מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שיעור רה"ר - אם לא ס' ריבוא

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12775
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

שיעור רה"ר - אם לא ס' ריבוא

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' יוני 25, 2017 8:35 pm

להסוברים שאין שיעור של ששים ריבוא ברה"ר, אז מה השיעור?

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: שיעור רה"ר - אם לא ס' ריבוא

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » א' יוני 25, 2017 10:48 pm

למה אתה חושב שיש שיעור?

עושה חדשות
הודעות: 12775
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שיעור רה"ר - אם לא ס' ריבוא

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' יוני 25, 2017 11:21 pm

כי יש רה"ר ויש כרמלית.

בברכה המשולשת
הודעות: 14327
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שיעור רה"ר - אם לא ס' ריבוא

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' יוני 26, 2017 8:39 am

עושה חדשות כתב:כי יש רה"ר ויש כרמלית.


אבל מניין שהחילוק ביניהם קשור למספר העוברים שם?

יחיאל מ
הודעות: 125
הצטרף: א' נובמבר 01, 2015 11:13 pm

Re: שיעור רה"ר - אם לא ס' ריבוא

הודעהעל ידי יחיאל מ » ב' יוני 26, 2017 6:56 pm

בעניין מספר המשתמשים הנדרש לרשות הרבים למי שאינו מצריך ששים ריבוא

עי' שבת ו' ב, ולחשוב נמי מדבר דהא תניא איזו היא רשות הרבים סרטיא וכו' והמדבר אמר אביי לא קשיא כאן בזמן שישראל שרויין במדבר כאן בזמן הזה.
ופירש רש"י, בזמן שהיו ישראל במדבר - חשיבא רשות הרבים. בזמן הזה - אינו מקום הילוך לרבים, דהולכי מדברות לא שכיחי. ואילו הרמב"ם שבת י"ד א כ', איזו היא רה"ר מדברות ויערים ושווקים ודרכים המפולשין להן. ע"כ. ופירש ר"א בן הרמב"ם ברכת אברהם ט"ו, ובזמן הזה שאין ישראל דרין בו אלא כל מי שירצה מהלך ועובר בתוכו בלבד הוא רשות הרבים.
הרי שמחלוקת רש"י והרמב"ם אם יש חשיבות למספר העוברים ברה"ר.
ונראה לבאר את יסוד המחלוקת על פי המגיד משנה שבת יד ה, ופי' כרמלית וכו' יש שפירשו מלשון ארמלות כלומר אלמנות שזהו כאשה אלמנה שאין לה בעל "ואין לה שלמות גדרים". נראה שגדר רה"ר שנלמד (שבת צ"ו ב) משה היכן הוה יתיב במחנה לויה ומחנה לויה רשות הרבים הואי (רש"י, שהיו הכל מצויין אצל משה רבינו) וקאמר להו לישראל לא תפיקו ותיתו מרשות היחיד דידכו לרשות הרבים. השייכות של רבים היא הגדר השונה מ"מקומו" שהוא רשות היחיד. וכדי להיות ב"שלמות גדר" צריך שתהיה מיוחדת לרבים, לכן לרש"י צריך שתהיה מיוחדת לשימוש הרבים, ולא די שתהיה דבר שהרבים יהיו רשאים להשתמש בו, כמדבר שהוא הפקר. שיעבוד לרבים קיים רק כשהרבה רגילים להשתמש, ולא כשמשתמשים יחידים.
לדרך הרמב"ם בכל הפקר יש זכות לרבים. כמו שמגביה מציאה לחבירו נחשב חב לאחריני. ורק דבר שאין דרך להשתמש בו, גם לא למרעה צאן (שעיקר שם מדבר הוא על המרעה) או דבר שמיוחד לאנשים פרטיים ואינם מקפידים שהרבים ישתמשו, וכן צידי רשות הרבים, זה כרמלית.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 241 אורחים