איש_ספר כתב:ואני הק' שמעתי שעשו כן שלא לכתוב שמו של ס"מ, אבל זה נשמע רחוק.
זקן ששכח כתב:אולי באמת תגלה את אזני באיזה חוג או עדה אשכנזית אומרים 'המפורסים' או 'עיקור'. אני לא מצאתי עד היום אפילו מקום אחד שנוהג כן, ודומני שאני מכיר היטב את כל הדיאלקטים היודישאיים.
תקן אותי בבקשה אם טעיתי, למען אשכיל ואדע.
רבטוב כתב:מראש ישיבת בעלז הרה''ג ר' שלום ברנדר זצ''ל שמעתי פעם שמהזמן שהמש[ס]כילים התחילו להשים דגש על דקדוק . הקפידו בדוקא
לכתוב ולהדפיס שלא על פי דקדוק רק בשינוי .אפילו פסוק לא הדפיסו כמו שכתוב .
אורי אגסי כתב:רבטוב כתב:מראש ישיבת בעלז הרה''ג ר' שלום ברנדר זצ''ל שמעתי פעם שמהזמן שהמש[ס]כילים התחילו להשים דגש על דקדוק . הקפידו בדוקא
לכתוב ולהדפיס שלא על פי דקדוק רק בשינוי .אפילו פסוק לא הדפיסו כמו שכתוב .
כלומר, ידעו שכותבים טעות ובדוקא כתבו כן? לא להגזים.
לא הקפידו היינו שלא למדו ולכן לא ידעו דקדוק, ולכן כך כתבו.
רבטוב כתב:מראש ישיבת בעלז הרה''ג ר' שלום ברנדר זצ''ל שמעתי פעם שמהזמן שהמש[ס]כילים התחילו להשים דגש על דקדוק . הקפידו בדוקא
לכתוב ולהדפיס שלא על פי דקדוק רק בשינוי .אפילו פסוק לא הדפיסו כמו שכתוב .
אורי אגסי כתב:אני אתקן אותך:
איך אומרים "בחורים חסידיים" בהברה יידישאית: "חסידישע בּוחרֶעם", (לא כולם מדברים כך, אבל בהרבה מקומות זו היתה ההברה),
וכמו כן אם היה כתוב "המפורסים" היו קוראים זאת "המפורסֶ(י)ם". מזה השתרשה כנראה טעות זו. שחשבו שבמקור זה מגיע עם האות י'.
ו"מפורסים" זו לא המילה היחידה שמוצאים כך.
גוראריה כתב:ראיתי פעם באיזה ספר של סיפורי צדיקים, על א' שהי' לו איזה משוגעת!
כלומר: "משיגאס", שגעון בל"א, שבהברה הפולנית גם 'משוגעת' הוגים באותה צורה.
ג"ז כנגד המשכילים?
א משיגאס צו זאגען אזוי!
זקן ששכח כתב:אולם המפורסים אינו נשמע בשום דיאלקט יידישאי כפי שהוא נכתב כאן ועל כך תמיהתי.
חד וחלק כתב:אוסיף בהערת אגב, שבעצם השורשים 'פרש' ו'פרס' משמעות דומה להם, וכבר האריך בכך הרש"ר הירש.
זקן ששכח כתב:אורי אגסי כתב:אני אתקן אותך:
איך אומרים "בחורים חסידיים" בהברה יידישאית: "חסידישע בּוחרֶעם", (לא כולם מדברים כך, אבל בהרבה מקומות זו היתה ההברה),
וכמו כן אם היה כתוב "המפורסים" היו קוראים זאת "המפורסֶ(י)ם". מזה השתרשה כנראה טעות זו. שחשבו שבמקור זה מגיע עם האות י'.
ו"מפורסים" זו לא המילה היחידה שמוצאים כך.
אורי, הצץ רק רגע לכיתוב המעניין במילת בחורים שכתבת! אני פשוט מתפלא למה על פי סברתך לא כתבת 'בוחרים'. הלא הסגול מצויינת על ידי אות יו"ד.
נראה לי שכל הדיבורים וסברות הכרס אין בהם ולא כלום לעצם הענין. לא שמעתי כלומר לא סבירא לי שסגול מציינים באות יו"ד. אין הדבר נכון ביודיש, לא כל שכן בלשון הקודש. דוק ותשכח.
זקן ששכח כתב:כותב נכבד,
בהודעה הקודמת הבאתי שני מקורות [ויש עוד] שכותבים המפורסים. ככל שידיעותי מגיעות לא נמנו המחברים על חסידי פולין, מרמרוש, גליציא ודומיהם.
ומכל מקום, התבונן נא בשים לב בחסידישע ספרים ולא תמצא עוד הרבה טעויות הדומות ל'מפורסים', על אף שהסיומות של תיבות רבות זהות לדוגמאות שהבאת. משום מה?
למה רק בתיבה זו טעו, ולא רק איש אחד טעה אלא עשרות רבות של מחברי ספרים. הלא דבר הוא?!
בר ששת כתב:[באשכול "אלישא" הסמוך]
שבתי וראיתי בתשובות החברים, ולא מצאתי אף לא אחת תואמת לדרך כתיבתו של ה"חתם סופר" זי"ע, שלא מצינו שנהג לכתוב בשינויים מכללי הדקדוק כ"עיקור" וכדומה.
לשונו זהב וגם בפיוטיו לא מצינו הטייה ללשון המבטא?!
אדג כתב:הקושיא כלל אינה קושיא כיון שההדפסה (סביר להניח) לא הית מכתה"י, כ"א מהתעקת תלמידים וכדו', ועל עלגותם אין כל פירכא. ואף אם ימצא כן בכת"י דהחת"ס, אין כל קושי, שכתב כן מחמת שיטפא דלישנא.
איש_ספר כתב:זולתי איש לא שמע את השמועה שהעליתי למעלה?
אורי אגסי כתב:אני אתקן אותך:
ו"מפורסים" זו לא המילה היחידה שמוצאים כך.
אוצר החכמה כתב:חיפשתי הפטורה באוצר ומצאתי 1529 ספרים
זקן ששכח כתב:כותב נכבד,
בהודעה הקודמת הבאתי שני מקורות [ויש עוד] שכותבים המפורסים. ככל שידיעותי מגיעות לא נמנו המחברים על חסידי פולין, מרמרוש, גליציא ודומיהם.
ומכל מקום, התבונן נא בשים לב בחסידישע ספרים ולא תמצא עוד הרבה טעויות הדומות ל'מפורסים', על אף שהסיומות של תיבות רבות זהות לדוגמאות שהבאת. משום מה?
למה רק בתיבה זו טעו, ולא רק איש אחד טעה אלא עשרות רבות של מחברי ספרים. הלא דבר הוא?!
איש_ספר כתב:ואני הק' שמעתי שעשו כן שלא לכתוב שמו של ס"מ, אבל זה נשמע רחוק.
גוראריה כתב:סתם שאלה: מה המקור הראשון לשורש 'פרסם'?
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 92 אורחים