אליסף כתב:ייש"כ!! מי הנמען?
זה מכתב שעדיין לא נדפס! כנראה שיש אלפי אלפי מכתבים מהמשגיח, כולם בסגנונו הבהיר והיחודי...
אליסף כתב:את הקטע מהיומן קראתי באותו קובץ מישיבת חכמה ודעת.
אודות ר' אורי שליט"א שמעתי מהמשגיח הגדרה מעניינת בזה"ל: הוא בעצם אדמו"ר- הוא הרי בן אחר בן מהרבה ר' מלך- און ער האט דאס אריין געלייגט אין מוסר- והוא הכניס את זה למוסר.
לא היתה בי הדעת לשאלו מה בדיוק כוונתו, אך כל מי שזכה לפגוש את ר' אורי מתרשם מיד מהאצילות המיוחדת שלו..
המשגיח אחז מר' אורי עולמות, בהסכמתו לאור ישראל המפורש רואים בתצלום כת"י ההסכמה שהוא מתאר אותו"מיחידי הסגולה שבדור", זה מתחבר לי עם מה ששמעתי שהמשגיח היה מונה מי הם בעלי המוסר בדורנו- כחמשה אנשים- ואחד מהם הוא ר' אורי. אגב, ר' אורי השמיט את המילים האלו מההסכמה שבדפוס...
רון כתב:שמעתי מהרב וולבה זצ"ל בשנת תשנא' בשיחה שמסר בקול תורה דבר מאוד מעניין בשם ר' ירוחם.
כידוע בשנת תשנא' היה נפילת הקומוניזם באופן סופי, עם שילטון בוריס ילצין השיכור וכו' וכו'.
ואמר המשגיח שכבר לפני שבעים שנה אמר ר' ירוחם שהקומוניזם חייב ליפול, לא יתכן אחרת. ולומר את זה אז זה כמו לומר היום שאמריקה תקרוס!!!
הקומוניזם אז היה בשיא כוחו, וסטאלין שמש העמים בראש, והערכים נפלאים, הכל שייך לחברה המרכזית וכל אחד לפי צרכיו יקבל, אין עשירים אין עניים, מה יותר נפלא ואוטופי מזה.
אך בא [ר'] ירוחם וגילה סוד נפלא.
חז"ל לימדונו רוצה אדם בקב שלו יותר מתשעה קבין של חבירו!!!
אין מצב בנפש האדם, שהוא יעשה מאמץ בשביל מישהו אחר. מה שחביב על האדם הוא מה שעמל עליו ויהיה שלו, אין לאדם טעם לעמול בשביל האחר, יהא אשר יהא.
וזו הסיבה שברוסיה שהיו בה מחצבים נפלאים ואדירים כל כך, אבל שדות התבואה שם הרקיבו בצורה מעוררת חמלה. למה לעבוד קשה אם בכל מקרה אקבל את מנתי, ולא יותר.
שש ושמח כתב:רון כתב:שמעתי מהרב וולבה זצ"ל בשנת תשנא' בשיחה שמסר בקול תורה דבר מאוד מעניין בשם ר' ירוחם.
כידוע בשנת תשנא' היה נפילת הקומוניזם באופן סופי, עם שילטון בוריס ילצין השיכור וכו' וכו'.
ואמר המשגיח שכבר לפני שבעים שנה אמר ר' ירוחם שהקומוניזם חייב ליפול, לא יתכן אחרת. ולומר את זה אז זה כמו לומר היום שאמריקה תקרוס!!!
הקומוניזם אז היה בשיא כוחו, וסטאלין שמש העמים בראש, והערכים נפלאים, הכל שייך לחברה המרכזית וכל אחד לפי צרכיו יקבל, אין עשירים אין עניים, מה יותר נפלא ואוטופי מזה.
אך בא [ר'] ירוחם וגילה סוד נפלא.
חז"ל לימדונו רוצה אדם בקב שלו יותר מתשעה קבין של חבירו!!!
אין מצב בנפש האדם, שהוא יעשה מאמץ בשביל מישהו אחר. מה שחביב על האדם הוא מה שעמל עליו ויהיה שלו, אין לאדם טעם לעמול בשביל האחר, יהא אשר יהא.
וזו הסיבה שברוסיה שהיו בה מחצבים נפלאים ואדירים כל כך, אבל שדות התבואה שם הרקיבו בצורה מעוררת חמלה. למה לעבוד קשה אם בכל מקרה אקבל את מנתי, ולא יותר.
באמירה שהבאת אין שום חכמה, אלא להיפך.
גם בשנות שיא כוחו של הקומוניזם ידעו הכל שרוב האזרחים אינן מרוצים מהשלטון, אך השלטון כפה את עצמו על כולם. וכשם שהצליח במשך כמה עשרות שנים יכול להצליח עוד כמה מאות שנים. וכשם שעד היום יש שלטון דומה בצפון קוריאה וכדו'.
