבה של הילד.
אורי אגסי כתב:בקליקס היה נידון גדול כמדומני, האם ההכרעה המקובלת להתיר, ומדוע?
איש גלילי כתב:אורי אגסי כתב:בקליקס היה נידון גדול כמדומני, האם ההכרעה המקובלת להתיר, ומדוע?
ע"פ סברא יש לחלק בין קליקס מקורי ובין חיקויו השונים, כאשר אצל חיקויו נראה שפשוט להתיר.
פרנקל תאומים כתב:יש"כ להרב דרומי.
צינורות (משחק חדש יחסית, לענ"ד לכאו' מותר, כי אינו נתפס בחוזקה, וגם עפ"י רוב לא מחזיק מעמד להרבה זמן וצ"ל שאינו עשוי ע"מ להתקיים לזמן),
מקליקונים (לענ"ד אם מקליקים- דהיינו שנתפס באופן חזק שקשה לפירוק, אזי אסור, והיות שזו בעצם ה'חכמה' של המשחק הזה, אף שאפשר לשחק בו גם בלי להקליק, אולי יש לאוסרו גם כשלא מקליק),
מגנטים (משחק חדש יחסית, לכאו' פשוט שמותר אך יש להיזהר מאוהל),
פאזלים (אסור! האם יש מי שמתיר בזה? לצערי ראיתי שישנם שותו"מ שנוהגים בזה היתר גמור),
קליקס לענ"ד אסור (נתפס בחוזקה זל"ז)
הרכבת חלקי פלימוביל? (הילד מבקש ממך שתחבר את הדלת של האוטו או תצמיד את המנורות שבצד האוטו או תחבר את הגלגל וכדו', ישנם חלקים בפלימוביל שנראים כעשויים ע"מ שיפרקו וירכיבו אותם כל הזמן, אך ישנם חלקים שאע"פ שאפשר לפרקם ולהרכיבם, נראה שבעיקרם הם מיועדים להישאר מורכבים, אלא שהילדים הקטנים נוהגים לפרקם ולאבדם..)
לוטו (ב'שבות יצחק' אוסר בשם מרן הגריש"א, האם כן הסכמת גם עוד גדולי הפוסקים?)
שחמט, רמיקיוב, מונופול, בננה ספליט, קלפים למיניהם ועוד.
והנה, גם במשחקי בניה והרכבה שנראה להתירם, יש להיזהר בהם טובא מבניית טפח על טפח ברום טפח ובאופן שיש אפשרות להשתמש בחלל מתחת, וכמו"כ אם הילד בנה כזאת, יש להיזהר מלסותרו.
ועוד שאלה מעשית מאד: ספרי ילדים ובמיוחד ספרי קומיקס ('כתב תחת הצורה'), ומשום גזירת שטרי הדיוטות.
בשלמא ספרים כמו "דוד מלך ישראל" (של ביכמן) וכדו' העוסקים בסיפורי התנ"ך ודברי חז"ל פשוט שמותר?, (כמדומה הדוגמה בשו"ע של כתב שתחת לצורה היא מלחמת דוד וגלית), ויש המקילים אף בכל ספר המחדיר בילדים מידות טובות מוסר וירא"ש. אבל אין ספק שישנם ספרים וקומיקסים רבים שעם כל הכבוד אע"פ שהסופר הוא חרדי/ת הרי שהספר הוא סתם עלילת ילדים מרתקת (או משעממת), האם "הכל מותרים לכם"? ואף אם נאמר שיש מקום להקל עבור ילדים, צ"ע עד איזה גיל יש להתיר זאת לילדים, וכמו"כ האם הספרים הללו יחשבו כמוקצה עבור המבוגרים, האם מותר לאמא להקריא סיפורים לילדיה מספר שכזה?
מש"כ כאן בשם ה'ילקוט יוסף' שמשחקים למבוגרים הם מוקצה מחמת גופו, האם כוונתו למשחקים של מבוגרים או למשחקי ילדים שלגבי מבוגרים הם כולם מוקצה? (אם האפשרות האחרונה היא הנכונה הרי שלכאו' זו חומרה גדולה, שמבוגר לא יוכל להביא לילד שלו משחק מהמדף).
האשכול הזה חשוב מאד, כי מפעם לפעם הצעצועים מתחדשים ויש בהם לא מעט שאלות. כאו"א צריך להחזיק בביתו מדף של משחקים לשבת (או להיפך, לשים את המשחקים הבעייתיים במדפים נפרדים).
