מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הציבור שטעה בעקבות מעשיו של רבי ינאי

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
טוב וחסד
הודעות: 307
הצטרף: ג' יוני 16, 2015 9:30 am

הציבור שטעה בעקבות מעשיו של רבי ינאי

הודעהעל ידי טוב וחסד » ב' יולי 17, 2017 12:48 pm

במועד קטן יב ב
מסופר על רבי ינאי "הוה ליה ההוא פרדיסא דמטא זמניה בחולא דמועדא, קטפיה. לשנה שהיוה כולי עלמא לפרדיסייהו לחולא דמועדא. אפקריה רבי ינאי לפרדיסיה ההוא שתא".

רבי ינאי היה לו פרדס שהגיע זמן הקטיף בחול המועד. קטף את הפירות בחול המועד. בשנה הבאה השהו כולם את הקטיף עד לחול המועד. כיון שראה רבי ינאי שמעשיו גרמו תקלה לאחרים, שעל ידו עשו העולם שלא כדין [מפני שמותר לקטוף דבר האבד בחול המועד, אך אסור לקטוף דבר שניתן לקטוף אותו בזמן אחר], הפקיר את כל יבול פרדסו באותה שנה. ע"כ.

האם ישנו עוד מעשה בתלמוד על תקלה שנגרמה מאחד החכמים, או הזהירות שלא להגיע לידי תקלה...

תודה מראש לכל חכמי הפורום הנכבד

פלוריש
הודעות: 2386
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: הציבור שטעה בעקבות מעשיו של רבי ינאי

הודעהעל ידי פלוריש » ג' יולי 18, 2017 12:36 am

עירובין קד ע"א-ע"ב:
תנן ממלאין מבור הגולה ומבור הגדול בגלגל בשבת, במקדש אין במדינה לא. מאי טעמא? לאו משום דאולודי קלא ואסיר? לא, גזירה שמא ימלא לגינתו ולחורבתו [ויעבור על מלאכת זורע].
אמימר שרא למימלא בגילגלא במחוזא, אמר: מאי טעמא גזרו רבנן? שמא ימלא לגינתו ולחורבתו, הכא לא גינה איכא ולא חורבה איכא. כיון דקא חזא דקא תרו בה כיתנא - אסר להו.
[לגבי מה שעשו בני מחוזא מצינו כמה פירושים: רש"י פירש שבמים אלו היו שורים פשתן בימי חול, וחשש שיעשו כן בשבת ויעברו על מלאכת לש, ולגירסה אחרת ברש"י שרו כוסמין והחשש היה מצד זורע, ולגירסת ר"ח עירבו במים טיט והחשש מצד מגבל]

אגב, הרמב"ם (שבת פכ"א ה"ה) אסר מצד שמא ימלא לגינה וחורבה והתיר בחצר, וראה במ"מ ובכס"מ מדוע לא הביא את חששו של אמימר.

פלוריש
הודעות: 2386
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: הציבור שטעה בעקבות מעשיו של רבי ינאי

הודעהעל ידי פלוריש » ג' יולי 18, 2017 12:41 am

ישנו גם המקרה הזה, אם כי שם לא נגרמה תקלה הלכתית אלא חוסר הבנה משעשעת - פסחים מב ע"ב:
אמר רב יהודה: אשה לא תלוש אלא במים שלנו. דרשה רב מתנה בפפוניא, למחר אייתו כולי עלמא חצבייהו ואתו לגביה ואמרו ליה "הב לן מיא". אמר להו: אנא במיא דביתו אמרי".

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: הציבור שטעה בעקבות מעשיו של רבי ינאי

הודעהעל ידי שייף נפיק » ג' יולי 18, 2017 12:50 am

עיין סנהדרין ה'ב' מעשה התלמיד אחד שהורה הוראות וטעו בהבנת דבריו.

טוב וחסד
הודעות: 307
הצטרף: ג' יוני 16, 2015 9:30 am

Re: הציבור שטעה בעקבות מעשיו של רבי ינאי

הודעהעל ידי טוב וחסד » ג' יולי 18, 2017 1:18 pm

פלוריש כתב:ישנו גם המקרה הזה, אם כי שם לא נגרמה תקלה הלכתית אלא חוסר הבנה משעשעת - פסחים מב ע"ב:
אמר רב יהודה: אשה לא תלוש אלא במים שלנו. דרשה רב מתנה בפפוניא, למחר אייתו כולי עלמא חצבייהו ואתו לגביה ואמרו ליה "הב לן מיא". אמר להו: אנא במיא דביתו אמרי".


יפה! אכן כבר הקשו האחרונים מה מצא רב אשי מסדר הש"ס להביא את סיפור המעשה, כלום בגנות בני פפוניא התכוון. ועל זה נאמרו כמה וכמה תירוצים


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 178 אורחים