גם אם האמירה התקיימה לבסוף זה אינו ראיה לחכמה [והרי כל אחד יודע שממשל לא דמוקרטי יש סיכויים גבוהים שייפול במשך הזמן], וכשם שלא כל אמירה שלא התקיימה [ויש הרבה כאלו מגדולינו] מורה על חסרון חכמה.
אליעזר בלוי כתב:אליסף כתב:שמעתי שהמשגיח היה מונה מי הם בעלי המוסר בדורנו- כחמשה אנשים- ואחד מהם הוא ר' אורי
מי הם הארבעה בעלי המוסר האחרים
אליסף כתב:ר' גדליה אייזמן ר'בנימין זילבר ??? ר' זיידל אפשטיין.
ואל תשאל אותי והאיכא? והאיכא?
גביר כתב:סיפר לי יהודי מרחובות, פסיכולוג במקצועו, שבצעירותו ביקר בביתו של רבי שלמה וולבה בבאר יעקב, ושם לב לכך שבמדף עליון שבספרייתו מונחים ספרי פסיכולוגיה, ושאל אותו לפשר הדבר, והשיב לו שלפעמים עליו להשתמש בספרים אלה כדי לפתור בעיות של בחורים בישיבה.
גביר כתב:סיפר לי יהודי מרחובות, פסיכולוג במקצועו, שבצעירותו ביקר בביתו של רבי שלמה וולבה בבאר יעקב, ושם לב לכך שבמדף עליון שבספרייתו מונחים ספרי פסיכולוגיה, ושאל אותו לפשר הדבר, והשיב לו שלפעמים עליו להשתמש בספרים אלה כדי לפתור בעיות של בחורים בישיבה.
צורב מתחיל כתב:סיפר לי ר"מ וייסברגר ז"ל שהרב וולבא מסר להם ועד בביתו, והצביע על המדף העליון והראה להם שזה ספרי פסיכולגיה, ואמר להם שהכל מונח ברש"י על התורה
ספרן כתב:צורב מתחיל כתב:סיפר לי ר"מ וייסברגר ז"ל שהרב וולבא מסר להם ועד בביתו, והצביע על המדף העליון והראה להם שזה ספרי פסיכולגיה, ואמר להם שהכל מונח ברש"י על התורה
וכן מובא בשם החזו'א שהשיב למחנך שבא לשאול אם להשתלם בפסיכולוגיה 'הלא ברש'י עה'ת יש כ'כ הרבה' ...
לייטנר כתב:וכמובן, מי שאינו מכיר את ספרי הפסיכולוגיה האלה, גם לא יבין מה מהנ"ל כתוב בפירש"י עה"ת...
עפר לרגלם כתב:וכן היה מעשה באחד שעשה דוקטורט בפסיכולוגיה, והתזה המרכזית הייתה ציטוט מדברי רש"י עה"ת, ואצ"ל שסיים בהצטיינות.
לייטנר כתב:על פניו, בגלל אופי הפירוש של רש"י עה"ת ייתכנו בו יותר הערכות לנפש האדם, מאשר בפירוש התשב"ץ עמ"ס קנים.
סגי נהור כתב:לייטנר כתב:על פניו, בגלל אופי הפירוש של רש"י עה"ת ייתכנו בו יותר הערכות לנפש האדם, מאשר בפירוש התשב"ץ עמ"ס קנים.
בוודאי לא באופן משמעותי. הטענה שמכל ספרי היהדות דוקא רש"י עה"ת הוא המקור לפסיכולוגיה נשמעת מוזרה ביותר.
יקר כתב:לייטנר כתב:וכמובן, מי שאינו מכיר את ספרי הפסיכולוגיה האלה, גם לא יבין מה מהנ"ל כתוב בפירש"י עה"ת...
אבל אם מגמתו לכך (או שהוא מספיק רגיש בלימודו) - יוכל להבין את עומק נפש האדם, גם אם לא ידע שחלק מהדברים מופיעים בספרים הנ"ל. ומסתמא בצורה מבוררת הרבה יותר מאשר בספרים הנ"ל.
סגי נהור כתב:לייטנר כתב:על פניו, בגלל אופי הפירוש של רש"י עה"ת ייתכנו בו יותר הערכות לנפש האדם, מאשר בפירוש התשב"ץ עמ"ס קנים.
בוודאי לא באופן משמעותי. הטענה שמכל ספרי היהדות דוקא רש"י עה"ת הוא המקור לפסיכולוגיה נשמעת מוזרה ביותר.
מענה איש כתב:סגי נהור כתב:לייטנר כתב:על פניו, בגלל אופי הפירוש של רש"י עה"ת ייתכנו בו יותר הערכות לנפש האדם, מאשר בפירוש התשב"ץ עמ"ס קנים.
בוודאי לא באופן משמעותי. הטענה שמכל ספרי היהדות דוקא רש"י עה"ת הוא המקור לפסיכולוגיה נשמעת מוזרה ביותר.