פרנקל תאומים כתב:יש"כ להרב דרומי.
מש"כ כאן בשם ה'ילקוט יוסף' שמשחקים למבוגרים הם מוקצה מחמת גופו, האם כוונתו למשחקים של מבוגרים או למשחקי ילדים שלגבי מבוגרים הם כולם מוקצה? (אם האפשרות האחרונה היא הנכונה הרי שלכאו' זו חומרה גדולה, שמבוגר לא יוכל להביא לילד שלו משחק מהמדף).
האשכול הזה חשוב מאד, כי מפעם לפעם הצעצועים מתחדשים ויש בהם לא מעט שאלות. כאו"א צריך להחזיק בביתו מדף של משחקים לשבת (או להיפך, לשים את המשחקים הבעייתיים במדפים נפרדים).
נהר שלום כתב:פרנקל תאומים כתב:יש"כ להרב דרומי.
מש"כ כאן בשם ה'ילקוט יוסף' שמשחקים למבוגרים הם מוקצה מחמת גופו, האם כוונתו למשחקים של מבוגרים או למשחקי ילדים שלגבי מבוגרים הם כולם מוקצה? (אם האפשרות האחרונה היא הנכונה הרי שלכאו' זו חומרה גדולה, שמבוגר לא יוכל להביא לילד שלו משחק מהמדף).
האשכול הזה חשוב מאד, כי מפעם לפעם הצעצועים מתחדשים ויש בהם לא מעט שאלות. כאו"א צריך להחזיק בביתו מדף של משחקים לשבת (או להיפך, לשים את המשחקים הבעייתיים במדפים נפרדים).
בילקוט יוסף כתב לגבי כל המשחקים שאין להם שימוש אחר מלבד המשחק, משום שמשחק אינו נחשב שימוש להוציאו מגדר מוקצה.
אבל מ"מ כתב להקל לצורך הילדים.
פרנקל תאומים כתב:נהר שלום כתב:פרנקל תאומים כתב:יש"כ להרב דרומי.
מש"כ כאן בשם ה'ילקוט יוסף' שמשחקים למבוגרים הם מוקצה מחמת גופו, האם כוונתו למשחקים של מבוגרים או למשחקי ילדים שלגבי מבוגרים הם כולם מוקצה? (אם האפשרות האחרונה היא הנכונה הרי שלכאו' זו חומרה גדולה, שמבוגר לא יוכל להביא לילד שלו משחק מהמדף).
האשכול הזה חשוב מאד, כי מפעם לפעם הצעצועים מתחדשים ויש בהם לא מעט שאלות. כאו"א צריך להחזיק בביתו מדף של משחקים לשבת (או להיפך, לשים את המשחקים הבעייתיים במדפים נפרדים).
בילקוט יוסף כתב לגבי כל המשחקים שאין להם שימוש אחר מלבד המשחק, משום שמשחק אינו נחשב שימוש להוציאו מגדר מוקצה.
אבל מ"מ כתב להקל לצורך הילדים.
כלומר לדעתו אם ילד מבקש משחק, לכתחילה יש לשולחו לקחת את המשחק בעצמו, ורק אם אינו יכול לעשות כן (למשל אם המדף גבוה), אזי אפשר להקל?
דרומי כתב:4. דוקים – מותר לשחק ב'דוקים' ומשחקים דומים שיש בהם אימון ידים [ויש שכתבו כי אם רגילים לכתוב את מספר הנקודות שצבר כל אחד מהמשתתפים יש להימנע מכך, מחשש שיבואו לכתוב בשבת].
שמר כתב:משחק מנגן לתינוק בן שנה?
עובדיה חן כתב:לוח עט מגנט הקסם-האם הוא מותר לילד לשחק בשבת,למי שלא יודע המשחק הוא למשוך כדורי מתכת לחורים שבלוח ע"י מגנט ולקבעו שם וליצור צורה וכדומה,השאלה היא מאחר וזה יכול לעמוד ימים רבים יהיה אסור או שזה כמו כל מבנה לגו וכדומה.
פרנקל תאומים כתב:פאזלים (אסור! האם יש מי שמתיר בזה? לצערי ראיתי שישנם שותו"מ שנוהגים בזה היתר גמור),
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 27 אורחים