אם היית לומד את פרש''י על התורה לפחות כמו שמעמיקים בלימוד פסיכולוגיה היית מוצא הרבה דוגמאות
כמובן שאין הכוונה למצוא ברש''י את יסודות הפסיכולוגיה אלא הרבה פעמים בפרש''י עה"ת רואים שהוא חושף את המניעים הנסתרים של כל דבר או שהוא נותן את ההסתכלות הנכונה על מעשה ויש בזה הרבה הרבה חכמה
ופשוט שהוא שאלו מגדו''י שלמדו פסיכולוגיה הם למדו את זה לא בשביל ידיעת החכמה אלא בעיקר בשביל התועלת שאפשר להוציא ממנה ואם מגיעים לזה מרש''י על התורה למה לי פסיכולוגיה
ולדוג'
ויבא הפליט ויגד לאברהם כי נשבה לוט אחיו בפשטות הכוונה שעוג רצה לעזור ללוט אולם רש''י בא וחושף את המניע הנוסף שהיה לו שאברהם ימות במלחמה והוא ישא את שרה
והנקודה הזאת מצויה בהרבה דברים כגון שאנו עוזרים לבן אדם מסוים אך יש לנו מהצד איזה שהוא חשבון או אינטרס לעשות את זה
או ברש''י על הפסוק וירא עשיו כי רעות בנות כנען בעיני אביו ויקח את מחלת בת ישמעאל על נשיו וכו' לו לאשה
ובפשטות הכונה שהוא בא לכבוד אביו
בא רש''י ואומר "הוסיף רשעה על רשעתו שלא גרש את הראשונות"
ז"א שהשתמש במעשה טוב כדי להצדיק את הרע והחידוש ברש''י שמעשה כזה הוא חלק מהרע
וכהנה רבות
והנה אף שהדברים נשמעים כאיזה "מוסר" הרי שיש בהם הרבה חכמה ולקח לחיים
אליסף כתב:כבחור צעיר שאלתי אותו שאלה שהטרידה אותי, אם חוננתי בכישרון מסוים, האם אין זו חובה לפתח אותו? הרי ה' נתן לי את הכישרון כדי שאשתמש בו!
הוא ז"ל ענה שלא! הנשמה עשירה מאד בכל מיני כוחות וכשרונות, ואי"ז אומר שצריך להשקיע לפתחם, וכי כל מי שיש לו קול יפה צריך להיות חזן מקצועי? אלא מאי, ישיר יפה עם ילדיו זמירות שבת, או יתפלל יפה לפני העמוד ותול"מ!
והדברים מאירים
מענה איש כתב:סגי נהור כתב:לייטנר כתב:על פניו, בגלל אופי הפירוש של רש"י עה"ת ייתכנו בו יותר הערכות לנפש האדם, מאשר בפירוש התשב"ץ עמ"ס קנים.
בוודאי לא באופן משמעותי. הטענה שמכל ספרי היהדות דוקא רש"י עה"ת הוא המקור לפסיכולוגיה נשמעת מוזרה ביותר.
אם היית לומד את פרש''י על התורה לפחות כמו שמעמיקים בלימוד פסיכולוגיה היית מוצא הרבה דוגמאות
כמובן שאין הכוונה למצוא ברש''י את יסודות הפסיכולוגיה אלא הרבה פעמים בפרש''י עה"ת רואים שהוא חושף את המניעים הנסתרים של כל דבר או שהוא נותן את ההסתכלות הנכונה על מעשה ויש בזה הרבה הרבה חכמה
סגי נהור כתב:לטעון שדוקא פירוש זה הוא המקור לפסיכולוגיה - זה נשמע מוזר.
ספרן כתב:אליסף כתב:כבחור צעיר שאלתי אותו שאלה שהטרידה אותי, אם חוננתי בכישרון מסוים, האם אין זו חובה לפתח אותו? הרי ה' נתן לי את הכישרון כדי שאשתמש בו!
הוא ז"ל ענה שלא! הנשמה עשירה מאד בכל מיני כוחות וכשרונות, ואי"ז אומר שצריך להשקיע לפתחם, וכי כל מי שיש לו קול יפה צריך להיות חזן מקצועי? אלא מאי, ישיר יפה עם ילדיו זמירות שבת, או יתפלל יפה לפני העמוד ותול"מ!
והדברים מאירים
מעניין להשוות עם דברי הרב קוק ('אורות התורה' ט, ו)
... 'ובחלוק המקצעות השונים בסדרי הלמוד, לפי התכונות הנפשיות השונות, יש מי שנטיתו חזקה לחכמות מיוחדות, שגם הוא צריך ללכת לפי נטיתו הפנימית, ויקבע עתים לתורה. וזה וזה יעלה בידו, כי יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ, וכבר נסתפקו ה"תוספות ישנים" בשלהי יומא בזה, מה שיהיה עיקר וטפל, ובכלל הדבר תלוי לפי התכונה וטבע הנפש של כל אחד ואחד'
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 92 אורחים